Hirdetés

Csak tudtak ebből jót is csinálni – Dacia Duster

Kipróbáltuk az új Dustert, sokat szépített a Dacia

Nem ráncfelvarrás, új modell, de azért ne gondoljunk túl sokra, csak pont annyira, amennyi kellett. A Duster remek ár/érték arányú autó, és mostantól egy rossz szavunk nem lehet rá.

Régi ismerős, megszokott karakter, új vonalak. Mintha ő lenne, de mégsem. Jobban fésült és felkészültebb, mint valaha

Állítólag csak reagáltak a vevők igényeire, arra, mit hiányolnak a Dusterükből. Mi az, ami nem jó, vagy lehetne jobb. Papíron mindenki így csinálja, valahol viszont az az érzésem, hogy erre keményen készültek. Szándékosan rontottak el egy csomó mindent a Dusternél, hogy nehogy már keserűségmentes jó autó lehessen. Így is az volt az első Duster, hiszen verhetetlen ár/érték arányával eladtak belőle több mint egymilliót. Nem kellenek az előítéletek a márkával kapcsolatban, nem kapsz ennyiért ilyen széleskörűen használható újautót és kész.

Ezen most annyit szépítettek, hogy tulajdonképpen mindent, amiért egy kis rossz szó is érhette, azt kijavították. Nem vicc, ha szereted a Dustert, ezért ölni fogsz!

Domborulatok, élek, hullámok – robusztus megjelenést kölcsönöznek neki. Az oldalsó fekete elemek csak dizájn miatt vannak, a kilincseket jól ismerjük már

Arányaiban csak hangyányit változott, 10 centivel előrébb került az A-oszlop alsó pontja, így kicsit laposabban áll a szélvédő. A Duster még mindig magas, 21 centi a hasmagasság

Hogy külsőleg miben változott, az jó kérdés, mindenben és mégsem. Dimenzióiban maradt ugyanaz – hisz a padlólemez is maradt – csupán a formaterv változott, az is előnyére. A robusztus megjelenés maradt, szélesebbre húzták az orrát optikailag, lekanyarították a fényezett részt a lökhárító szélein és feljebb tolták az övvonalat. Hátulról persze van egy nagy újdonság, a négyzet alakú lámpák. Tudom, Renegade, de engem aztán nem érdekel, jól áll neki. Lehet időzni a vonalain, a géptető is izgalmasan hullámzik, hát még az oldala. A LED menetfényes fényszórók csak felsőbb felszereltségi szinten érhetőek el, de ezzel már a Dusternek is van egy messziről meghatározható jegye. 17-es kerekek is beférnek alá, de én a lemezfelnisre vagyok már kíváncsi, bár tény, hogy a karácsonyfa kiadásokból fogyott a legtöbb eddig hazánkban is.

Tudjuk, hogy mire hasonlít, akkor is érdekes részlet. A kereszt az index, a külső fele a féklámpa, persze itt nincs flancolós LED…

Dacia Duster, méretek
Hosszúság Szélesség Magasság Tengelytáv Csomagtér
4341 1804 1693 2674 (4×4: 2676) 445-1478 (4×4: 411-1444)

…nem úgy elöl. A nappali menetfény LED csíkot is kaphat, ezzel messziről felismerhetővé vált a Duster

Előrébb tolták az A-oszlop alsó pontját 10 centivel, ami nem csak az arányoknak, a beltérnek tett igazán jót. Ez a rész viszont több összetevős, mert tágasabbnak érezzük az autószerűbb elrendezés miatt. Az új műszerfal izgalmas, vannak jó kis részletek, de a sofőr felé fordított kijelzőnek és a klíma – Daciában először digitális is lehet – paneljének a fémszerű tekerőkapcsolókkal. Anyagminőségben nem ugrott túl nagyot, ám talán kevesebb a durván rideg műanyag és több a szimplán csak kemény felület. De erről majd akkor nyilatkoznék, ha láttunk egy kevésbé magas felszereltségűt, mert itt az első ajtókon is volt műbőr huzatrész. Egyértelműen a sofőr helyéről kell sokat beszélni. Jött a ráncfelvarrásnál már megismert elég jó fogású, műbőr borítású multikormány.

