A világ legőrültebb versenyei! – Kezdődik az IndyCar szezon

A floridai Szentpétervár ad otthont az IndyCar szezonnyitójának

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Itthon sajnos letaszíthatatlan a trónról a Formula 1 a népszerűséget tekintve, ám aki szeretne olyan versenyeket látni, amelyek alatt egyszerűen nem tud ülve maradni az izgalomtól, tegyen egy próbát az IndyCar sorozattal.


Őszintén bevallom, kettős érzés kavarog bennem. Egyrészt meglep, hogy miért olyan népszerű a Formula 1 itthon, illetve a világban még néhány helyen. Másrészt nagyon is értem a mikéntjét. Ha nagyon le akarom egyszerűsíteni akkor azért alakult így, mert könnyen hozzáférhető. A közszolgálati csatornán fut, csak le kell ülni – többnyire vasárnap délután – bekapcsolni a tévét és… és aludni egy jót. Mást nem nagyon lehet csinálni a kiszámítható és végtelenül unalmas futamok alatt, ám sajnos minden más, kevésbé sznob autóverseny sorozathoz már keresgélni kell a neten, vagy bizonyos csomagokra előfizetni a műsorszolgáltatóknál. Pedig sokszor ábrándozok arról, hogy mi lenne fordított helyzetben. Az IndyCar – hozzáértő és lelkes kommentátorokkal – a világ egyik legnépszerűbb műsora lehetne.
Most, hogy indul az Indy-szezon szeretnék kedvcsinálóként egy kis előzetest mutatni nektek a nyitó versenyről, néhány hasznos infóval és pár érdekességgel. De először dióhéjban az új érdeklődőknek: mi is az az IndyCar?
Nos, egy több mint 100 éves múlttal rendelkező ága az autóversenyzésnek, ami a történelmének nagy részében az USA, illetve az amerikai kontinens határain belül rendezte a versenyeit. Többek között ezért is teljesen más a kultúrája és a látásmódja, ami csábító lehet az európai módi után. Bár az is tény, hogy az úgynevezett aranykorszakban, az 1990-es években és a 2000-es évek első két esztendejében már az egész világot ostromolták, veszélyt jelentve Bernie Ecclestone üzletére.

Lényegében a „nyitott-kerekes” versenyzés egyik csúcsának lehet tekinteni, sőt én az autóversenyzés egyik csúcsának is tekintem, hiszen még az F1-ben sem érnek el akkora átlagsebességeket, mint itt.

Viszont a technika valóban nem annyira bonyolult. És itt a bonyolulton érezzétek a nagy hangsúlyt, mert színvonalban semmivel sem kevesebb. Egyszerűen csak száműzték a versenyről-versenyre való fejlesztést, mert óriási költségekkel járt. De ugyanúgy a legmodernebb motorok, váltók, kasztnik és gumiabroncsok (stb.) láthatók, illetve hallhatók itt is, mint bármelyik csúcskategóriás versenysorozatban. Sőt, rengeteg biztonsági fejlesztés az Atlanti-óceánon túlról érkezett Európába.
Hirdetés

Jelenleg két motorgyártó közül választhatnak a csapatok és mindenki azonos karosszériát használ. Ez a múltban nem volt mindig így, izgalmas tehát böngészni a széria múltját, megnézni a különböző korszakok autóit.

A két mostani motorgyártó a Honda és a Chevrolet, de állítólag még idén bejelentenek egy harmadikat is. A karosszériákat pedig a Dallara gyártja.

Az olasz cég még egy gyárat is felépített Indianapolisban, de ha körülnéztek a világban amúgy is Dallara dominanciát láthattok a formula versenyautók terén. A motorszabályok szintén nagyon szigorúak: V6-os, duplaturbós, 2,2 literes motorokat ad mindkét gyártó, pályatípustól függően 550 és 700 lóerővel, amelyekhez hatfokozatú sebességváltó társul és E85-ös üzemanyaggal működnek.

Bizony, az IndyCar háromféle pályatípuson rendez versenyeket. Ezek az utcai, az ovál és az általam csak roadnak nevezett, kimondottan versenycélokra épült létesítmények (ilyen például a Hungaroring). Sokféleképp próbálták magyarosítani ez utóbbit, hiszen nálunk nem terjedtek el az oválok, így egyértelmű, hogy mit értünk a versenypálya alatt, de a legtöbbször „épített pálya” címszó alatt találjátok a road pályákat.

Az oválokra sem érdemes ám legyinteni. Nincs belőlük két egyforma, más és más a felületük, a kanyarjaik száma és a dőlésszögük, szóval igencsak izgalmas világ ez.

Mindehhez fontos hozzátenni még, hogy a versenyzők dolgát nem könnyíti semmiféle segédberendezés. Nincs szervo, nincs kiporgésgátló, az üzemanyagfogyasztást pedig a jobb lábával szabályozza minden versenyző, nincs „hatvanféle” motorprogram. Ebben a sorozatban sokkal több múlik a versenyzőn, mint az agyonsztárolt F1-ben.

