Az Eurotax szerint szerencsés helyzetben van a hazai autópiac

Eurotax elemzés: a COVID-19 hatása a magyar és nemzetközi járműpiacra

Az Eurotax elemzése szerint a magyar autópiac pont a legutóbbi, 2008-as válságnak köszönhetően az európai átlagnál jobban vészelte át a COVID-19 keltette válságot.

A hazai autópiac áprilisi számairól és a használt szegmens stabilizálódó keresletéről már beszámoltunk, most a hazai és az európai piac kapcsán Dr. Madácsi Roland, az Autovista Magyarország Kft. (Eurotax) ügyvezetőjének nyilatkozata és az Eurotax részletes piacelemzése futott be hozzánk. Mivel érdekes és minden, az autópiac kapcsán érintett honfitársunk számára biztató információkat tartalmaz, változtatás nélkül közöljük.
Hirdetés
Általános környezet
Hirdetés
Hazánkban a jelenlegi válság egy szerencséje, hogy volt egy válság 12 évvel ezelőtt. Igaz az más jellegű volt, sokkal drasztikusabban érintette a járműpiacot és az a válság a járműkereskedők összetételében is jelentős változásokat generált. Rengeteg kereskedés megszűnt, így jellemzően a tőkeerős vállalkozások maradtak életben. A cégek tanultak az akkori eseményekből és emiatt sokkal hatékonyabban kezelik a jelenlegi válságot a károk minimalizálására való törekvésükkel. A legfontosabb, hogy egyik piaci szereplő részéről sincs pánik!
Hirdetés
A kereskedések hamarosan kinyitnak, az árak nem fognak változni szignifikánsan. Talán a nyitás utáni kezdeti szakaszban a kereslet felfutása elején a kínálat és tényleges eladási árak közötti olló fog kinyílni egy kicsit jobban. Magyarán az alku összege emelkedhet. De ez is országrésztől illetve kereskedéstől függ majd. Már most sok márkakereskedésből kapunk információkat, hogy a magánvásárlók “bepróbálkoznak” egy nagyobb árengedmény elérésével, de amennyiben a kereskedés tőkeerős, az nem enged a megszokott alku mértékéből. Ilyen formán a hazai használt piac esetében a válság kezdeti szakaszában becsült borúlátó jóslatokkal ellentétben nem lesz akkora visszaesés a mennyiségeket és árszinteket tekintve. Továbbá azt is érdemes megemlíteni, hogy egyre több kereskedő meri alkalmazni a 21. század adta információtechnológiai lehetőségeket, így a korlátozások által generált kényszerhelyzetnek köszönhető, hogy az online konfigurátorok után kezdenek megjelenni az online gépjármű vásárlási lehetőségek is.
Viszont nemzetközi szinten vannak eltérések. A vírustól legjobban szenvedő országoknál (Olaszország (IT), Franciaország (FR), Spanyolország(ES)) várható jelentősebb visszaesés, illetve a helyi kormányzati lépések függvényében egy viszonylag lassabb stabilizáció várható. Új gépjárműpiac alakulása
Hirdetés
A teljes hazai újautó piac idén áprilisban közel 50%-os (47,7%), míg ebből a személygépkocsi piac 50,3%-os visszaesést könyvelhetett el az eladásokban a tavaly áprilishoz képest. Az eddigi éves változás (január-április) az előző év hasonló időszakához képest -17,6%, illetve -16,7% volt.
Az európai piacon hasonlóan drasztikus trendek figyelhetőek meg. A koronavírus által jobban érintett Nyugat-Európai országokban rendre nagyobb visszaeséseket könyvelhettek el. Olaszországban, Franciaországban és Spanyolországban 80% fölötti csökkenést tapasztalhattak meg a kereskedők. Franciaországban 88,8%, Spanyolországban 96,5% és Olaszországban 97,6%-os volt a visszaesés áprilisban!
Új járművek árának változása
Hirdetés
Az új autók esetében áremelés hatása már tapasztalható. Ez egyrészt a forint mélyrepülése miatt, másrészt a szigorú környezetvédelmi normákat teljesítendő új fejlesztések költségének áthárítása miatt tapasztalható. Az átlagos új ár változás 2020 március-május eleje között ott, ahol volt áremelés, 4,1% volt a személygépkocsiknál, míg 4,4% a kishaszonjárműveknél. A legmagasabb átlagos emelés 9,5% volt. Ez negatív hatással van az új autó vásárlásra. A flottapiac hasonlóan szerepelt az elmúlt hónapban az eladásokat tekintve, mint a magán szektor. Úgy tűnik, hogy a kilábalás kezdeti szakaszában az előző válsághoz hasonlatosan a flottapiac erősödése lesz majd tapasztalható, míg a magánszemélyek kivárhatnak a vásárlással.
Használtautók árára gyakorolt hatása a jövőben
Mivel jelentősen visszaesett az érdeklődés a használt járművek iránt, emiatt az az általános vélekedés, hogy a keresletcsökkenés szignifikánsan árcsökkenéshez is fog vezetni. Azonban az új árak emelkedése ezzel ellentétes irányú hatást generál másrészt a kereskedések kivárnak, sokat tanultak a 12 évvel ezelőtti válságból. Továbbá az ügyfelek a kezdetekben a fiatal használt autók felé fordulhatnak, amíg azok elérhetőek lesznek pl. az autókölcsönzők flottái révén, addig amíg lesz elegendő mennyiségű és minőségű utánpótlás a piacon. Ennek okán egyáltalán nem várható a használt árak drasztikus csökkenése. Nyilván nem minden márka/modell, szegmens viselkedik majd hasonlóan.
Hirdetés

