Az új Fiat 500 a leginkább környezetbarát autók között van

A Green NCAP környezetbarátsági tesztjén az új Fiat 500 maximális pontokat ért el

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az elektromos Fiat 500 annyira környezetbarát, amennyire egy autó az lehet, legalábbis a Green NCAP szerint: mindhárom tesztelt kategóriában a lehető legtöbb pontot érte el.

Híressé vált töréstesztjei után az NCAP egy másik, legalább ugyanilyen fontos kategóriában is osztályozza az új autókat: a Green NCAP 2019 óta sorolja be a modelleket az alapján, mennyire környezetbarátak. Jó kedzeményezés, ha egy független, profi eszközökkel és laboratóriummal felszerelt szervezet egyértelműen összehasonlítja a piacon kapható autókat, hogy a környzezetbarátságra érzékeny vásárlók egyértelműen dönthessenek. Ezek az értékelések leginkább a belsőégésű motorokkal szerelt autók közti választásnál lehetnek hasznosak, elvégre a villanyautókról azt gondolhatnánk, annyira környezetbarátak, amennyire csak lehetséges. Ez azonban mégsem teljesen igaz, zéró emissziós autók között is van némi különbség.
Hirdetés
A Green NCAP három kategóriában méri a kocsik teljesítményét: levegőtisztasági index, energiahatékonysági index és üvegházhatású gázok indexe. Az első és a harmadik talán hasonlónak tűnhet, de mégsem ugyanazok: a levegőtisztasági index minden olyan kibocsátást mér, ami közvetlenül káros az emberi egészségre, illetve a helyi élővilágra. Itt nézik a metánon kívüli egyéb szén-hidrogéneket (melyek belélegezve rákot okozhatnak), a nitrogén-oxidokat (melyek a talaj és a vizek savasodásához vezethetnek), az ammóniát (ami a városi levegő minőségét ronthatja), a szén-monoxidot (ami szédüléshez, eszméletvesztéshez vezethet), valamint a por- és koromszemcséket (melyek a légzőrendszerünkben tehetnek károkat). Az üvegházhatású gázok indexe az olyan gázok kibocsátását méri, melyek a légkörbe jutva megakadályozzák a földről visszavert hő távozását az űrbe - ezek közül a három legfontosabb a szén-dioxid, a dinitrogén-oxid és a metán. Elektromos autóknál a fentiek természetesen mind irrelevánsak, hiszen nincs belsőégésű motorjuk, és valóban, a Green NCAP által tesztelt 4 villanyautó közül mindegyik tökéletes, 10/10 pontot kapott ebben a két kategóriában. Idén a Fiat 500-at és a Volkswagen ID.3-at, tavaly pedig a Hyundai Kona Electricet és a Renault Zoét tesztelték. Minimális eltérés a második kategóriában volt tapasztalható: az energiahatékonysági indexen a Fiat 500, illetve tavaly a Kona Electric és a Zoe is tökéletes, 10/10-es pontszámot kaptak, az ID.3 pedig 9,6-ot. A hideg körülmények (-7 Celsius fok) között futtatott teszt közben az ID.3 38,3 kilowattórányi energiát fogyasztott 100 kilométeren, míg a Fiat 500 csupán 25,8-at. Az olaszok kisautója normál hőmérsékleten, illetve autópályás használat mellett is kellően kevés energiát fogyaszt ahhoz, hogy a maximális, 10/10-es pontszámot kapja az energiahatékonyságban. A későbbiekben az NCAP az autó legyártásához és az életciklusának végén történő utókezeléshez szükséges energiafelhasználást is szeretné mérni, ezeket figyelembe véve talán még nagyobbak lehetnek majd a villanyautók teszteredményei közti különbségek.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?