Nézzük akkor az előttünk álló versenyt! A floridai St. Petersburg utcáin feszül először egymásnak a mezőny. A pálya rendkívül érdekes, hiszen a célegyenes egy tengerparti repülőtér betonburkolatú kifutója, ahonnan bekanyarodnak a magas és ezáltal nagy árnyékot adó épületek közé. Ez máris megbolondítja a tapadási viszonyokat. Innen a kikötő mentén jutnak vissza a repülőtérhez, egy kis Monaco utánérzést adva a helyszínnek. Az alábbi videóban megnézhetsz egy kört a méltán népszerű sisakkamera képével.

Pálya hossza: 2,8 km
Kanyarok száma: 14
Versenytáv: 110 kör/318,6 km
Gumiabroncsok: 7 szett kemény, 4 szett lágy keverék, 5 szett esőgumi
Push-to-pass: 150 másodperc az egész verseny alatt, de egy gombnyomásra maximum 15 másodperc
A Push-to-pass gomb megnyomásával megnövekszik a motor teljesítménye 60 lóerővel. Ez az előzést segítő eszköz megfűszerezi a versenyeket. Mivel az autókon LED-kijelzőket is elhelyeznek, a közönség is láthatja, amikor egy versenyző megnyomja a gombot, hiszen a kijelzőn a PP felirat kezd villogni. A rajtnál és a teljes körös sárgák utáni újraindulásoknál nem használható. Kivéve, ha az utolsó két körben történik vagy időkorlátos vereseny esetén az utolsó három percben. (Ez a rendszer 2004-ben debütált, ahogy a külön megjelölt gumikeverékek is, ezeket később az F1 is átvette innen, igaz a push-to-passt KERS néven a hibrid hajtásláncba ágyazva).

2018-as győztes: Sebastien Bourdais
Körrekord: 1:00.0476s-Jordan King
Úgynevezett Spotter Guide-ot is kiadnak minden verseny előtt, hiszen hétvégéről-hétvégére változhat az autók színe a különböző szponzorszerződések alapján. Érdemes ezért inkább a jól látható rajtszámokat figyelni, amelyekről jól beazonosítható a csapat és a versenyző.

Érdekességek
- Scott Dixon, az IndyCar ötszörös bajnoka, aki a harmadik helyen áll az örökranglistán a győzelmek számát tekintve (44 elsőség), soha nem nyert még versenyt St. Pete utcáin.
- Idén a 16. alkalommal rendezik meg a versenyt St. Petersburg utcáin. Sebastien Bourdais nyerte a legutóbbi kettőt, aki egyébként ebben a városban lakik családjával. Először 2003-ban rendeztek versenyt, amikor még szétszakadt (IRL és CART) állapotában tengődött a sorozat. Akkor a CART mezőnye látogatott ide és Bourdais rajtolhatott az élről a Newman/Haas csapat újonc versenyzőjeként, de a futamot Paul Tracy nyerte.

- 2003 óta csak egyszer, 2004-ben nem rendeztek Indy-versenyt a városban. Nincs jelenleg olyan versenyző a mezőnyben, aki mind a 16 alkalommal indult itt, de Scott Dixon és Tony Kanaan már 14-szer elrajtolt itt. A 2003-ban rendezett első versenyen viszont ott volt a jelenleg is a mezőnyben látható Ryan Hunter-Reay és Bourdais, mindketten újoncként.
-Will Power és Bourdais az a két versenyző a jelenlegi mezőnyben, akik egynél többször tudtak itt nyerni. Rajtuk kívül még Graham Rahal és James Hinchcliffe nyert itt korábban, akik szintén szerepelnek az idei nevezési listán.

- A legutóbbi 12 versenyből 8 alkalommal Team Penske pilóta indulhatott az élről. A legutóbbi kilenc alkalomból hétszer Will Power. A jelenlegi mezőnyből Bourdais, Kanaan, Rahal és Szato Takuma szerzett még pole pozíciót korábban.
- Pole pozícióból két versenyzőnek sikerült eddig nyernie. Helio Castroenves 2007-ben, Will Power pedig 2010-ben győzött az élről indulva. A legutóbbi hat szezonban négy alkalommal a negyedik helyről induló versenyző nyert.
- A Team Penske csapat 8 győzelmet szerzett eddig (Helio Castroneves, Will Power és Juan Pablo Montoya révén). Az Andretti Autosport kettőt (Dan Wheldon és James Hinchcliffe), a Dale Coyne Racing szintén kétszer (Sebastien Bourdais), A Chip Ganassi Racing pedig egyet (Dario Franchitti).

