Amerikai szamuráj – Toyota RAV4 2.0 AWD teszt

Toyota RAV4 2.0 AWD Executive teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kétliteres benzinmotorral még a fehér hollónál is ritkább lesz az utakon a Toyota RAV4, ám aki szeretne egy kis amerikai életérzést csempészni a midnennapjaiba, bátran szemezhet vele.

Stílusteremtő típus a RAV4, hiszen a kilencvenes években a SUV-mánia egyik katalizátoraként működött. A legújabb generáció viszont nem a divatdiktátor szerepében tetszeleg, most már elég a jól kitaposott ösvényt követni, bár a hibrid változat azért inkább a Toyota saját útja, mivel ők járnak a hibrid hajtáslánc fejlesztés élvonalában. Ugyanakkor a teszt főszereplőjét szimplán csak egy kétliteres benzinmotor hajtja. Mivel a Toyota száműzte a dízelmotorokat a RAV4 kínálatából, a belépő szinten ez a kétliteres benzines egység található, és aki hibridre vágyik, mélyebben a zsebébe kell nyúljon. A márka tervei alapján azonban mégis utóbbiakból fognak többet eladni.
Hirdetés
Pedig a benzinessel is szép az élet csak nem annyira gazdaságos, de erről majd később. Habár nem tekintem már divatdiktátornak az új RAV4-et mégis ennek a formája fogott meg a legjobban. Talán azért, mert ez eddig a legmarkánsabb, megkockáztatom a kijelentést, hogy a legférfiasabb is. Csupa éles vonalból építkezik, amik keresztül-kasul cikáznak a kasztnin, emellett a termete és a formaterv is eleve az amerikai Toyotákat juttatja eszembe. Ami ugyan ízlések és pofonok kérdése, de nálam jó pontot jelent. Összességében pedig egy komoly terepjáró benyomását kelti, bár az oldalán nagyok a szabadon hagyott fényezett területek, a küszöbök felett és a kerékjárati íveken műanyag idomok jelentik a védvonalat az útra belógó bozótos ellen. Az első és a hátsó lökhárítók alja szintén fényezetlen (kivéve, ahol védőburkolatot imitáltak), és ez igencsak hasznos lehet a terepen.
Az utastérből szintén egy kis Amerika köszön vissza. Na, persze nem az anyagminőség terén, mert arra egy csepp panasz sem lehet. Ahol kell puha anyagok várnak, ahol keveset jár a kéz, ott érezhetően spórolós fajták, de az összeszerelés példás, és nehéz bármibe is belekötni. Elsőre talán túlságosan sterilnek hat, hiszen nincs nyoma formai orgiának, annál inkább a célszerűségnek. Ugyanakkor pontosan emiatt könnyen megszokható, sőt megkedvelhető a funkció a forma előtt elv. Persze jobban megnézve azért találni olyan finomságokat, mint például a klíma tekerőgombjainak fogaskerékre emlékeztető kialakítása.

A középkonzolt egyébként a 8 colos, érintőképernyős kijelző uralja, alatta pedig a már említett klíma kezelőpanelje található. Minden egyszerű, gyorsan átlátható.

A fokozatnélküli sebességváltó karja mellett pedig szépen elrendezve sorakoznak a menetmódválasztó gombjai. A fűthető, bőrburkolatú ülésekben gyorsan otthonosan érzik magát az utasok (hátul is), a megfelelő vezetési pozíciót pedig könnyű megtalálni a több irányban állítható, bőrbe burkolt kormánykeréknek is köszönhetően. Mögötte félig digitális műszerpult mutatja az infókat, szóval ezen a téren is kellő modernség szorult a RAV4-be. A csomagtérről már nem akarok hosszan ömlengeni, alaphelyzetben 580 literes, ami már önmagában bőséges, de a hátsó ülések lehajtásával tovább növelhető, bár a rakodóperem elég magasan van.
Térjünk át az autó mozgására, ami kimondottan dinamikus, annak ellenére, hogy a CVT váltó miatt nem igazán érezni annak. Tényleg nagyon csalóka, ugyanis a négyhengeres, kétliteres benzinmotor 175 lóereje és 208 Nm forgatónyomatéka nem feltétlenül tűnik annyira vérmesnek az üresen is 1575 kilogrammos autóhoz. Ám mégis könnyű felvenni vele a forgalom ritmusát, sőt mi több diktálni. Kapunk ehhez egy Sport módot is, ahol már hajlandó 6000-ig pörögni a motor, érezhetően jobb gyorsulást produkálva.

Ám a gyorsulással valójában a Normal módban sincs semmi baj, csak a CVT váltó ugye nem ránt, így észrevétlenül érjük el a sebességhatárokat.

