Az autósok ötöde még karácsony előtt is nyári gumival jár

Téligumi Kommandó 2016: ijesztően sokan nem váltanak időben téli abroncsra

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Gumitesztünket idén is követte a Téligumi Kommandó, az eredmények egy részében látható javulás, ugyanakkor sokan késnek a gumicserével.


Ijesztő adat, hogy az autósok több mint ötöde még a karácsony előtti hétre sem váltott téli gumiabroncsra. És ezt nem lakótelepi parkolókban, akár télre lerakott autókat is vizsgálva, hanem bevásárlóközpontoknál, illetve belvárosi fizetős parkolókban, több mint 250 - használatban lévő - autót szemlézve állapította meg az idén is az Autónavigátor.hu és a nonstopgumi.hu összefogásával tartott Téligumi Kommandó. Bár tavaly - novemberben - ennél is rosszabb adat mutatkozott, a decemberi szemle eredménye így is visszalépést mutat a téligumira-váltás kapcsán.
Hirdetés
Téligumi Kommandó − összesített és összevetett eredmények
2012-2013 tele2013-2014 tele2014-2015 tele2015. november2016. december
Téli/nyári gumik megoszlása89/11 százalék91/9 százalék92/8 százalék70/30 százalék78/22 százalék
5 évnél idősebb abroncsok aránya52 százalék54 százalék45 százalék50 százalék24 százalék
Prémium/olcsó gumimárkák aránya55/45 százalék67/33 százalék69/31 százalék66/34 százalék58/42 százalék
Átlagos profilmélység4,9 mm5,1 mm5,6 mm5,3 milliméter5,7 mm

Három évvel ezelőtt, 2013 decemberében ugyanebben az időpontban vizsgálódva az autók 91 százalékán talált téli vagy legalább négyévszakos, azaz az évszaknak megfelelő abroncsokat a felmérőcsapat, ami 13 százalékkal jobb adat az ideinél. Minden más fontos mutató javult azonban. Aki tehát vált, az már jellemzően - viszonylag - korrekt abroncsot szereltet fel. Az idei szemle szerint mindössze 24 százalék az 5 évnél idősebb abroncsok aránya. Meg kell jegyezni, hogy az 5 évnél régebben gyártott abroncs nem is feltétlenül probléma, a szakszerűen tárolt abroncs nem öregszik, ugyanakkor az 5 szezont már végigszolgált, 4 mm profilmélység alatti téli gumitól már nem várhatunk megfelelő tudást - erre idei téligumitesztünk is rávilágított. Míg a gyártás időpontja a DOT-számból egyértelműen és hétre pontosan megállapítható, az nem ellenőrizhető, hogy egy abroncs mennyit szolgált, a használt abroncs vásárlása ezért is rizikós.
Nem csak az 5 évnél fiatalabb abroncsok (76 százalékos) aránya, hanem az 5,7 milliméteres átlagos profilmélység is minden eddiginél jobb, míg a prémium abroncsok aránya ismét csökkenést mutat. Míg az első, 2012-es szemle 55 százalékos arányáról 2014-2015 telére 69 százalékra is nőtt, tavaly már csökkent, idénre pedig 58 százalékra esett vissza. Ez nem feltétlenül probléma, a koros, de prémiummárkás abroncsnál jobb választás egy fiatalabb budget kategóriás.
Téligumi Kommandó − területenkénti eredmények, 2016. december
Budapest, Árpád híd - CentrumBudapest, SoroksárBudakalászBudaörsCsömör
Téli/nyári gumik aránya79/21 százalék59/41 százalék83/17 százalék91/9 százalék80/20 százalék
5 évnél korosabb abroncsok aránya19%20%37%24%19%
Prémium/olcsó gumimárkák aránya70/30 százalék52/48 százalék67/33 százalék56/44 százalék46/54 százalék
Átlagos profilmélység6,0 mm5,4 mm5,5 mm6,2 mm5,3 mm

Ahogyan az eddig is megszokott volt, az 5 különböző, de kizárólag budapesti, illetve főváros környéki helyszínen vizsgálódó Téligumi Kommandó idén is komoly területi egyenlőtlenségeket tapasztalt. Budaörsön továbbra is kiváló a téligumira-váltás aránya, a legnagyobb átlagos profilmélység is ott adódott. A legtöbb nyári gumival Dél-Pesten, Soroksáron találkozott a felmérőcsapat. A sík úton autózók télen is úgy érezhetik, hogy nincs szükség téli gumiabroncsra. Ezt persze cáfolja gumitesztünk és az élet is, a sokszor halálos áldozatokat szedő jeges úton nyári gumival a jó télihez mérten több mint kétszeres fékút adódik. Ez azt jelenti, hogy míg 40 km/órás tempóról fékezve jó téli abronccsal 20 méter alatti fékúttal számolhatunk, egy jó nyárival is több mint 45 méteressel. És ekkor még csupán 40 km/órás tempóról beszéltünk. Nagyobb sebességnél, például autópályán ez a gyenge teljesítmény még utoléréses szituációkban is végzetes következményekkel járhat. Fontos tudni, hogy nemcsak a hó, hanem a lefagyott pára is életveszélyes téli gumi nélkül.
Feltétlenül váltson tehát téli gumira az, aki még nem tette és mostanság autózni kíván!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 23:21
    Permalink

