Autótüzet fáklyával oltani? Lehetséges!
Tűzpróba: Fire Stryker impulzus-oltó
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Hivatalos nevén tűzoltófáklya a Fire Stryker impulzus-oltó. Biztonságos körülmények között, de valódi autótűzzel tettük próbára. Tette a dolgát.
Itthon személyautóban nem, csak teherautókon, illetve a 9-nél több személy szállÃtására képes buszokon kötelezÅ‘ felszerelés a tűzoltó-készülék. Ennek ellenére erÅ‘sen ajánlható, hogy legyen bármely személyautóban, ahogyan lakásunkban is. Én a magam részérÅ‘l otthonra már korábban vettem, autómba viszont csak most, miután múlt héten felgyújtottunk egyet. Szerencsére csak a teszt kedvéért. Létezik ugyanis egy viszonylag új fajta, de azért már évek óta kapható úgynevezett impulzus-oltó, ami a hagyományos tűzoltó-készülékekkel szemben nem hagy szennyezÅ‘dést, lejárati idÅ‘ nélküli, illetve sokkalta kisebb és könnyebb is. Fontos kiemelni, hogy ezek nem helyettesÃtik a tűzvédelmi elÅ‘Ãrásokban meghatározott készülékeket, kiegészÃtésként azonban erÅ‘teljesen ajánlhatók. Gondoljunk csak bele: a buszoknál jellemzÅ‘en a sofÅ‘rfülkében van a tűzoltó-készülék, a tűz pedig általában a faruknál elhelyezett motorterükbÅ‘l indul.
Kihagyhatatlan kérdés: mire emlékezetet? A két tűzoltófáklya közül a kisebbik 26 cm hosszú és mindössze 275 gramm, a nagyobbik 32,8 centi hosszú és 550 gramm tömegű, több mint kétszeres oltási időt adó, ám alig drágább. Mindkettő értékarányosabb, mint egy hagyományos (port vagy habot adó) tűzoltó-készülék
El is jutottunk a Fire Stryker készülékek egyik legjelentÅ‘sebb elÅ‘nyéhez: méretükbÅ‘l adódóan motortérben, de akár a műszerfalak alatt is rögzÃthetÅ‘k, 300 Celsius fok felett pedig maguktól aktiválódnak és elkezdik a tűz oltását. Na persze, de ki meri ezt próbára tenni? A millió egyéb mellett a Fire Strykert is áruló Kauf-Fer Kft. nem csupán néhány tesztpéldányt adott nekünk, hanem egy bontásra érett autót is. Annak felgyújtása, pontosabban a szakszerű gyújtás és a tűzoltósági felügyelet leszervezése már igényelt néhány tucat telefonálást, de egyszer csak ott álltunk a Ferihegyi RepülÅ‘tér (mai teljes nevén Liszt Ferenc Nemzetközi RepülÅ‘tér) területén egy faceliftes Opel Corsa A mellett. Hátunk mögött két nem szerény tűzoltóautóval, körülöttünk profi tűzoltókkal, mi pedig már be is raktuk a Fire Stryker nagyobbik verzióját a hozzá adott rögzÃtÅ‘vel a Corsa gépháztetejének egyik résébe.
A tűz nagyon nem játék, az oltókészülékek tesztje komoly elÅ‘készületet és biztosÃtást igényelt. Az utastértűz eloltásához kellett is a segÃtség
Kétféle "kiszerelést" választhatunk, a kisebbik (az ESP 004) kb. 40, mÃg a nagyobbik (az ESP 005) mintegy 100 másodpercig ad oltóanyagot. Nem kérdés, hogy utóbbit érdemesebb megvásárolni, mÃg ugyanis a kicsi is 9, a nagy csupán 10 ezer forint. Legalábbis a mostani (remélhetÅ‘leg az autókéhoz hasonlóan tartós) akció szerint. De elindult-e magától az oltás? El! És ez elegendÅ‘ arra, hogy fékezze a tüzet. A teljes oltáshoz azonban magára a tűz fészkére kell irányÃtani az oltóanyagot. Ez nyilván megfelelÅ‘ körültekintést igényel. Például a gépháztetÅ‘höz csakis megfelelÅ‘ kesztyűben nyúljunk, ha már lángol alatta valami.
