Csillagok között – A Mercedes dizájn-főhadiszállásán jártunk

Sindelfingenben születik minden, amit egy Mercedesen látunk

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Hogy lehet órákat beszélni az új E kupé szellőzőiről és mi vezérli a Mercedes dizájnereit? A legtöbb kérdésre választ kaptunk Sindelfingenben.


Már az üvegen keresztül megcsillan az AMG GT Vision tanulmányautó a fogadótérben, csípőből lőném róla az első 150 fotót, de mire elsütném a telefonom, csattan egy matrica a kamera lencséjén. Nagyjából ennyire szigorú hely Sindelfingen, ami talán nem is baj, másfél perc alatt estem volna kétségbe megfelelő mennyiségű tárhely híján. Egyáltalán nem fotózhattunk, pedig annyi érdekességet, el nem sütött formai jegyeket, tanulmányautókat, temérdek agyagmodellt és álcázatlan E-osztály kabriót láttunk, hogy napokig lehetne róla beszélni. Még szép hátsójú E kupéhoz is volt szerencsénk, de megpróbálom elkezdeni az elején, ugyanis a Mercedes vezető formatervezője, Gorden Wagener vár minket a kétfalnyi vetítővel felszerelt sötétszobában.
Komplett életet terveznek a Mercedes dizájnerei Sindelfingenben. Nem csupán autókat, amire elsőre gondolunk, hajót, repülő- és helikopterbelsőt, de szállodai szobát is tetőtől talpig. Ha van sok pénzünk, kivehetünk egy a Mercedes által tervezett apartmant a szingapúri 9, vagy a londoni 6 közül, és úgy megélhetjük azt, amit Sindelfingenben álmodnak. Bútorok, csillárok, ruhák, komplett épületek, a világot képesek megrajzolni, tulajdonképpen már meg is tették. A vezérirányt pedig egyszerűen csak úgy hívják: Sensual Purity. Szigorú fordításban érzéki letisztultságot jelent, de annyi minden van mögötte, hogy azt el sem hinnénk. A Mercedes által már tradicionálisan szolgáltatott luxus és a modern, egyszerű és letisztult vonalak összemosása egy nagy egésszé óriási feladat.
Egy Mercedesnek egyszerre kell megfelelnie annak, hogy első látásra belezúgjon mindenki, tehát ehető legyen a forma, de közben rengeteg újítást hordozzon magán. Ezt a két jelzőt egyszerűen csak Hot és Cool faktornak jellemzik. Wagener nem győzi hangsúlyozni, mennyire nehéz a dizájnerek feladata, hiszen ők valódi időutazók. A jövőt tervezik, mire egy mai látványterv megvalósul, több év telik el és a kész autó formája is a gyártás megkezdése előtt minimum 2,5 évvel már elkészül. Nekik ma kell tudni azt, hogy mit fognak szeretni az emberek 3-5 év múlva, közben folyton a múltban kell turkálni visszahozható, vagy visszahozandó jellegzetességek, hagyományok után. Az előadás végére eljutottunk az F015 kódnevű, tojás alakú önvezető tanulmányautóhoz, amiben a nap végén még sikerült is elfoglalnom az egyik széket, így láthattam, milyen jövőt nem szeretnék, de attól függetlenül elképesztő, amit a Mercedes dizájnerei véghezvisznek egy-egy ilyen tanulmányautón.
Hirdetés
Az F015 közel minden, amit a Mercedes az elkövetkezendő 15-20 évben szeretne megvalósítani, kezdve az önvezetéstől az utas és gyalogosbiztonságon át a tradicionális és letisztult formatervig. A legtöbb funkció működik benne, ami önmagában is érdekes, hogy szinte mindent a lehető legközelebb akartak hozni a jövőből. Az ajtók motorosan nyílnak, az ülések kifordulnak maguktól, a beszállás kicsit bajos, de az anyagok mind mintha véglegesek lennének. Kicsit szűk, főleg fejtérben, valószínűleg, ha nem 26 colos kerekekkel készül el, több helyet sikerül összehozni. Mellette körbenyálazhattuk a csodás Maybach Six kupét és az alakváltó IAA tanulmányautót, amivel rekordértékű, 0,19-es alaktényezőt voltak képesek összehozni. Egyszer talán megvalósul, sőt, talán az egyik szobában már reszelgetik is a végleges verziót, erre persze nem kaphattunk választ. Viszont már ebben is ott feszít az új E-osztály kupéban debütált látványos belső légbefúvók hada, csicsás megvilágításban, amit szerencsére nem vittek gyártásba.
