Absztinens sporttörpe – Toyota Yaris GR Sport Edition teszt

Dögös köntösbe bújtatták a Prius II hajtásláncát

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Idén kifut a Yaris jelenlegi generációja, ám mielőtt elfogynak a kereskedésből a modellek és megérkezik az új generáció, néhány egyedi szériával kedveskedik a Toyota. Például a GR Sport változattal.

Mondhatni visszarántott a valóságba a Toyota Yaris különleges változata, ugyanis úgy nyújtja a sportos hangulatot, hogy közben megmaradt annak a kiváló városi kisautónak, amelynek elég nehéz konkurenciát állítani. Köszönhetően a hibrid hajtásláncnak is. Elkövettem azonban azt a hibát, hogy dögösnek mertem nevezni, ami valami elképesztően negatív kommenthullámot váltott ki a közösségi média felületein. Szóval úgy érzem, egy kicsit mélyebb magyarázatra szorul a kijelentésem, bár tudom, hogy ízlésről vitatkozni felesleges. De nem is ez a célom csupán rávilágítok, nekem miért tetszik. Nos, kezdjük az orrával. Számomra egy stilizált open-wheel versenyautót mintáz. Habár lehet, hogy érdemesebb itthon formula autónak neveznem, hogy közérthetőbb legyen, mire gondolok. Ahogy a Yaris orra elhegyesedik, végén az emblémával, majd ebből oldalt lefelé elindulnak a körvonalak, ez az én autóverseny megszállott agyamban egyértelműen egy formula autó orrát jeleníti meg az első légterelővel.

Sőt, tudok egy konkrét példát is mutatni, mert leginkább a megboldogult A1 GP-ben használt Lola versenyautóra emlékeztet.

Arról nem is beszélve, hogy a GR Sport Edition méhsejtmintás hűtőrácsot kap, de még az embléma mögötti műanyag felület is lyuggatott. A ködfényszórók házai pedig simán a formula autó szárnyainak oldalsó terelőlapjait mintázzák. Kövezzetek meg, de tényleg ezt látom benne! Aztán ott vannak a fekete, 17 colos könnyűfém felnik, a fekete díszbetét az autó oldalán, a hátsó szárny és az ültetés. Egészen pontosan 11 milliméterrel eresztették le a futóművet, amelyben Sachs Performance rugók és stabilizátor rúd kapott helyet, illetve 18 milliméterrel szűkebbre szabták a kerékjárati íveket. Mindezek valóban sportosabb kanyartulajdonságokkal ruházták fel a Yarist, persze ettől még nem lett sportautó, mindjárt mondom miért. Előtte még a hátsójáról is ejtenék néhány szót, mert ezt a részét is sokan lesajnálták. Nincs vaskos kipufogóvég, sem látványos diffúzur, ám lényegében tükrözték az autó orrát az oldalra és lefelé induló vonalakkal, ami szerintem kedves kis formai geg. Szóval elfogadom, ha egyeseknek nem tetszik a forma, de remélem sikerült rávilágítanom, hogy nekem miért tetszik. A formán túl azonban ott a hajtáslánc, és ez az a terület, ami valójában visszarántott a valóságba, ahogy az elején említettem. A Yaris ugyanis a második generációs Prius hajtásláncát kapta, fokozatnélküli váltóval (ami persze erős csúsztatás, hiszen motorja bár 1,5-ös, nem teljesen egyezik a Priuséval, váltója pedig nincs, egy bolygómű egyesíti a villanymotorokat és ad fokozat nélküli nyomatékosztást - a Prius nörd szerk.). Igazából ez utóbbi öli meg a vérbeli sportosságot. Adott egy 100 lóerős rendszerteljesítményű hibrid hajtáslánc, négyhengeres benzinmotorral, 111 Nm forgatónyomatékkal, amelynek alig több, mint egy tonnát kell mozgatnia. Ez önmagában elég ígéretes, ám az e-CVT váltó, a maga mindig hatékonyságra törekvő viselkedésével megzabolázza a lóerőket. Ami nem feltétlen baj, amennyiben nem a GRMN változat nyújtotta élményre vágyik a sofőr. Szóval a GR Sport változattal csak azok szemezzenek, akiknek a sportos dizájn fontosabb, mint maga a sportos vezetési élmény. A megpiszkált futóműnek hála persze élményszámba mennek a kanyarok, de nincs egetverő gyorsulási érzet, sem hörgő, szörcsögő motor és kipufogó.

