Csapatnál a hétvégén? Erre indulj, ha közel a Pilis!
Van 5 tippünk, merre indulj, ha kicsit kikapcsolnál a hosszú hétvégén
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Tévedés azt hinni, hogy Magyarországon nincsenek jó útvonalak. Most mutatunk ötöt, amikért még nem is kell messzire menni a fővárostól.
Hazánk tele van csodálatos helyekkel, elég néhány órát autózni ahhoz, hogy fantasztikus természeti értékeket testközelbÅ‘l csodálhassunk. Szép a tengerpart, imádom a Magas-Tátrát, de senkinek sem árt, ha közelebbrÅ‘l is megismeri saját hazáját. El lehet tölteni a Hortobágyon is egy hetet gond nélkül úgy, hogy az ember meg sem áll és közben állszakÃtó élményeket szerez, és még messzire sem kell menni érte. Számtalan olyan helyszÃnt mondhatnék még, ami egy hétvége alatt bejárható, és most egy hosszú hétvége érkezik. De ez egy autós oldal, Ãgy a turisztikai értékeket most egy kicsit el fogom fojtani és olyan élményeket ajánlok, amikhez autó szükséges.
Hatalmas tévedés azt állÃtani, hogy itthon nem lehet nagyot autózni, temérdek olyan útvonalunk van, ami valódi élményt okoz a sofÅ‘rnek.
Az úthálózat általánosan szar rossz, már a minÅ‘ségét tekintve, ezzel sajnos nem tudok vitatkozni, de vannak szakaszok, amiken nem gáz a kÅ‘kemény futómű, és az öregebb vasak is ki fogják bÃrni. ElsÅ‘ körben öt olyan útvonalat ajánlanék, amik a Budapesten és annak vonzáskörzetében élÅ‘knek kedveznek, ugyanis a Pilisben fogunk tekeregni.Két alapmű fut át a Pilis hegység legmagasabb pontjai között, az egyik a 1111-es, a másik a 1116-os út. Pomázi gyerekként végigkÃsérte az életemet ez a környék, nem mondom, hogy ismerem, mint a tenyeremet, de tudom, merre kell elindulni, ha szépet akarok látni és tudom, hogy érdemes is. A gyalogos túraútvonalak csodálatos helyeken visznek, de mióta vezetek, kicsit más értelmet kapott az otthonom környéke. Az elsÅ‘ és leghÃresebb (vagy hÃrhedtebb?) szakasz a Pomáz-Esztergom, közbeszúrva egy csöpp DobogókÅ‘i kitérÅ‘vel. A 1111-es út minÅ‘sége mondjuk úgy, hogy átlagos,
a csobánkai lehajtó után csak Pilisszentkereszt után kell számÃtani nagyobb kátyúkra.
Az elsÅ‘ bal kanyarban nem is érdemes még nagyon tolni, utána fölfelé DobogókÅ‘ig nem lesz nagyobb úthiba. A kanyarok többsége széles, de a széleik töredezettek, vannak kisebb dobbantók is, amiken már láttam Suzukit úgy megpattanni, hogy háttal csúszott a fák közé, szóval régebbi, nem felkészÃtett technikával azért vigyázzunk. Arra persze nem buzdÃtok senkit, hogy gyorsabban menjen a megengedettnél, ami szinte végig 90 km/h, a kanyarok miatt ez a tempó is élvezetes lesz.A dobogókÅ‘i kitérÅ‘ után egy enyhe jobbost követve a szakasz legélesebb balos visszafordÃtójához lesz szerencsénk. A burkolat innentÅ‘l kezdve gyalázatos több helyen, Ãgy a tempóból érdemes visszavenni és élvezni a kanyarok harmonikus lekövetését. Arra tökéletes, hogy a fejünk felett összefűzÅ‘dÅ‘ fák látványát élvezzük és megtanuljuk értékelni az autónk mechanikai értékeit. A 318is nem egy erÅ‘gép, nincs bajban hegynek fölfelé sem, de nem ez lesz, amiben végzetesen szétszaladnak a lovak. De ott van benne az a gépszerűség, a lötyögÅ‘s váltón keresztül is kézzel tapintható vas, a merev karosszéria és a halványan érezhetÅ‘ hátsókerékhajtás kigyorsÃtáskor. Hétköznapi tempóval nekem ennyi bÅ‘ven elég, Pomáz és Esztergom között kiismerhetÅ‘ a legtöbb utcai autó,
versenytechnikának nyilván kevés a hely, de egy hétvégi autózáshoz remek – pláne hétköznapinak, amikor üres a hely.