A kisebbik Fire Stryker gyakorlatilag bármely ajtózsebben állÃtva is elfér, a nagyobbik jellemzÅ‘en csak fektetve, de az sem óriási
Miként egy hagyományos (porral vagy habbal oltó) tűzoltó-készüléket is ki kell biztosÃtani, úgy a Fire Stryker is igényel némi indÃtást. Igaz, nem több és nem is nagyon más ez, mint egy gyufa meggyújtása. Onnantól kezdve jön belÅ‘le a kálium-nitrát alapú oltóanyag. Hozta a 9, illetve 10 ezer forintos "készülék" az általa Ãgért oltási idÅ‘t, de ami még fontosabb: valóban el tudta oltani a kezdÅ‘dÅ‘ motortértüzet. Képes volt erre a referenciaként bevetett 1 kilogramm töltÅ‘anyagot tartalmazó, fél percig sem üzemelÅ‘ porral oltó is. Viszont már az 1 kilogrammosnak nevezett poroltó is jóval nagyobb és nehezebb, mint a tovább oltó Fire Stryker. MÃg utóbbit gond nélkül el tudjuk helyezni az autó utas-, vagy motorterében is, elÅ‘bbi már fájóan sok helyet foglal - jellemzÅ‘en a csomagtérben.
Fali, illetve akár a gépháztetÅ‘n, motortérben is rögzÃthetÅ‘ tartó is jár a hÅ‘ hatására maguktól induló készülékekhez. Kipróbáltuk, a Fire Stryker valóban elkezdte az oltást a lángoló gépházban
A teljes oltáshoz természetesen közvetlenül a tűz fészkére kell irányÃtani az oltót
Hatásos a porral oltó, ám nem indul magától, illetve sokkalta nagyobb koszt hagy maga után, maga is roncsol, továbbá időszakos felülvizsgálatot, töltést is igényel
Hogy a tűzoltókészülék ajánlott az autóba, az biztos, de mindenre ez sem lesz elég. MÃg egy kezdÅ‘dÅ‘ tüzet még éppen meg lehet fogni kézi tűzoltókészülékkel, ha a tűz már továbbterjed az utastér felé, azt csak profi tűzoltók fogják megfékezni, autónk pedig percek alatt a lángok martalékává válhat. Akkor is jól jön persze egy tűzoltókészülék, ha a lángok az utastérben, például a műszerfal alatt csapnak ki. Akár azért, hogy azt teljesen elfojtsuk, akár azért, hogy gyerekünket a hátsó ülésrÅ‘l még ki tudjuk venni. Természetes persze, hogy utóbbi az elsÅ‘dleges, de ha többen is vagyunk, egyszerre akár a tüzet is fékezhetjük.
Egy komolyabb utastértűzzel természetesen már a Fire Stryker sem tud mit kezdeni, de ide az 1 kilogrammos porral oltó sem lenne elég, tűzoltó fecskendő kell
Fontos, hogy a tűz megfékezése közben is ajánlott valakinek a tűzoltókat értesÃtenie. A láthatólag sikeres tűzoltás után is vissza kell ugyanis hűteni annak helyét/környezetét, hogy az ne gyulladjon vissza. A 105-ös szám hÃvását tehát nem fogja megspórolni a Fire Stryker sem, azonban méretével és azzal, hogy nincs lejárati ideje, abszolút beszerzésre ajánlott tétel. Ezt nem csak mi találtuk Ãgy, hanem az utastértüzünket megfékezÅ‘ tűzoltók, köztük Nagy Balázs tűzoltó Å‘rnagy, a RepülÅ‘téri Hivatásos Tűzoltó-parancsnokság parancsnoka is. Egy kigyulladó autó percek alatt a lángok martalékává válhat, menthetjük a menthetÅ‘t a minél hamarabbi tűzoltással, és persze azzal is, ha nem szórunk mindent össze homokkal vagy habbal.
