Ami jó, azon is tudtak javítani: sorhatos dízellel járt nálunk a frissített Mazda SUV

Még mindig a dízelek bajnoka? Teszten a 2025-ös Mazda CX-60!

Alig változott, ám azt is előnyére: mutatjuk, hogy mit jelent 2025-ben a Mazda CX-60 hathengeres, dízel változata. Vajon még mindig azt képviseli, amit a prémiumautóknak kellene?

Népszerű modell a piacon a Mazda CX-60, akár a hibrid változatot, akár a dízelt nézzük. A Mazda azonban nem elégedett meg ezzel, és a visszajelzések alapján frissítette a modellt. Mindkét erőforrással teszteltük, most épp a dízel kerül a porondra. A látvány kívül-belül alig változott, így az elsődleges kérdés, hogy vajon két év elteltével is ugyanott helyezkedik-e el a piacon, mint a bemutatásakor, illetve az is, hogy mi változott pontosan. De ne szaladjunk ennyire előre.

A CX-60 a gyártó kommunikációja szerint egyenesen azoknak szól, akik a CX-5 után valami modernebb, nagyobb, tekintélyt parancsolóbb és magasabb minőségérzetet sugárzó utódba ülnének át, erre a célra pedig tökéletes. A megszokott SUV sziluett annyiban módosul a CX-60 esetében, hogy az autó orrát valamelyest meg kellett nyújtani a hosszában beépített, soros, hathengeres erőforrás kedvéért. Tipikus esete a CX-60 annak az ideális helyzetnek, amikor a platformot és a hajtásláncot komoly összhangban fejlesztik, nem pedig egy olyan padlólemezen dolgoznak a mérnökök, amibe majd később dől el, hogy milyen erőforrás kerül. Ez az összhang érződik az egész autón, ráadásul a külső formavilág is ezt sugallja.

A műszerfal szerintem jóval esztétikusabb a világos szövetbetétekkel, mint ezzel a fekete bőrrel, ám az anyagminőség így is mindenütt kiváló. Persze, a legjobb anyagok elmaradnak egy felsőpolcos német prémiumtól, ám a legrosszabb anyagok terén még akár többet is nyújt néhány drágább konkurensénél. Jól látszik, hogy a Mazdánál nem dicsekedni próbáltak a tervezők, csak egyszerűen építettek egy kiváló utasteret. Nem követi a trendeket a képernyők terén sem a Mazda: bár a 12,3 colos méret teljesen megfelel a korszellemnek, ám a kezelése továbbra is a két ülés közötti tekerőkkel és gombokkal ajánlott. Ezt a megoldást különösen szeretem: 5 napot volt nálam az autó, ám már ennyi idő is elég volt ahhoz, hogy a funkciók jelentős részét a képernyőre pillantás nélkül intézzem.

Az üléseket sem cserélték rosszabbra az elmúlt 2 év során, továbbra is kiválóan tartanak és remek anyagokkal vonták be őket. A fekete bőr nagy előnye, hogy könnyen tisztítható, ám nehéz lenne tagadni, hogy a világos színpaletta ezen a téren is jobban mutat. A helykínálat a méretosztályból adódóan egyértelmű túlzás a CX-60 esetében is: egy ekkora SUV 5 ülőhellyel - ám egyértelműen 4 személynek szánva - akár a szótári definíciója is lehetne a pazarlásnak.

A csomagtartó is hatalmas, jól variálható, és összességében okos részletekkel rendelkezik. A kalaptartónak például külön helyet alakítottak ki a csomagtartó alatt, ha éppen meg szeretnél tőle szabadulni. Áramforrás és automata csomagtérajtó is akad, ahogy az ülésdöntés is megoldható hátulról. Mindez azonban már-már nem extra, hanem alapvető elvárás ebben a kategóriában. A CX-60, illetve a hosszabb, hétüléses CX-80 igazi különlegességét viszont az autó orrában kell keresni.

