Budapest-Bamako: véres tüntetések miatt módosítják az útvonalat

Módosul a Budapest-Bamako útvonala, 5 nap múlva Sierra Leone a cél

A január utolsó napján Budapestről startolt fapados Dakar mezőnyét már ezer kilométer sem választja el célul kitűzött Freetowntól, azaz Sierra Leone fővárosától, ám az igazi izgalmak most kezdődnek.

Tegnap szokatlanul komoly üzenet érkezett Szabó Gál Adrástól a Facebookra: "a rally útvonala Guineaban biztonsági okok miatt változik." A 24.hu - a konvojjal utazó újságírója - részletesebb infókat is megtudott. Információi szerint a guineai kormány hétfőn este jelezte a Budapest-Bamako szervezőinek, hogy a rali az előzetes megállapodás ellenére nem haladhat át az ország második legnagyobb településén, Labén. A 200 ezres városban az elmúlt napokban az elnök elleni tüntetések zajlottak, és az elfajult utcai összecsapásokban – az informális csatornákon érkezett hírek szerint – eddig három ember vesztette életét. A Budapest-Bamako futam történetében ez az első eset, hogy egy kormány nem tudja garantálni a résztvevők biztonságát – mondta a 24.hu-nak Szabó Gál András. A mintegy 600 fős Budapest-Bamako mezőnyének fele magyar, biztonságuk érdekében Szabó Gál szerint a guineai kormány ígértet tett arra, hogy ezer katonát küld a rali védelmére. A ma reggeli információk szerint a rali következő két etapját kiegészítő feladatok nélkül, "szupermaratonként" fogják megtenni. Az eddigi részek ehhez képest ugyanakkor - megfelelően felkészített autóval és főként a túra útvonalon - kellemes utazásnak bizonyultak - legalábbis az Autónavigátor.hu logóját is vivő Teréz Anya Gyermekei csapat minap érkezett beszámolója szerint az afrikai utazás nem csak megpróbáltatás, kellemes élmény is lehet, izgalmakat persze mindenképp tartogat.
Teréz Anya Gyermekei a Nyugat-Szaharában
Az assai nehéz éjszakát követően útvonalunk részben ismét az óceán partján vitt, de egy kis módosítás mellett döntöttünk napközben. Egy 731 km-es szakasz is szerepet az itinerben, de mi ebből mindenképpen le akartunk faragni néhányat, tekintve, hogy 85-90 km/h-s tempónkkal és a kényelmes reggeli készülődésekkel ez nekünk sok lett volna. Így esett, hogy a következő táborhelyet is kihagytuk és Nyugat-Szahara avagy Marokkkó kedvéért a „Déli Tartomány” felé vettük az irányt.
Az egykori spanyol gyarmat marokkói megszállás alatt áll 1975 óta. Ez fokozottabb rendőri jelenlétben, a földből bárhol kinövő marokkói zászlóerdőkben, olcsó üzemanyagban és erőltetett infrastrukturális fejlesztésekben merül ki. A konfliktus egy másik kézzelfogható jele a határhoz közeledve az aszfaltcsík mentén elterülő virágzó homoki aknamezők réme. Ha már aszfaltcsík, a gibraltári átkelés óta európai színvonalú úttal kényeztetett minket Marokkó, annyira, hogy Agadirig 2x2 sávos autópályán, onnan a mauritán határig pedig gyér forgalmú, minőségben a hazai elsőrendű főutakra emlékeztető utakon haladhattunk - rosszabbra számítottunk. Ez a szakasz az óceántól pár száz méterre és néhány kilométert tartott, és kevés dologtól eltekintve kifejezetten egyhangú. Ezen kevés dolgok egyike az út mentén békésen legelésző puputevék csordája, akik egy-két zsenge hajtásért bármikor képesek átcammogni a transzkontinentális műút túloldalára, bízva abban, hogy nem gázolja el egy pechesebb tevetársát a vágóhídra szállító kamion.
És ha már tevehús, kitüntetett szerepe van a méltán híres szaharávi gasztro-kultúrában. Bevállalósabb csapattagjaink is megízlelték ezt a csemegét. Ízvilágilag a bakkecske és a heréletlen kandisznó szerelemgyerekének húsára emlékeztet. Az egyetlen hiba minden bizonnyal slambucon szocializálódott bélflóránkban lehetett, ugyanis a kíváncsi kóstolók benyelték utunk első hasmarsát az ebéd után.
A kulináris élvezetek mellett az óceánpart tartogatott még meglepetéseket számunkra. 100 méteres függőleges sziklafalak alakultak ki a parton, emellett zátonyra futott halászhajók szolgálnak új profilkép háttere gyanánt. És habár autónk alkalmatlan arra, hogy közvetlen a parti homokdűnéket megmássza, egyszer egy ilyen sziklaszirten a közelünkben leomló sziklafal miatt közel került ahhoz, hogy a 10 év múlva érkező bamakósok az ő kibelezett rozsdás kasztnijával szelfizzenek az óceánparton. Itt volt alkalmunk látványos légi felvételeket készíteni a partról - mivel Marokkóban szigorú engedélyhez kötött a drónok reptetése, maradjunk annyiban, hogy egy zeppelin segítségével.
Az utolsó nyugat-szaharai szakaszon fotózkodtunk a Ráktérítőt jelző táblával és könnyebbé tettük egy - nyugodtan kijelenthetjük - nagyüzemi szeszcsempész honfitársunk pálinka készletének átjuttatását is a határon. Legközelebb Mauritániából jelentkeznek Teréz Anya Gyermekei.
Hirdetés
A mezőny mára persze nem csak Mauritánián, hanem Szenegálon is átkelt, most pedig a zavargó Guiena "vár" a versenyzőkre, akik nem egyszer motorhibákkal, eltörő főtengelyekkel, meg persze defektekkel is meg kell küzdjenek. Ahogyan arról korábban írtunk, bár a túra és a spirit kategóriában hagyományos autókkal is végig lehet menni, a verseny és a 4x4 túra (kaland) kategória jóval több izgalmat és kihívást rejteget.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?