Az elektromos autók Androidja lehet az iPhone-t gyártó Foxconn

Ebből még bármi lehet - íme a Foxconn univerzális elektromos autó platformja

Szabadon felhasználható elektromos autó platformját ajánlja fel a közjó számára az iPhone-ok összeszereléséről ismert Foxconn, hogy "az elektromos autógyártás Androidjává" válhasson.

A leginkább az iPhone-ok összeszerelésről ismert Foxconn most egy új és nagyon hasznos ötlettel próbál betörni az autógyártás világába. Alternatívát ajánl ugyanis azon autógyártóknak, akik szeretnének lépést tartani a zöldülő trendekkel, de nem tudják, vagy nem akarják saját elektromos modelljeiket az alapoktól felépíteni. De hogy miért lenne ettől a Foxconn az autógyártás Androidja? Több száz különböző gyártótól származó több ezer különböző mobiltelefont egymás után a kezünkbe véve előfordulhat, hogy mindegyik kezelése és funkciói hasonlóak lesznek. Bár apróságokban mindegyik eszköz más, valahogy mégis ismerős marad az élmény. Ennek fő oka, hogy a kütyügyártók nagy része manapság Android alapú készüléket forgalmaz, az Android pedig egy nyílt forráskódú Linux alapú operációs rendszer, az okostelefon kezelőfelületének szíve.
Hirdetés

Az autók világába visszatérve hasonló élményben lehet részünk, ha végigpróbáljuk egymás után a Volkswagen konszern PQ35 platformjának különböző márkanevek és típusmegjelölések alatt a kétezer-tízes évek közepéig árusított összesen 19 autóját. Csak néhány példát kiemelve, a Golf és a Jetta ötödik és hatodik generációja, a második generációs Audi A3, a második generációs Skoda Octavia, vagy akár a VW Tiguan ugyanis - bár méretben, árban és célközönségben is észrevehetően eltérnek egymástól - kísértetiesen hasonlóak, ha egymás után próbáljuk ki őket.
Hirdetés
Ennek a furcsa hasonlóság-érzésnek az okozója a közös platform, tehát a közös tervezési és összeszerelési alapok. A technológia hatalmas előnye a gyártó számára a költséghatékonyság, hiszen a jármű műszaki alapjainak méregdrága megtervezése jelen példa esetében 19 részre oszlik. A vásárló számára pedig pozitívum a kiszámíthatóság, hiszen ha már próbálta bármelyiket a leírtak közül, tudhatja, mire számítson a másik modellnél, választhat "ugyanabból" egy számára jobban megfelelőt, egy újabb szintet. Korábban komoly hátrány volt a gyártó szemszögéből, hogy nem igazán lehetett ugyanarra a platformra ténylegesen különböző - mondjuk méretben, futómű-technológiában vagy motorválasztékban egymástól nagymértékben eltérő - autókat építeni, a vásárlót pedig joggal zavarhatta, ha a frissen megvásárolt Audi Q3 prémium crossovere közös műszaki alapokon osztozott a VW Caddy kishaszongépjárművel. Természetesen ez a technológia fejlődésével enyhült, mivel a modernebb platformok - ahogy az Android rendszer újabb változatai is - egyre rugalmasabban szabhatók testre egy adott modellhez. Eddig ilyen költséghatékonysági osztozkodásra leginkább egy cégcsoporton belül volt példa az autós világban, de ez a trend az elektromos autózás hirtelen jött kötelező fejlesztésének köszönhetően megváltozhat. A Foxconn ugyanis egy olyan platformot fejleszt, ami ha jól sikerül, az Androidhoz hasonlóan rengeteg márka közös elektromos platformja lehet. A Teslára az iparág iPhone-jaként hivatkoznak, ami az allegóriába beemelve szintén reális megállapítás.
Hirdetés
A siker receptjének egyik legfontosabb összetevője lehet a modernebb platformokhoz hasonlóan a végletekig kitolni a közös építőkészlet variálhatóságát, ezzel ugyan megnövelve az eredeti tervezési költségeket, de jelentősen lecsökkentve a platform méretbeli és felhasználhatósági korlátait, valamint a hasonlóságérzetet. A cég állítása szerint a platform tengelytávja 2,75 métertől egészen 3,1 méterig terjedhet - alkalmas lesz csak első, csak hátsó és összkerékhajtás beépítésére is, illetve nagymértékben variálható lesz a hasmagasság és a szélesség is. A Foxconn mindezek mellé 93, 100 és 116 kWh-s akkumulátorcsomagokat és 127-től 456 lóerőig terjedő motoropciókat is ígér. Már csak hab a tortán a high-tech szoftver, az önvezetés különböző szintjeinek lehetősége és a csomag részét képző Amazon Alexa, Android Auto és Apple CarPlay.
Még az is előfordulhat, hogy néhány év múlva a világ két végéből származó, látszólag teljesen különböző autójába egymás után beülve az első gondolatunk csak ennyi lesz: "Ó, tényleg, ez is Foxconn, ezt már ismerem!" Bár ez most még furcsán hangozhat, tíz évvel ezelőtt ugyanilyen meglepő lett volna ezt állítani egy Samsung és egy Nokia mobiltelefonról...
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?