Álompiros olasz Sport modell – Fiat Tipo Sport

Megfelelés olaszosan – Fiat Tipo 1.4 T-Jet S-Design Sport teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Szikrázóan piros fényezésével le sem tagadhatná származását ez az ötajtós, sportosnak álcázott kompakt. A Fiat Tipo korrekt, a Sport csomagot pedig totál tudja hordani.

Boldogan ölelte keblére a társadalom a 2015-ben visszatért Fiat Tipót. Ugyan csak a név, ami nagy visszatérő, a koncepció mindig is a Fiat egyik fontos pillére volt akkor is, amikor éppen Tipo néven nem árultak autót.

A ’89-es Év Autójának is választott kompakt rengeteg szép emléket hagyott.

Főleg azok fejében, akik birtokoltak Tipót, és nem mellesleg nem csalódtak benne. A hírnév és a tapasztalat persze legalább annyira szélsőséges, mint a francia autók esetében, az olasz modelleket általában vagy szeretik, vagy utálják az emberek. A Tipo név felelevenítése leginkább a jó érzéseket hozta elő, egyszer talán a Stilo, vagy a Bravo is visszatér újra, amikor már csak a szépre fogunk emlékezni. A Tipo persze már jó pár éves modell, most leginkább új felszereltségi csomagja miatt került a fényképezőnk elé. A Fiat kompaktja egységesen szép dizájnnal került a piacra, nem lehet rá azt mondani, hogy megosztó, egyszerűen szép, de semmi kirívó. A vonalak harmonikusak, németes a rendezettség, de mindenképp több benne az érzelem, mint amit a kategóriában megszoktunk. Lágyan hullámoznak a vonalai, az arányai kellemesek a szemnek, jó adag határozottság látszik a szúrós tekintetén. Ha már tekintet, ár-érték arányának kellőképpen hatékonyan tartása miatt felárért csak xenon fényszórókat kaphat, a ledes technológia még csak a nappali menetfényekben érhető el, ugyanakkor ködfényszórói már kanyarfényként is funkcionálnak. A külső most egy kicsit mindennél fontosabb, hiszen a fotókon szereplő autó egy S-Design, ami eddig nem különült el túlzottan az alapkiviteltől. Mostantól viszont 560 000 forintért elérhető hozzá a Sport csomag, melyben teljesen új, mélyebb és izgalmasabban formázott első lökhárító, jelentős méretű diffúzor imitációt mutató hátsó lökhárító és küszöbtoldatok szerepelnek. Véletlenül sem hagynám ki a csinos légterelőt sem a hátsó ablak fölött, valamint a kéttónusú fényezést, mivel a tetőlemez színe fekete. Bár a piros autó ma már egyre kevésbé divat, mindenképp érdemes megfontolni a Tipo Passione piros árnyalatát, ami egyrészt szikrázó fényével abszolút kihangsúlyozza az autót a mai unalmasan szürke forgalomban, másrészt a metálfények 125 ezres ára helyett csak 60 000 forint a felára.

Az álompiros színhez meglehetősen kontrasztosan passzolnak a fekete kiegészítő elemek, mint a hűtőrács kerete, vagy az ablakok szegései.

Akárcsak a lakkfekete felnik, amik meglehetősen kényesek és sérülékenyek ugyan, de ha tiszták, akkor legalább annyira feltűnőek, mint egy szett króm felni. A dizájncsomag és a látványelemek az utastérben már az S-Design felszereltségi szint szerint alakulnak. Érdekes, egyszerű, de annál látványosabb megoldású a bordázott szövet kárpit, különleges megoldás. Jó minőségű bőr a kormány és a váltógomb borítása, érdekességük, hogy egyaránt túlméretezettek, ez már korábban is feltűnt. A belső kialakítása tökéletesen harmonizál a külsővel, semmi kirívó forma, egyszerűen otthonos, leszámítva az anyaghasználatot, ami a kezelőszerveken kívül nem túl egységes. Szerencsére, ami kéz alá esik, ahhoz még mindig jó hozzáérni.
Hirdetés
Felhasználóbarát a műszerfal és a kezelhetőség, az amúgy sem nehéz kormányszervo City módja például fiatos hitvallás, továbbra is szerepel a Tipóban. Érdekesség, hogy mind a stop-startot, mind az ülésfűtést megjegyzi, vagyis leállítás után is ugyanúgy lesz a beállítás, amikor újraindítjuk az autót.

Furcsa, de tanulható megoldás a kormány hátoldalán lévő kapcsolók sokasága,

még véletlenül sem a váltáshoz van közük, sokkal inkább a multimédiához, a váltásról jó kapcsolási érzetű hatos kézi váltó gondoskodik. A kormány gombtengerében találjuk a tempomat, vagy épp adaptív radaros tempomat kapcsolóit is, ugyanis a modern vezetéstámogató rendszerek ezen része is elérhető. A multimédiás fejegység legjobb pontja, hogy matt az érintőkijelző, a menürendszer és a TomTom navigáció viszont kicsit sok infót hagy a főképernyőn, menet közben nem túl egyszerű a kezelés. Jó pont, hogy az okostelefon tükrözés hiánytalanul elérhető.

Motorkínálatát tekintve egyre kevesebb a lehetőség, jelenleg pontosan egy, az 1,4-es turbós benzinmotor érhető el 120 lóerővel.

