Ár- és térbajnok családi autó – Citroën Jumpy használtteszt
Citroën Jumpy 1.9 D Confort, 2003 - használtteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Olcsó, de tágas családi autót keres? Megtaláltuk a megoldást: 9 ülés, alacsony futás, vezetett szervizkönyv, és az ár sem magas, 1,599 millió forint.
Egy nagycsalád életében rendszerint a harmadik gyerek születésekor, azaz rögtön a nagycsaláddá váláskor jön a felismerés: sokszor még egy tágasabb, ötüléses autó is kicsi, hiszen hiába van benne valamilyen, nem is feltétlenül elegendő méretű ülőhely a szűk család minden tagjának, a nagyszülők már nem férnek be, s akkor sem fér mindenki az autóba, ha esetleg átjön egy kispajtás. Ilyenkor első körben egyterűeket szoktak nézegetni, ami ideig-óráig talán megoldást is jelent, arra például tökéletes, amire eredetileg kitalálták: anyuka kiscsoportnyi gyereket tud vele szállítani, rendszerint otthona és az adott nevelési intézmény, iskola/óvoda között. Azonban amikor már hosszabb távokat, csomaggal, netán már nem gyerekeket, hanem mondjuk kamaszkorú ifjoncokat kellene utaztatni, s esetleg már a barátnők/barátok is jönnének, akkor rendszerint gond van. Ide már busz kell! Kiálthat fel a megoldást kereső szülő.
Nemrégiben teszteltünk is egy ígéretes, 3 éves Volkswagen Caravelle csapatszállítót, de a nagycsaládosok zömének a 6,2 millió forintos vételár, mint csecsemőnek a szobatisztaság, messze van a realitástól. Mit kap az ideális 3 gyerek és 3 szoba, 4 kerék mellé 3 üléssort is áhító család, mondjuk a piac átlagárának számító 1,6 millió forintért? Ennyiért, ha nem is dögivel, de talál ajánlatokat már a 10 év alatti korosztályban is, 200-400 ezer kilométerrel Fiat Scudót, Ford Transitot, Citroën Jumpyt. Jó lenne azonban nem agyonhasznált darab - bár szögezzük le, megfelelő karbantartás mellett a magas futásteljesítmény még nem lenne probléma. Ha a 200 ezer kilométeres futáshatár a cél, már van néhány ajánlat, ha a 150 ezer alatti, akkor mindössze egy, ráadásul tényleg nagyon szerény, 114 ezer kilométeres - nem csak óraállással, hanem vezetett szervizkönyv szerinti, az elmúlt 9 évben arányosan eloszlott futással. Fizimiskájával mondjuk nem épp friss autóról van szó, hiszen az 1995-ben megjelent Citroën Jumpy kapható meg ennyiért. E típusból jóval olcsóbbak is vannak, mint a kitűzött 1,6 milliós vételár, csak épp nem első tulajtól, vezetett szervizkönyvvel és 114 ezer kilométerrel, hanem mondjuk annak duplájával, triplájával. Így egy szemlét mindenképp megér a mesés és leinformálható paramétereket ígérő Jumpy.
Számunkra ismerős telepen, az Autó Néró Rómainál található a családi autót keresők esélyes kedvence. A 9 éves Jumpynak el kell nézni, hogy formája kissé öreg, hiszen a 2003-as gép még az 1995-ben megjelent arcú, a széria 2004-ben kapta első frissítését. Megjelenésén ront kicsit, hogy az első lámpák illesztési hézagai nagyok és egyenetlenek. Törve ott legfeljebb kisebb mértékben volt csak, a festékvastagság-mérő a bal hátsó résznél mutat csak újrafényezést, szemre azonban ott se vehető észre az utómunka. Kívül igazából sok néznivaló nincs is a Jumpyn, az mindenki számára egyértelmű, hogy ezen autó esetében nem a megjelenés, hanem a funkció a lényeg. Nincs más hátra, meg kell ragadni a méretes, de könnyen járó, függőleges kilincspálcákat és jöhet az ámulás: noha a Jumpy 4,44 méteres hosszával kifejezetten parkolóhely-barát, beltere óriási.
A két hagyományos első és a jobboldali tolóajtón, valamint a hátsó, függőleges osztású szárnyas ajtón keresztül 9 egyenértékű ülés és még mögöttük is elegendő méretű csomagtér érhető el. A leghátsó üléssor támlája könnyedén előrebillenthető, s a kiszereléséhez sincs szükség villáskulcsra, csak két további kallantyú meghúzására, valamint két emberre, a sor ugyanis egyben emelhető ki. Ha utóbbit megtettük, raklapnyi árut, akár gyerekkerékpárokat és fél háztartást elnyelő csomagtér áll rendelkezésre. Annyi kisbőrönd, amennyi utas, egyébként üléskiszerelés nélkül is befér a hatalmas egyterű hátuljába, hiszen poggyászok a hátsó ülés alá is tolhatók. Síeléskor is jól jöhet, hogy az ülések alatt hosszabb tárgyak, például sílécek is szállíthatók.
