Családi rakéta – Volkswagen Arteon Shooting Brake R

Tökéletes választás az Arteon R "kombi" olyan tehetős családoknak, akik nem akarnak unalmas autót

Többször is elmeséltük már, hogy a Volkswagen Arteon neve a művészet - angol art - szóból ered, illetve azt is, hogy formaterve valóban olyan, mint egy műalkotás. A Shooting Brake, a komoly R változatban pedig már magasművészet!

Járt már nálunk a frissített Arteon limuzin benzin, valamint dízelmotorral, utána pedig a Shooting Brake is, amit illetlen lenne lekombizni, de lényegében az. Pedig nem hosszabb, mint a „szedán”! Ennek ellenére azért nem lehet panaszkodni a praktikumra, de erről majd később. Most gyorsan ismételjük át, hogy mi változott a ráncfelvarrással, aztán rátérhetünk az R-ségre. Ahogy említettem, nem hosszabb a limuzinnál, ez értendő a tengelytávolságára is, szélességében is ugyanakkora, ám a tető 2 milliméterrel helyezkedik el magasabban. Elöl új a lökhárító és benne a légbeömlő, na és itt már el is kezdődnek az R modell jellegzetességei. És ez nem R-Line, ez bizony a komoly R! Szóval a lökhárító szélein valódi nyílásokat vágtak. Nagyon jól mutat az új LED-fénycsík elöl, ami a menetfényeket köti össze a két fényszórótest között. Hátul szintén új a lámpák rajzolata, dögös a négy kipufogóvég, emellett lépten-nyomon felbukkan az R betű a karosszérián. Elöl a hűtőmaszkon, oldalt a sárvédőkön szépen keretbe foglalva, hátul pedig az embléma alatt. Ráadásul ez egy nagyszerű részlet, hiszen nincs ott az Arteon felirat. Csak ennyi, hogy R. „Tudjad, hogy mi ez és kész” – ez amolyan összekacsintás a dizájnerek és a célközönség között, imádnivalóak az ilyen gegek. Nem lehet szó nélkül elmenni a hiperlátványos, 20 colos könnyűfém felnik mellett sem, amelyek mögött kék R logós féknyergek kacsintanak ki, legalábbis elöl.
Hirdetés
Bent már egy kicsit szolidabb, de azért jól érezhetően sportos a hangulat. Minden sötét színekbe burkolózik, de nem mondanám ettől komornak az utasteret. De feldobják a szénszálmintás díszbetétek, illetve a kék szín felbukkanása. Kék cérnával varrták például a fantasztikusan jó, bőrburkolatú kormánykereket, amelyen persze az R-logó is helyet kapott. Ugyanez a bőr sportüléseken is megjelenik, illetve ezek oldalán is jó nagy kék felület hirdeti, hogy a legerősebb Arteonban ülünk. Viszont minden más a kimért elegancia jegyében született, na jó kivéve a keret nélküli ajtókat, amik még mindig menő megoldásnak számítanak. Alapáron jár már a 11,7 colos érintőképernyő a középkonzolra, amelyen a kicsit lassan reagáló infotainment rendszert lehet birizgálni. A klímakonzol is digitálisra váltott, csak az automataváltó karja körül találni fizikai gombokat, illetve a fényszórókapcsolás sem változott érintősre. Még a kormánykeréken is érintésérzékeny felületeken lehet kezelni a különböző menüket, rendszereket, szerencsére azonban haptikus a dolog, tehát visszajelzést ad a tapintásra. De azért mégiscsak jobb lenne a brutálszépen megszólaló Harman/Kardon hifihez is egy tekerős hangerőszabályozó, meg a klímához is a tekerőgomb. És ez nem csak valamiféle elvetemült nosztalgia egy öregembertől. Sokkal kevesebb figyelmet követel meg a tekerőgomb, ami szorosan összefügg a biztonsággal. Ahogy a HUD megléte is. Örvendetes, hogy a felszereltség része, de kár, hogy nem a szélvédőre vetít.
Hirdetés
Bár alaphelyzetben csak két literrel tágasabb a csomagtér a limuzinnál, az 565 literből 1632 litert lehet csinálni a hátsó ülések hajtogatásával. Úgy vélem, mindkettő jó érték, rengeteg holmit képes elnyelni a Shooting Brake, miközben a hátsó utasok is fejedelmi kényelemben utazhatnak, vagyis az R esetében sportos kényelemben. Bizony, a 320 lóerő már komoly érték, én ezt a „magasságot” már sportautónak hívom. Tehát akkor az Arteon R egy sportkombi? Hát, lényegében igen. A kétliteres, négyhengeres benzinmotor a 320 lóereje mellett 420 Nm forgatónyomatékot is ad, ami 7 fokozatú DSG sebességváltón keresztül jut el mind a négy kerékhez. Ezzel az erővel simán tudja a 4,9 másodperces százas sprintet, ám szerencsére az üzemmódválasztónak hála nem viselkedik mindig kőkemény sportautó módjára az Arteon R. Comfort módban a lengéscsillapítás tényleg kényelmessé teszi az utazást, szépen nyeli el így az úthibákat az autó, még a veszettül peres gumiabroncsok ellenére is. Aztán a Sport és a Track mód már tényleg az élvezkedésről szól. Felkeményedik a kormány és a lengéscsillapítás is. A maximális nyomaték már 2100-as fordulatnál megérkezik, így tudja az ülésbe passzírozás élményét is nyújtani a gép, de sokkal fontosabb, hogy milyen szépen tapad a választott ívekre a kanyarokban.