Nem nagy truváj, de végre mélységben is állítható a volán, ami véget vet a csimpánzpozícióban vezetésnek. Mostantól lehet benne rendesen ülni!

Mivel a technika változatlan, terepképességei is azok. Továbbra is remek hobbiterepjáró, a puhány SUV-k között messze a legjobb, leginkább rövid túlnyúlásai és elöl 30, hátul 33 fokos terepszögei miatt

Dacia Duster, benzines motorkínálat - műszaki adatok
SCe 115 SCe 115 LPG TCe 125
Emissziós norma Euro 6
Hengerűrtartalom [cm3] 1598 1197
Hengerek/szelepek száma 4/16
Váltófajta/-fokozat kézi/6
Teljesítmény [LE / RPM] 115 / 5500 125 / 5300
Nyomaték [Nm / RPM] 156 / 4000 205 / 2300
Gyorsulás 0-100 km/h 11,9 (12,9) 12,2 10,4 (11)
Végsebesség [km/h] 172 (170) 172 177 (179)
Kombinált fogyasztás [l/100 km] n.a. 6,2 (6,4)
CO2-kibocsátás [g/km] n.a. 138 (145)
Saját tömeg [kg] 1179 (1276) 1240 1200 (1317)
Megengedett össztömeg [kg] 1712 (1809) 1734 1782 (1867)

Előnyére változott az utastér, a már mélységében is állítható kormány fogása remek, az anyagok egy fokkal jobbak, mint a leköszönő generációban

Átdolgozták az üléseket, pár centivel hosszabb az ülőlap, és magasságban is állíthatóak az elsők. Sokkal nem jobb a tömése, így sem tart, de az új üléspozíció miatt jobbnak érződik, mint a leköszönő modellé. Hátul vészesen rövidnek tűnt a lábtér magam mögött, erre vissza kell térnünk a hazai tesztnél. Csomagtérben 411 és 445 liter között mozog, előbbi érték a 4X4-es modelleké. Nagy csoda itt sem történt, az összehajtható kalaptartó és a ránézéstől bolyhosodó puha szőnyeg is megmaradt. Vannak új tárolórekeszek, bár az az érzésem, hogy ennél praktikusabb is lehetne, de legalább van az ajtókban és a középkonzolon is használható rekesz. Jobb a hangszigetelés, kétszer olyan vastagok az első ajtók üvegei, mint előtte, mégis így is jelentős a szélzaj 90 fölött, ami az új, már szép formájú tükröktől érkezik.

Megérkezett a kártyás, kulcs nélküli nyitás-indítás a Renault-tól, hatfokozatú lett a kézi váltó, és akár már automata is lehet a klíma. Csupa luxus

Hirdetés

Hátul elférni, bár lehetne több a lábtér, elöl átdolgozták az üléseket, kényelmesebbek, mint előtte, és magasságban állíthatóak

Menettulajdonságai eddig sem voltak rosszak, a nagy rugóutak és a ballonos gumik miatt kényelmesen lehetett benne utazni, mozgása mégsem volt az igazi. Ez főleg a vezetőt érintette, mivel a kormányzás borzalmas volt, mintha nem lett volna teljesen jó, vagy egyáltalán befejezve a futómű beállítása. Valójában a rásegítéssel volt a legnagyobb gond, de szerencsére ez is eltűnt.

Elektromos, sebességfüggő rásegítést kapott a kormányzás.

Ezzel már annyi visszajelzést sem kapunk az úttestről, mint előtte, cserébe viszont könnyű, kimért és egyszerű így vezetni a Dustert. Sokat javított a vezethetőségén, persze a futómű, a lengéscsillapítók, a rugók és az egyéb alkatrészek jó része maradt az eredeti, így attól ne várjunk többet. Viszont a csendesebb utastér miatt egész más benne az érzet.