Citroën Jumpy 1.9 D Confort, 2003 alkatrészárai
Forrás: ZS+U Kft
Hátsó kipufogódob | 18 840 Ft - Bosal |
Vezérműszíjkészlet | 18 475 Ft - SKF |
Első féktárcsa | 7 440 Ft/db - Roadhouse |
Első fékbetét | 7 025 Ft - Roadhouse |
Hátsó lengéscsillapító | 16 825 Ft/oldal - Monroe |
Kuplungszett | 40 000 Ft - LUK |
Vízpumpa | 8 780 Ft - Graf |
Olajszűrő | 1 290 Ft - Hengst |
Forrás: ZS+U Kft
Menet közben a Jumpy kényelmesen ringatózik, 3 fordulatos, kissé buszos méretű kormányával jól irányítható. Kilátni minden irányba tökéletesen lehet belőle, ami bizony biztonság szempontjából is fontos. Aki el tud vonatkoztatni a ma gyakori, „légzsák nélkül meghalunk” közvélekedéstől, s bízik az ilyen méretű és teljesítményű autónál amúgy is adott higgadt vezetésben, valamint az amúgy méretes, az átlagosnál magasabb karosszériában, az jó családi partnerre lelhet a francia óriás-egyterűben. Ellátmánya a fontosabb kényelmi elemeket - magasságában állítható kormány, központi zár, elektromos első ablak és tükör, légkondicionáló - megadja. A korrektül karbantartott példány hosszú távon is olcsó üzemet ígér, alkatrészeinek, de még a 195/70 R14-es abroncsainak ára is viszonylag kedvező, s mivel 9 ülésével két személyautót is kiválthat, kifejezetten gazdaságos választás lehet. Akár második, harmadik autónak is, elsősorban nyaraláshoz vagy síeléshez bevetve, de főjárgányként hét- és évközben, városban használva is. Abban mindenki biztos lehet, hogy a gyerekek kivétel nélkül imádni fogják a számukra hangárnyian tágas belteret, s az sem okoz majd fejtörést, hogy hova üljön Pistike vagy a nagymama.
A tesztautót cikkünkhöz az Autó Néró Rómaitól (Budapest III., 11. főút, Tel: +36 1/4530704) kaptuk kipróbálásra, köszönjük! Fenti cikkünk a törvényi szabályzás értelmében fizetett hirdetés, habár az saját, a tesztvezetés során szerzett tapasztalataink alapján született, cikkünkbe sem az autót eladásra kínáló kereskedésnek, sem gyártójának nincs beleszólása. Noha a tesztelt autókat igyekszünk minél alaposabban kipróbálni és megtekinteni, azokon részletes műszaki átvizsgálást nem végzünk.
Lehet hogy szutyok, és hogy teherautónak készült de ebben még szívó dízel van! Ez minimális karbantartás és fogyasztás mellett még a világból is kimegy, örök élet+1 nap! A csicsákat meg vegye-meg az akinek szüksége van rájuk. Ez egy ideális családi autó.
Ez a „hígfos” a Fiat és a PSA közös fejlesztése és elsősorban haszonjárműnek készült. Újkorában is olcsó sokfős mindenes jármű volt és most is ez a célja. Bevallottan nem egy személyautó. Akinek ilyenre van igénye (és főként pénze) az a jó állapotnak, a kevés km-nek és a szervízkönyvnek örül. Nem sír, hogy ilyen meg olyan fapados.
Egyébként gyorsan felejtenek felénk a népek. A Trabant, Wartburg, Lada szentháromság után a rendszerváltás környékén egy szervo, villanyablak, légkondi nagy királyság volt. Most meg ha már nincs annyi elektromos biszbasz a kocsiban, hogy fél Csernobilt irányítani lehetne vele akkor jár egyesek szája, hogy fapad meg „hígfos”.
Néha nem ártana egy objektív szemüvegen át nézni a világot. A saját keretei között egy húszéves Suzuki is nagyon jó autó tud lenni, csak nem sportszerű összemérni egy W220-assal…
Ez egy hígfos, és még olcsónak sem mondanám,de van akinek ez az igénye, de egy ennyire fapados autó, az már botrány 🙂