A válság hozhatja el a villanyautó és carsharing forradalmat?

A gazdasági visszaesés tovább növelheti az elektromos járművek és az autómegosztók előretörését

A Roland Berger legújabb tanulmánya 22 elemzett ország 26 autóipari mutatóját vizsgálva fedezte fel: az elektromos járművek aránya megduplázódott, valamint visszatért az autó szolgáltatásként és egyéb mobilitási megoldásként történő használata.

A jelenlegi globális kihívások, mint az energiaválság, az ellátási láncokat érintő problémák és a szárnyaló infláció átformálta a Roland Berger 22 ország 26 autóipari mutatóját félévente vizsgáló Automotive Disruption Radar (ADR) eddigi vezető országainak pozícióját. Erre utal, hogy Szingapúr megelőzte Kínát és Hollandiát, és most először a lista első helyére került. Különösen jól teljesített a mobilitási mutatók terén: a szingapúriak által megtett távolság 15 százalékát a kereslet által vezérelt módokon (autómegosztás, fuvarmegosztás stb.), 46 százalékát pedig tömegközlekedéssel tették meg.

Az elektromos járművek aránya 13,2 százalékra emelkedett – mely közel kétszeres érték az elmúlt 12 hónaphoz (6,9 százalék) képest, térnyerésük az északi államokban a leglátványosabb.

Norvégiában 76 százalékot, Svédországban pedig 48 százalékot tettek ki a villanyautók az összes járműeladásból. „A félvezetőhiány és a jelenlegi nehéz gazdasági környezet sem lassították le az elektromos járművek térnyerését. A folyamatra kedvezően hat, hogy világszerte egyre több korlátozást vezetnek be a kormányok a belsőégésű motorok gyártására vonatkozóan, mely tendencia a közeljövőben sem csökken.” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere. Változik a fiatalabb generáció szemlélete is az autókról: a Car-as-a-Service (CaaS) közlekedési lehetőség alternatívája növekszik. Ilyen megoldásoknál a jármű megvásárlása helyett havi előfizetési díjat kell fizetniük az ügyfeleknek, mely magában foglalja a biztosítást, a karbantartást és az egyéb fenntartással kapcsolatos teendőket is. Az ADR felmérése alapján a megkérdezettek 57 százaléka venné igénybe a szolgáltatást, ami 11 százalékos növekedést jelent 2019-hez képest.

Ugyanígy törnek előre a mobilitási megoldások, például a fuvarmegosztás, az elektromos rollerek és a tömegközlekedés használata.

Mindez a Covid-19 járvány csúcspontján visszaesett, de a fertőzéssel kapcsolatos tévhitek és félelmek enyhülésével ismét növekedést mutat – egyes esetekben még a járvány előtti szintet is meghaladta. A kutatásban megkérdezett személyek 65 százaléka ismer legalább egy olyan személyt, aki lemondott a magánautóról az alternatív közlekedési módok javára. Amennyiben a mobilitási piac az elkövetkező években erőteljes növekedést mutat, előidézheti a személygépkocsi-tulajdonlás végét.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?