Ami csábítóan kedvező, az sajnos esélyesen átverés

Ha az autódat nem adnád oda ingyen bárkinek, akkor az adataidra is vigyázz!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem lehet eleget hangsúlyozni: átverések nem csak felugró ablakokban, e-mailekben is érkezhetnek, ezért bizony a saját postaládánkban, vagy akár a telefonunkra érkező üzenetek kapcsán is elengedhetetlen az óvatosság.

Kiadónkkal, a Jófogást és a Használtautót is üzemeltető Adevinta CMH-val évek óta aktívan dolgozunk azért is, hogy minél biztonságosabb legyen a vásárlás, legyen szó akár interneten keresztül, akár személyesen. Kevesen tudják, de a Használtautó.hu és a Jófogás hirdetései is cenzúrázottak, akármi nem jelenhet meg, például nem lehet Audiként Barkast meghirdetni. Ez már egy nagy lépés a csaló hirdetések kiszűrésére, persze bevett szokás az, hogy valósnak tűnő, ám csábítóan kedvező hirdetéseket adnak fel, erről például itt írtunk. Viszont most itt a biztonságos internetezés hete, úgyhogy a témát az ORFK szakmai támogatásával és számos egyéb felelős vállalattal együttműködésben ismét elővettük.
Hirdetés

Az autóhirdetések kapcsán alapvetően két fő csalási forma említhető.

Az egyik a túl csábító ajánlat, amire "ráharapva" rendszerint jön a mese, hogy az autó nem ott van, ahol az eladó, de ez ne is zavarjon minket, hiszen ő egy szállítmányozó céggel oda küldi az autót, ahol mi vagyunk, ha nem tetszik a portéka, vissza is küldhetjük, akár még a szállítást is visszafizeti. A mese jó, csak épp nem valóság. Ha utalunk, akár csak a szállításért, akár az autó vételárát, a legnagyobb eséllyel bukjuk az összeget. Pedig a józan válasz a leginkább kedvező ajánlatra is nem más, mint az, hogy (valódi) szerződés és az áru megtekintése, megismerése, papírjainak megvizsgálása nélkül nem utalunk, nem adunk át pénzt. Autót egyelőre még a Jófogáson sem lehet házhozszállítással rendelni, sok mást igen, de az a tranzakció a "https://www.jofogas.hu" kezdetű oldalon keresztül és biztonságos fizetés mellett megy. A másik talán leginkább jellemző és az autóhirdetésekhez is kapcsolódó, de valójában klasszikus internetes csalás már e-mailben, vagy akár SMS-ben, Viber üzenetben érkezik, hiszen a feladó már rögtön be tud minket sorolni a fizetőképesebbek közé azáltal, hogy rendelkezünk egy épp eladó autóval. "Hirdetése ki lett választva" - áll az üzenetben, e-mailben gyakorta. Gyönyörű szenvedő szerkezet, kissé magyartalan fordulat, ami rögtön árulkodó kell legyen, de a lényeg az, hogy nézzük meg, kitől is érkezett a levél/üzenet, a "kiválasztás" ugyanis rendszerint első körben tőlünk szeretne valamit, nyilván egy csábító ajánlat által. Ha nem ismerős, ha nem hiteles, ha nem az adott cég saját címéről érkező az üzenet (a domain betű szerint ellenőrzendő!), akkor bizony egyértelműen spamről van szó, ilyenkor a levélben lévő linkre kattintás is veszélyes, pláne egy csatolmány megnyitása. Ha bárki is arra kér, hogy adjuk meg bankkártyánk adatait (ami kvázi a pénztárcánk kinyitását jelenti), akkor feltétlenül győződjünk meg arról, hogy valós cégtől, valós szolgáltatást vásárolunk-e. De ne csak a bankkártyánk adataira, saját személyes adatainkra is vigyázzunk, bárkinek ne adjuk meg nevünket és igazolványszámainkat, hiszen visszaélhet vele.
Hirdetés

5+1 jel, amiről felismerheted a csaló leveleket, üzeneteket:

1. Gyanús a feladó, például egy betűeltérés van a valós névtől, leginkább cégnévtől?
2. Gyakoriak az elütési, helyesírási és nyelvtani hibák?
3. Valótlan előzményekre hivatkozik, vagy a feladótól nem szoktál ilyen jellegű megkeresést kapni?
4. Rendkívül sürgősnek állítja be a megkeresés témáját?
5. Bizalmas információkat kér (pl. felhasználónevet, jelszót, ügyféladatot, bankkártyaszámot)
+1. Az üzenet/ajánlat túl szépnek tűnik ahhoz, hogy hihető legyen? Például a valós piaci ár alatt kínál egy autót?

Ha a fentiekre a válasz igen, akkor jó eséllyel csaló ajánlattal találkoztál. Ha még többet olvasnál a témában, ajánljuk a Jófogás Blog cikkét!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?