Autót venne használtan? Ezeket feltétlenül nézze meg!

Használtautó-vásárlási kisokos - III. rész: átnézendők, átvizsgálás, óraállás-ellenőrzés

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Használtautó-vásárlási sorozatunk harmadik részében már autóba, a megvásárolandó autóba ülünk, sorra vesszük, hogy miket kell azon átnézni.

Komoly terhet vesz a nyakába az, aki autóvásárlásra, pláne aki autóváltásra adja a fejét. Utóbbi ugyanis - legtöbbször - el is kell adja korábbi autóját, mielőtt még az újat megvehetné. Hirdetés, érdeklődők, eredetiségvizsga, már ez is több a legtöbb ember számára elviselhető maceramennyiségnél, ám besokallni nem szabad, sok múlik ugyanis a megfelelő új, természetesen használt példány kiválasztásán. Sorozatunk első részében az igényeket kielégítő modell megtalálásának fontosságát hangsúlyoztuk, majd a másodikban tippeket adtunk ahhoz, hogy miket érdemes telefonban megkérdezni, miként érdemes viselkedni már az első pillanattól kezdve, most pedig sorra vesszük, hogy az első személyes találkozó alkalmával miket érdemes megnézni, ellenőrizni a kiszemelt autón.
A Használtautó-vásárlási kisokos további cikkei
  1. Használtautó-vásárlási kisokos - I. rész:
    Honnan, milyen autót vegyünk, mi legyen a régivel?
  2. Használtautó-vásárlási kisokos - II. rész:
    Hirdetéselemzés, kapcsolatfelvétel, viselkedési trükkök
  3. Használtautó-vásárlási kisokos - IV. rész:
    A végső döntés és az alku, a vásárlás és a papírmunka
  4. Használtautó-vásárlási kisokos - V. rész:
    Vásárlás utáni teendők
  5. Használtautó-vásárlási kisokos - VI. rész:
    Az érem másik, azaz eladói oldala

Alapvető, hogy már a telefonos érdeklődésnél is csak a leginkább vásárlásra esélyes példányoknál érdemes mindent végigkérdezni, miként az is, hogy 10 éves autónál már nincs sok értelme az utolsó pillanatig vezetett szervizkönyvet vagy teljesen sérülésmentes múltat elvárni, a leinformálható szervizmúlt vagy a korrekt állapot, a minőségi javítás és a nem rommá tört múlt azonban áhítható.

A személyes találkozó elsődlegesen arról szól, hogy a korábban megismert telefonban megkérdezett részletek valósságát ellenőrizzük. Ezért is érdemes a telefonos egyeztetéskor jegyzetet készíteni, s azt magunkkal vinni, az ahhoz képesti eltérések már alkualapnak számítanak, de akár a vásárlástól eltántorító tényezők is lehetnek. Érdemes elsőként az alapvető adatokat megvizsgálni. Az autó gyártási idejét láthatjuk például az autó azonosító-tábláján (legtöbbször a tűzfalnál), de az előre elkért alvázszámmal érdemes (szintén még előre, a szemle előtt) lekérdeztetni az autó múltját, a gyári rendszerek nem csak a szervizeléseket, a pontos gyártási időt, s a legtöbb márkánál a teljes specifikációt is tartalmazzák. Ha a megtekintett autó jelentősen eltérő, akkor vélhetően jelentősen törött volt, legrosszabb esetben pedig nem eredeti alvázszámú, tehát nem tiszta eredetű. A gyártási évre, a komolyabb törés nélküli előéletre következtethetünk az ablakokról leolvasható gyártási időből is – az alsó sarkokban szereplő, márkától függően egy-, két- vagy akár négyjegyű szám a gyártás évét, a mellette lévő pöttyök a negyedévét vagy hónapját jelölik. Egy-egy cserélt üveg simán adódhat, amennyiben azonban egyik sem egyezik, az komolyabb törésre utal.
Hirdetés

