Családi szedánt keresel félmillióig? Megnéztük, mi fér bele!

10 autólehetőség, ha olcsón kell a hely

Ebben a kategóriában az autós arcoknak nem igazán lehet újat mutatni, ezek a kocsik már 20 éve itt járnak köztünk. A realitás viszont azt mutatja, hogy egyre többen vennének valami ilyesmit. Megpróbáltuk logikusan rangsorolni a leggyakoribb modelleket.

Rendszeresen "szomorkodunk" rajta, hogy a hazai autópark egyre öregszik, aztán valahogy mégis mindig idekerülnek az oldalra húszéves, filléres, Euro 2, vagy még annál is rosszabb besorolású használt autók, amiket aztán jó szívvel ajánlunk. Elsőre logikátlannak tűnhet, pedig sajnos ez a realitás. A hazai autópark nem azért öregszik, mert mi azt akarjuk, hogy ti ilyenekkel járjatok, hanem azért, mert az átlagos magyar magánvásárlónak sajnos nem telik új autóra. Ezen csoport részhalmaza egy igen jelentős réteg, akiknek a mindennapi kenyérhez és a családi logisztikához elengedhetetlen szükséglet a saját jármű, de egyszerűen nincs rá keret. Nekik a legfontosabb, hogy az autó mindig induljon, és a lehető legkevesebbet kelljen rá költeni, ezért nagyon fontos bemutatni, hogy mivel mire lehet számítani.
Hirdetés
Különösen fontos lett mindez a koronavírus hatására, az utóbbi egy évben ugyanis felértékelődött a saját jármű birtoklása, még többen igyekeztek elkerülni a tömegközlekedést, az időkorlátoknak hála pedig még többeknek volt szüksége a saját jármű nyújtotta szabadabb időbeosztás lehetőségére. Ez a keresletnövekedés - az új autók árának drasztikus emelkedésének hasonló hatásán felül is - a használt autók látványos drágulását eredményezte. Ráadásul a Covid-19 hatására munkahelyek szűntek meg, alkalmazottak kényszerültek szabadságra, részmunkaidőbe vagy munkanélküliségbe, és egyéni vállalkozók kerültek a csőd szélére, ami a vásárlásra szánt összeg jelentős csökkenésén is meglátszik. A Használtautó.hu ezzel kapcsolatos adatairól bővebben ide kattintva olvashatsz. Ezt az egyre szűkülő keresztmetszetet igyekeztem ebben az anyagban felfedezni: megnéztem a leggyakoribb találatokat a családi autók kategóriájában, kiválasztottam belőle 10 olyan gyakori típust, amelyről - vagy amelynek kapcsán - érdekes, hasznos információkkal lehet szolgálni, majd logikus szempontok alapján megpróbáltam rangsorolni ezeket az autókat. Fontos, hogy nem a kimondottan kelet-európára szabott "miniautó nagy puttonnyal" kategóriában kerestem, sőt, még a nagyobb kompaktokat is igyekeztem kihagyni a számításból a bővített keresővel, ám az érvényes műszaki vizsga és az 1995 utáni gyártás jogos igényének hallatán annyira kevesen maradtak a szűrésben, hogy két kakukktojás még így is a tízes listára került.
Hirdetés
Az első Mazda 6 az egyik legjobb autó volt újonnan erről a listáról. Rogyásig voltak extrázva, egy vadonatúj platformra épültek időtálló dizájnnal, kiemelkedő a helykínálatuk és hihetetlenül jó a vezetési élményük. Ennek ellenére ezt a 10. helyet úgy kell érteni, hogy nagyon komoly fenntartásokkal merjen ilyet venni bárki félmillió forintért. 20 darabot árulnak jelenleg a megadott feltételekkel, a képek és a leírások nélkül mind nagyon jól hangzik, de a teljes hirdetést megnézve kétlem, hogy a legtöbbjének lenne alja. Amikor a fotókon jól nézett ki az autó, akkor a leírásban olajfogyasztásról, vagy kettőstömegű lendkerék meghibásodásról lehetett olvasni. Aki mégis szeretne ennyi pénzért ilyen családi Mazdát, annak azt tudom ajánlani, hogy keressen szorgosan, mindenképpen vonjon be egy karosszérialakatost a keresésbe, és ha egyszer talál egy kaszni és hajtáslánc terén egyaránt jót, ne habozzon lecsapni rá. Sajnos ennél a típusnál még a korábbi generáció ajánlása sem jöhet szóba, egyrészt a modell legtöbb előnyével egyszerűen nem rendelkezik az előd 626-os, másrészt pontosan ugyanígy rohad a legtöbb.