Az összkerékhajtás elektromosan kapcsolható, akár összezárható, ha meg kéne állni, segít az elindulásnál, lefelé pedig lejtmenetvezérlővel ereszkedhetünk

Dacia Duster, dízel motorkínálat - műszaki adatok
dCi 90 dCi 110 dCi 110 EDC
Emissziós norma Euro 6
Hengerűrtartalom [cm3] 1598 1461
Hengerek/szelepek száma 4/8
Váltófajta/-fokozat kézi/6 (automata/7)
Teljesítmény [LE / RPM] 90 / 3750 110 / 4000
Nyomaték [Nm / RPM] 200 / 1750 260 / 1750
Gyorsulás 0-100 km/h 13,8) 11,8 (12,4) 11,9
Végsebesség [km/h] 158 171 (169) 171
Kombinált fogyasztás [l/100 km] 4,4 4,4 (4,7) 4,5
CO2-kibocsátás [g/km] 115 115 (123) 116
Saját tömeg [kg] 1205 1205 (1320) 1304
Megengedett össztömeg [kg] 1801 1819 (1899) 1854

Hasonlóan erős frissítésnek is betudható ez, mint a D Corsa, E Corsa esetében, ám itt a külső és a minőségbeli tartalom változott erősen és a technika maradt. Nincs új motor, 115 lovas szívó 1,6-os benzines, 1,2-es 125 lóerős turbós benzines és 90, valamint 110 lóerős 1.5 dCi van. Állítólag ezen is csak azért nem változtattak, mert a vásárlók nem mondták, hogy kéne új motor, jól elvannak ezekkel. Persze, meg így volt költséghatékony. Valójában tényleg nem kéne bele más, mindhez kérhető összkerékhajtás, a szívó benzineshez LPG rendszer az erősebbik dízelhez meg automata váltó. Ezt már próbáltuk nem is túl rég itthon, de most a görögországi teszten is hajthattuk. Nagyon jól passzol a duplakuplungos automata a dCi-hez, fogyasztásban továbbra is nyerő, 7 liter alatt maradtunk az athéni szerpentinen, miközben azért lendületesen teszteltünk, városban továbbra is képes 6 liter alá menni.

A görögországi menetpróba működő márványbányában is zajlott, a hely hatalmas, állítólag innen származnak az Akropolisz oszlopai is

Nincs új motor, se váltó, de mindegyik továbbra is passzol hozzá. Az új villanyos kormányrásegítés miatt egészen más vezetni, mint elődjét, igazán jó autó lett az új Duster

Biztonság tekintetében három csillagot kapott az Euro NCAP-től, de a negyedik csillagtól jó eséllyel csak a vezetéstámogatók hiánya fosztotta meg. Azért van így is lejtőn elindulást segítő, lejtmenetvezérlő, holttér-figyelő és még pár hárombetűs egyszerűbb segítség. Teljesen meglepő a 360 fokos kamerarendszer, ami csak azért nem nézhető madártávlatból, mert valamivel drágább lett volna a szoftver. Viszont van elöl-hátul és két oldalt is kamera, azaz összesen négy, míg például a PSA termékeinél egy kamerából is behazudják a madártávlati képet, szóval mindenképp dicséretes a Duster tudása. Navigációs fejegység, jobb hifi és izgalmas fényezések is vannak már a Dusterhez. Jól néz ki, ugyanannyira használható, mint elődje, sőt, jobban, és a hibáit szinte egytől egyig kijavították.

Hol itt a buktató? Nincs. Jobb és szebb autó lett, ennyi. Ja, 3 millió alá ez is befér.

Kiirtották a legtöbb bénaságát, nagyon kevés zavaró tényező maradt, amik már tényleg elenyészőek. Az új Duster legjobb tulajdonságát is viszi tovább, mégpedig a remek árképzést, ugyanis 2 990 000 forinttól indul. A részletes ár- és felszereltséglistára még egy kicsit várnunk kell

Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?