A magyarok kedvencei az Opelek, meg a Skoda Octavia

Ötödével jobban teljesített tavaly az új autók piaca

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Megérkeztek a tavalyi év autóeladási számai. Összesen 67 476 új személyautó, a megelőző évinél 20,2%-kal több kapott hazai rendszámot.

Jelentős bővülésen van túl az új autók piaca, a 2014-es 67 476 példányos eladás a megelőző 2013-as esztendőhöz mérten 20,2, a 2012-eshez képest pedig 27,2%-kal nőtt. A 2008-as válság előtti szintekhez mérten természetesen még mindig igencsak elmaradó, s a vásárlók zöme (négyötöde) továbbra is flottavásárló. Ha így nézzük, s a 10% feletti reexporttal is kalkulálunk, magánszemély bizony elvétve vesz új autót. A rendőrség tavaly év végén 385 új autóval járult hozzá az autópiac bővüléséhez, idén még további közel ezer rendőrautó fogja felfelé ívelni az autópiac számait – ez is flottavásárlás ugyebár.
Hirdetés

Forgalomba helyezett járművek Magyarországon 2014-ben
20142013Különbség (%)
Személygépkocsi67 47656 15720,2%
Kishaszonjármű15 93711 42139,5%
Busz4674328,1%
Nagyhaszonjármű4 8424 986-2,9%
Motorkerékpár1 8381 895-3,0%
Összesen90 56074 89120,9%

Amennyiben nem csupán a személyautók piacára fókuszálunk, a személyautók szegmensénél kevéssel nagyobb, 20,9 százalékos motorgépjármű-piaci bővülést láthatunk. Legnagyobb mértékben a kishaszonjárművek szegmense nőtt. Ott a 2013-as esztendőhöz mérten 39,5, a 2012-eshez mérten 46,2%-kal magasabb a tavaly eladott 15 937 példány, a számokat az MNB Növekedési Hitelprogram tornázta felfelé. A buszok piaca 8%-os plusszal minimálisan bővült, a nagyhaszonjárműveké 2,9, a motorkerékpároké 3%-kal zsugorodott, gyakorlatilag stagnált, de utóbbi mind jelentősebb mértékben elmarad a növekvő személyautó- és kishaszonjármű-eladásoktól.
Márkasorrend 2014-ben
Márka2014-es példányszámPiacrész2013-as példányszámVáltozás (példány)Változás (%)
1.Opel905113,4%6124292747,8%
2.Ford751611,1%5538197835,7%
3.Skoda678010,0%596082013,8%
4.Volkswagen58198,6%511670313,7%
5.Suzuki47357,0%393380220,4%
6.Dacia38325,7%300083227,7%
7.Toyota33705,0%301036012,0%
8.Nissan27684,1%242234614,3%
9.Renault26844,0%2828-144-5,1%
10.Kia26273,9%202360429,9%
11.Audi20143,0%167434020,3%
12.Peugeot19182,8%2032-114-5,6%
13.Fiat17472,6%1673744,4%
14.BMW17362,6%142131522,2%
15.Citroën16202,4%1698-78-4,6%
16.Mercedes-Benz15032,2%1444594,1%
17.Hyundai14422,1%108136133,4%
18.Mazda13081,9%85745152,6%
19.Volvo11351,7%96317217,9%
20.Honda10671,6%1054131,2%
21.SEAT7721,1%55821438,4%
22.Mitsubishi6801,0%141539382,3%
23.Chevrolet2540,4%688-434-63,1%
24.Lexus1910,3%1533824,8%
25.Jeep1170,2%972020,6%
26.Subaru1160,2%11510,9%
27.Mini1150,2%912426,4%
28.Land Rover1070,2%802733,8%
29.Infiniti910,1%583356,9%
30.Lancia810,1%89-8-9,0%
31.SsangYong780,1%453373,3%
32.Porsche630,1%501326,0%
33.Alfa Romeo580,1%85-27-31,8%
34.Jaguar210,0%2015,0%
35.Maserati110,0%29450,0%
36.smart110,0%29450,0%