A komolyabb törésnek persze egyéb jelei is lehetnek: egyenetlen illesztések, eltérő fényezésű karosszériaelemek. Jó fényben a napsugarak törése, az eltérő tükröződések is sokat elmondhatnak a gyári/javított fényezésekről, a legbiztosabbak azonban akkor lehetünk, ha a karosszériaelemeket festékvastagság-mérővel is megvizsgáljuk vagy megvizsgáltatjuk - a 200 mikron feletti rétegvastagságok már biztosan újrafényezett felületet jelentenek, a 250 mikron feletti pedig a nem gyári technológiájú javításra utal.
Törésmentes múltat természetesen bizonyos kor felett badarság elvárni, kerülendők azonban a komoly mértékben sérült és nem megfelelően javított példányok, pláne, ha az nem tükröződik az árban. Ha az eladó - az ár indokoltságának hangsúlyozására - jelentősen hangsúlyozza a korábbi használati módot, akkor azt kezeljük fenntartással, elsősorban a vásárolt autó a lényeg, azt persze meghatározza, hogy ki és miként használta, de azért az autó aktuális állapota az elsődleges. Kereskedőnél utóbbi marad, magánszemélynél kaphatunk - hiteles - infót a korábbi használatról. Az rendszerint hamar kiderül, hogy valóban magánszemély árulja-e az autót, valóban ő és valóban úgy használta-e, ahogy elmondta. Óvatos kérdésekkel könnyen ki lehet deríteni, ha a sztori nem igaz. Első tulaj? A szervizkönyvbe rendszerint beírják, hogy ki az! Szervizelt? Láthatók a számlák, felhívható a szerviz? Csak hosszú utakra használta? Mennyire hosszúakra, milyen gyakran? Kijön azzal a futott kilométerek száma? Hasonló dolgokat érdemes végiggondolni, de csakis akkor, ha az autó amúgy megfelelő a kért árért.

Elsőként persze nem érdemes az eladó vallatásával kezdeni, sokkal inkább az autó minden porcikáját ajánlott átnézni. Nem láthatók sérülések kívülről? Érdemes megnézni alulról, illetve belülről is. Sokat elmondhat a hátsó koccanásokról a csomagtérpadló alatti terület, szemből az első zárhídon, a lámpák esetleg (műanyag)hegesztett tartóin köszönhet vissza egy-egy koccanás, ha a gépháztető nehezen nyitható, a zármechanika szorul, akkor jó eséllyel volt első kocc. Ellenőrizendő még a motortérben a sárvédők rögzítése is, ha kulcsnyomokat látunk a csavarokon, akkor vélhetően cserélték őket. Sérülést, rozsdát ne csak az autót felülről nézve, hanem legalább aláhajolva, vagy akár felemelve/alámászva is keressünk!

Ha nem akarunk átmenni autószerelőbe, s ha nincs ilyen beállítottságú cimboránk, akit magunkkal vihetnénk, akkor ajánlott a lehetőleg márka- vagy szakszervizes – nem az eladó által ajánlott helyen végzett – átvizsgálás. A típust ismerő szakemberek könnyedén szúrhatják ki, ha valami nem stimmel. Amennyiben csak magunk nézzük át az autót, ellenőrizzük a motorjában lévő olajat, nem csak a szint, hanem az állapot miatt is. Dízelmotornál ne lepődjünk meg a sötét színtől, ám ha alig folyik már az olaj, láthatóan darabos, akkor meneküljünk az autótól. Ugyanígy szemrevételezendő a hűtőfolyadék és a szervoolaj, valamint a fékfolyadék szintje is. Aki ezekre sem figyel, az vélhetően másra sem az autón.
Ha addig nem találunk az autótól elijesztő dolgot, akkor feltétlenül vigyük próbakörre, sőt, a telefonos egyeztetésnél kérjük, hogy lehetőleg hideg motorral várjon minket az autó, így hangját meg tudjuk hallgatni úgy is. Melegítsük óvatosan, higgadtan kelljünk vele útra, lehetőleg ne csak kis utcákban, a parkolóban próbáljuk ki, hanem menjünk vele legalább országúti tempóval, kapcsoljuk végig a sebességfokozatokat. Ha ott is rendben megy az autó, van egyenesfutás, gyorsíthatóság, fék, akkor az autó alapvetően rendben van. Ha több autó közül is választhatunk, akkor a szemle során is jegyzeteljünk sűrűn, nézzük meg a gumik állapotát (a DOT-számból kiolvasható gyártási időt és a profilmélységet - 40 ezer kilométeres futás alatt gyanús, ha nem a gyári garnitúra van fent), pontozzuk a váltó kapcsolhatóságát, a kuplung működését, a futómű kopogásmentességét, a kormányzást, a karosszéria és az utastér állapotát. Nézzük meg, hogy kigyulladnak-e és el is alszanak-e a visszajelzők – mindkettő hiánya hibát jelez. Próbáljuk végig az extrafelszereléseket, az elektromos ablakokat, a tükröket, a nyitható napfénytetőt, a klímát, a CD-rádiót, a kulcsokat és a távirányítókat, valamint ellenőrizzük az ülések és a kárpitok állapotát is!