Az olaszok négyhengeres turbója mondjuk nem rossz jelenség, megvan az ereje és a karaktere is kellemes, nyomatékos alul, nem húz rosszul felül, persze a vadító piros fényezéshez és a Sport felszereltséghez azért ne párosítsuk a vérpezsdítő dinamikát. Bár a Tipo mechanikailag nem sokban különbözik elődjétől, a Bravótól, a régi vágású futómű még ma is jól teszi a dolgát. Kellemesen feszes, nem hagyja billegni a bódét, megfelelően tart, de nem ráz a nagy felnikkel sem. A mindennapokra bőségesen megteszi, miközben a helykínálatot sem érheti sértés. 440 literes a csomagtartó, van láb- és fejtér hátul, de elöl is kényelmesen elférni átlag magassággal, a vezetőülés is tág határok között állítható. Vezethetőségében még véletlenül sem szabad élményt keresi, leszámítva, ha maga a gond- és feszültségmentes közlekedés a cél. Azt nagyon jól tudja, és még visszanézni is jól esik rá a parkolóban.
Értékelés
Pozitív
Csinos megjelenés, egyszerű kezelhetőség, jó helykínálat
Negatív
Csapongó anyaghasználat, túl nagy kormány, szűk motorkínálat
Árak
Tesztmodell alapára
4 305 000 Ft (2019.11.09.)
Tesztautó ára
5 799 000 Ft (2019.11.09.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1368 cm3
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 5000 1/min-nél
Nyomaték:
215 Nm 2500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.60 s
Végsebesség:
200 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
7,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4368 mm
Szélesség:
1792 mm
Magasság:
1495 mm
Saját tömeg:
1275 kg
Össztömeg:
1775 kg
Terhelhetőség:
500 kg
Tengelytáv:
2638 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
440 l
Belső szélesség elöl:
1500 mm
Belső szélesség hátul:
1500 mm
Belmagasság elöl:
940-1000 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
220 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1000 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
590-830 mm
Csomagtér hossza:
890 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1610 mm
Raktérnyílás szélessége:
1100 mm
Raktérnyílás magassága:
780 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1368 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
215 Nm 2500 1/min-nél
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 5000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
200 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.60 s
CO2-kibocsátás:
158 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
7,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
9,6 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
65 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

    • 2019.11.09. at 13:21
      Permalink

      …..de az VW…. az olasz autoknál az is hiba,ami más tipusnál pozitív… ha a Multiplán VW jel lett volna, vagy BMW,akkor dicsöség lengte volna körül, az amugy zseniális autót.. amugy van Tipo, semmi gond a kormány méretével. meg amugy sincs semmi baj vele.. tök jó autó,ahogyan az elödei is hibátlanok voltak..

  • 2019.11.09. at 22:53
    Permalink

    Csatlakozom.
    Nemrég volt itt is a tesztje az új fostos skodának, a skalanak.
    Háromhengeres gyengébb motor, gyengébb felszereltség, általában mindenben gyengébb, de mégis hozsannázták. Ja, majd elfelejtettem, sokkal drágább.
    Annyira örülnék, ha ezt egyszer észérvekkel elmagyaráznák az autós újságírók.
    Még a sok ökör vásárló is. Hogy pl. miért az Octavia a céges autók felé, mikor ott van pl a Renault Gran Coupe, most éppen szinte fullosan a bevallottan kiváló 1,33-as 140 lovas motorral, kicsit 6 Milla fölött, uez octaviában bő 8,5.
    És a kettő közül nem a Skoda a kényelmesebb, még nem is jobb…
    Szóval nem értem.

  • 2019.11.11. at 14:51
    Permalink

    gacsfalvirobert, menőmanó:

    Szánalmasak vagytok. Ez sportos? Ez néz ki jól? Csak mert szép piros a fényezése, vagy mi van?!

    Hogy lehet már szép és sportos egy MAGAS építésű, esetlen arányú, bumfordi autó?! Atyaég, mekkora stílustalan konzumidióták vagytok. Sportos és jól kinéző FIAT volt mondjuk a háromajtós Bravo. Vagy a Stilo. De ez?! Úristen.

      • 2019.11.13. at 12:17
        Permalink

        Hát nem. Ízlésről is LEHET és KELL vitatkozni. Mert azt bárki ugye el tudja dönteni, hogy egy budi a szebb az erdő szélén, vagy egy neobarokk étterem wc-je. Vagy hogy egy Velorex vagy egy Jaguar. Na ugye.
        Idióta.

        • 2019.11.13. at 20:58
          Permalink

          Nagy észkombájn vagy, öcsém. A nőideálodat is ráerőlteted az összes férfitársadra? A világ nem Tökmindegy-klónokkal van tele, és pont attól szép, hogy minden ember más és más. De úgy látszik, te ezt képtelen vagy elfogadni…

          • 2019.11.13. at 21:17
            Permalink

            Öcsém? Te a bátyám lennél? Nem tudok róla.
            Anyádat okítsad, ne engem. Kösz. Semmit sem értesz.

  • 2019.11.12. at 14:13
    Permalink

    ahhoz képest, hogy fiat, jól néz ki. egy 150-200lót azért sejtene az ember a kinézetéből, de ha már 2-en ülnek benne akkor 10 másodperc felett lesz a gyorsulás, ami arcpirítóan gyenge ehhez, a 9.6 is az, ha valós és tudja hozni egyáltalán…..de egy combosabb dobozos futár otthagyja 😀 😀 😀 😀

Vélemény, hozzászólás?