Legfrissebb hivatalos munkájuk volt természetesen a középpontban, amit néhány pillanatra el is hittünk, hogy ott állunk mellette, de kiderült, hogy a fehér kupé csak agyagmodell, amit csak az ajtók vastagsága tudott elárulni. A repülőgépek hajtóművére hasonlító légbeömlőkről szinte minden percben kaptunk némi információt és készítésének minden fázisát is láthattuk egészen a sorozatgyártott darabig. Amire nagyon büszkék, hogy állításuk szerint is ez az eddigi legszebb légbefúvó, amit Mercedesbe szereltek, valamint az eddigi leghatékonyabb is. A látványos bordák úgy szórják a levegőt, mint eddig még soha. Az egész egyben mozog, fordítani kell a nyitás-záráshoz, és olyan finoman és puhán kattan, hogy azt még az Audi is megirigyelné, pedig a TT-ben sem egyszerű elmagyarázni az érzetet. Egy Mercedesnek minden érzékünkre hatnia kell, főleg a beltérben, nem elég, ha a fabetétet csak látjuk, de hozzáérni borzalmas. Az E kupéban debütáló, eddigi legvékonyabb, időtálló festékréteggel ellátott valódi, nyersnek tűnő fabetétet is megtapogathattuk, amivel egész nap ellettem volna.
A Mercedes jellegzetes formai jegyei látszólag minden autón ugyanazok, de az E kupé agyagmodelljei között elárulták, a C-től fölfelé inkább a lágyabb vonalak, domborítások uralkodnak. Míg a C-osztályon majdnem végigfut egy határozott él, az E-osztályon ilyen már nincs. A program végén viszont láthattuk a következő Mercedesek dizájnirányzatát előrevetítő Aesthetik A tanulmányt, ami a jelenlegi korszakot jövendölő tanulmányhoz, az Aesthetic One-hoz hasonlóan egy lepellel letakart autót ábrázol. Az életnagyságú modellről azt is elárulták, hogy a hamarosan érkező, talán újabb Kecskeméten gyártott modellként bemutatkozó szedán A-osztály vonalait rejti, ami a jelenlegi CLA-tól eltérően valódi 4 ajtós lesz. A vörösen illetve kéken megvilágított modell Hot és Cool oldala egyaránt látványos, és úgy tűnik, az autó teljes hosszában végighúzódó él a Mercedes jövője. Valamint ami a legfontosabb, a múltidéző, és az AMG GT-n már alapáras függőleges rácsozású Panamericana maszké a jövő, amitől később minden Mercedes egy kicsit klasszabb külsőt kap.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 22:16
    Permalink

    Nincs még egy márka amely ennyire profi körítést ad a termékének, a Mercedesnél már az általuk használt betűtípus is tökéletes, és évek óta védjeggyé vált. A Stuttgarti élményközpontnak nincs párja, mind mennyiségben mind minőségben, és a nagyobb oldtimer-rendezvényeken is sokkoló, hogy mennyire ügyel a részletekre a Mercedes, mint a youngtimer tulajok támogatása és alkatrészellátása.

    Ezt a piros Maybach kupét élőben láthattam Párizsban, [url]http://autossagok.blog.hu/2016/10/04/parizsi_autoszalon_tanacsok_i_resz#gallery-1475534284_1[/url] valami lenyűgöző közelről, hatalmas, de mégis kecses, aki látott már elmebeteg méretű Bentley kupékat a 30-as évekből, azok ugrottak be róla. Messze a párizsi autószalon leglátványosabb autója volt, pedig akadt pár durva tanulmány (pl Renault Trezor, DS), de erről simán elhinném hogy gyártásba is kerül valamilyen formában.

    Mondjuk ettől még simán összejöhet, hogy egy adott kategóriában nem a Mercedes hozza a legjobb autót, de most nagyon jó lendületben vannak.

Vélemény, hozzászólás?