Meghajtás szerinti kereslet alakulása
A Diesel motorral szerelt modellek folyamatosan tért vesztettek a Diesel-gate botrány óta és a benzinmotoros, illetve benzines hibrid meghajtású gépjárművek kerültek előtérbe. Azonban ez már megállt. Részarányában tekintve már stabilizálódott. A tisztán benzinmotoros járművek esetében napjainkban a ’full’ illetve ’mild-hibrid’ megoldások jelentik az igazi versenytársat. Az elektromos autók eladása évről-évre két számjegyű százalékos növekedést produkál, azonban a teljes piachoz képest még nagyon alacsony szinten mozog. Hazánkban jelenleg szünetel az állami ösztönző a vásárlásukra, ráadásul az eddig ingyenes közterületi tölthetőség is megszűnt az elmúlt hetekben, ami további gátat tud szabni a nagyobb volumenű elterjedésnek.
Válság utáni kilátások az alternatív hajtás területén
Hirdetés
Az elektromos modellek eladását némileg visszavetheti a jelenlegi gazdasági környezet, illetve válság, de az az autógyártók nyilatkozataiból és fejlesztési terveiből is jól látszik, hogy elkötelezettek az elektromos autók jövőjét illetően. Természetesen az árszint még mindig korlátot jelent a gyors elterjedésben.
A hibrid autók mellé pedig egyre kevésbé kell majd odabiggyeszteni az “alternatív” előtagot, hiszen a szigorodó környezetvédelmi normák miatt már nem sokáig láthatunk nagy számban eladott tisztán benzines, illetve dízeles gépkocsikat a katalógusok és konfigurátorok oldalain. Itt inkább a hibridizáció foka az, ami a vásárló preferenciák között előtérbe fog kerülni: Plug-in Hybrid, Full Hybrid, Mild-Hybrid, Micro-Hybrid. Közösségi közlekedésre gyakorolt hatása a vírusnak
A válság önmagában egy jelentős keresletcsökkenéssel járt, azonban a válságkezelő intézkedések enyhítése illetve eltörlése után a legnagyobb kérdés a közösségi közlekedés kontra autóhasználat kérdése lesz az egészségbiztonság tükrében. Amíg nem lesz nagy mennyiségben elérhető hatásos vakcina a vírus ellen, addig az egyéni közlekedést sokan előnyben fogják részesíteni a tömegközlekedéshez képest. Az autóhasználat emiatt várhatóan emelkedni fog, ami egyfajta keresletnövekedést is okozhat, aminek áremelő hatása van. Ez ellen hathat a home office nagyobb arányú beépülése a mindennapokba.
Hirdetés

Összességében:
Úgy tűnik, hogy hazánk azon országok közé tartozik, ahol a járműpiacot kisebb mértékben érintette a vírus illetve az ezzel összefüggő gazdasági intézkedések.

Nagyon pozitív, hogy a piacon nincs pánik. A kereskedések kivárnak.

A kínálati árak nem szálltak fel a hullámvasútra és várhatóan nem is fognak. Bár a piaci kereslet egyelőre csökkenést mutat, azonban a kínálat oldaláról ezt nem követi drasztikus árcsökkenés. Az új autók piacát jelenleg elsősorban az Euro árfolyam ingadozása irányítja. Az erős Euro árfolyam itt csökkenést eredményezhet. A használt piacon szegmens és értékesítési csatornától függően az árszint enyhe csökkenést követően viszonylag rövid időn belül visszaállhat a válságot megelőző szintre.
Forrás: Autovista Magyarország Kft. (Eurotax)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?