Audi A7, BMW 6 Gran Coupe, Mercedes CLS – melyik a drágább?

Árösszevetésen a német prémiumtrió négyajtós kupéi

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

"Végre" mindhárom német prémiumgyártónak megvan a maga négyajtós kupéja, lássuk, mit mennyiért adnak.


A napokban Magyarországra is megérkezett a BMW 6-os sorozatának hiánypótló négyajtós kupéja, és szerencsére azonnal ki is próbálhattuk a Gran Coupét. Majd arra jutottunk, hogy a borsos árát leszámítva tulajdonképpen nem könnyű rajta fogást találni - talán a 4+1 személyessége botorság, mert hátul-középen szinte semmi hely nincs, de ennyi. De mennyi? Mennyi az annyi a német prémiumtrió másik két prominensének, az Audinak és a négy- vagy ötajtós kupé-kategóriában úttörő Mercedes-Benznek a korosabb példányaival összevetve? Ennek néztünk utána még egy hátszéllel: e cikk írásakor egy CLS 350 CDI 4Matic vendégeskedik szerkesztőségünknél, azaz a háromból két versenyzővel igen frissek a tapasztalataink. Amint az az első táblázat mutatja, a 6 Gran Coupe picivel hosszabb és laposabb a vetélytársaknál, csupán az A7 übereli - széltében. 460 literes csomagtartójával viszont a BMW a legszerényebb, na nem mintha a sajtóanyagban említett három golfzsáknyinál több helyre lenne szükség egy ilyen luxuskocsi rakterében.
Hirdetés

Modell Hosszúság (mm) Szélesség (mm) Magasság (mm) Tengelytáv (mm) Csomagtér (l)
Audi A7/S7 Sportback 4969 1911 1420 2914 535
BMW 6 Gran Coupe 5007 1894 1392 2968 460
Mercedes-Benz CLS 4940 1881 1416 2874 520

Amit ezek a számok nem mesélnek el, az az, hogy két felnőtt - mondjuk 180 centis magasságig - hátul mindhárom szuperelegáns, divatos és fölényes autóban kényelmesen elfér a kupésan lejtő tetőív ellenére is. Elegendő a fej- és a térdhely is, viszont a a BMW-ben és a Mercedesben is feltűnt, hogy a lábfejet nem nagyon van hová tenni a mélyre húzott első fotelek alatt-mögött. Nohát, egy négyajtós kupé nem sofőrös limuzin, pláne nem nyújtott tengelytávú sofőrös limuzin, mint az Audi A8, a 7-es BMW vagy a Mercedes S-osztály - természetesen L kivitelben.
Elöl nyilván megdöbbentően komfortosak ezek az autók, "csak" a pénztárca vastagságán múlik, hogy mennyire megdöbbentően. Az alapfelszereltségről és az extrákról később, előbb nézzük a hajtásláncokat.
Az Audi A7 Sportback kínálata

Típus Motor LE/Nm 0-100 l/100 km Forint
2.8 FSI* V6 benzin 204/280 7,9 7,4 15 530 780
2.8 FSI quattro** V6 benzin 204/280 8,3 8,0 16 495 980
3.0 TFSI quattro** V6 benzin 310/440 5,6 8,2 18 649 900
S7 4.0 TFSI quattro** V8 benzin 420/550 4,9 9,7 26 429 920
3.0 TDi* V6 dízel 204/400 7,4 5,1 16 300 020
3.0 TDi quattro** V6 dízel 204/450 7,2 5,8 17 265 220
3.0 TDi quattro*** V6 dízel 245/580 6,3 5,9 17 699 560
3.0 TDi quattro*** V6 dízel 313/650 5,3 6,4 19 019 090
  1. * fokozatmentes Multitronic automata váltó
  2. ** 7 fokozatú, dupla kuplungos S tronic automata váltó
  3. *** 8 fokozatú Tiptronic automata váltó



A mezőny leggazdagabb palettáját, legtöbb variánsát a 2010-ben - ötajtós kupéként - bemutatott A7 Sportback kínálja, akad "emberi", de bőven túlmotorizált verzió is (mint a biturbó dízel 3.0 TDI vagy a 4.0 TFSI V8-as, hengerfelezéssel nevetségesen takarékos S7-es). Limuzinszerű német luxuskupét, keret nélküli ablakos, 130 fölött hátsó szárnyat villantó granturismót szeretne elérhető áron? Legolcsóbban, messze a legolcsóbban az Audi ad ilyesmit. Meg első- vagy quattro összkerékhajtást. A BMW és a Mercedes ugye alapból hátul hajt, fejlett 4x4-es rendszerüket xDrive-nak vagy 4Maticnak hívják.
A BMW 6 Gran Coupe kínálata
Típus Motor LE/Nm 0-100 l/100 km Forint
640i S6 benzin 320/450 5,4 7,7 22 818 000
650i V8 benzin 450/650 4,6 8,6 hamarosan
650i xDrive V8 benzin 450/650 4,5 9,2 hamarosan
640d S6 dízel 313/630 5,4 5,5 23 818 000

