A szabadidő-autó ez! Továbbá a legjobb családi autó is!

Tényleg mindenre - is - jó! Ford Tourneo Custom Active teszt

Tavaly (és idén is) szolidan a legnépszerűbb volt szegmensében, ráadásul már kétféle hibrid és még szabadidő-autós Active változat is van belőle. A Ford Tourneo Custom még mindig bámulatos tudású.

Nem látszik rajta, de már 9 éves modell a Ford Tourneo Custom. A Ford viszont ügyesen frissíti évről évre. A sima ráncfelvarrások mellett az évek során jött belőle Sport változat, Nugget lakóautó, most pedig a szabadidő-autós Active és Trail az újdonság, hiszen mégiscsak a SUV szegmens viszi a piacot. A Fordnak pedig úgy néz ki, be is jöhetett a húzás, hiszen míg a Tourneo Custom a tavalyi évet is vezette kategóriájában 3662 példánnyal, idén már április végéig 1310 példány kapott magyar rendszámot belőle. Nem, nem ez a legnépszerűbb nagycsaládos támogatással vásárolt modell, de a legnépszerűbb személyszállító kisbusz, ami azon túl, hogy első osztályú (és még viszonylag megfizethető) családi autó, a szállodák transzferbuszaként, vagy épp falubuszként is remekül helytáll. A Trail a Raptornál látott vaskos vízszintes lamellás hűtőmaszkjával a keményebb megjelenésű, az Active a (szerintem) csinosabb. Egyedi lökhárítók és hűtőmaszk, ezüst tetősín, kéttónusú, a küszöböknél fekete fényezés és 17 colos alufelni a jellemzője, fényes sötétszürke fényezésű kerékjárati ívtoldatokat is kapott, dögösségével inkább egy kis "szupercsapat" hangulatot ad, mintsem terepes megjelenést. Rövid és hosszú tengelytávval is választható az Active és a Trail, utóbbi csak a haszonjárművesebb "Kombi" verzióval, míg az Active személyszállító "Bus"-ként. A Sport alatti csúcsmodell az Active, mégis ez lehet a legdrágább (na persze a plug-in hybriden innen), ugyanis míg a Sport hosszú karosszériával csak kézi váltóval rendelhető, az Active esetén elérhető (korlátozottan, nyilván a CO2 kvóta miatt) az automata is, egyetlen motorjukhoz, a már lágy hibriddel is elérhető 185 lóerős EcoBlue dízelhez. Lágy hibrid viszont csak kézi váltóval lehet a Tourneo - 315 000 forint felárral, a tesztautó is ilyen volt: egészen pontosan 185 lovas, mHEV azaz EcoBlue Hybrid és persze Active, ami rövid karosszériával járt már nálunk egy rövid körre német rendszámmal (lásd itt), most viszont hosszúként érkezett, s kövezzen meg mindenki, nálam a Tourneo mindig szívesen látott vendég, ezért aztán úgy is belepakoltam közel 500 kilométert, hogy igazából semmi extra utam nem volt vele, csak a szokott körök, ami nálam persze mindig jelent néhány hosszabb autópályázást is. Na persze a lágy hibrid legfőbb értelme városi használatban van. A 48 V-os akkumulátorról táplált ISG indítógenerátor észrevétlenül és villámgyorsan indítja be a motort, ami már lassabb guruláskor is megállhat, hiszen bármikor képes újraindulni, igazából ez itt a leginkább érezhető. Talán még inkább bolondbiztos és könnyű a vezetése, az elektromos támogatás mellett nagyjából lehetetlen lefullasztani, az elektronikus gázpedál is ad mindig annyi naftát a motornak, hogy az ne álljon le, ha elkezdjük terhelni a kuplung felengedésével. A 6 fokozatú kézi váltó jól kapcsolható és kellemes áttételezésű. A váltássegéd már kissé túl eco szemléletű, sík úton 50 km/órával gurulva képes ötödiket javasolni, ami ott már sok lenne természetesen, így amint felváltunk, adja is a tippet, hogy jobb lenne a negyedik, ahonnan ismét az ötödiket javasolja... Ennél nagyobb bajunk persze sose legyen.
Hirdetés
Országúton nem kunszt 6 liter körül fogyasztani az amúgy csöppet sem szerény méretű, 5,34 méteres, 2 méter és 8 centi széles, a tetőantennáig a sofőr napellenzőjére rakott matrica szerint 2 méter és 5 centi magas kisbusszal. Városban a gyakori álló helyzetből megmozdítás már felfelé viszi az átlagot, de ott is 8,5 literes átlagot mértem, ami több mint kedvező. A vegyes WLTP érték 7,6 l/100 km, ami olyannyira hozható, hogy nálam 400 kilométer autópályázással és némi városi, országúti teszt mellett 6,7 l/100 km átlag adódott. Oké, autópályán nem mentem huzamosan 130-cal, inkább alatta, 120 körül. Ugyanis hiába hosszú a hatodik fokozat, 130-nál már igen jelentős a homlokfelületből adódó szélzaj, s a Tourneo legnagyobb előnye, hogy nem csak utazni és haladni, hanem élni is jó benne. A több mint 10 négyzetméter alapterületű kisbusz - a cikk végén olvasható - nem szerény vételára a mai lakás-négyzetméterárak mellett nem is vészes. Elöl teljesen jó kényelmű, mindkét oldalt dönthető ülőlapú üléseket kapunk, a sofőré ráadásul elektromosan állítható itt, az Active szintnél. Köztük és tőlük hátrafelé is gond nélküli az átjárás, hiszen a váltókar nem a padlóból, hanem a műszerfalból nő ki. Hátul is kivétel nélkül függetlenek az ülések, bár méretük elmarad az elsőkétől. A szabályozható támladőlésű székekben hosszabb utak is komfortosan tudhatók le. A középső támla ledöntésével mindkét hátsó sorban asztalt, további pohártartókat kapunk. Az ülések egyenként kivehetők, a középső sor a leghátsóval szembe is fordítható. Az egy-egy ülés önmagában sem szerény tömegű, kétemberes feladat az ülésrend átrendezése, de megéri, hatalmas buli, a normál utazáshoz mérten jelentősen más élmény, ha a hátul ülők nem az előttük lévő támlákat, hanem egymást is látják, na persze a táj mellett, amire szintén átlag feletti kilátás nyílik a magas pozícióból.
Hirdetés
A Tourneo könnyen élhető, sok benne a pakolóhely, hátra is jutott klímavezérlő, oldalanként két USB-csatlakozó és elegendő pohártartó is. Hátul a tolóajtókba, elöl a műszerfal széleire és az ajtókba is jutott jókora, palacktartós zseb, de van polc a tetőpanelben is, a műszerpult tetejére pedig két fedeles rekesz is került, további USB és 12 V-os csatlakozóval. Bár a Tourneo méretei nem szerények, osztott látóterű és méretes külső tükreivel és első-hátsó parkolóradarjával, valamint opciós tolatókamerájával vezetése csöppet sem kihívás, csak egy hajszálnyit megszokást igénylő. Bár ez is csak fronthajtású opcióként - az összes verzióhoz hasonlóan - önzárú, mechanikus differenciálmű segíthet lazább talajon, de nem érzem feltétlenül megrendelendőnek a bruttó 508 ezer forintos opciót. A Tourneo Active országúton, épített úton van leginkább elemében, merev hidas hátsó felfüggesztésével a keresztbordákon továbbra is kemény kissé, amit főként a leghátul ülők fognak sérelmezni. Összességében viszont egy nagyon szerethető autó, hiszen még 8 ülés mögött is 1,9 köbméteres, 1 méter hosszú rakteret kínál, és ez még tovább növelhető az ülések kiszerelésével. Síelni, de még bringázni is mehetünk úgy, hogy nem kell tetőcsomagtartóval vacakolni.

