Amikor a név nem kötelez

Titkos Tipp: használt Mitsubishi Carisma

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Mitsubishi Carisma határokon és konszerneken átívelő autós vállalkozásnak indult, aztán valahogy nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

Meg kell hagyni, a nevet okosan kitalálták, csak épp rossz modellre akasztották. A marketingrészleg az angol car és a görög kharisma (jelentése: isteni ajándék) szavakból gyúrta össze. Mégis, 1995 és 2004 között mindössze 350 ezer darab Mitsubishi Carismát sikerült a népek közt szétszórni. Pedig ilyen hosszú gyártási idő alapján még akár azt is hihetnénk, hogy a vásárlók imádata és folytonos ostromai nem hagyták, hogy amolyan tipikus, 4-5 éves japán modellciklusos szereplő váljék belőle. És ha mindehhez hozzávesszük, hogy a Carisma volt az első nagyszériás, közvetlen befecskendezéses benzinmotoros modell, végképp fura viszonylagos sikertelensége. Amíg meg nem pillantjuk, vagy eszünkbe nem jut, hogyan is nézett ki. Ez utóbbi a nehezebb. Általában csak az maradt meg az emberekben, hogy olyan valamilyen autóforma. Bezzeg testvérmodelljére, a Volvo S40/V40 párosra már sokkal jobban emlékezünk.
A Mitsubishi és a Volvo kooperációjában kifejlesztett Carisma a hollandiai Bornban, a NedCar üzemben készült, négy- és ötajtós változatban (a lépcsőshátút érdeklődés hiányában 2001-ben csendben elfektették), kizárólag négyhengeres erőforrásokkal. Az 1,6-os és 1,8-as benzinesek a Mitsubishitől, az 1,9-es dízel, amely az eredeti 90 lóerőről a common-rail rendszerre való átállással erősödött 115 lóerőre, mindvégig a Renault-tól érkezett. Az egyetlen igazi nagy durranás a teljesen semleges/semmilyen kisugárzású Carisma életében az volt, amikor 1997 őszén, nagyszériás modellként (ezt azért fontos kihangsúlyozni, mert például a legendás, ’50-es évekbeli Mercedes 300 SL motorja is közvetlen befecskendezéses volt már, de abból csak megközelítőleg 1400 darab készült, így bátran nevezhető kisszériásnak) a világon elsőként közvetlen befecskendezéses benzinmotort kapott. A kezdeti nagy lelkesedés és csinnadratta azonban hamar elcsitult, amikor kiderült, a direkt befecskendezés hozománya, a nagyobb teljesítmény melletti alacsonyabb fogyasztás csak külön-külön lehívható. A 125 lóerős 1.8 GDI ugyanis csupán részterheléses üzemmódban, gázpedált csiklandozva vett magához viszonylag kevés, átlag 7 liter körüli üzemanyagot, hajtva ugyanúgy fogyasztott, mint bármelyik 1,8-as. Azért városban óvatosan közlekedve majd’ egy literre rúgott az előnye. Aztán persze kiderült, hogy az első GDI-knél motorkárosító lerakódások képződtek a szívószelepeken, mivel a befecskendezési mód miatt nem lépett fel a benzinpermet tisztító hatása. És persze szörnyen érzékeny volt az üzemanyagminőségre.
A gyártás során sikerült elejét venniük ezen típushibáknak, főleg, hogy más gond nem nagyon fordult elő a megszokott Mitsubishi megbízhatóságot hozó Carismáknál. Feljegyeztek néhány légzsákproblémát, makacskodó gyújtáskapcsolót és indításgátló-hibát. A sokat futott, és amúgy rendkívül takarékos Renault dízeleknél pedig rendszeresen előjött az átégő hengerfejtömítés témaköre, de tulajdonképpen ennyi. A Lancer és a Galant közé pozicionált Carisma belül tágas volt, egész méretes csomagtartóval (430 és 480 liter), 435 kg körüli terhelhetőséggel, átlátható, japánosan katonás műszerfallal, alacsony fenntartási költségekkel és a végletekig unalmas vezethetőséggel. Lehet, hogy ez így együtt már sok volt azért az embereknek, akik nem értették a dolgot: vezetni sem élvezetes, nem is néz ki jól, de akkor vajon miért hívják Carismának?
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.11.01. at 06:26
    Permalink

    megbízható, csendes, még majdnem gyors is. Magyar utakra ennyi bőven elég! Van tapasztalatom mert volt a kezem között elég sok típus német,francia(pfúj) , japán stb. De a japán autók a legjobbak!!! Tudom most jön a válasz : Drága az alkatrész! Miért azért vesz valaki német,francia autót mert olcsó az alkatrész:-) Vagy van egy mondás: a gazdag ember német autót vesz az okos japánt!!!! .-)

  • 2017.11.01. at 06:26
    Permalink

    Üdv!

