A miniautók új királya?

X vagy Cross? Kipróbáltuk az új Toyota Aygót

Megnéztük, hogy milyen a belépő a Toyota világába, ugyanis az új Aygo X a legkedvezőbb áron kínált modell a palettáról.

Szerencsére a Toyotának fontos az A-szegmens, tehát a miniautók kategóriája, annak ellenére, hogy most nem ez a legdivatosabb szekció, miközben tombol a SUV-láz. Viszont a Toyota kézenfekvő megoldást kínál. Az Aygo új generációja követi a divatot, konkrétan egy SUV-nak néz ki, még egy X-et is kapott a neve után, ami természetesen a cross szóra utal. Erről pedig valószínűleg a világ minden táján a terepezés jut az emberek eszébe, abból meg eleve a szabadidő-autókra asszociálnak, miközben legtöbbjük nem is nevezhető igazi terepjárónak. Furcsa világot élünk, ugye? Lényeg a lényeg, hogy sokaknak tökéletesen ideális egy miniautó az életvitelükhöz, már csak az hiányzik, hogy nagyobbnak, komolyabbnak tűnjön. Legalábbis a trendekből ez olvasható ki, ezért az Aygo X is megkomolyodott.
Hirdetés
Az A-szegmens nagyon fontos számunkra. Nem csupán azért, mert sok új vásárlót hozott a Toyota számára, hanem azért is, hogy beteljesíthessük a küldetésünket, és mindenki számára a megfelelő mobilitási megoldást tudjuk nyújtani” - tette tisztába a dolgokat Andrea Carlucci, a Toyota Motor Europe termékekért és marketingért felelős alelnöke. Európából Európának - mondhatjuk ezt bátran az Aygóról, hiszen a franciaországi Nizzában található fejlesztőközpontban rajzolták az új csöppséget. Az Aygo X Prologue tanulmányautó pozitív fogadtatása után aztán a projekt átkerült a Belgiumban található Toyota Motor Europe Styling részlegéhez, ahol a koncepcióból sorozatérett modellé vált az A-szegmens legújabb képviselője. És tényleg egy vidám törpe lett. Szó szerint megfűszerezik a stílusát a színek, ugyanis a színválasztékban fűszernövényekről mintáztak néhány tételt. Ezek a boróka, a chili, a gyömbér és a kardamom, ráadásul kéttónusú fényezés is kérhető, ebben az esetben a tető mindig fekete. Még akkor is, ha elhúzható, ugyanis "harmonika" vászontetővel is rendelhető az új Aygo X. Az autó egyébként a TNGA-B platformra épül, amelyre a Yaris aktuális generációja is. Ám módosították a padlólemez hátsó részét, amely így kisebb lett, miközben rövidebb első és hátsó túlnyúlást kapott. Azért az elődjénél így is nagyobb, egészen pontosan 3,7 méter hosszú, tehát 235 milliméterrel nyúlánkabb, míg a tengelytáv 9 centiméterrel nőtt. Ugyanakkor a rövidség nagyon előnyös az Aygo X életterében, a városokban, hiszen még a legszűkebb utcákban is könnyű vele manőverezni. Fordulóköre 4,7 méteres sugarú, ami az egyik legjobb érték a kategóriában.
Hirdetés
Szélessége 125 milliméterrel nőtt, most 1740 milliméter. Ennek eredményeképp az első ülések 2 centivel távolabb kerültek egymástól, így 45 milliméterrel nőtt a válltér. A csomagtértől viszont nem szabad sokat várni, de azért dicséretes a 231 literes alapméret, ami több mint 60 literes növekedést jelent az elődhöz képest. Magassága 5 centiméterrel nőtt 1525 milliméterre, az úgynevezett Pagoda tetőkialakításnak köszönhetően pedig a fejtér is tágas. De nem lenne igazi crossover, ha a futóművén nem emeltek volna. A leköszönő típushoz képest 11 milliméterrel növelték a hasmagasságát (146 mm lett), így bent a vezető üléspozíciója 55 milliméterrel került magasabbra.
Toyota Aygo X - méretek
Hosszúság [mm]Szélesség [mm]Magasság [mm]Tengelytáv [mm]Csomagtér [l]
3700174015252430231-829
Hirdetés
Vidámság köszön vissza az utastérben is, a kerek formák igazán látványossá teszik a műszerfalat, a karosszéria színére fényezett díszbetétek pedig oldják a szürke hangulatot. Az anyagok kopogósak, hozzák a kategória átlagát, a minőségérzet azért egyáltalán nem rossz. A bőrkormány fogása nagyon jó, a kényelmes üléspozíció gyorsan megtalálható. Ugyanakkor hátul inkább csak gyerekek férnek el fészkelődés nélkül, ráadásul a hátsó ajtók sem nyílnak elég nagyra, nem sokkal könnyebb ki-be kászálódni, mintha háromajtós lenne. Visszatérve a műszerfalhoz: a középkonzolon 7 vagy 9 colos érintőképernyő kaphat helyet felszereltségtől függően, amelyen a Toyota legújabb multimédiás rendszere fut, illetve a MyT alkalmazással az okostelefonokon is kapcsolatba léphet az autóval a tulaj, aki megnézheti többek között az üzemanyagszintet vagy épp a vezetési adatokat. Magasabb szinteken felhő alapú navigációt is kínál, de az okostelefonos alkalmazásokon keresztül is lehet térképet tükrözni a kijelzőre. Egyelőre a benzines, háromhengeres motoron kívül nem tervez más hajtásláncot a Toyota az Aygóhoz, méghozzá azért nem, hogy elérhető árszinten tudja tartani. Ebből az egységből 72 lóerőt és 93 Nm forgatónyomatékot csalogattak elő. Előbbit 6000-es, utóbbit 4000-es fordulaton adja le, amiből már sejthető, hogy a lendületes haladáshoz bizony forgatni kell. Bár a városban ez szinte fel sem tűnik, országúton is inkább csak egy-egy előzésnél. Autópályán viszont hangosan üvölt már a motor, de nem is oda való az Aygo X. Mindenképp városi "harcos", ezáltal a fokozatmentes CVT váltóval a legkényelmesebb, ám az ötfokozatú manuálisba sem tudnék belekötni. Szépen, passzentosan mozog a kar a kulisszában, nem különösebben fárasztó a használata. Fogyasztásáról csak a fedélzeti kijelző adatai alapján kaphattunk képet, ami nem szentírás, de mindkét váltóval kerek 5 liter körül alakult vegyes használatban.
Toyota Aygo X - műszaki adatok
1.0 MT1.0 CVT
Emissziós normaEuro 6d
Hengerűrtartalom [ccm]998
Hengerek/szelepek száma3/12
Teljesítmény [LE (1/min)]72 (6000)
Nyomaték [Nm (1/min)]93 (4000)
Gyorsulás 0-100 km/h 15,615,5
Végsebesség [km/h]158151
Saját tömeg [kg]940
Megengedett össztömeg [kg]1360

