Bővül a villany Toyoták száma: itt az elektromos C-HR!

A Toyota sem engedi el a villanyautók kezét, csak épp megfontoltan halad előre

Már hagyomány, hogy az év elején, a Kenshiki fórumon prezentálja a Toyota, mivel készülnek az év folyamán. 2025 a villanyosításról szól.

Rengeteg kritikát kapott az elmúlt évek során a Toyota amiatt, hogy nem ugrott egyből a kútba az "elektromos átállás" ürügyén. De miért is tették volna? Hiszen a japán márka már sokkal hamarabb elkezdte a környezetbarátabb autók fejlesztését és gyártását, gondoljatok a hibrid technológiában elért eredményeikre, illetve az ilyen modelljeikre.  Az pedig napjainkra kiderült, hogy hiába gyártanak le tengernyi akkumulátoros villanyautót a legnagyobb márkák is, ha egyszerűen nem veszik meg az emberek. A Toyota kivárt és ez bejött, ám ez nem jelenti azt, hogy megfeledkeztek volna az akkumulátoros villanyautókról. Az idei Kenshiki fórumon már ezek voltak középpontban.
Toyota C-HR+
Kezdjük az egyik legnagyobb durranással, a teljesen elektromos C-HR-rel. Habár megőrizte a crossover egyedi stílusát, azért mégiscsak jól láthatóan egy önálló modell, az e-TNGA platformon. A képek még nem adják át igazán, de jóval nagyobb a villany C-HR a névrokonainál. Ez hosszban 16 centit jelent, tengelytávban pedig 11 centit. A számfetisiszták kedvéért elárulom a pontos adatokat is: 4,52 méter hosszú és 2,75 méter a tengelytáv.   Utastere, műszerfala szintén egyedi, talán inkább a bZ4X-re emlékeztet. Kevésbé játékos mint a hibrideké, cserébe az utasokra is jobban koncentrál. Feltűnő például a két jól elkülönülő, vezeték nélküli telefontöltő pad, de jut még hátra is külön klímapanel és USB-csatlakozók, mindezt a panorámatető koronázza meg. És az alapból 416 literes csomagtér se kicsi. Már azt is tudni lehet, hogy háromféle teljesítményszinttel érkezik majd év vége felé az autó. Az akkumulátor kapacitása pedig 57,7 vagy 71 kWh lehet, utóbbi akár 600 kilométeres hatótávot is tud. Na, de a szintek: a leggyengébb 167 lóerős elsőkerék-hajtással. Szintén elöl hajt a 224 lóerős változat, viszont a 343 lóerős már összkerékhajtású. Alapból 11 kilowattal tud tölteni, de kérhető 22 kilowattos töltéssel is, míg a villámtöltést maximum 150 kilowattal képes elvégezni. Árakról még nem árultak el semmit, a kiállított darab is nagyon előszériás volt még.  
Urban Cruiser
A hazai piacon még fontosabb lehet az Urban Cruiser. Ezen a néven már korábban is forgalmaztak Toyotát, talán kicsit meg is előzte a korát annak idején, de most jobbak lehetnek az esélyei ennek a B-szegmensű crossovernek. Már amennyiben az árazásnál nem szalad el a ló. A dizájn kevésbé sarkos, mint a két másik villany-SUV esetében (a friss bZ4X-et majd lejjebb láthatod), de azért így is éles vonalakkal rajzolták meg. Látványos a hátsó sárvédő domborítás és a teljes szélességben végigfutó hátsó lámpatestek is. Az igazán nagy erénye viszont a 2,7 méteres tengelytáv, ami a kategória átlagánál nagyobb utasteret enged meg. Ráadásul olyan praktikus megoldásokkal is felszerelték, mint a sínen csúsztatható hátsó ülések, amellyel megnövelhető a csomagtér mérete. Az Urban Cruiser ugyancsak három teljesítményszinttel érkezik majd 2025 őszén. A belépő a 49 kilowattórás akkumulátorral, 144 lóerővelfelvértezett, fronthajtású és kb. 300 km hatótávú változat.  Arany középútnak tűnik a 60 kilowattórás akksival, 174 lóerővel, fronthajtással és kb. 400 kilométer hatótávval rendelkező modell, a csúcson pedig  61 kilowattórás, 184 lóerős, összkerékhajtású és 350 km hatótávú modell található. Árakat ez esetben sem tudunk.
