Az autópiac sorrendje a bűvös reexport nélkül
Más arcot mutat a márkák és a modellek sorrendje, ha csak a hazánkban maradó modelleket nézzük
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Örömteli, hogy továbbra is erős növekedésben van az újautók piaca, azt viszont érdemes tudni, hogy az eladások érezhető része külföldre megy, a reexport aránya márkánként eltérő.
Múlt héten már beszámoltunk az idei első negyedéves újautó eladásokról, azok azonban az üzembe helyezés után forgalomból kivont, s külföldre távozott (eladott) autókat is tartalmazó számok voltak. Márpedig utóbbi sem szerény, az év első negyedében csaknem ötezer autó, az eladottak 13 százaléka külföldre ment. Miként azt a bevezetőben említettük, a reexport mértéke márkánként eltérő. Idén rekorder a Jeep (60 százalékos reexporttal), a tömegmárkák között a Nissan (43%), de igen jelentős a Fiat (36%), a Ford (28%) és a Renault (25%) külföldre értékesítése is.
Hogy miért éri meg külföldre értékesíteniük a hazai kereskedőknek? Erre a választ a hazai 27%-os áfa levonása utáni kedvezőbb vételár adja meg, ami persze elsősorban a vevőknek kedvez, a forgalmazóknak pedig a tömeges eladás a bónusz, ellenben a külföldre távozó autók karbantartásából egy fillér haszna nem lesz már a hazai hálózatoknak, a hazai gazdaságnak. A reexport mértéke ezért aztán márkánként eltérő, s a vevők választását, a modellek népszerűségét jobban mutatja az alábbi, az itthon maradó autókat figyelembe vevő táblázat, mint az összesített eladás. Még tovább árnyalja a képet, ha külön is megnézzük a magánvásárlók és a flottások adatait is.
Top 10 modell a hazai vásárlók körében 2018. első negyedévében (Forrás: DATAHOUSE)
Privát | Flotta | Összes | ||||
1. | Suzuki Vitara | 1600 | Škoda Octavia | 1552 | Suzuki Vitara | 2659 |
2. | Suzuki S-Cross | 801 | Suzuki Vitara | 1059 | Škoda Octavia | 1725 |
3. | Toyota Yaris | 453 | Opel Astra | 833 | Opel Astra | 1239 |
4. | Opel Astra | 406 | Ford Focus | 654 | Suzuki S-Cross | 1021 |
5. | Ford Focus | 312 | Toyota Auris | 313 | Ford Focus | 966 |
6. | Opel Corsa | 306 | Škoda Fabia | 253 | Toyota Yaris | 544 |
7. | Dacia Sandero | 300 | Suzuki S-Cross | 220 | Toyota Auris | 482 |
8. | Renault Clio | 284 | Toyota C-HR | 206 | Toyota C-HR | 436 |
9. | Dacia Duster | 283 | Dacia Duster | 105 | Opel Corsa | 408 |
10. | Toyota C-HR | 230 | Opel Corsa | 102 | Škoda Fabia | 393 |
Már csupán a reexporttal tisztított adatok szerint is kiesik a top10-ből a Nissan Qashqai, a Ford Kuga, a Renault Clio és a Dacia Duster is. Bekerül azonban a Toyota három modellje, a Yaris, az Auris és a C-HR is. Ezzel a Toyota az egyetlen olyan márka, amelyik három modellel is rendelkezik a top10-es listán. Ráadásul alighanem a Toyota adja a legszerényebb emissziójú modelleket az eladásokban, hiszen a Yarisnál 24,3, az Aurisnál 45,6, a C-HR-nél 85 százalék a hibrid részarány. A DATAHOUSE adatsora ráadásul külön bontásban mutatja a magán és a flottavásárlók választásait is. A privát kuncsaftoknál ugyanúgy vezet a Suzuki Vitara, mint összesítettben, a magánvásárlók második kedvence a Vitarához hasonlóan esztergomi gyártású Suzuki SX4 S-Cross a második, a harmadik pedig a Toyota Yaris. Jól látható, hogy míg a magánvásárlók elsősorban SUV-t vagy kisautót, a flottavásárlók nagyobb arányban alsó-kózépkategóriás modelleket választanak, ugyanakkor náluk is jelentős a SUV/crossover vásárlás.