Hirdetés
Vezetése is meglepően mókás, a rövid tengelytávval még a virslikerekeken is csurran-cseppen egy kis gokartos hatás. Ám a legfontosabb, hogy tényleg könnyű manőverezni vele a városi „terepen”. Rendelhető 18 colos könnyűfém felnikkel is az autó, ám a tükörsima Barcelona környéki utakon még nem tapasztalhattuk meg, hogy mennyire ronthatnak a menetkényelmen, avagy mekkora zöttyenéssel reagál úthibákra. Fontos még megjegyezni, hogy alapfelszerelés a Toyota T-Mate csomag (a Safety Sense leszármazottja), ugyanis a Toyotánál azt vallják - nagyon helyesen - hogy a biztonság nem lehet opció, annak alapból járnia kell. És ez a csomag bizony elég gazdag, ám az autó alapára sem szerény. Ugyanakkor napjainkban mégis a legkedvezőbb árkategóriában indul a 4 780 000 forintos alapárával. A közvetlen konkurenseknél ez egy kicsit magasabb, viszont a technika is frissebb. Már rendelhető is az új Aygo X, sőt már 200 darabot el is adtak, ám az értékesítési terv idénre 1000 darab.
Toyota Aygo X alapárak (Ft)
1.0 MT Active4 780 000
1.0 MT Cofort4 980 000
1.0 CVT Comfort5 580 000
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?