- Tony Kanaan sorozatban 301. versenyét kezdheti meg idén, ami IndyCar rekordnak számít. A 2001-es portlandi verseny óta minden futamon elindult. Összesen viszont már 361 versenynél tart, amely az örökranglista harmadik helyéhez elegendő.
- Scott Dixon sorozatban a 241. versenyére készül, ami a második leghosszabb megszakítás nélküli sorozat. A harmadik leghosszabb megszakítás nélküli sorozat pedig Marco Andretti nevéhez fűződik, aki a 217. versenyére készül most.

-Öt újonc versenyző indul. Ebből hárman a legelső IndyCar versenyükre készülnek: Ők Marcus Ericsson, Ben Hanley és Felix Rosenqvist. Ketten viszont már indultak elvétve Indy-versenyeken, ők Colton Herta és Santino Ferrucci.
-2012 óta átlagosan 9 különböző versenyző nyer egy IndyCar szezonban. A rekord 2014-ben volt, amikor 11 különböző versenyző állhatott a dobogó tetejére. A tavalyi 17 verseny során 8 különböző győztest avattak.

Végül álljon itt a hétvége időterve. Sajnos idén – erre nem érzem, hogy finomabb kifejezést kellene használnom és dühös is vagyok – tökön lőtte magát a televíziós csomagjával az IndyCar. Az utóbbi években a szabadedzéseket a Facebook oldalukon és a YouTube csatornájukon bárki megnézhette, 2019-ben azonban csak az NBC Gold előfizetők láthatják online, viszont az „US Only”, tehát kizárólag az USA-ban elérhető. Európában a brit Sky Sports vette meg a közvetítési jogokat, a skandináv országokban pedig a Viasat, illetve Ázsiában a Fox Sports/Star Sports. Magyarországon egyelőre még senki nem tűzte műsorra, szóval marad a stream vadászat. Ha mutatkozik majd rá igény, vasárnap itt a kommentek közé beszúrok egy-két linket, ahol nézhető. Nézzük tehát az időtervet.
Március 8. péntek
16:45-17:30 Első edzés
20:20-21:05 Második edzés
Március 9. szombat
16:25-17:10 Harmadik edzés
20:30 Kvalifikáció
Március 10. vasárnap
15:20-15:50 Bemelegítő edzés
18:37 Rajt

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.03.09. at 08:34
    Permalink

    Hello,
    A forma 1-es résszel nem értek teljesen egyet. A 2 sport teljesen különböző, és nem is akar egyik a másik lenni. És a tavaly szezon szerintem egész jóra sikeredett. És személy szerint én nem akarok egyenautókat nézni F1-ben. De! Máshol igen. A formula e nagyon izgalmas, és belevágnék az indycarba is. Esetleg tudnál adni egy stream linket? Mert régóta érdekel, de igazad van, hogy a TV-s közvetítès hiányában magukat szúrták tökön. Anno Alonso indy 500as versenyét néztem, az tetszett, de utána sehogy se találtam linket.

  • 2019.03.10. at 10:37
    Permalink

    Two-val egyetértek a F1-el kapcsolatban. Az Indycar versenyeket egyébként anno rendszeresen közvetítette valamelyik sport csatorna, aztán az egész valahogy elhalt úgy 15-20 éve. Lehet, hogy András akkor még nem nézett TV-t. Az Indycar futamok egyébként nekem az ausztrál Supercar V8-ra emlékeztetnek. Ez egy flúgos futam, legtöbször mennek körbe-körbe aztán ha valaki egy kicsit hibázik jön a nagy káosz és lehet drukkolni, hogy nehogy komoly sérülés legyen belőle. Ennyi izgalom az F1-ben is akad és lehet mégtöbb ha végre megoldják az előzések megkönnyítését.
    Ha lenne egy link a versenyekhez szívesen megnézném, hogy az idy mennyit változott és mennyire érdekes.

    • 2019.03.10. at 11:35
      Permalink

      2000 óta követem az amerikai versenyorozatokat napi szinten. 1998 óta az F1-et.
      Ezen felül utólag láttam az IndyCar minden versenyét 1979 óta és az F1-et is a 80-as évek közepétől. Nagyon jól tudom miről beszélek, nagyon jó összehasonlítási alapom van. 2012-ben töbek között én is kommentátor volram a Sport Klub jóvoltából, szóval a magyar közvetítések hátterét is ismerem. 😉
      Körbe-körbe megy az F1-is. Először nézd meg az Indycar versenynaptárát, utána folytathatjuk azt eszmecserét.
      (Gondolom az oválokat nevezed körbe-körbe pályának. Nézd meg mennyi ovál van a naptárban mennyi road és mennyi utcai pálya. 😉 )
      Minden amit leírtál nagyon messza áll a valóságtól, ami számomra azt jelenti, hogy nem igazán ismered az IndyCar sorozatot. De szívesen válaszolok minden kérdésedre.

Vélemény, hozzászólás?