Az árral szemben úszik a Seat Exeo kombi

SEAT Exeo ST 2.0 CR TDI Style teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Habár felül a gálya - jelen esetben a SEAT Exeo ST 2.0 CR TDI Style -, s alul a víznek árja, azért az ár az úr. A vételár.

Ha az ára is olyan passzentos lenne, mint a karosszériája, akkor nagyobb piaci sikert is elérhetne az Exeo

Ötszögletű hátsó ablak, vajon hol láttunk már ilyet? Hát persze, a Walter de Silva tervezte Alfa 145-ösön. Minő véletlen, hogy ma ez az úr a VW-csoport vezető formatervezője...

Szerintem a SEAT Exeo jó autó, kifejtettem ezt korábban a limuzin tesztjében, és annak ellenére, hogy új típusról van szó - ezért eddig szerény számban érkeztek hozzánk használói vélemények -, a tulajdonosok is osztják a nézetemet. Persze, nincs ebben semmi különös, hiszen az Exeo egy reciklált, vagy ha úgy tetszik, egy újrahasznosított Audi A4, ami néhány éve még a prémium mezőnyben állta a sarat derekasan, döntően a hazai konkurenciával szemben. A versenytempó azonban diktál, az új A4 jött, a régi pedig ment, méghozzá a gyártósorával együtt Martorellbe, hogy a SEAT családban újraszületve a piacon maradjon. A kudarcba fulladt Toledo után, a jelenleg nem éppen szárnyaló eladásokkal büszkélkedő spanyoloknak úgy kellett az Exeo, mint egy falat kenyér, és ennél kevesebb pénzből nem úszhatták meg a kalandot – technológiát átvenni még mindig sokkal olcsóbb, mint költségesen fejleszteni. Az éremnek azonban mindig két oldala van, így nem csak a néhai Audi pozitív, hanem a negatív tulajdonságai is az átvett csomag részét képezték.

442 literrel elmarad a kategóriatársaktól a csomagtér mérete. Hátul szűkös a helykínálat, akárcsak az Audiban volt. Kellemes a vezetői környezet, a kormány-pedál-váltó hármas remekül összehangolható

Rend a lelke mindennek: van helye az apróságoknak

Mint korábban leírtam, az Exeót kellemes időtöltés vezetni: pontosan irányítható, feszesen rugózik, és az Audival ellentétben a motorja is korszerűbb, hiszen ez már nem PD, hanem CR TDI, azaz a common-rail technika nyugdíjazta az adagolófúvókás megoldást. Tetszett az egzakt, hatfokozatú manuális váltó, és összességében az egész belső, néhány apróságtól eltekintve. Sajnos a szűk ajtózsebek, az érzékeny potméterek a kormányon, valamint a színben nem mindenhol harmonizáló kárpitok megvannak a kombiban is, mert ennek a karosszériának a piacra dobása szinte tálcán kínálta magát. Ha már anno létezett Audi A4 Avant, akkor miért ne lehetne SEAT Exeo ST is, nem igaz? Ám aki arra számít a - négykarikás emblémával is - szűkös limuzin után, hogy a kombi kiköszörüli a csorbát, annak rossz hírem van, sőt, ami a csomagteret illeti, az ST mínuszban van a literek számának tekintetében. A különbség nem drasztikus, de a lépcsőshátú Exeo 460 literes üregével szemben az ST csak 442 litert tud felmutatni, igaz, a szűkös nyílás ennél a karosszériaváltozatnál már nem nehezíti a rakodást, és a bővítés egyszerűsége szintén könnyebbé teszi a hétköznapi életet.

Nem csak a forma, de a jó összeszerelési minőség is megmaradt az Audi A4 Cabriolet műszerfalának átvételével

Nem okos kombi az Exeo, az üléspad nem tologatható, csak a támla dönthető

Jómagam azon a véleményen vagyok - bármilyen furcsa is kimondani -, hogy a helykínálat, adott esetben a helyszűke is ugyanúgy szubjektív dolog, mint bármi más, hiszen átlagos alkatommal, nem sokkal 170 centiméter feletti magasságommal az égvilágon semmi bajom nem volt az első sorban. Az ülés kényelmes és minden irányban elegendő mértékben állítható, a kormány ugyancsak, ezért a probléma a hátsó utasoknál csapódik le: kuporogva fértem el a termetemhez igazított első ülés mögött, és kvázi haj nélkül sem éreztem, hogy a kölni dóm kupolájával vetekedő tér tornyosul felettem. Ki kell mondani, az Exeo sajnos értelemszerűen örökölte a régi A4 szűkösségét, és ez akkor üt vissza, ráadásul igen kellemetlenül, amikor a SEAT mellé állítunk például egy Skoda Octaviát, összehasonlítjuk a méreteket, majd megnézzük az árlistákat. A különbség mindkét esetben horrorszerű lesz, és nem titok, hogy a cseh autó javára billen a mérleg nyelve. További ostorcsapás a spanyol autó hátán a kidolgozás, amivel nem vall szégyent, szó sincs róla, de manapság már minden közismert gyártó kezd erre a témára ráfeküdni, nincs más lehetőség (ismét ne menjünk messzebb, tessék beleülni az Octaviába), és a SEAT nem tehetné meg, hogy a hajdanán jó Audi-minőség átmentése miatt túlárazza az Exeót, mert az előny döntően elolvadt.

Voltaképpen csak a lámpákat, a lökhárítót és az emblémát kellett cserélni, és voilá, máris új autó született

Első pillantásra csak a zsenik mondják meg, hogy ez SEAT, és nem Audi

Az ötezer forint híján 8 millió forintos alapárért gyakorlatilag az összes konkurens nagyobb helyet, ezáltal nagyobb komfortot is kínál, hasonlóan gazdag felszerelés és motorizáltság mellett. Maradva a Skodánál, az Octavia Combi ugyanezzel a 2.0 CR TDI dízellel, Elegance komfortszinten (ESP, alufelni, ködfényszóró, tempomat, iPod és USB csatlakozás, 8 hangszórós hifi, kétzónás automata klíma, bőrcsomag, stb.) bő 800 ezer forinttal olcsóban kelleti magát, és ha valami, akkor a Skoda presztízse az utóbbi években alaposan megszilárdult, tehát nem azért olcsóbb, mert gagyibb. Ettől függetlenül a SEAT Exeo ST nem nevezhető kifejezetten rossz vételnek, hiszen az Audi-múlt révén már bizonyított a technika, az enyhén módosított forma kombiként is kimondottan tetszetős, és valószínűleg megvan az a vásárlóréteg, akinek ezek a szempontok fontosabbak lesznek az autóválasztásnál, a vásárlásnál, mint a hiányzó centik és literek.

Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1968 cm3
Teljesítmény:
105 kW (143 LE) 4200 1/min-nél
Nyomaték:
320 Nm 1750-2500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,0 s
Végsebesség:
196 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
8,6 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4666 mm
Szélesség:
1772 mm
Magasság:
1454 mm
Saját tömeg:
1490 kg
Össztömeg:
2050 kg
Tengelytáv:
2642 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
442 l
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
Euro 5
Hengerűrtartalom:
1968 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
mechanikus - 6 fokozatú
Nyomaték:
320 Nm 1750-2500 1/min-nél
Teljesítmény:
105 kW (143 LE) 4200 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
196 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,0 s
CO2-kibocsátás:
143 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
8,6 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?