Az egyterűek új csúcsa: Mercedes V-osztály
Nem furgon ez, luxus- és szabadidő-autó a Mercedes-Benz V-osztály
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Milyen autó a Mercedes-Benz V-osztály? Nem, nem egy személyszállító furgon, nem is csak az egyterűek csúcsa, ez egy luxus szabadidő-autó.
Megjelenésével is meggyőző, de igazából tudásával az: adaptív LED-es fényszóró, távolságtartós tempomat, parkolóautomatika és még temérdek egyéb is rendelhető
Döbbenetesen nagy, ám nagyon könnyedén vezethető, nagyon kényelmes utazóautó
Miért lehet érdekes egy több mint ötméteres furgon az AMG Mercik mellett? Azért, mert a Mercedes ezt a kategóriát is teljesen átfogalmazta. Nem létezett még ilyen luxusbusz szériagyártásban, de ilyen komoly technikát egyik autóépítő manufaktúra sem kínált még, mint amit most a Merci ad bármelyik vevőjének.
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] |
4895/5140* | 1928 | 1880 | 3200/3430* | 1030-4630** |
Kezdjük az alapokkal. Miként azt korábban is írtuk, a V-osztály a Vitóból épített és 2003-2013 között kínált Viano luxusbusz utódja teljesen friss alapokon, de ahhoz hasonlóan (és szemben az 1996-2003 között gyártott V-osztállyal) hátsókerék-hajtással. Majd biztosan lesz belőle összkerekes 4Matic verzió is, egyelőre azonban nincs. Csakis négyhengeres, 2,1 literes turbódízelekkel kapható, az alap 130 lóerős és 320 Nm nyomatékú, az egyedüliként Euro 6-os normát is teljesítő csúcsverzió 190 lóerő és 440 Nm állandó erővel bír, de a turbó átmeneti túltöltésével 204 pacit és 480 newtonmétert is ki tud préselni magából - 15 másodpercig. Ez bizony jól jöhet egy előzés során, de ahhoz is, hogy legyen V-osztály, ami 10 másodperc alatti, konkrétan 9,1 másodperces 100 km/órára gyorsulást tud, s megfutja a 200 km/órás tempót is. Míg a másik két verzió alapáron hatsebességes kézi váltót kap, a V 250 BlueTEC csúcsverzióhoz alapáras a kormányoszlopra szerelt előválasztós, a volán elengedése nélkül fülekkel is kapcsolható 7G-Tronic (névből eredő fokozatszámú) automata váltó.
Az Edition 1 műszerfala műbőr borítású, kárpitozása mindenképp a képen látható sötétbarna árnyalatú nappabőr. A központi kijelző 7 vagy 8,4 colos, az Editon 1 esetén az utóbbi, a mai Merciktől megszokottan nem süllyeszthető
A bemutatóra természetesen a csúcsverziót hozta a Mercedes a bevezetési „mindent bele” szériát jelentő Edition 1 ellátmánnyal. Ebben egyebek mellett benne van a frekvenciafüggő lengéscsillapítókkal szerelt Agility Control futómű, egyedi 5-duplaküllős 19 colos alufelni jár hozzá, hátsó ablakai sötétítettek, kárpitozása nappabőr, műszerfala meglehetősen gusztusos műbőr borítású, s a sötét antracit árnyalatú, ébenfahatású utastéri betétek sem hiányoznak belőle. Itt alapfelszerelés a kategóriában első ízben elérhető ülésszellőztetés és a hátsó sor külön vezérelhető félautomata légkondicionálója. Mindkét tolóajtó elektromos, ahogyan a csomagtérajtó is az. Megvan az akár az első sorban utazók beszédjét hangszórón hátrafele küldő, szenzációs hangzású Burmester hifi, a ráfutásgátló és a sávtartó asszisztens is.
V 200 CDI | V 220 CDI | V 250 BlueTEC | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 2143 | ||
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | ||
Váltófajta/-fokozat | 6/manuális (7/automata) | 7/automata | |
Teljesítmény [LE] | 136 (3800) | 163 (3800) | 190 (3800) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 330 (1200-2400) | 380 (14002400) | 440 (1400-2400) |
Végsebesség [km/h] | 183 (181) | 194 (195) | 206 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 13,8 (12,8) | 11,8 (10,8) | 9,1 |
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 6,1 (5,8) | 5,7 (5,7) | 6,0 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 159 (152) | 149 (149) | 157 |
Saját tömeg [kg] | 2075 (2145) | 2145 |
De nem is a tudásfelsorolás, hanem az előadásmód a lényeg. A hathengeres motorokat száműző, 28%-os fogyasztáscsökkenést hozó 250 BlueTEC csúcsverzió négyhengeres dízelhez mérten nagyon finoman jár, morajlása tompa és távoli, a hétsebességes automata váltó finoman kapcsol, az áttételezés természetesen hosszú. A kormányzás elektromechanikus, buszos, de nem szintetikus. Méretéhez képest kifejezetten jól manőverezhető a V-osztály, pedig ez a hosszú verzió, elsőként ezzel az 5,14 méteres kivitellel jön a V, aztán lesz majd belőle 4,9 méteres normál, még később egyelőre ismeretlen méretű extra hosszú kivitel is. Itt már három üléssor mögött is tisztességes méretű - kalaptartó nélkül 1030, a hátsó ülések kiszerelésével 4630 literes a csomagtér. A kalaptartó egyébként többféle pozícióban is rögzíthető, s 50 kilogrammal terhelhető is. Fontos ez, ugyanis a hátsó ajtó ablaka - a szűk helyen pakolást könnyítendő - opcióként külön is nyitható.