Hirdetés
Ez a Laguna egy érdekes kérdés, mert a második generációja is bőven belefér a félmilliós keretbe, valamiért én mégsem azt hoztam nektek. Itt jön a képbe az állapot és a hosszútávú fenntarthatóság kérdése, ami ennél a félmilliós kategóriánál a legfontosabb szempont kellene, hogy legyen. Igen, kaphatunk elfogadható állapotú kettes Lagunát ennyiért, még akár egy-egy tényleg kiemelkedő autó is akadhat ár alatt, de az első generációból ennyiért újszerűt adnak, a kínálat legteteje is belefér, ráadásul digitklímásan, sok-sok egyéb extrával is. Szerencsére az ebbe szerelt motorok nagy része egyszerű, megbízható technológia, a fő nyűgöt a különböző elektronikai problémák jelenthetik. Fontos, hogy a frissítés utáni, kerek ködlámpásokból válogassunk! Valami ilyesmi lehetett volna a szituáció a Mazdával is, ha a fő probléma nem a rozsda lett volna, ami ezeknél a Lagunáknál közel sem annyira jellemző. Azt azért nem szabad elfelejteni, hogy 25 év körüli autókról beszélünk, mindenképpen meg kell tehát nézni az alját - főleg a futómű bekötési pontjainak közelében - de ez a többire is igaz. Plusz előnye a korábbi változatnak, hogy már 200 ezer forint környékétől kapható belőle a "keleteurópai munkásautó special edition", ami annyit tesz, hogy a beltere le van lakva, és a külső esztétikája is megkérdőjelezhető, de a motorja, futóműve és az alja elfogadható állapotú. A Laguna kistesója a bátyóra ütött: adagolós dízelekkel, egyszerű benzinesekkel és az utódénál jóval kevesebb hibalehetőséggel hódít az első Megane, amiből szintén a faceliftes a tuti. Itt viszont a kompromisszum a hátsó lábtér lesz, mint az összes nagyra pumpált kompaktnál. Lényegében holtversenyben van a Lagunával, míg az tágasabb és kényelmesebb, a Megane gyakoribb és olcsóbban fenntartható. Ráadásul 400 és 500 ezer forint között plusz négy, felnire szerelt gumival, alacsony fogyasztású, adagolós dízelmotorral és kevés kilométerrel elvihető, szép állapotban. Azért tudnak családi feladatokat is ellátni a Megane (és kategóriatársai) egyes kivitelei, mert a kompakt kategóriából akkortájt a kabriótól a kombiig mindent faragtak, épphogy kerti traktor kivitel nem készült belőlük ugyanazon a néven. Általánosságban igaz, hogy kompromisszumosabbak a korabeli nagytesóknál, de olcsóbbak, gyakoribbak és egyszerűbbek is, Egyet mindenképp meg szerettem volna említeni a listán. Azért a Megane-ra esett a választásom, mert a Laguna mellett igen jól szemléltethető a hasonlóságuk, és ár/érték arányban egy igen jó autó. Az első Octavia a legmegtévesztőbb autó a listán: szedánnak néz ki, pedig ötajtós, ráadásul egy kompakt padlólemezére épül, mégis családi autóként árulták. Kompromisszum itt is akad, de közel sem annyi, mint a többi kisebb tengelytávú lehetőségnél, főleg a csomagtartót kinyitva tűnik fel, hogy ez nem egy Bora, Astra, vagy Megane. Strapabíró, olcsón szervizelhető, korrekt autók, a korabeli VW keresztmotor-palettával, amiből a legjobbak a 101 (később 102) lóerős benzinesek és az 1.9 TDI-k.
