Almás autók sora jön – Apple CarPlay

Bemutatkozott az Apple autós fedélzeti rendszere, a CarPlay

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egy percre sem kell elengednünk kütyünket, mert már az autónk fedélzeti elektronikája is lehet almás. Nem android, nem Windows, és a hasonlóan neves gyártók már beépítik autóikba.


Platformokról és operációs rendszerekről lehet vitatkozni, de az észérveken túl, többnyire valláskérdéssé válik a beszélgetés. Az Apple legújabb dobásával nem könnyítette meg az elvakult Mac ellenzők helyzetét, mert a CarPlay integrált fedélzeti szórakoztatóelektronikai rendszeréhez foghatót még nem láttunk, nehéz nem lelkesedni érte. A telefon minden fejlett hang és szövegfunkciója elérhető lesz az autóban, de például a Volvo alábbi demóvideója szerint az autó klímáját és az ülésfűtést is vezérelhetjük majd a telefonunkról.
Hirdetés


Az iPhone, az iPad és a Mac számítógépek gyártója egy lépéssel közelebb került az autóiparhoz. A CarPlay almás telefonunk és autónk összepasszítását teszi lehetővé az eddiginél sokkal profibb módon. Ma már megszokott, hogy a gyártók a legtöbbünk zsebében lapuló, rohamléptekkel fejlődő és egyre gyorsabb adatátvitelre képes mobiltelefonokra fejlesztik az autók fedélzeti rendszerét. Ez azért is praktikus, mert így egy nehezen fejleszthető, beépített, ettől nehézkes rendszer helyett a valóban mobil telefon, mint agy vesz részt a kommunikációban, a zenelejátszásban és a navigációban. Az autó kezelőszervei, kihangosítója, hangrendszere és méretes középkonzoli kijelzője meg csak mint dokkolóegység kellenek például a tökéletes fedélzeti internetezéshez.

Az Apple autós rendszere is támogatja a Siri hangfelismerést, saját térképén fut a navigáció, van e-mail és SMS is, a zenehallgatás és a telefonálás meg alapvetés. A szolgáltatás használatához viszont a legmodernebb iPhone készülékekre lesz szükség. A CarPlay csak a iPhone 5, 5C és 5S típusokkal működhet, amik jelenleg a legdrágább almás okostelefonok, legolcsóbban 150 ezer forint körül lehet őket megvenni szolgáltatófüggetlenül, ami tulajdonképpen eszközigényével drágítja a rendszert.

Bár az utcán még meg sem jelent, rögtön akadtak kritikusai is a CarPlaynek. Amerikai felmérések szerint egy SMS-t diktáló sofőr figyelme sokkal rosszabb, mint a "csak" a vezetésre koncentrálóé. Éppen ezért, mint minden hasonló felület esetében, a CarPlaynél is fennáll a veszély, hogy eltereli a sofőr figyelmét. Az Apple közleményében a puding próbáját szorgalmazza, bízva a felület és az azt befogadó autók képességeiben, próba nélkül mi sem mennének bele a minősítésbe. A próba időpontja persze még odébb lesz, a rendszer az év második felében mutatkozik be és közös platformként lehetővé teszi, hogy az autógyáraknak kevesebbet kelljen elektronikai fejlesztésre költeniük. Persze így átterhelve a vásárlókra az iPhone költségét. Elmúltak azok az idők, amikor az E-osztályos Mercedes beépített kihangosítójához még "járt" a legendás, főnöki Nokia 6310-es.

Az Apple rendszerének is az lenne az igazi értelme, ha már a reggeli pirítós mellől tudnánk temperálni az autót, lekérdezni a telemetriai adatokat, például hogy hány kilométer múlva lesz esedékes a következő tankolás. Fogmosás után jó lenne, ha kiválaszthatnánk, hogy az autó milyen paraméterek szerint navigáljon, és így tovább. Pont, mint ahogy az önvezető autókról szóló jövőképünkben már leírtuk. És amit szinte már ma is tud a BMW i3 is a Samsung Galaxy Gear okosórával, ami viszont az ellentábor, a Google Android fanok kedvence lehet. Az autóipar így lesz megint átszőve az elektronikai ipar meccseivel.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?