Családi kirándulásnak sem utolsó, DobogókÅ‘n adott a kirándulási lehetÅ‘ség, de Kétbükkfa-nyeregtÅ‘l is több túraútvonal indul. Ha csak autózni jöttünk, akkor a Barátkút parkolójánál már vehetünk is egy 180-fokos fordulót és indulhatunk vissza. Vagy mehetünk tovább Esztergom felé és a Bazilika, vagy a hÃd útbaejtésével a 11-esen Visegrád felé hajtva Lepencénél kanyarodunk le jobbra.A Szentendre-Lepence szintén alapmű, a környék bár népszerűbb, mint az esztergomi szakasz, de minÅ‘ségben nem jobb.
Erre mondjuk most egy darabon már történt változás, a lepencei végén pár kilométeren kicserélték a burkolatot, de csak a majdnem egyenes szakaszon, és hozzáteszem, hiába teljesen új, egy méteren belül sem sikerült simára döngölni. Szerpentin tekintetében a lepencei szakasz kicsit izgalmasabb, több a szinte teljesen visszafordÃtó kanyar és a legtöbbet teljesen belátni, pláne télen. Az úthibák és az útra folyton hulló kövek miatt résen kell lenni, de a sebességhatár környékén autózva nagy galibát nem okozhatunk. Ha Szentendre felÅ‘l indultunk neki és csak az autózás miatt, akkor Prédikálószéknél érdemes visszafordulni, utána már nem lesz érdemi kanyar, ellenben ha tovább megyünk, akkor ejtsük útba a visegrádi Panoráma utat. Ennek egyes részeit szintén felújÃtották, de Ãgy is maradt benne hiba, és hétvégén rengeteg a turistabusz, Ãgy ez hétköznapra lehet jó móka, nem mellesleg hibátlan kilátással az egyetlen közbeszúrt megállóhelyen.A két emlÃtett szakasz nem egy Stelvio-hágó, vagy Grossglockner Hochalpenstrasse, de egy hétköznapi autóval is élvezhetÅ‘, nem mellesleg BudapesttÅ‘l 25-30 perc alatt elérhetÅ‘, vagyis tényleg csak egy röpke kiruccanás. Visegrád felÅ‘l nyugisan visszacsoroghatunk a 11-esen a Duna part mentén, ebben az esetben az ebédet személy szerint Dunabogdányra szoktam idÅ‘zÃteni, ki nem hagynám a pisztrángot, ha arra járok. A Dunakanyar csodálatos, de a másik part sem csúnyább, sÅ‘t, bár az autós útvonalak helyett inkább a gyalogosan túrázóknak kedvez Zebegény és Nagymaros, autóval már mélyebben a Börzsöny felé kell vennünk az irányt. De maradjunk még a Pilisnél, hiszen akad még helyszÃn, amit érdemes kipróbálni, megtanulni, megtapasztalni. Budakalász felÅ‘l, szintén Pomáz érintésével
Esztergom felé indulva, de Csobánkánál lekanyarodva Pilisvörösvár felé is vár egy pár kilométernyi öröm.
A rövid távon belüli szintkülönbségek különös fűszert adnak az éles kanyaroknak, az út minÅ‘sége pedig nem katasztrófa. Itt-ott dobálós, érdemes óvatosan kigyorsÃtani, és ha szintén csak ezért érkeztünk, a pilisvörösvári temetÅ‘nél vehetünk is egy fordulót.Továbbhajtva Piliscsabát érdemes útiránynak venni, majd Tinnye felé balra kanyarodni. Ãœvegtigris megvan? Na, a Garancs-tó sarkán még mindig kint feszÃt Lali büféskocsija, üzemel is, szóval kérhetünk kávét frissen, vagy kétbubis vizet a sorsjegy mellé. Az útszakasz egyébként meglepÅ‘en izgalmas, a kanyarok viszont szűkek és jó idÅ‘ben is sötétek a növényzet miatt.