A fentieket mind értékelve könnyedén megkaphatjuk, hogy melyik autóval járunk a legjobban, az pedig természetes, hogy csakis az alváz- és motorszámok, az eladó/tulajdonos adatainak ellenőrzése után és lehetőleg eredetiségvizsgával is rendelkező példányt érdemes megvásárolni. Utóbbi tekintetében persze nyugodtan engedhetünk. Ha az autó teljesen tisztának tűnik, minden papírja megvan, akkor bizonyára bárki bevállalná, hogy majd saját maga csináltatja meg a biztonsági ellenőrzés mellett inkább csak sarcot jelentő eredetiségvizsgát. Az ugyanis nem szól a kilométeróra valósságáról, és sok esetben egyebeket sem szúr ki.

Kényes téma az óraállás ellenőrzése - bár ma már rendszám alapján bárki lekérdezheti az okmányirodákban a műszaki vizsgán utoljára rögzített állást, az alapján még nem leszünk sokkal okosabbak. Többet mondhat el akár az autóban fellelt olajcserére figyelmeztető matrica vagy a lekérdezett szervizmúlt. Sok márka csak a tulajdonos hozzájárulásával ad ki adatokat, másoknál elegendő az alvázszám is. Már 5-10 éves autóknál is sok információt kaphatunk meg a gyári rendszerekből, a korosabb példányoknál a kormánykerék, a váltókar és a pedálgumik, valamint az utastéri (ülés- és ajtó-) kárpitok állapota lehet a leginkább árulkodó. Gyanús az óraálláshoz képesti túl rossz és a túl jó (cserére utaló) állapot is. Vannak persze olyan árfekvésű autók, amelyeknél nem ezek számítanak, hanem csak az, hogy menjen, esetükben fölösleges a részletek vizslatásával fárasztani az eladót, de még magunkat is. Filléres autóknál a törött múlt, a sorozatidegen alkatrészek sora is megbocsátható lehet, ha amúgy az autó éppen komoly rozsdától mentes, motorjával és futóművével rendben van, míg a drágábbaknál indokolt és megtérülő befektetés lehet a hosszas vizslatás, akár a márkaszervizes átnézetés.
Autót venne és kérdése lenne?
Ne habozzon kérdését a cikk alá írt hozzászólásként feltenni, igyekszünk segíteni!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 07:11
    Permalink

    Üdv. Érdeklődnék, hogy az eredetiség vizsgálat megcsináltatása az elvileg nem volna kötelező??? Én egy németben dolgozó magyar sráctól vennék kocsit, a vételárban benne van a honosítás, az itthoni műszaki elfogadásának igazolása, és a nevemre íratás… ezt ő vállalja. Kérdésem – ad törzslapot hozzá, kérhetek tőle, vagy nem szükséges, illetve azt én csináltassam meg, ha már megvettem a kocsit?? Vagy, hogy működik, ez? Köszi a választ, amit kérnék a matueva@citromail.hu-ra, vagy az evamatukovics@gmail.com-ra

