Astra vagy valami más? Az árplafon félmillió forint

Piaci körkép: tinédzser kompaktok legfeljebb 500 ezerért

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Swiftnél nagyobb autó kéne, de valami hasonlóan jó olcsó, nyilván olcsón fenntartható és megbízható? Benzinmotoros ötajtósokat kerestünk 200 ezer km-ig és 500 ezer Ft alatt.


Amikor az alacsony vételár és a gazdaságos üzemeltethetőség (értsd: nem kell rá költeni, s ha néha mégis, fillérekből kijön) a legfontosabb, ilyen-olyan úton mindig a jó öreg Suzuki Swift a nyerő. Vagy egy számmal nagyobb méretben az Astra, a valamelyest szintén magyar autó, a kicsit a miénk is kocsi, az Opel, ami ugye sosem kop el. Használttesztünket megelőzendő olyan céllal merültünk el a Használtautó.hu feneketlen bugyraiban, hogy feltérképezzük, milyen egyéb modelleket kínál a piac természetesen a Classic I-ként is ismert és az újabb G széria 1998-as bemutatását követően még 2002-ig gyártásban tartott F Astra mellett.
Temérdek olyan modell nem akadt fenn a hálón, ami most a kedves olvasó eszébe juthat, s történhetett ez azért, mert komoly feltételeket állítottunk be a lehető legpontosabb kép érdekében. Először is: csak fényképes hirdetések játszottak (néha sajnos így sincs köszönőviszonyban a leírás és a fotó). Aztán: kizárólag olyan autók jöttek számításba, amelyek érvényes magyar okmányokkal és minimum féléves műszakival bírnak (ennyi pénzért, ebben a ligában ember nincs, aki honosítgatna és rohangálna friss vizsgáért); árplafonnak kerek 500 ezer forintot, maximum futásnak kerek 200 ezer kilométert lőttünk be; kivitelnek ferdehátú, mint legnépszerűbb kasztnit; állapotnak pedig normált, remélhetőleg durva sérülésektől mentesen.
Motor? Benzines legyen, hogy a sanszos és költséges dízelszívás ne a mi pénztárcánkat terhelje, továbbá legfeljebb 1600 köbcentis, mert az átlagos helyváltoztatáshoz fölösleges a nagyobb (és szomjasabb). És még valami: 350 literes csomagtartó, hogy minimum kompakt, másképp fogalmazva egész tágas utas- és rakterű legyen a járgány. A találati listára kattintva persze látható, hogy egyes hirdetők szerint például az 5 ajtós Skoda Felicia/Fabia csomagtartója is van ekkora, noha nincsen. Na ja, a 146-os meg nem ferdehátú - érkezhet a riposzt, de vele szimplán színezni szerettük volna a palettát, s mint a táblázat alatt látható, nyugodt szívvel nem is tukmálnánk senkire az Alfát.
Hirdetés
A kritériumoknak zömében megfelelő autók
ModellÉvjáratFutott kmÁr (Ft)
Alfa Romeo 146 1.42001164 000499 000
Alfa Romeo 146 1.62000101 000-182 000340 000-429 000
Citroën Xantia 1.62000143 000450 000
Citroën Xsara 1.42000-2001119 000-198 000230 000-490 000
Citroën Xsara 1.62000-2002165 000-193 000425 000-490 000
Fiat Brava 1.22000-2001111 000-179 000300 000-499 000
Fiat Brava 1.62000109 000-193 000365 000-499 000
Fiat Stilo 1.22001153 000479 000
Fiat Stilo 1.62002133 000449 000
Ford Escort 1.42000160 000275 000
Kia Rio 1.32003121 000500 000
Kia Shuma 1.52000175 000425 000
Opel Astra F 1.42000-2002173 000320 000-500 000
Opel Astra F 1.6200053 000-178 000429 000
Opel Astra G 1.42001159 000429 000
Proton 413 1.3200088 000480 000
Renault Laguna 1.62000112 000499 000
Renault Mégane 1.42000-2001175 000-195 000449 000-470 000
Renault Mégane 1.62000176 000299 000