    Véleményem szerint is jó autó a Carisma! Én személy szerint a negyediket hajtom, összesen 1 millió km fölött járok a négy autóval, és csak azért váltam meg tőlük, mert vagy újabbra cseréltem, vagy rommá törtem :D, Én csak ajánlani tudom! 1998 óta 4 autó, egy 1998-as, egy 2002-es, egy 2004-és hatchback, és jelenleg egy 1998-as sedan. A kötelező szervízeken és kopó alkatrészeken (fékbetét, tárcsa stb.) kívül csak tankolni kell. Mind a 4 autó 1.6-os volt, igazából azt tapasztaltam, hogy a fogyasztása attól is függ, hogy hogy lett bejáratva újkorában. Muterom tud az enyémmel (1.6 16V 90LE) hihetetlen 4.7 liter/100km-t csinálni, nem értem én sem csal vakartam a fejem a kútnál! 😀 Nálam átlag 6.5-9 liter között eszik, de városban klímával nem óvatoskodva esetleg megeszi a 10-et. De ahhoz meg már nincs az embernek szíve. Ha vki ennél többet etet vele keressen meg megmutatni, mert nem hiszem el! 😀

    A cikk hangvétele nem negatív, de tapasztalatból mondom, hogy ha egy emberben nincs meg a “mitsubishi carisma fanatizmus”, az “imádom az autókat” fanatizmuson felül, akkor így látja az autót, mint ahogy a cikkben íródott.

  • 2017.11.01. at 06:26
    Permalink

    Tisztelt Szántó Imre!

    Felháborodva olvastam a Carismáról szóló negatív hangvételű cikkét. A tényadatokon felül megjegyzett negatív megnyilvánulása alapján azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy még életében nem vezetett de megkockáztatom, hogy élőben nem is látott ilyen autót… Ennyit egyébként az objektív és hiteles tájékoztatásról, ami tudtommal Önnek halmozottan köteleztettsége lenne. Hogy miért azt természetesen a következőkben leírnám, de előtte felhívnám figyelmét arra a tényre, hogy az ellenvélemény nélkül, pontosan az eladó Carismák alatt megjelenő cikke nem kis mértékben romboló hatású ráadásul hitelrontó. Mert míg én a tapasztalatom alapján állítok valamit az eladó autómról, addig Ön e-nélkül rontja szavahihetőségem. Mert ha ez a cikk egy független helyen, pl, egy általános tájékoztató oldalon jelent volna meg szavam nem nem lehetne, de így célzott módon sokkal nagyobb károkat okozhat. Ha valaki, előzetes típusismeret nélkül, Carisma vásárlásán töri a fejét, mert megtetszett neki ez a “semleges/semmilyen kisugárzású” forma, ha elolvassa ezt a cikket biztos, hogy tovább lapoz. Ezt a kárt vajon ki téríti meg?
    Ezen megfontolások alapján kérném a cikk eltávolítását a Carismák adatlapja alól!
    A forma tekintetében annyit, hogy állítsa be valamelyik kor és kategóriatársa mellé. Pl a kedvence, egy s40-es mellé. Valóban a volvó nyerne? Nem hiszem.
    Vezetni pedig elémény! Szerencsére munkámból fakadóan számos autót vezethettem már, és nem körbe-körbe a telepen, hanem tartós használatban. Felső és középkategóriás, sport, családi autókat is egyaránt. Ezek alapján mondhat rá bármit, hogy nem annyira húz, hogy prűd a műszerfal, de azt, hogy rossz és unalmas a vezetése azt nem. Számos olyan helyzetből jöttem ki vele, amiből én sem hittem volna, hogy ki tudok és számos barátomat lepte meg a kanyarokban tapasztalható stabilitása.
    Egyébként a fenntartásáról annyit, hogy a majd 5év alatt a kötelező szervizeken kívül semmit nem kellett ráköltenem és ezt a hiteles dokumentumok is igazolják. Mgejegyzem a márkaszerviz adatai szerint ilyen autón még nem kellett anyaghiba vagy “érzékenység” miatt kipufogót vagy futóművet cserélni.
    Nem szeretném tovább ragozni, csupán arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy az Ön állításai – melyek remélhetőleg alaposabb utánajárás eredményeképpen és nem a műszaki leírás és némi netes képkeresés eredményeképpen fogalmazódtak meg, ellentmondanak a valóságnak. Itt jelezném, hogy nem csak az én valóságomnak.
    Felhívnám figyelmét, hogy a hitelrontás és valótlan tény állítása vétség.
    Végezetül pedig ismételten, tiszteletel kérném a cikk Carisma adatlapok alatti megjelenésének trölését.

    • 2017.11.18. at 23:27
      Permalink

      “A forma tekintetében annyit, hogy állítsa be valamelyik kor és kategóriatársa mellé. Pl a kedvence, egy s40-es mellé. Valóban a volvó nyerne? Nem hiszem.”
      Hát szerintem pedig nagyon is de. Nem kell megsértődni, ez nem egy fikázó cikk. De most mit mondjon még az ember róla?

Vélemény, hozzászólás?