Persze, ha hirtelen tövig nyomjuk a gázpedált, ez a motor is elkezd ordítani, de ez egyszerűen ilyen. Érzéssel, ésszel kell a gázpedált kezelni, és akkor igazán kellemes a vezetési élmény. Sajnos sokan ezt még mindig negatívumként élik meg és fekete pontként írják le az ilyen váltókat, pedig a közlekedő társadalomnak valójában a hasznára válik az a fajta nevelés, amire a CVT képes. Emellett a 8,8 literes vegyes fogyasztás is kellemes meglepetés volt egy ekkora autótól.
A kezdeti városi flangálás során végig 10 liter feletti értéket mutatott a fedélzeti rendszer, de kimerészkedve a vadonba, javult a helyzet. Pedig még terepen is kínoztam egy kicsit. Egészen pontosan süppedős „homoktengerben”. A futómű hangolásakor a „feszes iskolát” követték, ezért a tempós kanyarokban kedvezően viselkedik, viszont az úthibákat is jobban érezzük. Javítható a komfort kisebb kerekekkel, ballonosabb gumiabroncsokkal. A tesztautó csúcsfelszereltségéhez ugyanis 18 colos felnik jártak, de érdemes „lemondani” róluk a 17 colosok javára. Habár lényegét tekintve szabadidő-autó a RAV4, azért könnyű terepen jó móka kalandozni vele. Az elektronikusan vezérelt lamellás kuplungos összkerékhajtás a fotózáskor szép lassan homokba merülő autót, ha nem is egy szempillantás alatt, de kihozta a szorult helyzetből, még CVT váltóval is. Továbbá a kellő szabad magasságnak hála bátran lehet vele a földutakon porolni.
Viszont az árlistát érdemes figyelmesen böngészni. Egy összkerékhajtású RAV4 alapára 9 740 000 forint, manuális váltóval. Automatával már 10 millió fölé megy, a tesztautó pedig brutálgazdagon felszerelt csúcsváltozat (Executive) volt 12 390 000 forintért. Ebben többek között megtalálhatók a LED fényszórók mosóberendezéssel, a fűthető szélvédő, a fűthető kormánykerék, a parkolóradar és a tolatókamera 360 fokos nézettel megspékelve, a biztonság terén pedig a holttérfigyelő, a keresztirányú forgalomra figyelmeztetés, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer és a sávtartó segéd, amelyek napjainkban rengeteg kisebb-nagyobb koccanástól óvják meg a közlekedőket.

Ugyanakkor a hibrid 11 140 000 forintról indul összkerékhajtással, a csúcsfelszereltségű változat pedig 13 290 000 forint, ám [url=https://www.autonavigator.hu/cikkek/ertelmesen-elkoltott-tizmillo-toyota-rav4-hybrid]létezik egy köztes szint csak a hibridhez Selection néven[/url] 12 490 000 forintért.

Ez utóbbi sokkal józanabb döntés, ám ha valaki nem akar megbarátkozni a CVT váltóval, akkor 11 890 000 forintért hazaviheti a manuális váltós, kétliteres benzinmotorral felszerelt Executive modellt, sőt, amennyiben megelégszik az alapfelszereltséggel és az elsőkerék-hajtással, akkor 8 190 000 forintról kell lemondania a kétliteres RAV4-ért cserébe.
Értékelés
Pozitív
tágas és kényelmes utastér, megfelelő minőségérzet, amerikai hangulat
Negatív
A sima kétliteres benzinmotornak nincs sok értelme a hibrid hajtáslán mellett
Árak
Tesztmodell alapára
11 890 000 Ft (2019.08.05.)
Tesztautó ára
12 390 000 Ft (2019.08.05.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1987 cm3
Teljesítmény:
129 kW (175 LE) 6600 1/min-nél
Nyomaték:
208 Nm 4300-5200 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11 s
Végsebesség:
190 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
7,6 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4600 mm
Szélesség:
1855 mm
Magasság:
1685 mm
Saját tömeg:
1575 kg
Össztömeg:
2155 kg
Tengelytáv:
2690 mm
Karosszéria-kivitel:
SUV
Csomagtér:
580 l
Belső szélesség elöl:
1500 mm
Belső szélesség hátul:
1500 mm
Belmagasság elöl:
920-980 mm
Belmagasság hátul:
1000 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
250 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1490 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
100 mm
Csomagtér magassága:
820 mm
Csomagtér hossza:
1100 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1930 mm
Raktérnyílás szélessége:
1100 mm
Raktérnyílás magassága:
950 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6d-Temp
Hengerűrtartalom:
1987 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
CVT
Nyomaték:
208 Nm 4300-5200 1/min-nél
Teljesítmény:
129 kW (175 LE) 6600 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
190 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11 s
CO2-kibocsátás:
162-172 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
7,6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8,8 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
61 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
65 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.08.06. at 01:10
    Permalink

    Véleményem szerint ez a modell az előd modellhez hasonlítva sokkal karakteresebb kívül-belül az biztos…. de nekem nem tetszik igazán. Olyan amerikaias, kívül valamilyen, de nem igazán szép, belül elég műanyagos, kicsit gagyi, szintén nem igazán szép. A szomszédom most vettek egy hibridet, megnéztem kipróbáltam, de a legkisebb birtoklása vágyat sem ébresztette bennem. Pedig jelenleg ennél olcsóbb, kisebb, szintén japán autóval járok ( nem vagyok belebuzúlva a jelenlegibe ) Elismerem a megbízhatóságát, tartósságát de akkor is… Ennél szerintem a prémiumautókon innen, sokkal szebb és minőségibbnek tűnő kocsikat is kapni ezen az áron vagy még olcsóbban. Pl. Mazda Cx-5, de még az új Honda is szebb… és a példaképp említettek sem az elromlós, megbízhatatlan fajták!!!

    • 2019.08.06. at 09:19
      Permalink

      Ízlésről nem vitatkozunk, a számoknak meg könnyű utána nézni :
      CX-5 8,22 M-tól
      RAV4 8,19M-tól (hibrid : 9,79 M)
      CR-V 8,259 M-tól (hibrid : 10,169 M)

      2018-ban itthon 1308 db RAV4 fogyott, 534 db CR-V és 497 db CX-5. A hibridek eladása emelkedik, az pedig nincs CX-5-ből, a Honda hibrid hajtása pedig nem igazán versenyképes a Toyota HSD-vel sem fogyasztás (ADAC RAV4 5,6 L, CR-V 7,0 L), sem pedig garancia tekintetében. Ezzel nem állítottam, hogy bármelyik autó jobb, vagy rosszabb a többinél, de ezek a tények.

Vélemény, hozzászólás?