Van helyette 5,9 literes átlagfogyasztás, amelyből még bőven lehet faragni.

Ugyanis szánt-szándékkal „gyötörtem” a kis Yarist, mint amikor a haverokkal kocsmázol, de már mennél haza, mégis próbálnak még belédimádkozni néhány felest. Viszont a Yaris az absztinens tagja a társaságnak, egyszerűen nem akar inni. Hegyen-völgyön, illetve autópályákon keresztül toltam, úgy Eco módban, mint nélküle, de hat liter fölé nem ment a fogyasztása. Ugyanakkor nem ez az igazi élettere, a rendeltetésének megfelelően használva, tehát a városi forgatagban az igazán hatékony.
Hirdetés
A helykínálata sem több, mint ami egy ekkora autótól elvárható, igaz az utasterét feldobták a sportos kiegészítőkkel. Élményszámba megy a háromküllős, fehér cérnával varrt sportkormány fogása, amelyről természetesen nem hiányozhat a GR felirat. Szintén a sportos hangulatot növelik a részben Alcantara kárpitozású sportülések, amelyek szinte rásimulnak az első utasok testére. Hátul hasonló a kárpit, viszont a helykínálat inkább a gyerekeknek optimális. Az alaphelyzetben 286 literes csomagtér bár nem tűnik túl nagynak, de néhány sporttáskát vagy bőröndöt azért könnyedén elnyel. Mivel a Yaris a 20. születésnapját ünnepli, ezért a GR Sport mellett többféle egyedi modellt is kínál most a Toyota, ám a sportosított változat a legdrágább az ő 6 490 000 forintos listaárával. Természetesen ebben már benne van a Toyota Safety Sense biztonsági rendszer, a tolatókamera, a hátul sötétített ablakok elektromos emelőkkel, illetve van tempomat is, viszont akad egy idegesítő részlet. Ez pedig a komfortindex hiánya. Persze megszokható, főleg, hogy ezen kívül igazán nagy hibája nincs a Yarisnak. A téli gumiabroncsok keltettek nagyobb zajt, de a Bridgestone Potenza nyári abroncsok, amelyek alapból járnak hozzá, valószínűleg csendesebben gördülnek és jobban illenek a sportos hangulathoz. Azok számára kiváló választás lehet a Yaris GR Edition, akik szeretik a vérpezsdítő megjelenést, az igazi sportos hangulatot, de fontosabbnak tartják a közlekedés hatékonyságát. Akiknek nem az adrenalin hajszolása a céljuk, csupán a kellemes autózás A-ból B-be.
Értékelés
Pozitív
Sportos dizájn, sportos futómű, kis fogyasztás
Negatív
Komfortindex hiánya, ajtóburkolatokon recsegő műanyagok
Árak
Tesztmodell alapára
6 490 000 Ft (2020.02.19.)
Tesztautó ára
6 490 000 Ft (2020.02.19.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1497 cm3
Teljesítmény:
74 kW (101 LE) 4800 1/min-nél
Nyomaték:
111 Nm 3600-4800 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,8 s
Végsebesség:
165 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
3,3 l/100km
Méretek
Hosszúság:
3945 mm
Szélesség:
1695 mm
Magasság:
1499 mm
Saját tömeg:
1100 kg
Össztömeg:
1565 kg
Terhelhetőség:
465 kg
Tengelytáv:
2510 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
286 l
Belső szélesség elöl:
1400 mm
Belső szélesség hátul:
1380 mm
Belmagasság elöl:
930-1010 mm
Belmagasság hátul:
930 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
240 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
450 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1000 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér hossza:
680 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1400 mm
Raktérnyílás szélessége:
1000 mm
Raktérnyílás magassága:
850 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6d
Hengerűrtartalom:
1497 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
e-CVT
Nyomaték:
111 Nm 3600-4800 1/min-nél
Teljesítmény:
74 kW (101 LE) 4800 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
165 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,8 s
CO2-kibocsátás:
75 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
3,3 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,9 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
66 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
69 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?