A Skodánál a kicsi is nagy – Skoda Kamiq 1.0 teszt

Skoda Kamiq 1.0 TSI Ambition 5MT teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Lényegében a Scala szabadidő-autó változata a Kamiq, ami a SUV-őrületre tekintettel akár még nagyobb sikerre is számíthat, mint a Scala. Vajon tényleg többet ad?

Kicsit a Mazda CX-30 esetére emlékeztet a Kamiq megjelenése az európai piacon. Létjogosultsága persze megkérdőjelezhetetlen, ha az üzleti szempontokat nézzük, de lényegében csak egy megemelt Scala, kicsivel több mint 200 ezer forintos felárért. Azonban, ahogy a Mazda még a CX-30 megszületése előtt belőtte a kínai piacon a CX-3 és a CX-5 közé a CX-4-et, úgy a Skoda is először a hatalmas ázsiai országban jelent meg egy Kamiq nevű crossoverrel. Ugyanúgy, ahogy a Mazda CX-4 nagyobb a CX-30-nál, a kínai Kamiq is nagyobb az európainál és persze formai eltérések is adódnak. De ugyanúgy a legkisebbek a márka SUV palettáján. Ugyanakkor ezt a kicsi jelzőt nem kell túl komolyan venni, hiszen az európai Kamiq 4241 milliméter hosszú, ami már előrevetíti, hogy az utastér sem szűkös. Ugyanakkor kár titkolni, hogy 12 centivel rövidebb, mint a Scala, viszont 6 centivel magasabb (szélességük megegyezik). A futóművét 3,9 centivel emelték meg, ami pont elég ahhoz, hogy hobbiterepjárós attitűddel rendelkezzen az autó. Márpedig most ez a piaci siker egyik alapja.
Hirdetés
A formaterv továbbra is a cseh üvegművesség ihlette vonalakkal operál, ami még mindig egyedi megjelenést ad a Skodáknak. A Kamiqnak sincs oka szégyenkezni, elöl az osztott fényszórókon és hátul is felbukkan a burákban a kristályüveg motívum, összességében a dizájn egyszerű, de harmonikus. Sőt, szerintem kimondottan jól áll a Skoda szabadidő-autóin az osztott fényszórók jelenléte. A Kamiq esetében ez segít jól elkülöníteni egyébként a Scalától, bár hátul azért elég nagy a hasonlóság. Az utastérben nem kevésbé. A műszerfal egy az egyben ugyanaz. Az Ambition felszereltségű tesztautóban többnyire komor szürkeség uralkodott, amit a fabetétre emlékeztető díszbetét oldott, illetve egy kis kék műanyagcsík az ajtóburoklatokon. Ja, meg a kék cérna, amivel a kényelmes, szövetkárpitos üléseket varrták. Ezen a felszereltségi szinten 6,5 colos, érintőképernyős kijelző jár a középkonzol tetejére, amelyről a Swing fantázianevű infotainment rendszer kezelhető. Könnyű boldogulni benne. A főbb menüpontok a képernyő két szélén elhelyezett nyomógombokkal választhatók ki, az almenükben pedig már a képernyőt nyomkodva lehet barangolni.

Ugyanakkor talán egy kicsit elsiette a Skoda az USB-csatlakozók cseréjét, mert kizárólag kettő Type-C bemenet található a középkonzol alján, márpedig ez külön kábelt igényel.

