A veszélyhelyzet végéig a benzinkutak üzemeltetői is veszélyben

Aki nem tartja az üzemanyagok hatósági árát, az kénytelen lesz bezárni

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Megjelent az üzemanyagok hatósági áras forgalmazására vonatkozó részletes szabályzás egy hétvégi kormányrendeletben: aki nem tartja be a szabályokat, kénytelen lesz bezárni, töltőállomását pedig más nyithatja meg.

Miután a héten a kormány bejelentette, hogy november 15-től 3 hónapra 480 forintos hatósági árat vezet be a 95-ös benzin és a gázolaj esetében, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagvállalatai bejelentették, hogy tiszteletben tartják a kormány döntését, amivel átmenetileg felső határt szab a töltőállomásokon forgalmazott 95-ös oktánszámú motorbenzin és a dízel gázolaj kiskereskedelmi árának, ugyanakkor remélik, hogy a jogszabály gazdasági hatásait a kormányzat folyamatosan követni fogja, és kész lesz egyeztetéseket folytatni a piaci szereplőkkel a szükségessé váló módosításokról, az intézkedés kivezetésének időpontjáról és feltételeiről. Utóbbiakról egyelőre nincs hír, ugyanakkor megindultak a találgatások és a mémek: vajon lehet majd kapni normál üzemanyagokat a kutakon, nem fogunk abba belefutni, hogy csak prémium üzemanyag van? Nos, a válasz meg is érkezett, ugyanis - ahogyan azt a hvg.hu kiszúrta - megjelent a Magyar Közlönyben "Az üzemanyagok hatósági áras forgalmazására vonatkozó részletes szabályokról szóló rendelet. A lényeg tömören: a benzinkutak üzemeltetői nem zárhatnak be csak azért, mert a befagyasztott árakkal veszteséges s működésük. Sőt, kötelesek normál üzemanyagot árulni, ha ezt 7 napon belül, a nyitvatartási időn belüli 48 órát elérő mértékben nem tudják kielégíteni, akkor kötelesek üzemszünetet hirdetni, amikor semmilyen egyéb kereskedelmi tevékenységet sem folytathatnak; egyéb okból nem hirdethetnek üzemszünetet. Amennyiben a hatóságok szabályszegést tapasztalnak, 100 ezer és 3 millió forint közötti bírságot szabhatnak ki, akár egy napon belül többször is, ismétlődés esetén pedig egy nap és fél év közti eltiltást kaphatnak az üzemeltetők.
Hirdetés

Magyarán a töltőállomások üzemeltetői nem dönthetnek úgy, hogy a hatósági áras időszakra bezárnak, s úgy sem, hogy csakis, vagy elsősorban - nem maximalizált árú - prémium üzemanyagot tartanak. Amennyiben egy üzemeltetőt eltiltanak, vagy saját maga üzemszünetet hirdetett, akkor Palkovics László innovációs és technológiai miniszter az üzemanyagellátás biztosítása érdekében kijelölhet egy másik, „a lakosság igényeinek kielégítésére alkalmas nyilvántartott szolgáltatót az érintett üzemanyagtöltő állomás üzemeltetésére”. Ilyenkor „az érintett üzemanyagtöltő állomás épülete és tárgyi eszközei ideiglenesen a kijelölt nyilvántartott szolgáltató birtokába kerülnek.” A jogosult azonban nem jogutódja az üzemeltetés alól kitiltott cégnek, ha viszont károkat okoz az üzemeltetés alatt, azt neki kell megfizetni. A rendelet "a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvény hatályvesztésekor", magyarán a veszélyhelyzet után hatályát veszti.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?