Autóvásárlás vakon: jobb mint tudatlanul

Függő voltam, lekattantam: megvettem egy autót látatlanul

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Bár nagyon nem olcsó mulatság, rá kellett szánjam magam az autóvásárlásra, két hónapnyi nézelődés után látatlanul vettem meg egy ígéretes egyterűt.

Vannak kapcsolatok, amelyeket kifejezetten hosszú távra tervez az ember, aztán az mégsem jön össze. Így voltam a nyár végén használttesztben is bemutatott, automata váltós Chevrolet Sparkommal, amit valaha újszerű állapotban, kevés kilométerrel vásárolhattam meg. Alapvetés, hogy új autót nem éri meg venni, tökéletes, korrekten karbantartott használtat pedig nem éri meg eladni, így sokáig a Sparktól sem kívántam megválni, ám a teszt megírása után be kellett lássam, hogy időközben családivá vált igényeimet már kevéssé elégítette ki. Keresve, de lehetett ugyan olyan babakocsit találni, ami illett csomagterébe, ám akkor már semmi más sem fért oda. Továbbá az is igaz, hogy városon kívül nem volt jó érzés az EuroNCAP töréstesztjén három csillagot szerzett, abból egyet az életveszélyes sérülési kockázat miatt elveszített, nem egész 800 kilogrammos autóval utazni.
Az eladást - utólag bevallva - talán túlzottan gyorsan eldöntöttem. A teszthez lőtt, nem rossz fotókat és az őszinte, a korábbi sérülésekről is beszámoló hirdetést feltöltöttem a pénteki tesztet követő szombat reggel a Használtautó.hu-ra, s érdekesség, hogy még délelőtt kaptam egy telefont: egy kuncsaft pont ilyen autót keresett, megnézné. Hétfő estére egyeztettük a szemlét, megtekintette, továbbra is tetszett neki, említette, hogy megnéz még egy másik autót, majd két óra múlva felhívott, megvenné, persze némi alkuval.

Az eladás tehát egyszerűen ment, a vásárlás messze nem ennyire. Elsőre maradni kívántam az automata váltós kényelemnél, persze nagyobb autót és szerényebb fogyasztást szerettem volna, a Spark árának két-két és félszereséért, magyarán 2-2,5 millió forintért. Elsőre úgy tűnt, hogy a Toyota Prius második generációja megfelel az igényeimnek. Valóban meg is felelne, hiszen valóban kielégítően tágas, takarékos autó, és valóban kapható akár 2-2,5 millió forint között a második generáció. Két példány személyes megtekintése után azonban be kellett lássam, az én igényeimnek még a 2,5, de talán még a 3 millió forintos példányok sem fognak megfelelni. Lehet, hogy a fogyasztásukkal még talán nem is lenne gond, de időközben rájöttem a bővebb család részére mégsem lesz kellően nagy.
Hirdetés
Folytatódhatott a nézelődés, immár újabb igények alapján, korábbiak feladásával. A takarékos üzemről nem mondtam le, az automata váltóról igen, be kellett azonban lássam azt, hogy mivel nem ritkán utazunk - nagyszülőkkel, testvérekkel, unokahúgokkal - telített utastérrel, fontos lenne a független hátsó ülés, a sík utastérpadló és nagyon jó lenne a hétüléses utastér. Kipróbáltuk a Toyota Corolla Versót, amiből akár lett is volna itthon egészen megkímélt, 8 éves, 2,2 millió forintért elérhető példány, de nemhogy csenevész harmadik sori ülései, még középső sorának székei is kicsinek bizonyultak.

