A Toyota is beadta a derekát: 2035-re lemond a robbanómotorokról

Nyugat-Európában 2035-től csak nulla károsanyag-kibocsátású Toyotákat és Lexusokat lehet venni

Benzines és dízelmotor ugyan nem nagyon lesz a Toyota kínálatában a következő évtizedben, de lesz rengeteg, újgenerációs villanyautó és hidrogénhajtású modell.

A Toyota és a Lexus már az elsők között, az évezred elején bevezette a sorozatgyártású hibrid modelleket, amikor a legtöbb gyártó még bőszen fejlesztette a jelentős károsanyag-kibocsátású belső égésű motorokat (a Volkswagen még V10-est is csinált dízelből). Aztán mintha kicsit tovább ült volna a kelleténél a babérjain a japán márka, legtöbb riválisa minimum egy villanymodellel piacra lépett már, a Toyotánál viszont csak idén érkezik az első a bZ4X személyében. Ugyanez a helyzet a Lexusnál, ahol az eladások jelentős része elég régóta öntöltő hibridekből áll már, de konnektoros hibriddel és villanyautóval is csak idén jelentkeznek (az új NX és az UX elektromos kivitele).
Hirdetés
Tovább azonban nem vár a japán konszern, ők is teljes gőzzel átállnak a zéró emissziós autókra: 2035-re Nyugat-Európában már csak ilyen járműveket értékesítenek (sőt, addigra már a globális gyártást is karbonsemlegessé teszik). Ehhez a célhoz több lépcsőfokon keresztül vezet az út, a Lexus esetében például már 2030-ra eltűnik mindenféle robbanómotor, ráadásul nem csak Nyugat-, hanem egész Európában, és még Amerikában és Kínában is. Az évtized végére a Lexus elektromos modelljeiből 1 millió eladással számolnak globális szinten. Ugyanekkorra a Toyota 2,5 millióra szeretné növelni villanyautóinak eladásait, a jelenlegi nulláról. Ezen célszámok eléréséhez nyilván szükség van új modellekre, hiszen jelenleg egyik márkánál sincs nagy kínálat zéró emissziós járművekből: 2030-ra a Toyota és a Lexus 30 ilyen modellt mutat majd be. Ezen felül pedig ott lesznek még a hidrogénhajtású autóik is, melyekkel együtt Nyugat-Európában már 8 év múlva 50%-ra nő a nulla károsanyag-kibocsátású modellek értékesítési aránya. A Toyota esetében 4 újdonságról már tudunk is néhány információt: lesz egy kisméretű crossover, egy kompakt és egy nagyméretű SUV és egy középkategóriás szedán, melyek mind akkumulátoros elektromos hajtással érkeznek a közeljövőben. Addig is persze bevezetnek olyan, még a belsőégésű motorokra vonatkozó újdonságokat, mint a Corolla Cross SUV-ban debütáló ötödik generációs öntöltő hibrid rendszer.
Hirdetés
A Lexusnál a fent említett modelleken kívül számíthatunk még a nagyméretű RZ SUV-ra, ami kifejezetten villanyautókra tervezett platformon jön majd. A prémiummárka már 2025-ig 20 új modellel szeretne jelentkezni (ebben még nem csak villanyautók vannak), amivel nem mellesleg a tervek szerint meg is duplázzák európai eladásaikat. Összességében már a következő néhány évben 70%-ra növelné a két márka az öntöltő hibridek részarányát az értékesítésekben (ettől amúgy már a Toyota sincs messze, a Lexus pedig szinte csak hibrideket ad el), 10%-ra a konnektoros hibridekét, 10%-ra a villanyautókét és hidrogénes modellekét, és csupán a maradék 10%-on osztozna minden egyéb, elektromosítástól mentes autójuk. A zéró emissziós autók eladásainak növelését nem csupán a gyártási kapacitásaik jelentős fejlesztése teszi majd lehetővé, hanem a piacon egyedi, bipoláris nikkel-metál-hibrid szilárdtestes akkumulátorok bevezetése. Ezek egyrészt energiahatékonyabbak lesznek, másrészt az előállításuk is olcsóbb, az ebből fakadó árcsökkenésre pedig nagy szükség lesz: a mai drága villanyautókból bizony aligha adnának el annyit, mint amennyit szeretnének.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?