Nem mondom, hogy nem érezni az alaphangon is 1,7 tonnás tömeget, de minden egyes kanyar élmény.

A kormányzás rendkívül pontos, jó visszajelzést is ad, nem túl „mű”. Ritkán még egy kis játszadozást is enged a farával, hiszen a nyomaték 100 százalékát is képes a hátsó kerekekre küldeni a nyomatékvektor-szabályozás, de ezt teljesen bolondbiztosan teszi, csak a móka kedvéért. Emellé hangulatos koncertet ad a kipufogó, néha nagyokat durranva visszaváltáskor. Már Sport módban is szépen szól, de a Track az, ahol minden szégyenlősség távozik belőle. Igaz az utastérben a hangszórókból is ráerősítenek egy kis búgással, amire semmi szükség nem lenne. Amit lehet kihoztak a négyhengeres hangjából, az értő füleknek tetszeni fog. Tény, hogy egy családi autónak nagy erénye, ha takarékos. Ám a hedonista családoknak bizony a benzinkútnál is mélyebben a zsebükbe kell nyúlniuk. De gondolom nem újdonság, hogy 320 ló etetése nem olcsó mulatság. Pedig a maga módján azért én meg merném kockáztatni, hogy takarékosnak nevezzem. A tesztidőszak alatt igazából csak várost és hegyvidéket látott az autó, így kért 11,8 litert, de simán bevihető 10 liter alá a fogyasztása. Az autó ára pedig 20 millió forint fölé. Míg a „mezei” Arteon Shooting Brake ára 14,4 millió forintról indul, addig az R változat, ami csakis a lapiz-kék színnel kapható, már 20 millió forintos árcédulával hirdeti különlegességét. Persze ebben benne van minden biztonsági extra, ami elérhető az Arteonhoz, többek között az elég agresszívan közbeavatkozó sávtartó segéd is, de ott a teljesen automatikus parkolósegéd, tolatókamera, radarok, az adaptív tempomat vészfékkel „ésatöbbi ésatöbbi”, oldalakon keresztül lehetne még sorolni. A lényeg, hogy egy jól használható, családi autónak és élményautónak is kiváló, a prémiumérzetet is hangsúlyozó járműért ez manapság egy korrekt ár.
Hirdetés
Értékelés
Pozitív
Formaterv, sportos dizájnelemek, erő, futómű, élmény
Negatív
Lassan reagáló infotainment rendszer, a visszapillantók nagy szélzajt keltenek
Árak
Tesztmodell alapára
14 409 330 Ft (2022.01.13.)
Tesztautó ára
20 790 750 Ft (2022.01.13.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1984 cm3
Teljesítmény:
235 kW (320 LE) 5350-6500 1/min-nél
Nyomaték:
420 Nm 2100-5350 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
4,9 s
Végsebesség:
270 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
9,2 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4866 mm
Szélesség:
1871 mm
Magasság:
1462 mm
Saját tömeg:
1718 kg
Össztömeg:
2290 kg
Tengelytáv:
2835 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
565-1632 l
Belső szélesség elöl:
1530 mm
Belső szélesség hátul:
1495 mm
Belmagasság elöl:
900-990 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
350 mm
Ülőlap hossza elöl:
520-550 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1420 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
440-650 mm
Csomagtér hossza:
1200 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
2100 mm
Raktérnyílás szélessége:
1100 mm
Raktérnyílás magassága:
780 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6d
Hengerűrtartalom:
1984 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
7 fokozatú DSG
Nyomaték:
420 Nm 2100-5350 1/min-nél
Teljesítmény:
235 kW (320 LE) 5350-6500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
270 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
4,9 s
CO2-kibocsátás:
203 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
9,2 l/100km
Fogyasztás a használónál:
11,8 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?