  1. A váltó minden esetben 8 fokozatú automata



A BMW - legalábbis kezdetben - nem adja "olcsón" a 6 Gran Coupét, majdnem 23 milliós az alapár. Sorhatos benzinese és gázolajosa is ikerturbós bődületes erővel, ugyanakkor - papíron - szürreális fogyasztással, és nemsokára összkerekes változat is lesz a sportkocsis menetteljesítményű 50i-ből. Nem csodálkoznánk, ha a BMW is előrukkolna egy vagy több négyhengeres motorral (28i, 20d - 2,0 literesek), azok is kellően izmosak, s azokat használva még lejjebb vihetnék a flottás CO2-kibocsátást.
A Mercedes-Benz CLS kínálata
Típus Motor LE/Nm 0-100 l/100 km Ft
350 V6 benzin 306/370 6,1 6,8 19 780 200
500 V8 benzin 408/600 5,2 9,0 24 530 000
500 4Matic V8 benzin 408/600 5,2 9,6 25 355 500
63 AMG V8 benzin 525/700 4,4 9,9 35 134 500
250 CDI S4 dízel 204/500 7,5 5,1 18 092 000
350 CDI V6 dízel 265/620 6,2 6,0 19 327 700
350 CDI 4Matic V6 dízel 265/620 6,4 6,7 20 140 500