  • 2017.10.30. at 07:11
    Permalink

    Üdvözlöm, szeretném megkérdezni, honnan lehet lekérdezni egy jármű múltját, lopott-e esetleg. Egy fiatalember rokonom, élete első használt autóját vette, és nagyon naív, nem túl iskolázott. Egy internetes oldalon találta az autót, facebook-on beszélték meg a találkozót. Megírták az adásvételit, és nem tűnt föl neki, hogy a céges eladó nem használt bélyegzőt, sőt nem a nevét írta alá, hanem az eladó helyénél is a cég nevét írta oda az illető. A törzskönyvet el sem kérte, és a törzskönyvnél az adásvételi szerződésen a passzív szót szerepeltették. Nekem gyanús, hogy átverték szegényt, ugyanis az ingyenes cégonline nem talál ilyen adószámú céget, a tudakozó Kecskeméten nem talál ilyen nevű céget, az utca neve olvashatatlan. A rendőrségre menjen rögtön, vagy eredetiségvizsgálatra vigye az autót előbb? Amennyiben lopott esetleg, és ott derül ki, akkor még fizethet is érte, és még le is foglalhatják az autóját? Hogyan tud a legkisebb sérülés nélkül segítséget kérni, és kitől? Nagyon szegények, most született kisbabájuk, ezért is vette 150 ezer forintért az autót, ami neki rengeteg pénz. Féltem, mert még neki is baja lehet a dologból, pedig csak valóban tudatlan szegény. A facebook-on az illető ma, amikor tanácsomra kereste letiltotta, az autó ma már az internetes oldalon sem látható, ahol találta. Túl sok a gyanús körülmény. Kérem segítsen, merre induljon el a fiatalember! Köszönettel: Gyöngyi

  • 2017.10.30. at 07:11
    Permalink

    Külföldről behozott autót szeretnék megvásárolni.
    Az autó alvázszámát ismerem, hogyan tudok hozzájutni az autó előzményeihez. Még a Szakszervíz sem tudott ebbe segítséget nyújtani.

  • 2017.10.30. at 07:11
    Permalink

    Minden kereskedés csal a KM óra állásával? Sajnos én már a másodiknak bedőltem.1.5 éve vettem Budaörsön 1.5 megáne III ast. 3 évessen 72000 KM el, ezt Francia országból hozták be. Szép állapotú jó kis autó. Volt érdeklődöm utána elkérte az alvázszámot és lekérdeztette egy szakszervizes ismerősivel. Amiben kiderült hogy odakint 24000 KM -rel adták le , és milyen karosszériát javítottak rajta . Én pedig sérülés mentessen vettem és a réteg vizsgálatot is megcsinálta előttem, igaz csak az értékeket be mondta.

  • 2017.10.30. at 07:11
    Permalink

    Nagyon jó ez a cikksorozat,részletesen leír mindent amire figyelni kell,
    Ami nagyon hiányzik belőle az a biztosítói múlt lekérdezése.
    voltetorve.hu 5000ft-os ára ér annyit,vagy az is csak egy lehúzás és minden autóra sérülésmentességet dob ki???
    casco múlt leellenőrzése valahogyan
    pl ha nincs az eladónak takargatnivalója és volt casco kérdezzük meg melyik biztosítónál volt a casco és próbáljunk ugyanott kötni…

  • 2017.10.30. at 07:11
    Permalink

    Tisztelt Katona Úr!

    Azután érdeklődnék, hogy miként és hol informálható le egy vételre kiszemelt autó az alvázszám birtokában, ugyanis autóvásárlás előtt állok, de a leinformálás sehogy sem jön össze.
    Elmentem közlekedési felügyelethez, ott azt mondták, hogy okmányirodában adnak ki adatokat, okmányirodában azt a választ kaptam, hogy csak az autó tulajdonosának szolgáltatnak adatokat.
    Mindez Kaposváron történt.
    Ha én 200km-ert utazok egy autóvételért és csak azután derül ki valami ügyeskedés az autóról, hogy a tulajjal bebattyogunk okmányirodába és kifizetek 3000,- Forintot az adatokért az egyből deficites “autóvásárlás”.
    Remélem csak tájékozatlanságom miatt jártam így.
    Várom segítő válaszát.
    Köszönöm.

  • 2017.10.30. at 07:11
    Permalink

    Márkakereskedések jobban figyelnek a használt autóik állapotára mint egy sima autókereskedés (teszem azt Ford kereskedés árul használt Fordot)? Vagy a márkakereskedéseknél is változó?