Opcióként az akár elektromos mozgatású csomagtérajtó ablaka külön is nyitható. A kalaptartó 50 kilogrammal terhelhető, és két összehajtható bevásárlókosarat is rejthet
Ülésből alapból hatot ad a V-osztály, mind független, tologatható, a középső sor székei pedig a leghátsókkal is szembefordíthatók. Közéjük kérhető asztalka. Kártyázó, játszószoba vagy akár tárgyaló is kialakítható. A második és a harmadik sor háromüléses is lehet, a jobb szélsők ezeknél is viszonylag különállók, összehajthatók, lehajthatók és nem Isofix-csatlakozósak. Így aztán hat- helyett nyolcüléses lehet ugyan a V-osztály, ám Isofixből csakis soronként kettőt-kettőt tud adni.
Három üléssorban 6-8 ülést kínál, Isofix-csatlakozóból soronként kettőt tud adni
Az ülések természetesen elöl-hátul nagyon kényelmesek. Lapjuk lehetne talán hosszabb, de a szabályos ülőpozíció miatt így is teljes a komfort. Olyan, mint a nappaliban, egy jobb fotelben - főként a hatüléses kivitelben. Ülésünk támláját természetesen mindegyik sorban szabályozhatjuk, de még a székek is mind tologathatók, bőven lehet variálni a berendezést. A rövid tesztkör után nehéz eldönteni, hogy vezetni vagy utasnak lenni jobb-e a V-osztályban. Mindkettő egészen speciális élmény. Az utazás csendes, 130 km/órás tempónál nem nagyon kíván gyorsabban hajtani a sofőr, felette ugyanis a jelentős, 1,88 méteres magasság, meg persze a még gigászibb, 1,93 méteres szélesség okán érezhetővé nő a szélzaj, és kúszik felfele a fogyasztás, ami autópályás üzemben az ígért 6,0 literes vegyes érték helyett inkább alsó hangon 9 literesnek tűnik. Ez sem sok egy ekkora luxusautótól.
A Mercedes legmodernebb Comand irányítópultja került a V-osztályba is egyebek mellett írásfelismerős érintőpulttal
Nem tévedés, nem furgon, hanem luxusautó a V-osztály. Olyan, amiben mindenkinek óriási tere van, amiben a hátsó üléseket síkba hajtva akár aludni is lehet, amibe könnyedén beférnek akár kerékpárok, és szörfdeszkát, síléceket szintén elnyelhet a hatalmas hátsó tér. Vagy ez már nem is luxusautós, hanem szabadidő-autós jellemző? Az is, viszont összességében mégis inkább luxusautó a V-osztály, hiszen kulcsának megfelelő gombjával még beszállás előtt indítható a légkondija, alapáron jár hozzá a méretek miatt egyáltalán nem felesleges, ESP-alapú oldalszél-asszisztens és az éberségfigyelő Attention Assist rendszer, felárért pedig az ennél a méretnél szintén különösen hasznos aktív parkolás-asszisztens is elérhető, ami nemcsak felismeri a megfelelő parkolóhelyeket, hanem be- és kiparkolni is tud. Kérhető még hozzá (millió egyéb tételen túl) 360 fokos madártávlati képet adó kamerarendszer, 0-200 km/órás tartományban működő és rövid próbánk szerint is a legjobbak közül való Distronic Plus távolságtartó tempomat, táblafelismerő, sávtartó és holttérfigyelő asszisztens is. Fényszórója lehet teljesen LED-es, adaptív távfényt adó. Ezek ma nem csak a nagyméretű furgonoknál, de az egyterűek körében is egyedülálló jellemzők. Aki ma tágas és modern személyszállítót keres, annak a legjobb választás a Mercedes V-osztály. Hazai ára még nem ismert, de a napokban várható. Egyelőre németországi alapárával lehet kalkulálni, ami a V 200 CDI esetén 42 900 euró. A V 250 BlueTEC már 49 183 euróba kerül, míg a próbált Edition 1 (csakis a csúcsmotorral társítható) verzió alapára 67 378 euró. Itthon nem elsősorban a regisztrációs adó, hanem a németországinál 8%-kal magasabb áfa miatt az előbbiekből forintosítottaknál tetemesebb árak várhatók. Hiába tökéletes autó nagycsaládosoknak is a V-osztály, nálunk minden bizonnyal megmarad szállodai transzferautónak, politikusok és cégvezetők luxusautójának, s e műfajban lesz a legnívósabb. Aztán majd pár év múlva, külföldről behozva talán a nép is hozzájuthat.