Álom a múltban, siker a jövőben – 40 éves a DeLorean
Kultusza emelte naggyá a DeLoreant bukása után, 40 éve létezik a világ egyik legérdekesebb autója
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Története és kultusza tette naggyá a DeLorean DMC-12-t. A Vissza a jövőbe sztárautója érdekes és egyedi, még úgy is, hogy az alapokig le kellett butítani a gyártáshoz, de az idő igazolta, amit az alkotó álmodott.
Mindenki megismeri a sirályszárnyas autót ez a DeLorean DMC-12, idén 40 éves
Erdélyi magyar édesanya és román édesapa gyermekeként született John Zachary DeLorean az autógyártás fővárosában, Detroitban.
A kivándorolt szülők nyelvtudás híján jelentős munkára nem tettek szert az államokban. John édesapja is csak a Fordnál kapott olyan állást, ahol nem volt feltűnő az angol tudásának hiánya. Csekély bevételeik miatt John és testvére munkára kényszerült az iskola mellett, de már akkor is sikerekkel halmozta el a családot, a nehéz gyerekkor ellenére kiváló tanuló volt.John DeLorean mindig nyitott ajtókkal pózolt, itt épp az első prototípussal, a DSV-vel
Az 1964-ben bemutatott GTO óriási sikereket hozott, majd jött a Firebird és a Grand Prix, DeLoreant pedig várta a szék a Pontiac vezérigazgatói irodájában.
Az irányítása alatt a Pontiac soha nem látott eladásokat produkált, ’69-ben már a Chevrolet-t igazgatta, és ’71-re az is váratlan sikereket ért el, 3 millió autót adtak el csak Chevrolet emblémával, ami önmagában több volt, mint a Ford Motor Company teljes értékesítése abban az évben. 1972-ben a General Motors autó- és kamionüzletágának igazgatója lett.A formát Giugiaro rajzolta, az alváz a prototípusban még új fejlesztés volt, a motorja Wankel
A sorozatgyártásra a Lotus Esprit alváza került az üvegszálas karosszéria alá, a motor pedig a hátuljába költözött
DeLoreannek nem tetszett, hogy a vásárlók olyan autókat kapnak a pénzükért, amik legfeljebb 5-6 évig értékelhetőek, aztán mehetnek a roncstelepre.
Az álma, az önmegvalósításának tárgya egy olyan autó volt, ami érdekes, sportos, kényelmes, tartós és olcsó, de legalábbis megfizethető.Január 21-én készült el az első DeLorean DMC-12 a Belfast melletti gyárban
Az autóipar nagyjaival dolgozott, Giugiaróval rajzoltatta meg a dizájnt, a Lotusszal fejlesztetett futóművet és az érdekesség kedvéért Wankel motort tervezett az autójába, aminek a DMC-12 nevet szánta.
Dollárban kifejezve ugyanis 12 000-et kért volna érte, de érdekes módon az autó neve akkor sem változott, amikor már színtiszta volt, hogy ennek a duplájába fog kerülni. Csúcstechnológiás alvázra tervezték építeni a DMC-12-t, az ERM technológia könnyű és nagy szilárdságú, de nagyon drága volt, a Wankel motor fenntartásával kapcsolatban is akadtak aggályok. Végül csak a DSV - DeLorean Safety Vechicle prototípus készült el így. 25 év átrozsdásodás elleni garanciát ígértek, amit addig senki más nem vállalt fel még marketing eszközként sem, ezzel is szerette volna bizonyítani DeLorean, hogy az ő autója nagyon más, mint az akkori autóipar. A költségek az egekbe szöktek volna az ERM alvázzal és a Wankellel, mindkettőt kihagyták és olcsóbb motorhoz, valamint már kész padlólemezhez nyúltak. Utóbbit állítólag maga Colin Chapman, a Lotus vezére dobatta ki a DeLorean DMC-12 alól és helyezte át az Esprit alvázára a jövőbe mutató formát.A munkások minden ajtóbelső felére felírták a dátumot és az összeszerelők nevét, ez itt épp az utolsó elkészült jobb oldali ajtó
A gyár 1982 októberében zárt be, ezen a képen épp az egyik elbocsátott dolgozót láthatjuk
Egyszerű formák, sok bőrözött felület, elegáns megoldások a kornak megfelelően, az ügyfélautók minőségével állítólag nem volt akkora gond, mint az első sajtós autókkal
V6-os PRV motort kapott 130 lóerővel, a 100 km/h-t több mint 10 másodperc alatt futotta meg
A szálcsiszolt rozsdamentes acél elemek sérülékenyek és javításuk is szakembert kíván, de minden alkatrésze eredeti forrásból beszerezhető
A Vissza a jövőbe film sem mentette már meg a céget, de az autó hírét, kultuszát lényegében felépítette
A tulajdonosok véleménye alapján a 25 éves átrozsdásodás elleni garancia vállalása jogos volt, az autókon bőven 25 éven túl sem jelentkezett komoly korrózió.
A DeLorean sikerét, vagy inkább kultuszát végül Robert Zemeckis és Bob Gale filmje, az éppen tavaly múlt 35 éves Vissza a jövőbe hozta meg. Az 1985-ös mozihoz olyan hős autót kerestek, amit jogilag bármiféle kötelezettség nélkül felhasználhatnak és még érdekes is, a DMC-12-nél pedig nem is találhattak volna jobbat. A kereskedések addig beragadt készletei ’85 után hamar elfogytak, a film pedig óriási kultuszt emelt az autó köré, amit ma már mindenki felismer a Föld bármely pontján. John DeLorean ellen végül ejtették a vádakat, de 1985-ben újra bíróság elé kellett állnia a cége pénzügyei kapcsán, a DeLorean Motor Company végleg csődbe került és megszűnt. Az amerikai autógyártás egyik ikonja, az autós világnak egy igazi gyöngyszemet adó mérnök ellen 1999-ben szüntettek meg minden eljárást, eddigre mindent elvesztett, 2005-ben halt meg, idén lenne 96 éves. A DeLorean DMC-12-ben nagy sikereket látott, azt viszont nem, hogy előtte el kell buknia hozzá. Az álom végsősoron megvalósult, egy kortalan autó született, amit egyszer mi is szeretnénk a garázsunkban látni a jövőben, vagy a múltban.1981 januártól 1982 októberéig 8583 darab készült, John DeLorean végül nem került börtönbe, de a vállalatát és vagyonát elvesztette
Nem mondom hogy jó autó de a forma az mindent visz.
Szerintem a 80-as évek egyik legszebb sport kocsija.
“A kivándorolt szülők nyelvtudás híján jelentős munkára nem tettek szert az államokban. John édesapja is csak a Fordnál kapott olyan állást, ahol nem volt feltűnő az angol tudásának hiánya.”
Szóval adott egy kelet európai bevándorló aki nem beszéli a nyelvet, de nem kap menő állást? Csak én érzek itt egy komoly logikai bukfencet?
Amúgy tényleg izgalmas élete lehetett, bár ez a kábszeres kör tényleg meredek fordulat volt. Nem lehetet könnyű a családjának sem.
“A Vissza a jövőbe sztárautója”, azért inkább egy megfizethető statiszta volt, de meg kell hagyni szuperül passzolt a filmbe a “tuning” pedig még (jó értelemben) vadított rajta.
De meg kell hagyni valódi egzotikum.