  1. A váltó 7G-Tronic Plus 7 fokozatú automata, kivéve a 63 AMG-t, aminek AMG Speedshift MCT 7 fokozatú sportváltója van



A már második generációs CLS-t is közel két éve futtató Mercedes-Benz azzal lóg ki és tud emészthető listaárat kínálni, hogy négyhengeres dízele is van. Kissé illúziórombolónak tűnik a relatíve apró 250 CDI a pazar megjelenésű kasztnihoz, de egyrészt ilyen időket élünk, másrészt a túlvégen bitang AMG modell is figyel addig mindenképp a nyertes gyorsulással, amíg egyszer ki nem jön egy RS7 vagy egy M6 Gran Coupe...
A "vájtszeműek" biztosan észrevették, hogy végsebességeket nem tüntettünk fel a táblázatokban - ennek az az egyszerű oka, hogy alig pár típus nem futja meg a ráadásul elektronika által korlátozott 250 km/h-s tempót. Futómű? Naná, hogy hipermodern és változtatható karakterisztikájú mind sok-sok lengőkarral, hátul légrugóval akár. A kormányszervo elektromechanikus, a rögzítőfék is csak a másik két technokratához képest konzervatív Mercedesnél mechanikus, amúgy lábbal aktiválandó, s bal kézzel oldható.
És akkor most térjünk rá az ár/felszereltség témakörre, először nézzük, melyik mit ad alapból. Az Audi A7/S7 Sportback esetében - nagyon-nagyon többek között - széria a drive select, ami a kormányrásegítés mértékét, a gázpedál érzékenységét, a váltási sebességet, s a rugózás keménységét befolyásolja, az emelkedőn vagy lejtőn elindulást segítő rendszer, a guminyomás-ellenőrzés, az első-hátsó parkradar, a stop-start automatika, a Xenon lámpa. A BMW-nél ezeken (a drive selectet ők driving experience-nek nevezik) felül alap a bőrkárpitozás, az ülésfűtés elöl, a kétzónás automata klíma, a kormányoszlop villanyos állítása, külön kell mondjuk fizetni a keréknyomás ellenőriztetéséért. A Mercedes nem kér felárat az éberségfigyelő rendszerért, a teljesen elektromos mozgatású első ülésekért, de a stop-start például csak a benzines típusoknál széria, az adaptív futómű, a parkolóradar is extra.
Az vélhetően senkinek nem újdonság, hogy a felszereltségi listák mindnél, ahogy ma már szinte az összes, prémiumosnak szánt modellnél kilométerhosszúak. Induljunk ki a menetpróbán vezetett 6 Gran Coupe tesztautók parádés ellátmányából: azok zöme speciális fényezésű, csupa LED-es fényszórójú, 19 colos kerekű, komfortüléses, mindenütt pompás bőrrel kárpitozott, elöl nem csak fűthető, szellőztethető üléses, 4 zónás légkondival és motorosan mozgatható árnyékolókkal szerelt, szuperhifis és táblafelismerős navigációs, a legfontosabb információkat a szélvédőre vetítős, sokkamerás, adaptív tempomatos, sávelhagyásra figyelmeztetős, holttérfigyelős, aktív kormányos volt. Egyebek mellett.
Ha jól gondoljuk, a 640d verzió lesz a legnépszerűbb, ennek bruttó alapára pedig 23 818 000 forint. Kerekítve a guminyomás-ellenőrzés felára 100 000, a metálfényé 356 000, a külső díszbetéteké mondjuk selyemfényű alumíniumból 119 000, a 19-es kerékszetté minimum 857 000, a Nappa, nem akármilyen bőrkárpité 507 000, a műszerfal és egyebek bőrözése 478 000, a kapcsolók körüli kerámiafoglalatoké (!) 181 000, a dinamikus lengéscsillapító-ellenőrzést, a dőlésszabályzást, az ezernyi vezetési üzemmódot tartalmazó Adaptive Drive csomagé 1 308 000, az aktív kormányé 643 000, a tolatókameráé 139 000, a 70 km/h-s tempó felett a kormány rezegtetésével a kamerás sávelhagyásra figyelmeztetésé 172 000, az 50 km/h felett a kormánykerék rezegtetésével és a tükröknél felvillanó jelzéssel a radaros holttérfigyelésé 204 000, a beállított követési távolságnak megfelelően radarral automatikusan fékező és gyorsító, 30 és 180 között működő, a teljes megállást és az újragyorsulást is felügyelő adaptív tempomaté 653 000, az oldalkameráké 231 000, a párhuzamos beállást segítő parkolóasszisztensé 181 000, a sebességhatárok kijelzéséé 106 000, a LED-es adaptív világításé 725 000, a távolsági fényszóró-asszisztensé 50 000, a személyfelismerést is nyújtó éjjellátó rendszeré újabb 725 000, az első aktív üléseké 254 000, a komfortüléseké megint 725 000, az ülésszellőztetésé 392 000, a hátsó ülésfűtésé 148 000, az elektromosan állítható árnyékolóké 409 000, a 4 zónás klímáé 478 000, az intelligens kulcsé 313 000, az irdatlan kijelzős navigációé 827 000, a Head-Up kijelző 458 000, a Bang & Olufsen zenéé 1 631 000 forint. Például. Egy rakás tétel nincs még felsorolva, de lehet fogalmunk a már így is nyilván kimerítő listázást követően.
37,2 millió forint - a tévedés jogát fenntartva kb. ennyibe kerül a BMW 640d Gran Coupe tejjel-vajjal, kolbászból a kerítéssel. Biztos lehet alkudni, kedvezményekhez jutni, ilyen-olyan úton-módon néhány milliócskát lecsippenteni, de akkor is, legyen ez a viszonyítási alapunk. A nem feledjük, hogy szintén 313 lóerős dízelként feltétlen quattro Audi A7-tel 19 millióról startoltunk, s a konfigurálás nem egyszerű feladatsora végén 33,5 millió forintos összeg jött ki. Ennél lényegesebb, hogy nem nagyon van olyan, amit az Audi ne adna-tudna, még 5 üléses változat is kérhető belőle - vélhetően persze az sem kényelmesebb a BMW-nél vagy a Mercedesnél.
A CLS-ből a legizmosabb dízel "csak" 265 lovas, és ugyanúgy kapható szimplán hátsókerékhajtással, mint ahogyan a BMW. És így 19,3 milliós az alapára. Majdnem szintre extrázva is 30 millión belüli. Valamit elnéztünk? Könnyen előfordulhat, ugyanakkor feláras mondjuk az osztva dönthető hátsó üléstámla is... Illetve bizonyos elemeket nem találtunk, amiket a két riválisnál lelkesen pipálgattunk. Kedvenc extránk amúgy minden esetben a típusfelirat elhagyása (nulla forintért), tanulságként pedig vonjuk le azt, hogy a legújabb BMW tűnik a legdrágábbnak, s ha személyesen az Audi A7-hez nem is volt módunk mérni, a Mercedes CLS-nél mindenképp finomabb falat a 6 Gran Coupe. Csak hát megint nem volt ötös a lottón, egyelőre nem - a túlnyomó többségnél sosem - aktuális a kérdés: melyiket a három közül?
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?