A Volvo szerint nem igazán környezetbarát a villanyautó-gyártás

Ha csak a gyártást nézzük, a hagyományos autók kevésbé terhelik a környezetet

A Volvo egyike annak a hat autógyártónak, akik aláírták a szigorúbb környezetvédelmi célokat, de a svédek amolyan lábjegyzetként hozzáteszik, hogy az elektromos autók gyártása jelenleg igen szennyező.

Őszinte kijelentéssel mutatott rá az elektromos autók egyik gyenge pontjára a Volvo. Az már az első villanyautók megjelenésekor nyilvánvalóvá vált, hogy csak annyira zöldek a kipufogó nélküli modellek, mint amennyire a beléjük tankolt áram, azaz nem mindegy hogy szén- vagy szélerőműből érkezik az “amper”. Az autók gyártásáról viszont eddig kevés szó esett, a Volvo meglepő számmal rukkolt elő.
Hirdetés
A svéd gyártó nem is olyan régen mutatta be az első teljesen elektromos modelljét, az XC40 Recharge-ot. A modellt LCA (Life Cycle Assessment) elemzésnek is alávetették, ami megmutatja, hogy az adott termék a teljes élettartama alatt milyen hatást gyakorol a környezetre. Ebből kiderül, hogy a villanyautó már a startvonalnál komoly hátrányból indul. Az elektromos C40 gyártása 70%-kal jobban szennyezi a környezetet mint egy “mezei” XC40 elkészítése. Azaz 10 villanyautó ökológiai lábnyomából 17 hagyományos négykerekűt lehetne legyártani. Ennek oka, hogy az akkumulátorok gyártása és a nagyobb nyersanyag-szükséglet több szén-dioxid kibocsátással jár. A teljes élettartam alatt viszont fordul a kocka. Az alternatív hajtású autók kezdeti hátrányukat az évek alatt képesek ledolgozni. A Volvo az áram forrásának függvényében három számítást tett közzé. Az elsőben az áram a megszokott eloszlásban érkezik a konnektorba, azaz nagyrészt nem megújuló forrásból származik. Ebben az esetben 110 ezer kilométert kell autózni ahhoz, hogy a villanyautó ledolgozza a gyártásnál keletkezett ökológiai hátrányát. A második felállás szerint az áram 30%-ban megújuló forrásból érkezik. Ilyenkor már elegendő 77 ezer kilométert autózni, és máris a villanyautó lesz a zöldebb. Az ideális állapot az, hogy ha 100%-ban zöld áramot tankolunk, ilyenkor 48 ezer kilométer múlva kerül egálba a kétféle hajtáslánc.
Hirdetés
A Volvo ezzel nem azt állítja, hogy az elektromos autó zsákutca. Inkább a technológiai fejlődés szükségességére hívja fel a figyelmet, amivel csökkenthető az ökológiai lábnyom. A Volvo nem csak a környezetbarát forrásból származó áramban látja a megoldást, hanem a zöld acélban is, ami szintén csökkentené a gyártás nyomait.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?