  • 2017.10.30. at 07:11
    Permalink

    Mi úgy vettük meg annó a 2001-es Astrát 2007-ben, hogy megtaláltam a kereskedésben a törött oldalüveg darabjait az ülés alatt, de nem érdekelt, mert a motor, alváz okés volt, meg beszámították a kis ócska fiatunkat, amiért még nekem kellett volna fizetni, hogy valaki elvigye.

    Attól, hogy törött volt valami oldalt a kocsiban, attól még lehet a kocsi lényegében szuper, nem kell mindenféle szépségnek bedőlni. Váltót pedig érdemes 50-nél 5.-be berakni, akkor derül ki, milyen az összhang a motor-váltó között.

  • 2017.10.30. at 07:11
    Permalink

    egy ijen felszerelés alú kofferban mésfélmilla csak hozzáértő tegye mert egy rossz gombnyomás és vége az egész panelnak annak cseréje drága mulatság.

  • 2017.10.30. at 07:11
    Permalink

    Tisztelt Kucsera Denis!

    Sajnos meg tudják úgy oldani, hogy nem lehet kiolvasni. Van olyan aminek csak a műszercsoport kijelzője mutat mást (tehát amit látunk), és a belső adat kiolvasható ( megfelelő program és kábel segítségével) általában 5%-os eltéréssel. Létezik olyan is aminél megbabrálják fizikailag a fedélzeti számítógép mikrocsipét, ilyenkor az adatot nem lehet kiolvasni, az ilyen autót el kell kerülni messziről.

    üdv

  • 2017.10.30. at 07:11
    Permalink

    nekem Opel Merivám van 1.6 benzines 2003 8 hó forgalomba helyezéssel 53 e. Km mai napig.Ez a kilométer állás garantált akár írásban is adom, éppen le szeretném egy Nissan x Trail 2.0 dci SE 2008-as évjáratúra cserélni. Opelhez van 90 %-os téli Michelin gumi ( 5 drb ) és 90 % nyári gumi ( 4 drb) mert még meg van az eredeti pótkerék 1 drb amit sose használtam . Igaz más mintázatú de ez a pótkerekem. Kitűnő állapotban van nem dohányzó állandó garázsban tartott egyedüli tulaj vagyok ha valakit érdekel tegyél ajánlatot.Magyarországi az autó énis idestova 62. éve.üdv:jeguci

  • 2017.10.30. at 07:11
    Permalink

    Jelen fékfolyadék témakört meglehetős alapossággal körbejártad. Akkor innen elindulva egy lépéssel tovább. Fékbetét csere esetén, mivel az nem egy túl gyakran ismétlődő jelenség, eljött az ideje a fékfolyadék cseréjének is, és ennek során beállítani a fékolajtartályban a megfelelő szintet.

  • 2017.10.30. at 07:11
    Permalink

    Tisztelettel lenne egy hozzászólásom.

    “Ugyanígy szemrevételezendő a hűtőfolyadék és a szervo olaj, valamint a fékfolyadék szintje is. Aki ezekre sem figyel, az vélhetően másra sem az autón.”
    A fékolaj tartályban található fékolaj mennyiség úgy van “kitalálva”, hogy új fékbetéteknél és tárcsáknál maximum jelölésig van feltöltve. A fékbetét kopásakor a dugattyú kamrában egyre több olaj van jelen. Amikor már majdnem “vason van” akkor már a fékolajtartályban a minimum közelében van és a fékolajszint visszajelző visszajelez a műszerfalon. Ha közben utána töltögetünk(teleöntjük a tartályt) az a fékbetét cserénél túl soknak bizonyul majd. És a dugattyúk visszanyomásakor kifolyik a tartályból. Persze nem okoz gondot csak azért írtam mert az nem feltétlenül igénytelenség.

  • 2017.10.30. at 07:11
    Permalink

    Kedves Katona Úr!