Hirdetés
A Használtautó.hu rendszerében 23 db műszakis és klímás Octaviát hirdetnek jelenleg félmillió alatt, itt viszont még van hova tovább, a kínálat legtetejét ezzel a kerettel még nem érjük el. Ez nem véletlen, manapság nagyon népszerűek a híresen megbízható autók, és az Octavia egy közülük. A korrózióra érdemes odafigyelni, az Octaviáknak a többi Golf IV alapú terméknél valamivel rosszabb a rozsdavédelmük. A Citroën nagy hajója teljesen más okból különleges, mégis legalább annyira kakukktojás a listában, mint az előző két - kisebb és kényelmetlenebb - autó. Ez ugyanis egy űrhajó, ennyire modern és kényelmes autó nincs még egy a listában. Hidropneumatikus futóműve egy álom, kényelmesen átsiklik bármin, korrekt az úttartása és még állítható is, ahogy azt az elődöktől már megszokhattuk. Mindemellé hatalmas utastérrel és csomagtérrel rendelkezik, kombiként az utóbbi szinte már feleslegesen nagy. A C5 is fiatal típus ebben a mezőnyben, ez a formavilágán is jól látszik, éppen ezért sokan nem is gondolják, hogy belefér ebbe a szűk anyagi keretbe. Ennek ellenére a 16 jelenlegi találatból legalább 5 igen korrekt állapotúnak néz ki a hirdetés alapján. Az ára főként a futóműve miatt ennyi, sajnos ennek javítása zsebbenyúlós tétel, extra kockázat. De cserébe amíg jó, addig nagyon jó. A Mondeo első három generációja (értsd: az első Mondeo, majd annak csepplámpás faceliftje, ami "a második generáció"-ként volt ismert, majd a következő, teljesen új modell, ami a köztudatban "a harmadik generáció") korrekt ajánlat lehet, jó ár-érték aránnyal. Az első kettő viszont elég csúnyán öregedett, ráadásul alig találni már belőlük jó állapotút. Szerencsére a műszakilag és esztétikailag is sokkal modernebb, 2000 és 2007 közt gyártott Mondeo is bőven belefér már a keretünkbe, ennek ellenére ha valaki a kínálat tetejéből talál egy kiemelkedő állapotú régebbit, azzal is jól járhat. Motorok terén a benzineseknek sokkal jobb a híre, nem véletlenül: a típusnál a dízelek szervizelése könnyen elviheti a fogyasztáskülönbségen megspóroltakat. Éppen ezért a benzinesek ára is jóval magasabb, a következő generációs TDCi dízelmotorok pedig PSA alapúak, csak az elnevezést tartották meg.
Hirdetés
A Peugeot 406 formaterve nem a legfiatalosabb a listán, ellenben egy kényelmes, tágas autó, megbízható motorokkal. Azért került ennyire előre a listán, mert a Használtautó.hu rendszerében található 21 db klímás, érvényes műszakis találat közt igen sok a szép állapotúnak tűnő autó, jutányos áron. Érdemes odafigyelni a vásárláskor a rozsdára, ami a küszöbök alján szokott először megjelenni, és ha az cserére szorul, akkor már jó eséllyel az autó alján is lesznek javítani valók. Általában hosszú extralistával hirdetik őket, de érdemes mindent kipróbálni: közel sem biztos, hogy minden működik bennük. A '90-es évek hagyatéka a motorok jelentős részén is jól látszik. Egyszerű, jól szerelhető hajtásláncokkal kezdte meg a pályafutását, de aki modernebb motorokra vágyik, Euro 3 besorolású benzines és többféle HDi dízel is volt az orrában. A dobogós Vectra legnagyobb előnyei, hogy olcsó, hatalmas, és rengeteg van belőle. A szedán változat mellett ötajtósként és kombiként is kapható volt, elsőre unalmasnak tűnő formaterve pedig néhány igen kreatív részletet is rejt, mint például a különleges első tükrök. Több mint 30 eladó példánnyal ez a Vectra igen jó arányban képviselteti magát a találatok közt, alkatrészellátása is kiváló. Rengeteg belőle a lerúgott munkásautó, ezek, ha