A Monte-Carlo Ralival került egy sorozatba a Mecsek Rali

IRC-futam lesz 2011-ben a Mecsek Rali

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A magyar raliversenyzés történetének legnagyobb sikerét érte el a Mecsek Rali rendezője azzal, hogy 2011-ben IRC-futamnak adhat otthont.


Szerda délután tette közzé az IRC promótőre, az Eurosport Events, a 2011-es versenynaptárát, amely szerint szeptember 9-11-e között Magyarországra, a Mecsek Ralira látogat a sorozat.
A jövő évi Mecsek Rali lesz a valaha Magyarországon rendezett legrangosabb raliverseny, és az IRC-rendezési jog megszerzését csak ahhoz lehet hasonlítani, amikor 1985-ben bejelentették, a következő évtől hazánk is rendezhet Formula–1-es futamot.
A verseny rendezőjét, Jelen Istvánt nem volt könnyű elérni, hiszen két hét múlva kezdődik az idei Mecsek Rali, amely az Országos Ralibajnokság mellett első alkalommal ad otthont Historic Európa-bajnoki futamnak is.
„Nem lepett meg a bejelentés, én már jó pár napja, vagy mondhatjuk úgy, hogy hete tudtam, hogy sínen van a jövő évi futamunk” – mondta Jelen István.
„A Barum Ralin jártunk kint tárgyalni a sorozat szervezőivel, és szerintem már ott eldőlt, hogy a bekerülünk a versenynaptárba. Ezt azonban még nekik is jóvá kellett hagyatniuk és úgy tudom, hogy az argentin verseny körül volt egy kis huza-vona, azért késett a versenynaptár bejelentése.”
Három éve kezdődött a Mecsek Rali kandidálása az IRC-re. Az elmúlt két évben IRC-támogató verseny státuszban volt. Tavaly előtt járt Pécsen az IRC-megfigyelője, aki alkalmasnak találta a Mecsek Ralit arra, hogy IRC-futam legyen belőle. Olyannyira, hogy tavaly már nem is küldtek megfigyelőt. Mégis várni kellett, hogy bekerüljünk.
„Nagyon sok munkával járt, hogy idáig eljutottunk. Tulajdonképpen két év kandidálás gyümölcse lett a jövő évi verseny. Nagyon sokat tárgyaltunk az érdekében. Tavaly jártunk a Sanremo Ralin, ahova direkt a mi kedvünkért utazott le az Eurosport Events vezetősége, de voltunk Párizsban is (az Eurosport székhelyén) és az idén Zlinben is (a Barum Ralin).”
„Sokat segített, hogy a Pécs városa teljes vállszélességgel a verseny mellé állt. Egyébként is tradíció, hogy támogatták a Mecsek Ralit, de amióta az IRC-re kandidáltunk, azóta ez még erősebbé vált. Nagy Csaba alpolgármester például külföldre is elutazott velünk, hogy a szervezőkkel tárgyaljon. Ez fontos volt, mert nem minden rendezőt támogat a város és a térsége.”
„Az is segített, hogy az idén megkaptuk a Historic Eb-rendezés jogát. A versenyeket négy kategóriába sorolják, A-tól D-ig. Az A a világbajnoki vagy a volt világbajnoki futamokat illeti meg, a D pedig a nemzetközi futamokat. Mi a Historic Eb-vel D besorolásból B-be kerültünk.”
Az már csak hab a tortán, hogy az IRC mellett jövőre ötszörös szorzójú Eb-futam is lesz a Mecsek Rali.
„Nem volt elvárás az IRC rendezői részéről, de örültek neki, hogy egyben Eb-futam is leszünk. Ezt Faluvégi Péternek köszönhetem, aki az FIA-nál kilobbizta nekünk az Eb-rangot. Korábban járt nálunk FIA megfigyelő, akkor alkalmasnak találták a versenyünket az Eb rendezésre, ez alapján kaptuk most meg.”
Az IRC némileg hosszabb távon zajlik, mint a magyar versenyek. Míg egy ORB-futam 170 km gyorsasági szakaszból áll, addig az IRC-n ez 200 felett van.
„Ezt még meg kell oldanunk, tárgyalnunk kell az RSB-vel (Ralisport Bizottság), én úgy gondolom, hogy ha adunk egy szorzót a versenynek, akkor megoldható lesz, hogy a magyar mezőny is teljes távon versenyezzen, az IRC-mezőnnyel együtt.”
Az IRC-futam azonban nem fog egybeesni jövőre a Historic Eb-vel. Míg az IRC szeptemberben jön Magyarországra, a Historic Eb júliusban.
„Az időpontokat nem mi választjuk, hanem úgy adják, hogy mikor tudnak minket beilleszteni a versenynaptárba. Ezért lesz jövőre júliusban a Historic Eb. Ehhez még keresünk más bajnokságot, rali 2-t RTE-t, hogy érdemes legyen lejönni a versenyünkre, de a két fix időpontunkkal már így is elég problémát okozunk a többi rendezőnek, nem akarunk még jobban keresztbe tenni nekik. Ezért fel sem merült, hogy júliusban és szeptemberben is rendezzünk egy-egy rali 1-es futamot. Viszont az FIA javaslatára lehet, hogy a Historic Eb-t kiegészítjük egy 1/100-as regularity-futammal is.”
A jövő évi IRC-futammal kapcsolatban az idei Mecsek Rali után tartanak sajtótájékoztatót, amire az Eurosport Events képviselői is eljönnek. Akkor tudhatunk meg részleteket a versenyről.
2011-es IRC versenynaptár:
  1. január 19-22. Monte-Carlo Rali
  2. március 4-6. Alerces Rali (Argetína)
  3. április 14-16. Kanári-szigetek Rali
  4. május 6-8. Korzika Rali
  5. június 23-25. Ypres Rali
  6. július 14-16. Azori-szigetek Rali
  7. augusztus 4-6. Madeira Rali
  8. augusztus 26-28. Barum Rali
  9. szeptember 9-11. Mecsek Rali
  10. szeptember 22-24. Sanremo Rali
  11. október 14-16. Skót Rali
  12. november 3-5. Ciprus Rali


Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?