
Az új autók piacán 2025-ben
"olcsó" már szinte egyáltalán nem létezik, legfeljebb
"nem annyira drága". Ebben a mezőnyben két régóta népszerű szereplő a Suzuki Swift és a Dacia Sandero. A cikk szerkesztésekor érvényes árlisták alapján a francia-román márka belépő modelljét 5 999 000 forintos alapáron viheted haza, míg a Suzuki Swift (egy hűségprogram regisztráció után) 6 130 000 forint, tehát 131 ezer forinttal kerül többe a Dacia ajánlatánál. Legalábbis első ránézésre, ám egy valós vásárlás esetén szinte minden esetben a Dacia lesz drágább, méghozzá konkrétan 19 ezer forinttal. Erre viszont még visszatérünk. De vajon mivel tud többet az egyik a másiknál? Ennek jártunk utána, kezdjük először a méretekkel.

Jól látszik a fenti táblázatból, hogy a Suzuki ajánlata lényegesen kisebb. Bár a két autó papíron ugyanabba a méretosztályba tartozik, a Swift az egyik legkisebb versenyző a kategóriában, míg a Sanderót szándékosan pumpálták a lehető legnagyobbra, hogy akár az egy mérettel nagyobb szegmens ajánlataival is felvehesse a versenyt. Érezhető a különbség az utastér szélességén és a hátsó lábtéren is a Sandero javára, ám ahol igazán sokat számít a méretkülönbség, az a csomagtartó. A Sandero ugyanis ránézésre is nagyjából dupla annyi hellyel tud szolgálni, mint amennyi a Swift hátuljába jutott. Ezzel a Suzuki csak kompromisszumosan lehet alkalmas családi autónak, míg a Dacia kényelmesebben kiszolgálhatja egy kisebb, mondjuk 3-4 fős család igényeit is.

Az érdekességek a dinamikánál kezdődnek, legalábbis papíron. A valóság mezején maradva azonban a vezetési stílusod sokkal fontosabb, mert mindkét autó elég erős a hétköznapi feladatokra. Ám ha te száguldozni szeretnél, netán rászoktattak a turbómotorok azonnali nyomatékára, akkor mind a kettő gyenge lesz és kész. A Suzuki valamivel fürgébbnek hat, hiszen erősebb és könnyebb is, ám egyáltalán nem tűnik fel, hogy a hivatalos adatok szerint 4 másodpercet ver a Sanderóra 100 km/óráig. Ellenben amit az adatsorból fenntartásokkal kell kezelni, az a fogyasztás, főleg a Swift előnye. Az a nagyobb és erősebb szívómotor, ami kevesebbet eszik a kisebb és gyengébb, szintén szívó erőforrásnál, továbbra is csak a mesékben létezik. Főleg akkor, ha ki is akarod használni, hogy az autó dinamikusabban mozog, ebben az esetben már csak az alapvető fizika miatt is többet fogsz tudni letolni a Swift torkán. Fontos kérdés viszont, hogy ezt milyen kényelmi és biztonsági extrák mellett teheted meg.

Extralista terén tehát egyértelműen viszi a prímet a Suzuki, ám fontos megegyezni, hogy jó eséllyel senki sem vesz Sanderót klíma nélkül 2025-ben. Már évekkel ezelőtt is feltettük a kérdést egy hasonló cikk szerkesztése közben a márkaképviseletnek, és akkor is azt a választ kaptuk, hogy a személyautó-eladásoknál minimális a klíma nélkül konfigurált autók száma. Éppen ezért érdemes leszögezni, hogy ennek az extrának 150 ezer forint a felára a Sandero esetében. A felszereltségi lista azonban még így is rövidebb jónéhány modern kényelmi és biztonsági eszközzel, illetve ami sokaknak fontos lehet, hogy a Daciánál a sofőr okostelefonja veszi át az autó központi képernyőjének szerepét, míg a Suzuki 9 colos infotainment rendszert épít be alapáron.