    Autóváltáson gondolkodom és igencsak szemet szúrt, hogy a modern kompjutervezérelt kocsik esetében is kilóméteróra buherálásról beszélnek folyamatosan.
    Kérdésem lényege:
    A szakszervíz a kompjúterből le tudja olvasni a visszatekerés előtti eredeti KM-állást?
    Üdv,

    Kucsera Denis

  • 2017.10.30. at 07:11
    Permalink

    nem tudom mért gyanús ,ha valaki 6 év alatt csak 50 ezer kilométert megy az autójával ,illetve 8 éves
    autóban csak 100 ezer van .A mai átlagfizetés mellett ennél többet nem igazán lehet autózni .A sok tekergetős fószer miatt a becsületesek is megszívják !Egy keveset futott autónál átlag évente kell olajat cserélni ,ami szerintem a szervizkönyvből simán kiderül ,még ha nem is szakszerviz végezte a cserét . Ha még sem cserélték az olajat akkor van igazán ok elgondolkodni azon ,hogy vajon mennyit is futott az autó .

  • 2017.10.30. at 07:11
    Permalink

    Röviden: igen.
    Amúgy ebben van egy kis csavar, mert ha Ausztriában közlekedsz magyar autóval amin P rendszám van, akkor a kutyát sem érdekli. Viszont ha kint veszel egy autót és hoznád be, akkor a magyar rendszámot nem teheted fel, legyen az P vagy az ABC bármelyik betűje. Ez az egy amúgy kivételesen logikus, csak az emberek fejében elferdült a P rendszám valódi értelme. Itthon sajnos tényleg marha drága, de cserébe arra teszed amire akarod, bérbe adhatod, sörös doboztól a tankhajóig bármivel mehetsz ha van P rendszámod. Az osztrák ideiglenes okosabban ki van találva, de nekünk az EU-ból csak a lecsurgó szardarabkák jutnak, nem a közös szabályozás.

  • 2017.10.30. at 07:11
    Permalink

    Indokolt a kérdés…esetleg arra is kíváncsi lennék,miért nem szabad,Olaszországban és Ausztriában P rendszámot használni,holott a forgalmi engedély szerint Unios térségben megkötés nélkül használható??? Két ismerősömtől is bevonták, azzal az indokkal,hogy a külföldi hatóság nem ismeri el hivatalosan a magyar P rendszám használatát az országukban…ennyire birkák lennének a Magyar hatóságok,hogy nem egyeztetnek a szomszédos országokkal ???

  • 2017.10.30. at 07:11
    Permalink

    Tisztelt Autónavigátor.

    Nem teljesen témába vágó a dolog, de ez is használt autó vásárlással kapcsolatos.

    Először is szeretném elmondani, hogy sűrűn olvasom a cikkeiket, sok fontos információhoz jutottam belőlük. A külföldi autók behozataláról szóló cikkeiket is mind elolvastam. Egy dolog viszont, nem világos számomra, és úgy látom még sokak számára nem az. Ezért írok ide, hátha önök egy cikk formájában, világossá tudnák tenni ezt a sokakat érintő kérdést. Ami a következő lenne. A rendőrségi honlapon lévő jogszabályok szerint. http://www.police.hu/nyitooldal/cikkek/ORF20121012_5.html Magyarországra csakis magyarországi lakhellyel rendelkező magánszemély, nem hozhat be még hivatalos, például Német piros szélű export rendszámú autót sem közúton, csakis a határig és onnan tréleren, vagy más módon.
    A jogszabályok olvasatában az derül ki, hogy csak is magyarországi lakhellyel rendelkező személy, nem vezethet külföldi rendszámú autó Magyarországon, a jogszabályban kivétel nincs erre a kérdésre vonatkozóan. Tehát ezáltal sokunkban merül fel az a kérdés, ha külföldön hivatalosan megvásárolunk egy autót, ott kiváltjuk rá az export rendszámot, kötünk rá biztosítás, zöldkártyát stb, miért nem hozhatjuk be Magyarországra közúton, legalább a lakóhelyünkig és onnan NKH-hivatalos vizsgaálomásásig a honosítás megkezdéséhez. Vagy ez az egész tévhit, és nem így van?

    Amennyiben a közeljövőben, módjukban állna egy cikk formájában ezt a kérdést megvitatni, megköszönném saját magam és mások nevében is.


    üdv

Vélemény, hozzászólás?