Hatalmas bukás az elektromos G-osztály?
Nem kizárt, hogy a jövő elektromos terveit is újra kell gondolni a villanykocka csúfos bukása miatt
Érthető okokból senki sem vállalta a nevét, ám állítólag egymástól függetlenül nyilatkozott több Mercedes-Benz vezető is az egyik megbízható, németországi újságnak az elektromos G-osztály problémáiról.
Hasonlóan a négyhengeres AMG C 63-hoz, a Mercedes vezetősége nagy reményeket fűzött az elektromos G-osztályhoz. A cég fejesei naivan azt hitték, hogy az ügyfelek hezitálás nélkül áttérnek majd az elektromos verzióra. Egy friss beszámoló azonban borongós képet fest az elektromos G 580 fogadtatásáról. Egy német üzleti újság, a Handelsblatt vizsgálta meg a számokat, és megállapították, hogy április végéig, tehát a megjelenéstől számított egy évben mindösszesen 1450 elektromos G-osztály talált gazdára.
Ezzel szemben a hagyományos G-osztály benzin- és dízelmotorokkal körülbelül 9700 eladást produkált, így nagyjából hétszer népszerűbb az elektromos megfelelőjénél világszerte.
A hazai piacon a G-osztályhoz a belépő a 450 d változat 53,5 millió forintos indulóárral, míg az 587 lóerős elektromos modell 57,1 millió forint, ami szinte azonos a már csak hathengeres, 449+20 lóerős, 48 voltos lágy hibrid rásegítéses G 500 változat (57 030 000 Ft) alapárával. Jóval drágább a V8-as, 585+20 lóerős G 63 AMG, hiszen 81,7 millió forint az indulóára. Eladások terén azonban az AMG vezeti a listát 69 forgalomba helyezéssel, ezt a dízel változat követi 32 példánnyal, majd az elektromos modell 25 eladása jön, a listát pedig a G 500 zárja mindösszesen 4 eladott példánnyal. Ha tehát a hazai piacon hasonlítjuk össze az összes belső égésű motoros és az összes elektromos eladást, akkor több mint négyszer annyi belső égésű motoros G-osztályt helyeztek forgalomba a vizsgált időszakban, mint villanymotorost.A lehangoló számok ellenére egy Mercedes-Benz szóvivő szerint ez „összhangban van a várt eladási számokkal”, de nem kívánt további részleteket megosztani és a nevét sem vállalta a kijelentéshez. Más megkérdezettek azonban elismerték: „Az emberek valódi G-osztályt akarnak – hat vagy nyolc hengerrel.” A Handelsblatt szerint a Mercedes vezetői pontosan tudják: az elektromos G-osztály kereskedelmi kudarc. A cég egyik vezetője - szintén anonimitást kérve - kijelentette: „Az autó eladhatatlan, papírnehezékként porosodik a kereskedőknél, totális bukás.” Egy másik fejes szerint „a számok teljesen rendben vannak egy ilyen kis közönséget megszólító modell esetében, így mindez előre látható volt”.
Fontos azonban megjegyezni, hogy bár a Handelsblatt egy nagyon megbízható lapnak számít, mivel senki sem vállalta a nevét a nyilatkozatához, így valamennyi szkepticizmussal kell kezelni a fent leírtakat.
Nem nehéz viszont megérteni, hogy miért nehezebb eladni az elektromos G-osztályt. Az európai modell közel 3,1 tonnás saját tömege ellenére a maximális terhelhetősége mindössze 415 kilogramm, ráadásul vonóhorog sincs rajta, így sokkal kevésbé praktikus a belső égésű motorral rendelkező társainál. A hatótávolság egy másik gyenge pontja: az EQ technológiás G 580 példányok 473 kilométert képesek egy töltéssel megtenni a WLTP ciklus szerint, ám a valós számok és az amerikai szabvány szerinti mérések is jóval alacsonyabbak ennél.
A Handelsblatt arról is beszámolt, hogy a katasztrofális kereslet láttán a Mercedes-Benz mégsem kizárólag villanyautóként mutatná be a G-osztály kistestvérét az évtized végén. Egy vállalati menedzser szerint jelenleg is „vizsgálják” a belső égésű motoros modellben rejlő lehetőségeket, míg egy mérnök állítólag ettől teljesen függetlenül jegyezte meg, hogy a hagyományos hajtásláncokkal járó extra fejlesztési költségek „elfogadhatónak bizonyultak”. A kisebb G-osztály megjelenését továbbra is 2027-re tervezik, de egyre valószínűbb, hogy az elektromos modellt egy benzines változat is követi majd, feltehetően valamilyen hibrid rendszerrel megspékelve.