Felvetődött a Honda FR-V és a Fiat Multipla, mint független üléses, 7 helyett ugyan csak 6 üléses, de két üléssora mögött még tisztességes helyet hagyó egyterű. Mindkettő jó választás lehet, a Hondából azonban még 2 millió forintért sem létezik itthon józan példány, a Fiat pedig kissé koros, a Sparkhoz hasonlóan gyenge törésteszttel rendelkező és egyik motorjával sem takarékos, igaz, gyári CNG üzeműként, olcsó tankolhatósággal is létező egyterű. Nem szerettem bele, nem találtam belőle kellően olcsó és szép példányt, pedig ekkor már nem csak a Használtautó.hu, hanem az Európa egész piacából merítő mobile.de és autoscout24.de oldalakat is nézegettem, hiszen a már egészen összetett elvárásaimnak megfelelő, ráadásul nem is túlzottan koros példány itthon viszonylag ritka. Úgy tettem, mint az autóvásárlók mind nagyobb része, az utánpótlás hiányában korosodó magyar autópark helyett a nyugat-európaiból próbáltam vásárolni.
Lefutottam az összes fölösleges kört, láttam vonzó, de valójában elérhetetlen autókat, s persze a reális ár töredékéért kínált, állítólag – kiköltözés, elhunyt hozzátartozó, stb. miatt - Angliában lévő, előleg utalása esetén a „kontinensre” áthozott autó kapcsán is váltottam néhány e-mailt. Levontam a következtetést: nem csak itthon próbálkoznak csaló hirdetésekkel, persze a kedvező árak miatt böngésztem tovább. Sajnos, amikor reggelente már a wc-n vagy a reggelinél is a friss ajánlatokat fürkésztem, be kellett lássam, hogy függő lettem.
Jó autót akartam jó áron, és persze azért tudtam, hogy jó lenne rövidre zárni a vásárlást, hiszen autó nélkül még időnként tesztautóba ülve is kényelmetlen élni. Temérdek elküldött e-mailben érdeklődtem, minden esetben az autók alvázszámát is elkérve, hogy az alapján megpróbáljam megtudni, reális-e óraállásuk. Miként az korábbi cikkünkből is kiderült, a legtöbb márkánál sajnos csak a garanciális javításokat tartalmazzák a központi adatbázisok, s az egyéb munkákról, valamint a hozzájuk kapcsolódó óraállásokról csak a javításokat végző műhelyek tudnak. Vannak persze kivételek, ilyen például a BMW, de a Renault is. S mivel becenevem nem ritkán Olcsó János, nem titok, hogy az első kedvező ajánlatot, egy 5 éves, nem egész 150 ezer kilométert futott, 5 üléses, ráadásul automata, ha nem is takarékos, de utólagosan LPG-re alakított benzinmotoros Renault Scénicre kaptam –, nem egész 4500 euróért, külföldről. Nem léptem elég gyorsan, megvették, majd egy hét sem telt bele, s egy másik német kereskedésnél bukkant fel az autó, 1000 euróval drágábban.
Ezek szerint a Scénicet kínáló kereskedés nem rossz forrás – gondoltam magamban, de kínálatában nem találtam semmi egyéb ígéreteset. Maradt tehát a hirdetési oldalak böngészése, voltak befutó, érdekes Citroën Grand C4 Picassók takarékos 1.6 HDi motorral, hét üléssel, ha nem is automata, de robotizált váltóval - 6500 eurótól. Sajnos sokat nem tudtam meg róluk, de azt igen, hogy jártak szervizben, két-három éve garanciális munka is volt rajtuk. Reális lehet a 160 ezer kilométer körüli futásuk.
A Renault kapcsán azonban tudtam, hogy ott nem viccelnek, minden szervizlátogatás óraállása megvan náluk, s azt is tudni lehet, hogy miket csináltak egy autón. Fürkésztem a Scénic II-eseket, főként a hétüléses Grand kiviteleket, hiszen olcsók, tágasak. Évekkel ezelőtt vezettem 1.5 dCi-t, takarékos volt és kényelmes, kiváló családi autóként élt emlékeimben. Alig akartam hinni a szememnek, amikor felbukkant egy (automata váltót ugyan nem kínáló, hiszen nem is árulták azzal), de 6 fokozatú váltós 1.5 dCi, nem a nálunk megszokott 106, hanem 103 lóerős Grand Scénic 7 üléssel, korrekt ellátmánnyal, fotón szépnek tűnő állapotban, 5 évesen, nem egész 158 ezer kilométerrel, nevetségesen alacsonynak tűnő 4658 euróért. Ráadásul nem magánszemélytől, hanem attól a már megismert, ezért bizalmat keltő kereskedéstől, akinél az LPG-s is lett volna. Lekérdeztettem a szervizmúltját, megtudtam, hogy vezérműszíját – bölcsen – a 160 ezer kilométeres limit előtt, 155 ezernél cserélték, illetve addig is korrektül karbantartották. Számos e-mail után felhívtam a kereskedőt, beszélgettem vele, korrektnek tűnt, érdeklődtem az autó iránt, jó állapotú használt autónak mondta, említette, hogy egy takarítás ráfér. Ez picit ijesztőnek tűnt - kérdeztem, hogy azért komoly gond, büdös ugye nincs az autóban? Nem, dehogy - kaptam a választ.