Percek alatt hatalmas pusztÃtást hagy a tűz, ha van saját tűzoltó-készülékünk, akkor jelentÅ‘sen fékezhetjük a pusztÃtást - addig, amÃg a profi segÃtség megérkezik
Alig néhány pillanatnak tűnt, ameddig oltás nélkül lángolt az utastér, a fotókat és az adatokat visszanézve sem volt több 1,5 percnél, és ennyi maradt belőle
A lángoló autó hatásos marketingeszköz volt, nyilván ezért is ajánlotta fel a Kauf-Fer Kft. Akik részt vettünk a forgatáson, rögtön ki is használtuk a mostani akciót, vásároltunk néhányat a nagyobb, a kicsinél sokkalta jobb ár/érték arányú Fire Strykerből. Ne legyen rá szükség, de jó ha van. Persze tudjuk, olyan ez, mint a bikakábel. Akinél van, az előbb vagy utóbb, de használni fogja. Vélhetően komolyabb kárt megelőzve, sok fölösleges költséget megspórolva.
Nagy Balázs tűzoltó őrnagy, a Repülőtéri Hivatásos Tűzoltó-parancsnokság parancsnoka annak ellenére legalább két Fire Stryker beszerzését javasolja, hogy hatásosabbnak tartja, mint a porral oltót. Tudja azonban, hogy a tűz kegyetlen, az impulzus-oltó viszont helytakarékos
Motortérből induló tűz egy modern autónál. Jellemzően nem a gyártót, hanem az utólagos riasztó beszerelőjét kell hibáztatni
Övet mindig bekötöm … Remélem soha senki nem fog rászorulni ezekre a dolgokra ,de ha már itt tartunk az egy kis izé amit betettek a motortérbe hogy majd jól eloltja a tüzet nem nagyon vált be mert még a motorháztetÅ‘ is elkezdett felpúposodni mikor égett … Szóval ezek alapján kellene bele legalább 4-5 ilyen cucc különbözÅ‘ helyekre hogy hatékony legyen .
Egyébként meg fizetem a cascot szóval …. 😀
Ne szaladj…az öved se kapcsold be… iktasd ki a légzsákot is…soha ne szorulj ezek segÃtségére… meg a dagi tűzoltóéra se… meg a nem dagiéra se
Jó kis reklám videjó … még az a dagi tűzoltó is ajánlja… gyorsan szaladok is venni belÅ‘le párat .
“Csak vegyed, vegyed, vegyed… ” – gondolom ezért lett a cég neve Kauf-Fer… 🙂
A legfontosabb igazából az, hogy legyünk tisztában azzal, hogy tűz esetén nagyon sok menthető az azonnali oltással, ehhez ez az eszköz sokkal praktikusabb, mint egy sokkalta nagyobb, kevesebb ideig tartó, lejárati idővel rendelkező poroltó. Nem is a termék a lényeg, hanem az, hogy miként elsősegélycsomag is van az autóban, a tűzoltókészülék is nagyon hasznos tud lenni.
Tényleg jó cucc, de ez a cikk a szokásos katasztrófa:D Nem számoltam, hogy cikkben és a videóban hányszor hangzik el, hogy ez kell és mennyibe kerül, persze akciós is mert manapság minden az. Azt is megtudtuk, hogy kettÅ‘t még jobb venni. Persze, hogy egész sokféle engedéllyel rendelkezik, több autóban alapfelszereltség és egyébként nem áll nyomás alatt, az mintha természetes lenne. Az oltóanyag mivoltára már csak egy véletlenszerű sorocska utal, az meg, hogy ez mégis milyen varázslattal vagy kémiai reakcióval oltja a tüzet, egy az egyben kimaradt. Csak vegyed, vegyed, vegyed…
Nehéz eldönteni, hogy az Ãró ilyen hülye vagy a olvasót nézi annak 😀