Az ördög talizmánja? – Renault Talisman TCe 225

Sportmotorral már sportos? – Renault Talisman Grandtour TCe 225

A gázolaj a sátán üzemanyaga, de kéz a kézben járnak a turbós, ráadásul nagyteljesítményű benzinmotorokkal. A Talismannál most növekednek a lökettérfogatok, egyre izmosabb, az 1,8-as benzines pedig sportmotorként született.

Ha dízel, akkor azért rossz, ha kisturbós, akkor meg azért, ha nagy benzinmotor, akkor meg azért. Van ez a rightsizing nevű kifejezés, ami lényegében annyit takar, hogy mondjuk úgy, normális méretű motorokat raknak az autóba, olyat, amekkorát már el tudunk képzelni bele első ránézésre. A Renault Talisman egy elég nagy autó, tekintélyes, nem is csúnya darab, de amikor elmondod az embereknek, hogy ebben vagy 1,5-ös dízel, vagy 1,6-os benzines lehet, akkor azért kikerekednek a szemek. Most, hogy mindenki kihüledezte magát, változtattak a motorkínálaton elég nagyot. Az 1.5 dCi helyett már 1,7-es van, az 1,6-os TCe helyett pedig 1,8-as. Azért ez már jobban hangzik, nem? Az új benzines ráadásul az, amit a Renault Sport fejlesztett és jelenleg 300 lóerőre is képes a Megane R.S.-ben. A TCe 225 persze egy visszafogott lakossági verzió,

úgy hangolták, hogy ne a sportosság jusson róla eszünkbe először, de az az érzésem, hogy ezzel mégiscsak került némi fickósság végre a Talismanba.

Az új motort már próbálhattuk az Espace-ban is, ahogy akkor, most is azt érzem, hogy kellett ez ide, mint egy falat kenyér. Már nem arra a 225 lóerőre gondolok, elég ide a 200 is, amit az 1,6-os tudott, mégis a lökettérfogat egy elég meghatározó szereplő a vezethetőségben. Ez az 1,8-as nem küzd alacsony fordulaton sem, 300 Nm nyomatékát már 1750-es fordulaton teljesíti, ami egy elég szép eredmény. Persze a részecskeszűrő már ezen is ott figyel, hogy a WLTP normákat teljesíthesse az új motor, mégsem érezni lefojtottnak. A csúcsteljesítményhez forgatni kell legalább 5200-ig, de nincs hiány erőből alatta sem, izmosnak érezni, ami nagyon fontos a mostanában divatos apró motorokat ismerve. Jó a hangja is, véletlenül sincs megjelölve sehol sportkombiként, de azért mégiscsak van abban valami kis izgalom, ahogy szól és ehhez a kipufogórendszer is sokat hozzátesz. Főként városban 10 literes fogyasztást produkált tankolás szerint, ami nem tűnhet kevésnek, de egy ekkora autótól, automata váltóval nem is illik mást várni a sűrű forgalomban hömpölyögve. Csak automata váltóval kapható, amire most azt mondanám, hogy talán egy gyenge pont. Tudom, egyre kevesebbet szeretünk váltani, ha csak el akarok jutni A-ból B-be, én is jobban szeretem. Nehéz jól megcsinálni a duplakuplungos váltót tömegtermékekben, és ahogy észreveszem, a legtöbb gyártónak az a fontos, hogy menet közben minél gyorsabban váltson a szerkezet, az elindulás és az irányváltás pedig mellékes. Sajnos a Renault EDC-je sincs a helyzet magaslatán induláskor, utána viszont gyorsak és alig észrevehetőek a váltások. Szóval,

ha meg akarjuk hajtani az új 1,8-as benzinest, abban azért elég jó partner az EDC.

Illene hozzá a kézi váltó, de ez csak az én véleményem, tudom, hogy aki ebben a kategóriában keresgél, már nem vonzza a váltás és az autózás élvezete, legalábbis a napi ingázásban nem, hisz nincs is értelme ezt keresni. A Talisman Grandtour ebből a szempontból a valódi ingázós, utazós autó, aminek az a dolga, hogy kényelmes legyen.
Hirdetés
A Renault is sokat változott a márka történelmének több mint 120 évében, de két dolog biztos tartópillére maradt a márkának; a motorsport és a kényelem. Ebben az összeállításban kicsit mindkettő szerepel, persze a Talisman inkább a kényelemre hangolt. Az utastér elég tágas, széltében hatalmas a helykínálat, és nem csak elöl, de a második sorban is tisztességes teret ad a térdeinknek, raktere 572 literes. Az ülések puhák, jól formázottak, ezer kilométer is nyögés nélkül kibírható bennük. A hangulat vidám a világos kárpitozással, amire persze illik vigyázni a koszolódás terén. Ha bírjuk a színeket, a beltér világítását is magunk állíthatjuk be, kedvünk szerint, bár a fényerő állításánál ügyeljünk arra, hogy a belső tükör előtt is világít egy LED, méghozzá nagyon erősen. Ezt a középső kijelző menüjében érhetjük el, és hogy megkíméljek mindenkit egy órányi keresgéléstől, érdemes a Multi Sense-ben kezdeni a keresést, itt állíthatjuk a menetmódokat, és mellesleg a színeket is. A legjobb dolog, ami egy ekkora üzleti kombival történhet, az az összkerékkormányzás, a Renault-nál 4Control néven kell keresnünk. Érezhetően lecsökkenti a fordulókört, ami egyenesen arányos a parkolás alatti stressz szintünk apadásával is. Futóműve hosszú távon ringatóan kényelmes, az úthibákra viszont hangos puffanásokkal válaszol, ami a karosszérián is érezhető, ezen a téren kiérdemelne a Talisman némi merevítést, a minőségérzeten nagyot emelne a csavarodás csökkentése. Az anyaghasználat egyelőre nem változott semmit, a műszerfal alja kemény, rideg műanyag, míg a felső része és az ajtókárpitok már kellemes tapintásúak. Akárcsak a kormány bőrözésének tapintása is jó élmény, és talán maga a kormányzás az egész Talisman Grandtour legjobb pontja. Keveset fordul, pont jó méretű a volán, valahogy a francia autókban ez nagyon eltalált, a PSA termékekben is hasonlóan könnyű, mégsem túlszervózótt az érzet. Ha most kell ebben a kategóriában választanunk, temérdek a lehetőség, de benzinmotorból jelenleg elég halvány a kínálat. Az Opel Insignia 1,6-ossal 200 lóerővel nagyon hasonló termék a Talismanhoz, és árban is közel állnak egymáshoz. Vezetéstámogatóból is kapunk párat alapáron, mint a vészfék rásegítő, vagy az Intens esetén a sávelhagyásra figyelmeztető és a táblafelismerő. Tesztautónk picit több mint 12 millió forintos árcédulájával se nem több, se nem kevesebb annál, mint gondoltuk, így