Rábólintottam a vételre, amelynek kapcsán azonnal kaptam az infót: amennyiben küldök előleget, akkor az autó biztosan meg fog megvárni, sőt, mire kiérek, a papírjai is elkészülnek, lesz ideiglenes rendszám, s a nevemre szóló forgalmi, amivel azonnal jöhetek is haza. Ez az a megoldás, amit ugye senkinek sem javaslunk, ám tetszett az ajánlat, hiszen nem csak ezen kereskedő, a többiek is legjobb esetben is csak a következő munkanapra tudtak volna rendszámot, papírokat prezentálni. Bár a vételár kedvező volt, a rendszám és a biztosítás mellé vaskos, mintegy 100 eurós ügyintézési díjat csapott a díler, amit kénytelen voltam benyelni, hiszen az ajánlat még így is kedvező - és persze egyben rizikós - volt. Hiába, a nyeréshez sokszor kockáztatni kell! Az utazás ellenben legalább egyszerű volt kifelé: olcsón (illetékkel együtt 13 ezer forintért) találtam fapados repülőre jegyet, s a helyi tömegközlekedés is a barátomnak bizonyult az út során.

Már a kereskedés weboldaláról is látszódott, hogy nem egy murvás telepről van szó, a díler Merci GLK-val jött ki értem a pályaudvarra, ami eleve kecsegtető volt. A telepen az átadóhelyen állt a Scénic, s kívülről nem is nézett ki rosszul. Az első ajtónyitás azonban nem adott kellemes élményt: pállott kutyaszag és tonnányi szőr, a legrosszabb, rövid fajtából, ami kiválóan tud beleállni a kárpitba. Az anyósoldalon apró szakadásokkal az ajtókárpiton, s mögötte a középső sori ülésen is egy kisebb lyukkal, valamint számos folttal. Maga az autó egyébként rendben lévőnek tűnt, indult, világított ugyan a szervizlátogatás esedékességét jelző piktogram, de a motor szépen járt. Az ellátmány ráadásul a vártnál is jobb volt, Bluetooth-kihangosító, négy elektromos, automata ablak, automata nyitású Renault-kártya – mind működőképesen, a klíma mondjuk nem volt egyértelmű, hogy indult a 7 Celsius fokban.

Próbáltam alkudni, de az eladó hajthatatlan volt, tudta, amit azóta én is: előre utalni nem csak rizikó, az alkupozíció elvágása is. Így jár, aki nem szán elég időt a vásárlásra, persze telefonban is próbálkoztam még az ár lejjebb tornászásával, de akkor se ment már. Végül kifizettem az előre egyeztetett összeget, s kértem egy porszívót, majd a velem tartó Hummerológusunkkal bő 1,5 órás munkával egészen kulturált autót csináltunk a Scénicből. Előttünk állt persze csaknem 1500 kilométer hazáig – bőven cserére érett – abroncsokon, szervizesedékesség-figyelmeztetéssel. Annyit elárulok, hogy gond nélkül hazaértünk, összességében nem volt rossz döntés látatlanul, de ismert előélettel vásárolni, ám az, hogy milyen is az immár 160 ezer kilométert futott, láthatóan nem dédelgetett, de azért karbantartott Scénic, a holnapi használttesztünkből fog kiderülni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 11:11
    Permalink

    Hát igen, a külföldi forgalmis papiros autókért már szerintem nem éri meg külföldre menni! Itthon is van- jó pár honlap ahol dögire hirdetik a sok behozott autót. http://www.pointcar.hu például. Nekem 2 felesleges utám volt, de én legalább 10.000.-ft ból megjártam az utat (busz)

