“Aki ad magára, az iszik” – Toyota Yaris 1.5 VVT-i CVT

Stílusgombóc nagy étvággyal - Toyota Yaris 1.5 VVT-i CVT Selection Elegant

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Vannak azok a színkombinációk és formák, amiktől még férfiként is könnyen ellágyul a szívünk. A negyedik Yaris ilyen. Nézzük, mit tud hibridrendszer nélkül!

Éppen tavaly múlt 20 éves a Toyota népszerű kisautója, a negyedik generációjánál tart, és a recept szinte mit sem változott. A használt kisautók között még ma is nagyon népszerű az első, a harmadik pedig még a kifutó évében is kapós volt újonnan, de vártuk már az újat, a minden tekintetben megújult, hibridként már bizonyított Yarist. Ez a megújulás többet is jelent, első ránézésre komolyabb, mérgesebb a külső, persze a méretei miatt egy nehezen megszerzett zsákmányát féltő hörcsögnél egy hajszálnyival sem tűnik veszélyesebbnek.

Jót tett neki ez a kiállás, a corollás vonások öröklése, a felfújt kerékjáratok, ez az egész forma olyan, hogy kívánunk belőle valami sportváltozatot.

És meg is kaptuk a GR Yarist, amin háromajtósként még inkább jobban mutat ez a forma, de ez most még egy hétköznapi változat, úgyhogy maradjunk a földön. A színösszeállítást nagyon eltalálta az importőr. Ez a sötét bézs és a Selection felszereltséghez választott fehér színű tető minisen és Fiat 500-osan stílusossá varázsolja a Yarist. Sokkal jobban, mint az előző generációt, amiről vélhetően az arányai is tehetnek. Lett orra, formás csípője és kidolgozott első sárvédői. A legyezőszerű hűtőmaszk jó nagyra sikerült, de valahogy a formák harmóniában vannak. Hátrébb került az A-oszlop, ezzel az arányai kicsit autószerűbbek, ez persze előrevetít némi kilátási nehézséget a volán mögül, de a szépért szenvedni nem akkora áldozat. Magas felszereltség mellett már ledesek is lehetnek a fényszórói, ezek rengeteget érnek sötétben és automata kapcsolásúak is, még a távolságit is intézi helyettünk, ennek kapcsolóját a műszerfal aljára építették, ami nem épp logikus, de ennyi belefér.
Hirdetés
Csinos megjelenéséhez világos bézs utasteret kapott, az ülések fél műbőr kárpitja jól néz ki, és tapintása is elég minőségi, de meglehetősen kényes árnyalat, mindenképp érdemes rá vigyázni. Az új Yaris utastere dizájn szempontjából nálam telitalálat. A formák kellemesen otthonosak, érdekesek, az anyagokkal és az árnyalatokkal is ügyesen játszottak. Érdekesen néz ki, és a textúrája miatt különlegesek az ajtókárpit újrahasznosított betétei, de mivel kemények, nem azt a hatást érik el, amit elsőre gondolnánk, elég rideg az érintésük.

A műszerfalnak jól áll a világos betét, az egész utastér elég szűkös, ettől mégis jó a térérzet, mindenképp csak ajánlani tudom.

Ügyes az ergonómia és a praktikum is, került egy kis polc a multimédia kijelzője alá, pont jó hely egy telefonnak, vagy bármi apróságnak, de még alatta is van egy tisztességes rekesz, a középkonzolon pedig pohártartók, ez így első ránézésre is élettérnek lett tervezve. Hiányzik egy könyöklő középről, az ergonómia terén viszont ennél több hiányosságot nem lehet neki felróni. Érdekessé tették a műszeregységet azzal, hogy háromfelé osztották, a két kis körműszerben pedig monokróm kijelzőket idéző a megjelenítés, ezt a kis retro hangulatot is nagyon jól hordja az utastér. A műszeregység fő kijelzője pici, a menü logikája toyotásan érdekes, számos beállításba, almenübe csak álló helyzetben tudunk belépni, és elég hosszadalmas is, cserébe a beállítások, testreszabások, vezetéstámogatók aktiválásának lehetősége elég széles.

A színes kijelzős, alapáron 7 colos multimédiát már alapáron megkapja a Yaris, navigációja annak még nincs, de Apple CarPlay és Android Auto csatlakozási lehetősége igen.

Vagyis kényelmesen használhatjuk az autó saját kijelzőjén a kedvenc applikációnkat, Comfort szinttől már 8 colos felületen, de még ez is kisebb, mint a Hybridként tesztelt Premier Edition 10 colosa. Kimondottan jól sikerült az új Yaris üléspozíciója, elöl csak a már említett A-oszlop takarhat sokat a magasabbak számára, pontosan beállítható a kormány helyzete és az ülésé is. Meglepő módon hátul is találunk lábteret, nem is keveset, a padlólemez mélységével trükköztek, így nem kell a térdünket a nyakunkba húznunk, magam mögött is tökéletesen elfértem. Technika szempontjából mindenképp a legérdekesebb és a leghasznosabb az új hibrid Yaris. Ebben az autóban viszont hagyományosabb hajtás dolgozik: 1,5-ös szívómotor fokozatmentes CVT váltóval. Nem ugyanaz a háromhengeres, mint amit a hibridben használnak, de ez is új fejlesztésű, változó szelepvezérléses és 120 lóerőre képes, vagyis egy rendes pörgős japán motornak hangzik, és az is. 6600-as fordulatszámon teljesíti a 120 lóerőt és 4800-5200 között a 153 Nm-es csúcsnyomatékát. Mint minden rendes szívómotor, ez is magas fordulatszámon adja le a teljes erőt, és éppen ennek lemenedzselésében segít sokat a CVT. A fokozatmentes váltó nem ördögtől való, egyszerű szerkezet, és pont úgy dolgozik, hogy a motor le tudja adni a teljesítményét. Ebben az esetben is rendesen hagyja forogni a háromhengerest, ami kissé bántóan szól, de tudni kell, hogy ez miért történik. Az a jó a hajtásban, hogy már indulásnál is elég erősnek tűnik a motor és utána sem érezni lomhának a Yarist, sőt.