Szóval se Golf, se Octavia, se Focus, se Corolla, s még sorolhatnánk, mi nem fért be; amúgy persze egy rakás eladó autó a kritériumokon vérzett el. A legtöbb megfelelőnek tetsző F Astrából van 1.4-es 60 és 1.6-os 75 lóerős motorral, nagy átlagban 7 literes fogyasztással 320 ezer forinttól. A mezőnyből egyedüliként Astrából kapni 100 ezer km alatti példányokat, több is ilyet is láttunk. Első tulajost is. Az F Astra, másképp az Astra Classic I mellett szól a szériavégi kiforrottság, a viszonylag tágas utas- és csomagtér, az olcsó és bőségesen rendelkezésre álló alkatrész, hogy megbízható technika, amolyan igénytelen, strapabíró. Klímás és egyben szervokormányos-légzsákos 500 ezer Ft alatt mondjuk nem nagyon akad, de nélkülük is élet az élet, ha néha izzasztó is. G Astrából az adott összegért csak egyetlen darabot láttunk, igaz, gazdagon felszerelve.
Még németként van a Ford Escort (1.4 75 LE), előnye, hogy ma már kirívóan olcsó. Japán? Egy se, ha csak a Mitsubishi-féle maláj, mifelénk fehér holló Proton 413-ast (1.3 75 LE) nem tekintjük annak. De ha már Ázsia: választhatunk még Kia Riót (1.3 82 LE) vagy Shumát (1.5 88 LE) - előbbi alig 10 éves a maga félmilliós áráért, utóbbi tágas, légkondis, jó is lehet.
Az olaszpártiak közül a bátraknak ott a nem ferdehátú, cserébe megbízhatatlannak tartott 146-os Alfa 1.4-esként 103, 1.6-osként már 120 lóval ABS-szel, légzsákokkal, klímával, stílusosan, 340 ezertől. Bölcsebb választás a szellősebb-kényelmesebb Fiat Brava vagy a Stilo 1.2-es 82 vagy 1.6-os 103 lóerős motorral 300, illetve 449 ezer forinttól, sok esetben ugyancsak klímával. Ez a Bravára vonatkozik - a légkondis Stilók picit drágábbak.
Végül a franciákról: Xsara már 230 ezer forinttól kapható 1.4-es 75 lóerős motorral, míg az 1.6-os 109 lovas 425 ezertől érhető el. Több hely kéne? Xantia is van (1.6 88 LE), és általában ez is, az is klímás és különben is egész gazdagon szerelt. És a Renault-nál is hasonló a helyzet, mert a kompakt, 1.4-esen 95, 1.6-os motorral 107 lóerős Mégane-on túl Lagunát (1.6 107 LE) is lehet venni 500 ezer forintért. Az 1.6-os Mégane kakukktojás a maga módján, hiszen automata váltós 299 ezerért, csakhogy a kocsi "kis váltóhibával" eladó...
Nos, igen, ez nyilván az a pálya, ahol fokozottan igaz a közhelyes, mégis megszívlelendő tanács: ne típust, hanem állapotot keressünk és válasszunk lehetőleg minden gyári kulccsal, (minél tovább) vezetett szervizkönyvvel, számlákkal, ismert előélettel, garantáltan durva balesetektől mentes és nem (vészesen) rohadó karosszériával, stb. Horpadások, húzások, bent szakadások-kopások-lógások beleférhetnek, de jobb nem bedőlni egy friss műszakinak vagy egy újnak mondott téligumi-garnitúrának, no meg a szokásos idős vidéki orvos vagy hölgytulaj, szuper megkímélt, garázsban babusgatott, nem dohányzó, jéghideg klíma, stb. szövegeknek.