A személyautók körében az Opel jelentős, 1500 autós többlettel piacvezető - zsinórban negyedik éve. Második a Ford, harmadik pedig a Skoda lett 2014-ben. A legnépszerűbb modellt a Skoda adja, a rendőrautókkal együtt 3968 Octaviát helyeztek forgalomba tavaly, Ford Focusból 2590, Opel Astrából 2422 fogyott. Negyedik jelentősebb lemaradással, 1960 példánnyal a Dacia Duster lett. A piac zömét továbbra is az alsó-középkategóriás modellek adják, az eladott autók 34,7%-a ilyen. A második legkelendőbb szegmens a szabadidő-autóké (közel 20%-os piacrésszel), majd a kisautóké említhető még jelentősebb csoportként. Tavaly a középkategória megelőzte az egyterű-szegmenst, sajnos ez is a magánvásárlók visszaszorulását mutatja.
Érdekesség, hogy a piac harmadát a három legnépszerűbb márka adja, felét a top 5. Így aztán sok márka számára extrán parányi a hazai autópiac. A top 20-ba jutók még ezer példány feletti darabszámmal teljesítettek. A top3-ban az előző évi sorrendhez mérten helyet cserélt a Ford és a Skoda, stabil a Volkswagen és a Suzuki negyedik és ötödik helye. A Dacia a Toyotát megelőzve lett hatodik, a Nissan a konszerntárs Renault-t túlnőve nyolcadik, a Kia először végzett a top 10-ben. A követők közül az Audi is jelentősen növelte 2013-as számait, a BMW és a Mercedes sem tudott akkorát és akkorára duzzadni. Jelentős a többlet a Hyundai és a Volvo esetén is. Százalékosan nagyot nőtt természetesen a SsangYong, számottevőt a Mitsubishi is, százalékos sztár a Maserati és a smart is, miután a tavalyi 2-2 autó után idén 11-11 példányt értékesítettek.
A legnépszerűbb személyautók (top 20) 2014-ben
ModellPéldányszám 2014-benPéldányszám 2013-banVáltozás
1.Skoda Octavia3968316820,2%
2.Ford Focus2590214217,3%
3.Opel Astra2422178026,5%
4.Dacia Duster196018764,3%
5.Opel Corsa1752112735,7%
6.Suzuki Swift174315968,4%
7.Volkswagen Golf1708141617,1%
8.Skoda Rapid132376642,1%
9.Opel Mokka125942965,9%
10.Suzuki SX-4 S-Cross119737968,3%
11.Fiat 500117685427,4%
12.Ford Mondeo116679332,0%
13.Suzuki SX410881270-16,7%
14.Kia cee'd103191711,1%
15.Nissan Qashqai10211147-12,3%
16.Ford Fiesta10101103-9,2%
17.Renault Fluence949979-3,2%
18.Volkswagen Polo90870122,8%
19.Opel Zafira89134661,2%
20.Toyota Yaris8437708,7%

Legnagyobb számban a piacvezető Opel tudta persze növelni eladásait, saját magához mérten is nagyot, csaknem 50 százaléknyit nőtt a személyautók terén, a kishaszonjármű-szegmenssel együtt nézve másfélszerezte eladásait. Ha a piac bővülése a jelenlegi ütemben folytatódik, ha idén nem is, de jövőre már a misztikusnak tűnő, de a mintegy 3 millió példányos személyautópark egészséges megújulásához még mindig nem elegendő, évi százezer példányosra nőhet az autópiac. Addig azonban marad az új autóknál is jelentősebb és jelentősebben növekvő példányszámban útjainkra kerülő külföldről érkező használt autó, mint a lakosság legfőbb autófrissítési csatornája.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?