Jobb láb függő, de általában magasan tartja a fordulatot, mindezt azért, hogy a haladás egy ilyen kisautóval is fürge lehessen.

Simán tartja a lépést bármelyik hasonló kategóriájú turbóssal. Ejt a fordulatszámon néha, mintha váltana, ettől nem annyira idegen már az érzet, mint a korai CVT-k voltak. A motor kellőképpen erős, autópálya-tempóról is kényelmes előzést tud, ami egészen meglepő, a CVT is hamar reagál, a hajtáslánc működése kimondottan jó. A motor hangja kevésbé, bántó a hangszíne már 3-4000 körül is, magasabban pedig még inkább karcos, de jól megy vele a Yaris, és ez talán fontosabb. Ugyanakkor, ha csak nem teszik Eco módba, eszik is, nem keveset. Vegyes használatban pont kétszer annyit, mint a hibrid verzió, 8,2 liter lett az átlag, jelentős (jóval több) városi szakasszal. Egy közel 100 kilométeres országúti tesztkört 6,2 literes átlaggal teljesített, ami már jobban hangzik, de valójában ez is elég sok. Az autó csinos, a motor kimondottan jól húz, elég jó vezetni is, a 17-es kerekek miatt a gördülési zaj viszont jelentős. A magas fogyasztás miatt ebben a formában nem tűnik túl élhetőnek a hibrid verzió árnyékában, ha bárki is gondolkodik még, vagy esetleg fél a hibridektől, csak bátorítanám, hogy inkább azt válassza. Már csak azért is, mert egy ilyen egész jól felszerelt, de még így is tolatóradart, ülés- és kormányfűtést nélkülöző példány párezer forint eltéréssel annyiba kerül, mint a hibrid hajtású Yaris legolcsóbb kivitele. Abban is benne van a kijelzős multimédia, és Comfort szinten már tolatókamera is, valamint az elektromos fűtés, ami ilyenkor télen kimondottan jól jön, ahogyan nyáron a megállás nélkül dolgozó elektromos légkondi is. Mínusz fokok mellett ennek a hagyományos verziónak minimum 20 percbe telik meleget csinálnia, ami már-már fájdalmas.

Terméknek jó, egy elvégzett mérnöki munka japánosan, vagyis precíz, és jó vezetni.

Az ára és főként fogyasztása tekintetében viszont nem indokolt a jelenléte a hibrid változat mellett. Egy-két fontosabb csomag, mint mondjuk a Style és a Tech megrendelésével még az alapverziónak is elég közel kerül az ára a hibridéhez. Olyan a Yaris, amilyennek szeretjük; kedves és hasznos járkálós autó, és épp a Toyota bizonyítja már 20 éve, hogy elég megbízható a hibrid hajtása, nem kell tőle félni.
Értékelés
Pozitív
Vezethetőség, összeszereltség, dizájn, motorerő, váltó működése
Negatív
Fogyasztás
Árak
Tesztmodell alapára
4 990 000 Ft (2021.01.28.)
Tesztautó ára
6 685 000 Ft (2021.01.28.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1490 cm3
Teljesítmény:
92 kW (125 LE) 6600 1/min-nél
Nyomaték:
153 Nm 4800-5200 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10.20 s
Végsebesség:
180 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,6 l/100km
Méretek
Hosszúság:
3940 mm
Szélesség:
1745 mm
Magasság:
1470 mm
Saját tömeg:
990 kg
Össztömeg:
1295 kg
Terhelhetőség:
305 kg
Tengelytáv:
2560 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
305 l
Belső szélesség elöl:
1400 mm
Belső szélesség hátul:
1380 mm
Belmagasság elöl:
890-850 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
210 mm
Ülőlap hossza elöl:
495 mm
Ülőlap hossza hátul:
460 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1000 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
820 mm
Csomagtér magassága:
500-760 mm
Csomagtér hossza:
660 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1400 mm
Raktérnyílás szélessége:
900 mm
Raktérnyílás magassága:
840 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6d
Hengerűrtartalom:
1490 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
fokozatmentes automata sebességváltó
Nyomaték:
153 Nm 4800-5200 1/min-nél
Teljesítmény:
92 kW (125 LE) 6600 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
180 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10.20 s
CO2-kibocsátás:
130 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8,2 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
69 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.01.28. at 11:26
    Permalink

    Hát igen…ha nem a hibrid, akkor ezt a motort inkább kézi váltóval érdemes venni, ára mellett valószínűleg a CVT nélkül a fogyasztása is barátságosabb.

Vélemény, hozzászólás?