    Ez valóban igaz. Pár napra kiadni téligumikra. Ha jeges az út akkor azok úgy-sem segítenek. A síkos, de nem
    fagyos, úton meg az 1-2 méter nem sokat segít ha valaki túlbecsüli a megfelelő sebbeséget.
    Téligumi régen is létezett /lehet hogy H-ban boltokban nem/ de azok nem az anyagukban hanem goromba
    profiljukban különböztek, sőt még szabad volt a szögesgumikat is használni. A mély hóban ma sem a mostani
    “téligumi” segít.

  • 2017.10.27. at 23:21
    Permalink

    Nagyon jó dolog a téli gumi,de nincs mindenkinek szüksége rá. Aki tudja nélkülözni az autóját arra az évi 5-15 napra,annak teljesen felesleges megvennie. Itt Budapesten például eddig még nem volt olyan nap,hogy szükség lett volna rá. Természetesen akinek mindenképpen mennie kell mert olyan a munkája,vagy olyan helyen lakik,annak muszáj megvennie. De egy “mezei” autósnak,aki felelősségteljesen nem ül autóba azon a néhány havas napon teljesen értelmetlen amennyiben tömegközlekedéssel is megoldható a közlekedése.
    Mostanában alig vannak komoly telek,bezzeg a 70-es,80-as években voltak,pedig gőzünk sem volt arról,hogy létezik egyáltalán téli gumi. Örültünk,ha a diagonál helyett radiált tudtunk szerezni.

  • 2017.10.27. at 23:21
    Permalink

    Látod ez az…a sok dolog ami nem törvényyes de a magyar embernek el kell tűrni !!
    Büntetnek minden módon….
    És ha a helyemben lennél akkor másképp gondolkodnál…volt boltom és kocsmám..de ha a nép 80 %-a
    munkanélküli, fizetőképes ?? A hatóságok meg havi rendszerességgel jöttek és nem volt hogy ne kös-
    senek be valmibe ami 100-200 ezer büntit vont utánna így bezártam, bevétel nista de a maffiának ada-
    kozni bőven !!

  • 2017.10.27. at 23:21
    Permalink

    És még hozzáteném ha mint sokak Te télen-jégen is 100-al nyomják akkor még a csodaautód szuper-téligumival sem ment meg az ütközés vagy jobb esetben árokba csúszástól.

  • 2017.10.27. at 23:21
    Permalink

    Drága Milan-e, ahogy látom neked tellik mindenre még a képen látható szép autóra is. De aki munkanélküli
    és ez itt Ormánságban 80 %-a akkor mit tehet? Vonat egyáltalán bussz reggel 1 és este 1 akkor mivel köz-
    lekedjenek ?? A Kormány is beismerte hogy e ország a szegények országa még a mostani gyerekétkeztetés-
    sel is. Ha nem adnának ingyen ebédet akkor 400.000 gyerek mit enne ??
    Máskülönben légy szíves megírni a Ptk vagy milyen törvény írja elő a téligumi használatát H-ban ? Akkor ez
    is mint sok más cég egyeduralma ? A biztosító esetében is csak a kárfizetés megvonása ? Nem is oly rég a
    biztosítás nem is volt kötelező itt !!

  • 2017.10.27. at 23:21
    Permalink

    Az magyarok java részének már kenyérre sincs nem gumira de az utkezelőknek sincs só vagy más sikosság-
    mentesítőre !!! Pedig a majd 400-a Forintos benzinből van bőven az utakra .
    Érdekelne egy olyan “okos-teszt” amely mérné a tök jeges úton a v adi-új és minim. mélységű gumiprofilt
    vagy nem tudják megkülönböztetni a jeget a havas út-tól ??

  • 2017.10.27. at 23:21
    Permalink

    “Ezt persze cáfolja gumitesztünk” -ha-ha-ha A saját gumitesztetek szerint télen száraz és nedves úton,egy jó nyári gumi JOBB mint a TÉLI. Műgyantán vagy jégen gumit tesztelni ökörség.(csak városban használt autó esetén) Persze ha valaki sokat jár hegyi utakon, vagy mindent elhisz a gumisoknak(azok szerintem hisznek a télapóban is) akkor persze vegyen téli gumit.

Vélemény, hozzászólás?