Mit ajánlanánk? Óvatosságot, az előítéletek sutba dobását, használtautó-vásárlási kisokosunk és a Használói vélemények böngészgetését. Egy F Astrával is könnyű nagyon mellélőni, s egy 146-os Alfa vagy egy Citroën Xsara is szolgálhat rút gondok nélkül, takarékosan. Egyébként meg úgyis az Opel fogja meg a legtöbbeket, mert egy kicsit a miénk, mert belőle láttunk és látunk minden sarkon, s mert a közhiedelem és a statisztikák alapján is csak ritkán kop(ik) el.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 03:48
    Permalink

    Fú de örülök, hogy egy százassal magasabb volt a büdzsém és nem érdekel a fogyasztás… Novemberben vettem meg az E36 318IS kupém, ami télen parádés volt, mostanra már sajna gyenge kicsit az a 140 ló, hiába lett felújítva a motorja… Ha nem kapkodom el és a szívemre hallgatok, most nem kéne árulnom az autót, hogy 325i vagy 328i-t vehessek, mert az a 2-4 liter fogyasztásbeli különbség fele annyit nem ér, mint hogy igazi sor6 feelingje legyen megint az autómnak… 🙂

  • 2017.10.30. at 03:48
    Permalink

    A Mazda Demio beleillene még a felsorolásba, ha valaki kevésbé kommerszre vágyik és japánra. Fogyasztása és ára egy Swifté de annál jóval kedvezőbb a használati értéke, futóműben pedig az istenített Fiesta párja is lehetne.

  • 2017.10.30. at 03:48
    Permalink

    Nekünk 11 éves F Astránk van (Classic I), jelenleg 192 ezer km van benne, újonnan vásároltuk. 1.4-es, 8 szelepes 60 lóerős, a gyorsulás nem az erőssége, de biztosan elvisz A-ból B-be.
    Szerintem egy viszonylag strapabíró és olcsón fenntartható autó. Amit a kötelezőkön (olaj, szűrők,vezérműszíj, fékbetétek stb.) kívül cserélni kellett egy gyújtáskapcsolóbetét (4500 Ft), illetve egy indexkapcsoló, amivel egyben az országútit és a tompítottat is lehet váltani , ez is kb. egy 4000-es tétel volt. A hátsó kipufogódob már többször volt hegesztve, viszont most már cserés lesz lassan, de ahogy hallottam ez Opel betegség. Összegezve mi nagyon nem bántuk meg, hogy ezt a típust választottuk akkor, még ma is elmernék vele indulni akár a világ végére is 🙂

  • 2017.10.30. at 03:48
    Permalink

    Ebből a felsorolásból a lancer az nagyon hiányzik meg még a nissan primera is lazán beleférne és még lehetne sorolni… A felsorolt autók közül egyiket sem venném szinte kivéve az astrából 1,7-es isuzu dieselt….

  • 2017.10.30. at 03:48
    Permalink

    Háhhh imádom az ilyet amikor a kis szutyukis gyerek nyomja a zöldnél vagy próbál rámelőzni… 90% hagyom had mennyen! de néha csak pislog amikor én is odataposok az alfának 1,6 twin spark 120le tud menni ha kell… van a családban suzuki tudom milyen én is vezettem sajnos sokat! köze nincs az alfához! max az 1,4 boxert veri oda…

  • 2017.10.30. at 03:48
    Permalink

    Nekünk van egy Brava 1.6 16v sx, 96-os, első szériás, tesztautó volt amikor megvettük 2 évesen, azóta csak kipufogót, vezérműszíjat, meg fékbetéteket kellett cserélni, semmi baja nem volt ezalatt a 15 év alatt, meg gondolom az előtte lévő 2 évében sem, jó autó!

  • 2017.10.30. at 03:48
    Permalink

    Én ha választhatnék,akkor biztosan az 1.6os Bravo/Brava párost venném. Volt mind a 2,semmi gond nem volt velük. Én személy szerint egy régi Swiftbe nem mernék beleülni.

  • 2017.10.30. at 03:48
    Permalink

    Nem beszélve arról, hogy 870 kilós súlya, és 86 lóerős motorja miatt (ami egy kiváló blokk), elég szépen meg lehet szégyeníteni az itt felsorolt kocsikat 🙂

  • 2017.10.30. at 03:48
    Permalink

    Miért van az hogy a “körképeitek” szinte minimális számú japán autót sem vonultat fel egyik kategóriában sem? Tudom hogy jobban őrzik az értéküket de csak sikerülne pár típust betenni ide-oda…

Vélemény, hozzászólás?