a Talismanra mondhatjuk, hogy egy őszinte autó nagyon tágas bendővel, és most már tisztességes motorral is kapható.

Értékelés
Pozitív
Elegáns megjelenés, sportos karakterű, nyomatékos benzinmotor, tágas utastér
Negatív
Indulásnál bizonytalanul működő váltó, dübörgő futómű
Árak
Tesztmodell alapára
10 299 000 Ft (2019.04.18.)
Tesztautó ára
12 259 000 Ft (2019.04.18.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1798 cm3
Teljesítmény:
165 kW (224 LE) 5200 1/min-nél
Nyomaték:
220 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7.50 s
Végsebesség:
240 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
7,8–8,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4865 mm
Szélesség:
1868 mm
Magasság:
1465 mm
Saját tömeg:
1490 kg
Össztömeg:
2150 kg
Tengelytáv:
2809 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
572 l
Belső szélesség elöl:
1530 mm
Belső szélesség hátul:
1480 mm
Belmagasság elöl:
940-1010 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
220 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1100 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1100 mm
Csomagtér magassága:
500-790 mm
Csomagtér hossza:
1070 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1900 mm
Raktérnyílás szélessége:
1090 mm
Raktérnyílás magassága:
730 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
EURO 6
Hengerűrtartalom:
1798 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (7 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
220 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
165 kW (224 LE) 5200 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
240 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7.50 s
CO2-kibocsátás:
164 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
7,8–8,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
9,9 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
56 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
61 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
66 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.04.18. at 06:56
    Permalink

    12 millió egy idegesítő váltójú Renault kombiért, ami messziről pont úgy néz ki, mint a nálánál 40%-l kedvezőbb árú Megane.
    Őszinte autó a múltkori Dacia volt, Egerben van is hozzá kontaktom… 🙂

  • 2019.04.18. at 15:33
    Permalink

    Temérdek lehetőség a kategóriában? Hát én egy zsebkendőre fel tudnám írni az összes konkurenciáját (erősorrendben): Mazda 6, Kia Optima, Ford Mondeo, Skoda Superb, Opel Insignia, VW Passat. A Peugeot 508 SW még nem elérhető, az Avensis és i40 kombi pedig már nem (valószínűleg nem is lesz utódjuk), a Subaru Levorg pedig jóval kisebb. A Talisman egy pocsék eladásokat mutató modell volt eddigi életútja során, de egy jól sikerült ráncfelvarrás és a kategóriatársak eltűnése még talán megmentheti attól, hogy totális kudarcként vonuljon be a Renault-történelembe.

  • 2019.04.19. at 06:54
    Permalink

    Tegnap rászántam 30 percet és a Renault konfigurátorban összeraktam egy kombi Megane-t. Ugyanezzel a 18″ felnivel is kérhető, egyedül amit nem tudtam összerakni sehogy, ez a világos belső és persze csak a gyengébbik motorral rendelhető (talán 160 LE volt a csúcs, benzinmotorral, automatával), kértem helyette inkább nyitható panoráma tetőt, engem ez valamelyest kárpótolna.
    Full LED fényekkel, szinte minden opciós csomagot kérve 8,8 millió (sajnos a tippem nem volt túl pontos, de első megközelítésben nem nagyon tévedtem nagyot a 40 százalékkal) alku nélkül. Ha 11 körül kértek érte, akkor is van minimum 3 millió, amiért nem nagyon éri meg +60LE és némileg nagyobb beltér, legalábbis szerintem.

    Egy dolgot tudok elmondani a Renaulttal szó szerint első kézből: amikor lassan 2 éve bizonyos okokból ment az előző új autóm, akkor a szalon közelsége miatt képbe jött a Renault is, elmentem megnézni a kiállított autókat. Megfelelő betekintés mellett gyönyörűen látszik milyen trehányul fényezik az autókat, amikor végig húztam a kezem a lakkon, szó szerint felszakadt a bőr a tenyeremen, mert ráfújtak a lemez préselése után keletkező fémrészecskére a gyárban (nyugi, máshol is megtörtént már). Nem áll szándékomban hazudni vagy ferditeni az igazságot, legalább 2mm nagyságú darabok ragadtak bele a fényezésbe, szépen megfújta azokat is a robot. A Megane 3 különböző karosszériával volt kiállítva, mind ilyen volt, sajnos nem egy helyen.

    Ettől még nekem kifejezetten tetszik a hátsó lámpák kialakítása, éjszaka egyből tudom, hogy ha új Renault megy előttem

Vélemény, hozzászólás?