Családi és szabadidő-autóként sem lehet jobbat kívánni.

Ehhez mérten pedig nem is vészes a lágy hibrid és Active verzió 15 398 550 forintos vételára, amiből a nagycsaládosok 2,5 milliót le is tudnak vonni az állami támogatásnak köszönhetően. Ha konkurenseihez mérjük, a távirányítható előfűtéses, mindennel felszerelt tesztautó 16,6 milliós ára sem túlzott, még ha nem is kedvező. Ha egy kicsit is jó környéken parkolunk vele, a 1,5 millió forint alatti négyzetméterára teljesen korrektnek mondható.
Értékelés
Pozitív
Helykínálat, variálhatóság, fogyasztás, csinos megjelenés, vezethetőség
Negatív
Magyarul nem tudó hifi, keresztbordákon kemény hátsó futómű
Árak
Tesztmodell alapára
15 398 550 Ft (2021.05.15.)
Tesztautó ára
16 643 150 Ft (2021.05.15.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1997 cm3
Teljesítmény:
136 kW (185 LE) 3500 1/min-nél
Nyomaték:
415 Nm 1750-2750 1/min-nél
Gyári vegyes fogyasztás:
7,6 l/100km
Méretek
Hosszúság:
5340 mm
Szélesség:
2080 mm
Magasság:
1979 mm
Saját tömeg:
2426 kg
Össztömeg:
3190 kg
Tengelytáv:
3300 mm
Karosszéria-kivitel:
kisbusz
Belső szélesség elöl:
1690 mm
Belső szélesség hátul:
1740 mm
Belmagasság elöl:
950-1030 mm
Belmagasság hátul:
1740 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
450 mm
Ülőlap hossza elöl:
460 mm
Ülőlap hossza hátul:
445 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1350 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1220 mm
Csomagtér magassága:
1200 mm
Csomagtér hossza:
1000 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1400 mm
Raktérnyílás szélessége:
1220 mm
Raktérnyílás magassága:
1330 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro 6d
Hengerűrtartalom:
1997 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
415 Nm 1750-2750 1/min-nél
Teljesítmény:
136 kW (185 LE) 3500 1/min-nél
Menetteljesítmény
CO2-kibocsátás:
200 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
7,6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,7 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?