A távolságtartós tempomatra is igényt tarthat a vásárlók jó része manapság, amit szintén csak a Suzuki kínál a két autó közül. Ám ugyanígy a kellő méretű utastér és csomagtartó mellett sem szégyen letenni a voksot, hiszen a Swift négy felnőttnek is szűkös, főleg mondjuk egy teljes heti csomagokkal kiegészítve. A Daciában azonban szűkösen még az 5 fő is túléli, a csomagtartójába pedig még akár a kisebb babakocsik is beférnek összecsukva. Garancia terén a teljes körű jótállás a Daciára 5 év vagy 100 ezer kilométer, míg a Suzuki esetében 3 év vagy 100 ezer kilométer. Ám fontos megjegyezni, hogy a Suzuki a hibrid rendszerre extra 7 év garanciát kínál, amely a részletes feltételek szerint a lágyhibrid Swiftre is vonatkozik.

Tipikus
"kinek mi" helyzet tehát a Swift és a Sandero versenye: a két autó klímásan szinte ugyanannyiba kerül, és amíg a Japán modell több extrát és hosszabb garanciát kínál, addig a francia-román opció az érezhetően nagyobb helykínálatával hódíthat. Persze, mindkét esetben egyértelműen olcsó autót kapunk, ijesztően sok pénzért cserébe. Ám fontos megjegyezni, hogy még kínai konkurenseket sem kapni ennyiért Magyarországon: az egyetlen típust, ami olcsóbb a Sanderónál, a Mitsubishi kínálja, klímával pedig ott is alulról súrolja az 5 millió forintot az ajánlat. Egyéb opciónak még ott a Kia Picanto, ám az még a Swiftnél is jóval kisebb, szintén 6 millióért. Hiába tehát a sok színes plakát az utak mentén, az olcsó, új autók korának végleg leáldozni látszik Magyarországon, amit a fenti árösszehasonlításnál aligha bizonyít jobban bármi is. A kérdés azonban most is adott: te a jobban extrázott Swiftet, vagy a nagyobb Sanderót választanád 6 millió forint környékén?

A pontosítás kedvéért, minden Dacia modell 5 év vagy 100ekm garanciával kerül forgalomba alapáron Mo-on. A hanyatló nyugaton majdnem minden márka szűkmarkúbb ilyen szempontból.
Valóban, köszönöm az észrevételt. Javítottam a cikkben is.
Hogy a nagyobb motor kevesebbet eszik, az nem mese. A 2 literes Mazdám kevesebbet evett mint az 1,3 literes lusta Fordom, annak hiába nyomtam csak a fogyasztása nőtt meg.
Lehet túl sok az enyémben a hitec (mild hibrid, hengerlekapcsolós), de hogy a Mazda motorja keveset enne azt nem mondanám (7-12 liter). Mondjuk a 2.6os mellett persze rendben van…
Az enyém (CX-3) 5 litert tudott, de hosszú úton lement még az alá is. Természetesen nem jártam vele nagyvárososban vagy autópályán. Ugyanilyen használattal a Fiesta 7 litert ivott és úgy ment mint a csiga.
Én eggyel nagyobb modellben (CX-5 ) hajtom , de a 7 liter alatti fogyi nálam eléggé ambiciózusnak tűnik, az 5 esélytelen. Pályán simán felfutott 12 literig (200km-es szakaszon átlagban, nem pillanatnyi, és fedkomp szerint).
A dízel közel kétszer erősebb volt, és 2/3-át fogyasztotta, de azzal el voltunk kényeztetve.
Szerintem mindenképp inkább egy japán swift, mint egy francia-román Dacia. Egyszerűen az ázsiaiakkal nem lehet versenyezni, de én nem tudok objektív lenni, mert van egy swiftem. Egyébként az nagyon gáz, hogy már csak ezeket a mildhybrideket lehet kapni és ez kapásból odavert az áraknak. Most lett 5 éves a swiftem, és én még 3.3 millióért vettem a teljesen fapados verziót, de nem bántam meg. 5 év alatt majdnem kétszer annyit kell egy autóért fizetni? Ez kegyetlen szerintem.