Amelyek egyelőre még nem is olcsók. Ambition szinten a klíma is manuális, illetve a váltókartól „délre” látszik, hogy lenne még hely vezérlőgomboknak, amelyek különböző kényelmi vagy segédrendszereket aktiválnak. Habár jobban belegondolva így is maximális kényelmet nyújtott a Kamiq, hiszen a multifunkciós bőr kormánykerék, kint a LED fényszórók elöl és hátul, valamint a tolatóradar is ott van a felszereltségi listán. Ugyanakkor hatmillió forintért örülnék a tolatókamerának is, vagy a felár nélküli ülésfűtésnek. Kárpótol viszont az automata fényszórókapcsolás, a ráfutásra figyelmeztető jelzés, a tempomat és a sávtartó az apró hiányosságért. Hiába rövidebb a Scalánál, a hátsó lábtér ebben a Skodában is fejedelmi, majdnem 30 centi, miközben a csomagtartó is rengeteg cuccot képes elnyelni. Alaphelyzetben 400 literes, de a hátsó ülések lehajtásával 1395 liternyi tér vár. Érdekes, hogy bár a Kamiqtól méretben talán többet várnánk a Scalához mérten, ő a rövidebb, így csomagtere is kisebb, de így sem kicsi. A „Simply Clever” filozófia jegyében nyújtott kis extrák pedig még ügyesebb autóvá teszik. Gondolok itt a szélvédő oldalára helyezett parkolójegy-tartóra, a tanksapka jégkaparójára vagy épp az első ajtóburkolatába rejtett esernyőre. A tesztautóban a legkisebb motor, a háromhengeres 1.0 TSi dolgozott 95 lóerejével és 175 Nm forgatónyomatékával, ami elsőre talán ijesztőnek tűnhet. Ám a Kamiq alig hízott 1,1 tonna fölé, szóval a legtöbb helyzetben bőven megbirkózik a mozgatásával a kis kávédaráló. Többnyire igazságtalan, ha a háromhengeresek csúfnevén szólítom, mert rendkívül csendes és jól kiegyensúlyozott a motor. Alapjáraton szinte nem is érezni a járását, fürgén gyorsul, de 3500-as fordulat felett már tényleg érzékelhető némi hasonlóság a kávédarálók és a motor hangja között. Szerencsére ritkán kell kihúzatni, mert a maximális nyomaték pont 2000 és 3500 közötti fordulatnál érkezik, szóval néhány országúti előzésnél vagy meredek emelkedőkön a megtorpanás után kell csak tovább várni, amíg a kellemesen feszes, ötfokozatú, manuális váltóhoz nyúlnánk. A Kamiq mindenképp jól szolgálhat családi autóként, hosszabb utakon is, ám én most alig-alig mozdultam ki a városból. Ha mentegetőzni próbálnék, ráfognám, hogy azért, mert ez egy városi terepjáró, de inkább nem mentegetőzök, hanem gyorsan elárulom, hogy a többnyire városi használat során 7,1 liter benzint gurított le a torkán. Igazi vegyes használatban nem tartom kizártnak, hogy megközelíthető vele a gyári 5,1 literes átlag is, ideális körülmények között, ami mondjuk nem a mostani, téli időjárást jelenti. Vezetési élményről, mint olyan nem sokat tudok mondani. A semleges szó jut az eszembe, kizárólag pozitív értelemben. A rugózás lágy, de a kasztni csak nagyon keveset dől. A változó áttételű szervokormány kövezetlen, megfelelő mennyiségű visszajelzést nyújt az útról. Egy igazi, a stresszmentes közlekedést szolgáló utazóautó a Kamiq. Viszont megkérik az árát. Az alapváltozat 5,7 millió forintról indul, az Ambition pedig már 6,25 millió forint, amellyel nem lóg nagyon ki a kategóriából, de nem is a legkedvezőbb ajánlat.
Értékelés
Pozitív
Egyedi dizájn, meglepően fürge és rugalmas háromhengeres motor, tágas utastér
Negatív
Drága, magas fordulaton kellemetlen a motor hangja
Árak
Tesztmodell alapára
6 248 950 Ft (2020.01.11.)
Tesztautó ára
6 575 340 Ft (2020.01.11.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Teljesítmény:
70 kW (95 LE) 5000-5500 1/min-nél
Nyomaték:
175 Nm 2000-3500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,1 s
Végsebesség:
181 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4241 mm
Szélesség:
1793 mm
Magasság:
1553 mm
Saját tömeg:
1139 kg
Össztömeg:
1702 kg
Tengelytáv:
2651 mm
Karosszéria-kivitel:
SUV
Csomagtér:
400-1395 l
Belső szélesség elöl:
1470 mm
Belső szélesség hátul:
1430 mm
Belmagasság elöl:
950-1010 mm
Belmagasság hátul:
980 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
290 mm
Ülőlap hossza elöl:
550 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1290 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1290 mm
Csomagtér hossza:
800 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1700 mm
Raktérnyílás szélessége:
1070 mm
Raktérnyílás magassága:
800 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6d-Temp
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
5 fokozatú manuális
Nyomaték:
175 Nm 2000-3500 1/min-nél
Teljesítmény:
70 kW (95 LE) 5000-5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
181 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,1 s
CO2-kibocsátás:
116 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,1 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
62 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2020.01.11. at 11:43
    Permalink

    Elölről olyan, mint egy Citroen, hátulról meg, mint egy Mitsubishi ASX. Mindenhogyan borzasztóan esetlenül néz ki. Oldalról meg mintha Lada lenne.
    Tudom ízlések és pofonok, de szerintem csúnya… Mint általában az összes SUV. Rövid, magas, keskeny. Mintha Indiába akarnák gyártani.😃

Vélemény, hozzászólás?