Ez az útirány egyébként tökéletes arra is, ha hétköznap az M1, vagy M7-es felé kellene indulnunk,
mondjuk SzentedrérÅ‘l, a Tinnye-Perbál-Tök-Zsámbék útvonalon keresztül lényegében ugyanannyi idÅ‘, mintha a fÅ‘városon keresztül mennénk. Tinnye után Perbál felé jó az út, de különös izgalmak nem várnak már ránk, a Bajna-Héreg közötti tényleg pár kilométeres szakaszt Úny felé érhetjük el leghamarabb. Erre viszont az útburkolat gyalázatos, a 1122-es útból java részt csak egy sáv maradt, Ãgy Bajnát érdemes inkább Zsámbék felÅ‘l Szomoron át megközelÃteni. Bajna és Héreg között 10 kilométernyi rövid móka vár, ugyanis három, szinte teljes visszafordÃtó kanyar mellett több tempósabb is következik, az aszfalt pedig tükörsima.A vezetés öröme itthon is kiélvezhetÅ‘, keresni kell a jó helyeket, de nem vagyunk teljesen meglÅ‘ve szerencsére. Fontos persze, hogy a sebességhatárokat tartsuk észben és biztonságos keretek között autózzunk.
Az sem mellékes, sőt, talán a legfontosabb, hogy legyen jó abroncs az autón, a futómű-alkatrészeket is folyamatosan ellenőrizzük!
Ha azt érezzük a kormányon, hogy küzdeni kell a vassal, pedig csak egy 320d, nem valószÃnű, hogy a túlmotorizáltság adja a kihÃvást. Legyünk észnél, ezek a szakaszok egy Kia Ceeddel is nagyon jó mókát nyújtanak, Ãgy most nem a versenyzÅ‘khöz szólok, Å‘k úgyis tudják, hová érdemes menni. Vannak még tippjeink, merre érdemes indulni az országban, ha autóznál egy jót, de biztos vannak még jó szakaszok ezeken kÃvül is. Ha ismersz ilyet, Ãrd meg kommentben!
Jó cikk! Én messze vagyok… úgy 300km de majd 1x… Elmentem magamnak könyvjelzÅ‘ként, remélem nem törlitek egy ideig. Az amg gt fotója pontosan hol készült? Utca név?
Panoráma utca a helyszÃn Visegrádon, ez vezet föl a várig és tovább a bob pályáig, igazából ezt a helyszÃnt könnyű megtalálni, mert az egyetlen pont, ahol meg lehet állni ilyen kilátás mellett. Jó szórakozást, ha sikerül arra fordulni!:)
Tényleg nem mindenki Budapesti ebben az országban, Ãgy én sem. Egy katalizátor törés miatt Tatabányáról mentem Budakalászra kipufogó végdobért az ottani bontóba, 83 lóerÅ‘s 8 szelepese Dacia Lodgy 1,6-ommal, és mivel nem szeretem az M1 autópályát az erÅ‘s forgalom miatt, ezért a cikkben szereplÅ‘ szinte összes úton végig mentem aznap. A táj szép, vannak izgalmas kanyarok és jó kigyorsÃtási lehetÅ‘ségek, DobogókÅ‘re is felmentem a kilátóhoz, de az útminÅ‘ség ennyi megtett út alapján összességében borzalmas, kivétel a 117-es út Esztergom mellett (szép egyenes, majdnem mint egy jó autópálya), és a Tát-Bajna-Héreg út minÅ‘sége szuper. Amikor aznap hazaértem, már a tatabányai megszokott kátyúk testi fájdalmat okoztak, mert aznap már kb. 1.000.000 kátyún mentem keresztül! Lenne mit javÃtani a felsorolt utakon. Az egyik legszebb volt Csobánka környéke, a Zsámbék-Tinnye szakasz viszont az erÅ‘s forgalom miatt nem volt élvezhetÅ‘ (hétköznap).