  • 2017.10.30. at 11:11
    Permalink

    Hát igen, a külföldi forgalmis papiros autókért már szerintem nem éri meg külföldre menni! Itthon is van- jó pár honlap ahol dögire hirdetik a sok behozott autót. http://www.pointcar.hu például. Nekem 2 felesleges utám volt, de én legalább 10.000.-ft ból megjártam az utat (busz)

  • 2017.10.30. at 11:11
    Permalink

    Jól van “Tanár Úr” azért infarktust ne kapjon már!!! Amúgy meg amilyen a mosdó, olyan a törölköző, ha már más is megengedte magának a kulturálatlan hozzászólási stílust!

  • 2017.10.30. at 11:11
    Permalink

    Elég furcsa hogy 155000-nél amikor a vezérmüszijjat cserélték nem cseréltek olajat,és 158000-nél világit a szervizlámpa?? Lehet hogy szijjat se cserélték? Inkább nézesd meg még mielött elszakadna.A régi autó eladása,a vásárlásos cikk után nehogy kelljen írni egyet a motorjavitásról!!

  • 2017.10.30. at 11:11
    Permalink

    Bocsánat! Nem vagyok előítéletes! Tapasztalatból írtam! Öt ismerősömnek volt/van francia járgánya. Tök kényelmesek. De mindegyiket orba-szájba kellett szervizbe vinni. A ‘picasso”-nak 1.5 évesen szinte atomjaira hullott az utastere! Komolyan! Vicces volt, hogy menet közben lepotyogott az ajtóról a kárpit, az anyós ülés felett a kapaszkodó (mondjuk csillapított volt). Már tele volt a hócipőjük. Ezek szerint Te szerencsés vagy, vagy jó szériát fogtál ki 🙂 Menj el nyugodtan jó pár szerelőhöz, elmondásuk szerint igencsak szeretik a francia vasakat, mert sok pénzt hoz nekik a konyhára! Bár rühellik szerelni őket 🙂 Ezt az ismerőseim mondták 🙂 akiknek francia vasaik vannak. Azért jó arról is hallani, hogy Nálatok például jól szuperál. Nem belegázolni akartam a kis lelkecskédbe, csak lereagáltam a cikket. Amennyiben elolvasod az utánam lévő bejegyzéseket remélem nem leszel letargikus 🙂

  • 2017.10.30. at 11:11
    Permalink

    Látszik hogy még az életben nem volt francia vasad te szerencsétlen, közhelyes és előítéletes vagy. Inkább maradtál volna csöndben…jobban jártunk volna mindannyian!!! Mi (én és a családom) 16 éve hajtunk francia vasakat a legnagyobb megelégedettséggel, erről ennyit!

  • 2017.10.30. at 11:11
    Permalink

    Olvasva a cikket, és jelen reagálásodat is, megértem felháborodásodat, de a cikk egyben tükröt is tart. Ennyi bizalom van a magyar használt autó vásárlóknak a magyar autókereskedők iránt. Ezt a helyzetet pedig ti autókereskedők hoztátok létre, amit nem nem szabad, és nem is lehet a vásárlókra hárítani. Volt már erről itt vita. Én is gondolkodom az egyik autóm, (ami közel 12 éves) lecserélésén.
    Az igényes vásárlók közé sorolom magam, aki hajlandó többet adni egy jobb, de megbízható példányért. Akárhányszor körbenézem az autókereskedőket, (10-es nagyságrendről van szó, és nem is kicsikről) mindig azzal a meggyőződéssel indulok haza, marad a régi. Miért vagy felháborodva? Ugyanezt csinálja az átlag magyar autókereskedés is. Megveszi nyugaton a [i]“fostalicskát”[/i] ahogy írtad, majd gyönyörűen kitakarítja, kiglancolja, visszatekeri az óráját, és több százezerrel drágábban továbbadja. Ne gondolja azt senki, hogy ezt a magyar átlagvásárló nem látja át. Tudnák egyedi példákat kocsira, kereskedőre lebontva bőven hozni.