Itt bújik meg ugyanis a hosszában elhelyezett, 3,3 literes dízel, amely már a 2023-as megjelenésekor is kategóriaelső volt. Az elmúlt két év során azonban folyamatosan halnak ki a konkurensek, egyre kevesebb gyártó fejleszti a dízelmotorjait. Így rengeteg hasonló modell teljesen elveszítette a gázolaj-hajtotta erőforrásait, a maradék pedig a felhasználó szempontjából nem fejlődött, hanem butult az egyre szigorodó környezetvédelmi normák miatt. A Mazda azonban továbbra is bizonyítja a hihetetlen finomsággal járó, közben pedig a legszigorúbb emissziós normának is megfelelő motorral, hogy van helye a piacon egy 254 lóerős nagydízelnek: országúton 5 litert, autópályán 6,5 litert, városban pedig 7,5 litert fogyasztott alattam. A teljes teszt során 5,93 literre jött ki az átlagom a tankolás alapján.

Mindezt a feleslegesen nagy homlokfelület fényében kell értelmezni, bele sem merek gondolni, hogy mennyit fogyasztana ugyanez a hajtáslánc egy hagyományos Mazda6 karosszériában. És akkor még szó sem esett a vezetési élményről, amit ismét nem lehet szó nélkül hagyni. A motorhang és a dinamika már magában kiemeli a tömegből, ám az alapvetően hátsókerék-meghajtásos platform, illetve a lehető leghátrább tolt motor ezt még egy szokatlanul jó tömegközépponttal is kiegészíti. A futómű a középszerű útminőséggel még minden gond nélkül megbirkózik, ám azonnal érezhetővé válik, ha a kátyúk átlépik a mérnökök által számításba vett mélységet vagy gyakoriságot. Itt kell keresni a legfontosabb műszaki előrelépést is: a hátsó felfüggesztés frissítése és finomhangolása sokat javított az autó  kezelhetőségén. Külön dicséret jár továbbá a nyolcfokozatú automataváltónak: bár továbbra sem a leggyorsabb a piacon, de legalább nem rángat, mindig azt csinálja, amire utasítod, és képes finoman elindulni. Bár ezeknek alapvető dolgoknak kellene lennie, sajnos közel sem azok a jelenlegi újautó-piacon.

Összességében tehát továbbra sem könnyű belekötni a CX-60 modellbe, hiszen továbbra is azt képviseli, amit a prémium-szegmensenk valójában kellene a parasztvakítás és a technológiai egymásra licitálgatás helyett. A japán mérnökök egy olyan autót tettek le az asztalra, ami ellen a német prémiummárkák egyetlen fegyvere, ha nem vesznek tudomást róla, és reménykednek benne, hogy a vásárlók figyelmét is elkerüli. Főleg igaz ez az árak figyelembevételével. Bár a magyar pénztárcák többségének nehezen emészthető a tesztautó 22,7 milliós ára, egy hasonlóan felszerelt X5, GLE vagy Q5 fényében aprópénzért árulják a japánok.

Értékelés
Pozitív
Tágas, takarékos, tekintélyt parancsoló, prémium minőségű SUV
Negatív
Hagyományos stílus, régimódi megjelenés
Árak
Tesztmodell alapára
17 069 900 Ft (2025.07.04.)
Tesztautó ára
22 707 300 Ft (2025.07.04.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
3283 cm3
Teljesítmény:
187 kW (254 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
550 Nm 1500-2400 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7.4 s
Végsebesség:
219 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5.3 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4745 mm
Szélesség:
1890 mm
Magasság:
1687 mm
Saját tömeg:
1950 kg
Össztömeg:
2516 kg
Terhelhetőség:
566 kg
Tengelytáv:
2870 mm
Karosszéria-kivitel:
crossover
Csomagtér:
477 l
Motor és váltó
Motor:
Dízelmotor
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
3283 cm3
Hengerek/szelepek száma:
6/24
Sebességváltó:
Automata (8 fokozatú)
Nyomaték:
550 Nm 1500-2400 1/min-nél
Teljesítmény:
187 kW (254 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
219 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7.4 s
CO2-kibocsátás:
137 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5.3 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5.9 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?