Az autópiac sorrendje a bűvös reexport nélkül

Más arcot mutat a márkák és a modellek sorrendje, ha csak a hazánkban maradó modelleket nézzük

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Örömteli, hogy továbbra is erős növekedésben van az újautók piaca, azt viszont érdemes tudni, hogy az eladások érezhető része külföldre megy, a reexport aránya márkánként eltérő.


Múlt héten már beszámoltunk az idei első negyedéves újautó eladásokról, azok azonban az üzembe helyezés után forgalomból kivont, s külföldre távozott (eladott) autókat is tartalmazó számok voltak. Márpedig utóbbi sem szerény, az év első negyedében csaknem ötezer autó, az eladottak 13 százaléka külföldre ment. Miként azt a bevezetőben említettük, a reexport mértéke márkánként eltérő. Idén rekorder a Jeep (60 százalékos reexporttal), a tömegmárkák között a Nissan (43%), de igen jelentős a Fiat (36%), a Ford (28%) és a Renault (25%) külföldre értékesítése is.
Hirdetés

Hogy miért éri meg külföldre értékesíteniük a hazai kereskedőknek? Erre a választ a hazai 27%-os áfa levonása utáni kedvezőbb vételár adja meg, ami persze elsősorban a vevőknek kedvez, a forgalmazóknak pedig a tömeges eladás a bónusz, ellenben a külföldre távozó autók karbantartásából egy fillér haszna nem lesz már a hazai hálózatoknak, a hazai gazdaságnak. A reexport mértéke ezért aztán márkánként eltérő, s a vevők választását, a modellek népszerűségét jobban mutatja az alábbi, az itthon maradó autókat figyelembe vevő táblázat, mint az összesített eladás. Még tovább árnyalja a képet, ha külön is megnézzük a magánvásárlók és a flottások adatait is.
Top 10 modell a hazai vásárlók körében 2018. első negyedévében (Forrás: DATAHOUSE)
Privát Flotta Összes
1. Suzuki Vitara 1600 Škoda Octavia 1552 Suzuki Vitara 2659
2. Suzuki S-Cross 801 Suzuki Vitara 1059 Škoda Octavia 1725
3. Toyota Yaris 453 Opel Astra 833 Opel Astra 1239
4. Opel Astra 406 Ford Focus 654 Suzuki S-Cross 1021
5. Ford Focus 312 Toyota Auris 313 Ford Focus 966
6. Opel Corsa 306 Škoda Fabia 253 Toyota Yaris 544
7. Dacia Sandero 300 Suzuki S-Cross 220 Toyota Auris 482
8. Renault Clio 284 Toyota C-HR 206 Toyota C-HR 436
9. Dacia Duster 283 Dacia Duster 105 Opel Corsa 408
10. Toyota C-HR 230 Opel Corsa 102 Škoda Fabia 393

Már csupán a reexporttal tisztított adatok szerint is kiesik a top10-ből a Nissan Qashqai, a Ford Kuga, a Renault Clio és a Dacia Duster is. Bekerül azonban a Toyota három modellje, a Yaris, az Auris és a C-HR is. Ezzel a Toyota az egyetlen olyan márka, amelyik három modellel is rendelkezik a top10-es listán. Ráadásul alighanem a Toyota adja a legszerényebb emissziójú modelleket az eladásokban, hiszen a Yarisnál 24,3, az Aurisnál 45,6, a C-HR-nél 85 százalék a hibrid részarány. A DATAHOUSE adatsora ráadásul külön bontásban mutatja a magán és a flottavásárlók választásait is. A privát kuncsaftoknál ugyanúgy vezet a Suzuki Vitara, mint összesítettben, a magánvásárlók második kedvence a Vitarához hasonlóan esztergomi gyártású Suzuki SX4 S-Cross a második, a harmadik pedig a Toyota Yaris. Jól látható, hogy míg a magánvásárlók elsősorban SUV-t vagy kisautót, a flottavásárlók nagyobb arányban alsó-kózépkategóriás modelleket választanak, ugyanakkor náluk is jelentős a SUV/crossover vásárlás.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?