műszakilag és kaszniügyben is egyben vannak, nagyon olcsón megvásárolhatók, de nagyon meg kell nézni, mit veszünk. Technikájuk zord körülmények közt mutatott strapabírása viszont jó jel lehet, ha sikerül egy kiemelkedő állapotút találni. Vigyázni kell a küszöböket takaró műanyagokkal, alattuk könnyedén megáll a sár, ezért gyakran onnan indul a korrózió. Ráadásul nem ritka az sem, hogy mire fentről látszani kezd a baj, addigra már igen komoly javítások szükségesek. Éppen ezért mindenképp fontos a karosszéria állapotának a felmérése. Második helyre nálam az első Avensis generáció került, ami műszakilag és esztétikailag is igen közel áll az utolsó Carinához. Kívülről és belülről is keskenyebbnek, de hosszabbnak hat a konkurenciánál, formaterve rengeteg lekerekített elemmel operál. Szintén forgalmazták a szedán mellett praktikusabb változatokban is, de nekem valahogy az ötajtós és a kombi is kissé aránytalannak hat hátulról. Ennek ellenére a térkihasználásuk remek, a többi meg ugyebár szubjektív. Rozsdát a küszöbök végein, a taposók külső széleinél, az első sárvédőn, a futómű bekötési pontjainál és a csomagtérpadló mélyebb pontjain érdemes keresni, ha itt nincs, máshol sem valószínű, hogy lesz.
Hirdetés
Ebből az Avensisből félmillió forint alatt nincs túl sok, a Használtautó.hu rendszerében 12 autót hirdetnek. Nemrég kipróbáltunk egy 1,6 literes, de még nem VVTi-s benzinmotorral szerelt, elsőre igen korrekt állapotúnak tűnő, de azért itt-ott harci sérülésekkel tarkított példányt, melynek tesztjét ide kattintva olvashatod el. A hirdetett autók jelentős része jó műszaki állapotban van, ráadásul a teljes motorpalettája megbízhatónak számít, ezért tettem a második helyre. A lista élére egy olyan autó került, amiből elképesztő mennyiségű szaladgál az utakon. A Passat B5 generációja visszatért az Audi A4-gyel közös alapokhoz, így mindkét márka legjobb motorjait egyesítette egy kiemelkedő platformmal: hosszmotoros, megbízható, jól átgondolt autó. Éppen ezért az olcsó autók népszerűségének növekedésével folyamatosan emelkedik az áruk, működő klímával már csak 13 találat fér bele a keretbe. Ezek nagy része még facelift előtti, de akad azért az újrarajzolt, B5.5 változatból is. Rozsdavédelme korrekt, a lecsavarozható, cserélhető elemeken szokott megindulni a korrózió, ezek viszont utángyártottan és bontva is rendelkezésre állnak. Legdrágább fenntartási tényezője, hogy motorváltozattól függetlenül az Audi platformmal járó alumínium lengőkaros futómű lesz az elejében, ami csak addig örömhír, amíg működik. A Skoda Octaviához hasonlóan az 1,6 literes benzinmotorral és az 1,9 literes, adagolós TDI turbódízelekkel a legmegbízhatóbb, de aki igazán messzire akar rugaszkodni a földtől - és van pénze tankolni - annak a 2,8 literes V6 benzinmotor is ajánlható, a V6 TDI-ket viszont érdemes inkább elkerülni. Mi nemrég egy 1,9 literes PD TDI változatot próbáltunk ki, amiben ráadásul a világ összes kilométere is benne van már, tesztjét ezen a linken érheted el.

Mindez persze nem azt jelenti, hogy ezekkel a típusokkal nem lehet melléfogni, nem feltétlenül ezek a legjobb használt autók, amit ember valaha tervezett és gyártott.

Sajnos ezek már mind idős gépek, nagyon ritka, hogy teljesen hibamentesen üzemeljenek további 5-10 évig, de szerencsés, átgondolt választással és a kötelező szervizeken felül folyamatos javításokkal szinte mindből lehet találni olyat, ami költséghatékonyan kiszolgálja a családot.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?