Csak azért is irány Bamako!

“Felettébb veszélyes” a Budapest-Bamakón indulni

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Budapest-Bamako január 15-én reggel indul és 9000 kilométer megtétele után érkezik a 400 résztvevő a Mali köztársaság fővárosába.


A Budapest-Bamako magyar résztvevői néhány napja megkapták a Magyar Külügyminisztérium hivatalos figyelmeztetését a ralit érintő országokról. A dokumentum többek közt megállapítja, hogy valamennyi európai uniós ország értékelése szerint sem Mali, sem Mauritánia “nem tartozik a javasolt országok körébe” és kérik az állampolgáraikat, hogy “kerüljék a nem feltétlenül szükséges utazásokat.“
Villám Géza és csapata azonban kitart a Budapest-Bamakón való indulás mellett, igaz, minden résztvevőt figyelmeztettek a hivatalok álláspontjáról és egy rövid tájékoztatót készítettek számukra arról, hogyan viselkedjenek - arról azonban valószínűleg nem, hogyan keltsék a lehető legkisebb feltűnést, a csütörtöki sajtótájékoztatón ugyanis már az indulók tört része - a rali szokásos őrült stílusában dekorálva - is hatalmas tömeget vonzott.
"A Budapest-Bamako nem csak a világ legnagyobb amatőr ralija, hanem a világ legnagyobb jótékonysági versenye is Afrikában, amely egyben egy magyar sikertörténet és bizony sokak álmát váltja valóra" - foglalta össze az Amerikában élő ötletgazda és főszervező, aki a terrorfenyegetettség miatt azért a mauritániai tartózkodást idén 2,5 napra redukálta és az ország biztonságosabbnak minősített részeire szervezte.
Ezek az álmok nem csak a nemzetközi csapatokat érintik, akik közül többen azért is vesznek részt, hogy eljussanak a híres Rózsaszín-tó partjára. Hasonló álmokat teljesítenek azonban álmaik helyszínén is, Nyugat-Afrikában, ahová egy külön kamionnal, mintegy 18 tonnányi adományt szállítanak az idén. Főként játékokat, ruhákat, szerszámokat és gyógyszereket.
"A B2-nek nincs központi szervezésű karitatív funkciója, az indulók mindig saját pénztárcájuk, lelkiismeretük, szívük vagy éppen kreativitásuk alapján tesznek hozzá valamit az egészhez" - hangzott el a sajtótájékoztatón. Az egyik csapat például 25 ezer szúnyoghálóval érkezett az adományokat szállító kamion bepakolására, amelyet gyermekeknek és nőknek szánnak: ez a nálunk teljesen hétköznapi eszköz Afrikában szó szerint életeket menthet meg a maláriától. (Jelenleg az 5 év alatt gyermekek körében itt ez az első számú gyilkos!) Ugyanekkor 700 darab használt, begyűjtött és önkéntesek által felújított kerékpárt is elszállítanak, két idősebb évjáratú Mercedes mentőautót adományoznak, a tavaly felépített iskolát most kibővítik két új tanteremmel és ismét felavatnak egy kutat.
Utóbbit Pityu, a száguldó sivatagi cirkusz világrekorder artistája, bohóca, jégtáncosa, késdobáló művésze, törpéje, kabalája - kinek hogy tetszik - fogja ünnepélyesen átadni. A "kisember" bejárta már Európát, Amerikát, számos helyen járt a nagyvilágban, de Afrikában eddig soha! "Itt az idő!" - gondolta, mikor megkeresték a szervezők és iziben igent mondott. Pityu 65 centiméter alacsony, tudomása szerint ő a világ legkisebb élő embere. 47 éves múlt, de 22-23-nak érzi magát, épp annyinak, amennyi egy régi kedves ismerőse, a navigátora, Jakab István. A csütörtöki rendezvényen azt mondták, felváltva fognak vezetni: ám sajtóértesülések szerint Pityu a héten Dunaharasztiban karambolozott és bevonták a jogosítványát. Így az egyébként pedálhosszabbítóval vezető férfi valószínűleg inkább csak a jobb egyen ülhet majd a körülbelül 8.500 kilométeres úton.
Mellettük - a teljesség igénye nélkül - ismét civakodott a kamerák kedvéért a Kőváry-Badár páros, ott állt egy rozsdás kisPolski, egy Peugeot 504-es, egy (mű)fűvel bevetett Trabant, valami "tüskés", ami fél pillanat alatt elszáguldott a helyszínről és... egy hullaszállító Cadillac!
Utóbbi lengyel tulajdonosainak igen jó kedve volt: "Mi lengyelek vagyunk, az autó amerikai, a motor német (Mercedes), a kábelek meg olyanok, mint a spagetti... tehát mondhatjuk, hogy olasz. A csapatunknak a Final Journey, azaz utolsó utazás nevet adtuk, de reméljük, számunkra nem ez lesz az." A három fiatalemberből kettő az autó tetején, egy az utastérben elhelyezett ülésen fog éjszakázni... egy kimustrált ülésben. Egyébként valahogy az egész Cadillac olyan... furcsa. Az is kiderült, hogy miért: nem sokkal az indulás előtt, egy parkolóházban egy ittas férfi egyenesen nekicsapódott a békésen álldogáló kegyeleti versenyjárműnek... így csupán tíz napjuk volt rendbekapni.
Az idén 167 autóból 40 csapat indul a verseny kategóriában. Az indulók között lesz egy igazi Forma 1 legenda is, Alistair Caldwell, aki az 1969-es évadban McLaren pilótája volt, majd 1973-tól 1977-ig a McLaren csapat főnökeként Nelson Picquet és Emerson Fittipaldi menedzsere volt. Alistar Caldwell technikai újításai között szerepelt a Forma 1-es autókon található "szoknya" - a 67 éves angol üzletember most azonban egy "öreg" technikát vet be. Egy 15 éves Peugeot 205-sel vág neki a távnak.
Egyedül talán csak Maczko János szeme nem csillogott, miközben beszélgettünk. Ő egy légpárnás járművel szeretett volna indulni a nagy afrikai futamon. Tervei szerint trélerrel és lábon felváltva mentek volna végig - de mivel az árvíz-belvíz veszélyes helyzet miatt több szervezet is kérte, ha lehet, álljon készenlétben és legyen segítésükre az esetleges életmentések során speciális járművel, a társával végül úgy döntöttek, mégsem indulnak el. Ők Mali helyett inkább Magyarországon segítenek, ha kell.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?