  • 2017.10.30. at 11:11
    Permalink

    Nem néztem végig itthon az összes hirdetést, mármint az autókat nem néztem meg mind személyesen. Fontos volt számomra, hogy korrektül szervizeltet vegyek. Ennél az autónál pontosan tudom, hogy mikor, mit cseréltek benne. Emiatt vettem meg. A gumi olyan kérdés, amit jellemzően kell venni újat, az utastér gond nélkül kitakarítható volt. A Service felirat pedig nem más, mint az olajcsere esedékessége, komolyabb gond esetén “STOP” világítana. Az előleghez kaptam számlát, egy komolyabb kereskedéstől nekem ennyi elég volt. Persze elismerem, e megoldást nem javaslom senkinek, én viszont így csináltam.

  • 2017.10.30. at 11:11
    Permalink

    Már ne is haragudj Mátyás, de eléggé alacsony szellemi színvonalról tanúskodik, amit leírtál! Itthon végignézed az összes hirdetést, azután vakon kiutalsz előleget egy külföldi kereskedőnek egy olyan autóért, amit nem is láttál? Ráadásul még meg is veszed világító szerviz lámpával, lefutott gumikkal, ajándék kutyaszőrrel? Legközelebb gyere hozzánk autót venni, keresünk neked néhány fostalicskát, amit méregdrágán rád tudunk mérni. És még kiutaznod sem kell. Ha utalni akarod az előleget, küldöm a számlaszámomat.

  • 2017.10.30. at 11:12
    Permalink

    Nem reklám. És nem kellene így leírni a Renault-kat, francia autókat. Volt például céges Cliónk ([url]http://www.autonavigator.hu/hasznaltauto/renault_clio_1_5_dci_business_2003_hasznaltteszt-5069[/url]), amivel nemigen volt gond.

  • 2017.10.30. at 11:12
    Permalink

    Nahát…… Eléggé érdekes……. Megtekinteni egy csomó korrekt járgányt és utána egy – bocsánat – de “fostalicskáért” kimenni……. Számomra ez egy bujtatott Renault reklám! Ilyet én is össze dobok és még csak nem is kell innom előtte….. Nekem egy ’98-as Toyota Corolla sedán “dolgozik” nap mint nap. Hátul el fér három gyerek ülés!!! Egy az egybe sem cserélném! Persze aki “értékeli” a hektikus elektromosságot és szeret minden villamossággal, futóművel összefüggő alkatrész félévente csereberélni annak tökéletes választás egy francia “vas” Hacsak nem tartja vitrinben 🙂

  • 2017.10.30. at 11:12
    Permalink

    Eredményes használatot kívánok a most vásárolt Scénic, 1.5 dCi – hez.
    Ami az autó kényelmét illeti, számomra ennek az autónak minden millimétere arról szól a kormány mögött ülve. Mivel gyermekeim már felnőttek, így jobbára csak egyedül autózok, emiatt nem gondolkodom ilyenben, pedig tetszik.
    Autóvásárlás gondolatára az emberben valóban az merül fel legelőször, új autót nem veszek, túl drága, csakis használt jöhet szóba (ár-értékarány).
    Ha belegondolok, közel 10 évvel ezelőtt a Jazz-t 2 km-es óraállással gördítettem ki a szalonból, akkor húzós volt az ára, de ma már így utólag azt mondom, nem bántam meg.

  • 2017.10.30. at 11:12
    Permalink

    Kedves Mátyás!

    Gratulálok az új autóhoz, várjuk a tesztjét is.
    Pontosan tudom miről beszélsz, mikor a régi autódról írtad hogy nehéz szívvel váltál meg tőle.
    Én is egyterűt készülök(tem) venni, de nem menne úgy hogy a Mazdám is maradna velünk…
    Több hetes nézelődés, rágódás, és számolgatás után döntöttem: A Mazda marad, nincs mese 🙂
    Szívünkhöz nőtt, karban van tartva (talán lassan ritkaságszámba megy, és 30 év felett az értéke is növekedhet), bírja még jópár évig, így sajna a kényelmes családi egyterűről mondtam le, na meg arról hogy a szülőkkel is tudjunk utazni, kirándulni, egy autóval..

Vélemény, hozzászólás?