Csak úgy néz ki, mégis menő! – 20 éve éledt újjá a MINI

Így hódította meg a modern brit rerto a világ autópiacát 20 évvel ezelőtt

A Mini történelme igen sokáig nyúlik vissza, az 1950-es évek közepétől napjainkig tart a sztori. Ennek csak egy részét ünnepli most a BMW, 20 éve húzták ugyanis fel a prémium kisautókat gyártó világcég imázst az angolok kedvenc kisautójának dizájnjára.

Az 1956-os Szuezi krízis hozta el az alapötletet egy hihetetlenül praktikus és gazdaságosan fenntartható kisautó megalkotására a Királynő országában. A gyártás 1959-ben kezdődött meg, az autó pedig három generációt élt meg egészen az ezredfordulóig, amikor is a BMW meglátta a menő formatervben a lehetőséget: rájöttek, hogy az angol kisautó dizájnját a BMW legmodernebb technológiájával és kényelmével párosítva az egész világon vinni fogják, mint a cukrot. 20 évnyi siker után kimondhatjuk: igazuk lett.
Hirdetés
A márka arculatváltása egy világszerte ismert sikertörténet, amely immár két évtizede tart: 2001 elején a nagy-britanniai Swindon városában megkezdődött a modern MINI alkatrészeinek gyártása, majd 2001. április 26-án legurult az első MINI az oxfordi üzem gyártósoráról. A brit prémiummárka azóta ötmillió feletti eladott darabszámmal büszkélkedhet. Az oxfordi üzem már említett gyártósorán ma négy modell – a háromajtós MINI, az ötajtós MINI, a MINI Clubman és a tisztán elektromos meghajtású MINI Cooper SE – készül nap mint nap. Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának jelenlegi elnöke 2007 és 2008 között a MINI oxfordi sorozatgyártásáért volt felelős. „Gratulálok az Oxfordban és Swindonban működő MINI-gyárak munkatársainak ehhez a nagyszerű sorozatgyártási mérföldkőhöz. Szép emlékekkel gondolok vissza az Oxfordban töltött időre, nagy öröm volt számomra a MINI otthonában és szívében olyan elkötelezett és szenvedélyes emberekkel együtt dolgozni, akiknek mintegy negyede már húsz vagy annál is több éve építi autóinkat” – nyilatkozta a huszadik évforduló alkalmából. „Rendkívül büszke vagyok az oxfordi és a swindoni üzemben dolgozó munkatársaimra, akik hihetetlen munkát végeznek” – mondta Peter Weber, aki 2019 óta a MINI oxfordi és swindoni gyárainak ügyvezető igazgatója. „Folyamatos elköteleződésük és szenvedélyük az elmúlt húsz év során mindvégig nagyban hozzájárult a MINI hírnevének globális öregbítéséhez” – tette hozzá.
Hirdetés
Az oxfordi és a swindoni üzemek egyébként többszörösen túlélték már azt az egyébként megsüvegelendő időintervallumot, amit a BMW-féle Mini most ünnepel. Swindonban 65 éve, Oxfordban pedig 108 éve készülnek autók. Eredetileg mindkét üzemben csendben, a külvilág kizárásával folyt a termelés, az elmúlt években azonban az Oxfordi gyár valóságos turistalátványossággá vált, ma már a legtöbb autógyártó cégnek van ilyen "látványpéksége". A MINI éppen ezért létesítménytúrával is készül az érkezőkre, melynek szervezői már mintegy 26 000 rajongót láttak vendégül. A modern Mini gyártásának 2001-es megindulása óta rengeteg eseményt tekint mérföldkőnek a cég. Ilyen például a százezredik modern MINI, amely már 13 hónappal a gyártás kezdete után legördült a szalagról; a 2009-es, a brit kormány támogatását élvező MINI E kísérleti projekt megkezdése, amelynek keretein belül a BMW Group a tisztán elektromos meghajtású autók hétköznapi használhatóságát, társadalmi aspektusait és korlátait vizsgálta; vagy épp az első ötajtós MINI bemutatkozása 2014-ben, amivel egyidőben az oxfordi üzem összeszerelő csarnokának tetejére az ország egyik legnagyobb napelemparkját telepítették fel: a több mint 11 500 napelempanel mintegy 20 000 négyzetméternyi területet fed le és 850 háztartásnak elegendő mennyiségű energiát termel, amellyel évente körülbelül 1 500 tonnával csökkenti az üzem széndioxid-kibocsátását.
Hirdetés
2020-ban az oxfordi üzem a tisztán elektromos meghajtású jövőbe is belépett, hiszen itt készül a brit prémiummárka első zéró emissziójú modellje, a MINI Cooper SE is. Ez azonban csupán a kezdet: a 2030-as évek elejére a MINI lesz a BMW Group első olyan márkája, amelynek modellpalettáján kizárólag tisztán elektromos meghajtású autók sorakoznak. A MINI Oxfordban és Swindonban működő gyárai az elmúlt húsz évben nagymértékben hozzájárultak ahhoz, hogy a MINI minden korábbinál fenntarthatóbb autókat kínáljon és így a BMW Group emisszió-csökkentési stratégiájának szerves részévé váljon A MINI idén bejelentette, hogy 2025-ben mutatja be utolsó belsőégésű erőforrással szerelt modelljét, ezzel is elővetítve, hogy a 2030-as évek elejére a BMW Group első olyan márkája lesz, amelynek modellpalettáján kizárólag tisztán elektromos meghajtású autók sorakoznak majd.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?