bZ4X
A Toyota első, az alapoktól villanyautónak tervezett típusa egészíti ki a villany-SUV-ok sorát. Most ráncfelvarráson járt, ami szerintem jót tett neki, főleg elöl, így vagányabb, divatosabb az összkép. Bent is módosítottak a műszerfalon és a középkonzolon, most alapból jár a 14 colos multimédiás kijelző. A másik nagy újdonság az újabb akkumulátor, illetve az előkondicionálás lehetősége. A vásárlók így már választhatnak az 57,7 és a 73,1 kilowattórás akkumulátorok közül. Lényegében ugyanaz a hajtáslánc kínálat, mint a C-HR+ esetében, tehát a 167, a 224 és a 343 lóerős villanymotor mozgathatja az autót. A két előbbi fronthajtással, utóbbi pedig összkerékhajtással. Ráadásul az összkerekes vontatási kapacitása másfél tonnára nőtt.  
FT-Me
Érdemes néhány szót szólni az FT-Me tanulmányról is, ami lényegében egy mopedautó. Egy ideális világban ez egy nagyszerű autó lehetne, tetején napelemekkel, amelyek segítségével 20-30 kilométernyi energia termelhető. Ezáltal sokszor teljesen kihagyhatóvá válna nagy mértékben újrahasznosított anyagokból felépített autó otthoni, vagy utcai töltése. Itthon persze csak egy merész álom, hogy a 14 éves korosztály is vezethesse, pedig bizonyos piacokon a mopedautókkal már megtehetik.
GR
A GR sarokban tereprali gép, felújított Celica ralimasina, egy aerodinamikailag optimalizált GR Yaris és a búcsúzó Supra várta a nagyérdeműt. Ezek közül a Supra érdemli most a legtöbb szót, ugyanis a kiállított darab egy A90 Final Edition volt, ami lényegében egy GT4-es versenyautó utcára. Ennek megfelelően karbon ülésekkel, bukócsövezéssel, manuális sebességváltóval felszerelve. Kívül pedig a karbon kiegészítők és a hátsó szárny árulkodik az autó különlegességéről, amelynek erejét is feltornázták 441 lóerőre (340-ről). Továbbá a nyomatékcsúcsa is 571 Nm-re nőtt a kerek 500-ról, végsebessége pedig már 270 km/h. Jár még  hozzá az állítható KW lengéscsillapító szett és a 19 colos felnik, mögöttük a Brembo perforált fékjei.
Lexus RZ
Végül a Lexus ugyancsak első alapoktól villanyautónak tervezett modellje, az RZ is felfrissült. Ám ez főleg a lemezek alatt történt. Teljesen átdolgozták a villany hajtásláncot, most már 77 kWh az akkumulátor kapacitása, így nagyjából 100 kilométerrel növekedett a hatótávolsága bizonyos modellek esetén. Mert már három közül is lehet választani. Az RZ 350e 224 lóerőt, az RZ 500e 380 lóerőt, az RZ 550e F SPORT pedig 408 lóerőt  kínál. Emellett megduplázódott az összkerékhajtású RZ vontatási kapacitása, amely mostantól akár 1500 kilogrammos fékezett terhet is képes vontatni. További újdonság még az RZ 550e F Sport kézi vezérlésű virtuális sebességváltója, amit sajnos még nem tudtunk kipróbálni a statikus bemutatón. Ígéretes tehát, ahogyan bővül a Toyota kínálata, de ahogy a puding próbája az evés, úgy ezekről az autókról is majd ez első megtett kilométerek után tudunk pontosabbat mondani. Addig is pörgessétek végig a galériát, akad még a képek között egy érdekes Land Cruiser tanulmányautó is, ami a többiektől messzebb árválkodott, pedig a nagy durranások között is ot lehetne a helye.  
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre