Csillagos hetes? Kipróbáltuk a Mercedes belépő nagycsaládosát

A legolcsóbb nagycsaládos csillagos - Mercedes-Benz GLB teszt

Hétülésesként a nagycsaládosok 2,5 milliós ártámogatására is jogosult a Mercedes-Benz GLB, ami alapdízelével is egészen jól használható modell.

Nem vitás, hogy ez a legnagyobb "kompakt" Mercedes, pedig már a tavaly nyáron tesztelt GLA sem volt kicsi. Ha méretben, 12,4 centivel nagyobb (4,63 méteres) hosszával egyértelműen ez "szól nagyobbat", a forma szerintem a GLA-nál jobb. Ez persze szubjektív, és van is érv bőséggel a GLB mellett, főként hazánkban, ahol az opciós harmadik üléssor megrendelésével a nagycsaládosok rögtön igényelhetik is hozzá a 2,5 milliós ártámogatást, tavaly még 10 millió forint alatt is megkaphatták az alapverziót. Most már éppen nem, de nem sokkal felette, legalábbis benzinmotorral. A dízellel azért már nincs GLB 10 millió forint alatt, még akkor sem, ha beérjük az alapváltozattal, ahogyan a tesztautó konfigurálásakor is tették. Ez most ismét egy alap közeli felszereltségű tesztautó, ami egyébként jól mutatja, egy Mercedes-Benz alapból is jó. A GLB esetén a 180 d alapdízel is kétliteres (kód szerint az OM654q), még ha csupán 116 lóerős is. A "klasszikus" Mercedest áhítóknak lelombozó lehet, hogy ez a motor keresztben van beépítve és ráadásul az első kerekeket hajtja. Viszont az erősebb motorokkal változó osztásarányú összkerékhajtás is elérhető, igaz alapesetben túlzottan nem hiányzik. A GLB vezethetősége még ezzel az alapdízellel is jó, 280 Nm nyomatékával elég biztosan mozgat, ami nem is meglepő azok után, hogy ez a nyomaték 1200-2600/perc között konstansan megvan. Alacsonyról is jól húz, s ehhez passzoló az igencsak hosszúra áttételezett, gyorsan és finoman kapcsoló 8G-DCT duplakuplungos automataváltó, ami mindenképp jár a GLB-hez.
Hirdetés
Az alapmotorra talán csak az utal, hogy viszonylag sokszor kapcsol vissza a váltó, viszont a motor itt most nekem jobban szigeteltnek tűnt, mint a nyáron próbált GLA 200 d esetén, igaz, talán csak kímélősebben hajtottam, ha már alapmodellről van szó. Menet közben inkább tűnik egy biztos erőtartalékkal rendelkező, mint egy alap gázolajosnak. A 100-as sprint 11,3 másodperces értéke tökéletes egy családi autóhoz, az pedig talán nem tragédia, hogy a végsebesség nem éri el, csak közelíti a 200 km/órát. Fontosabb, hogy a 130 km/órás utazótempó "nyolcadikban" mindössze 1900/perc fordulattal futható. A téli gumis tesztautónál meglepett, hogy ilyen tempónál az étvágya már 8 liter fölötti volt, míg 120-nál (száraz időben) 6 alatti. Az 1,66 méter magas, 1,83 széles és 4,63 hosszú autó étvágya (a nagyobb közegellenállás miatt) esőben is érezhetően megnőtt, viszont alapvetően takarékos. Ha többet megyünk, mint a nagyjából 10 kilométeres bemelegedési ciklusa, akkor városban is 6 liter körül fogyaszt, országúton az 5 liter felülről közelíthető, autópályán pedig nyilván erősen tempófüggő. Nálam a tesztátlag kereken 6 liter lett tankolás szerint, ami elég jó érték, mert bár a GLB már említetten a legkisebb hétüléses Mercedes, a már szintén említett 4,63 méteres hosszával és főként 2,83 méteres tengelytávjával csöppet sem kicsi, inkább azt mondom, józan méretű. Noha elöl hajt, a Mercedesekre jellemző átlag feletti fordulékonyságával külméreteit meghazudtolóan jól manőverezhető, s a lekerekített hasábforma átláthatóságával sincs gond. A forma nekem az első, még szögletes GLC-t idézi. Ebben is van egy kis G-osztályos robusztusság, pedig valójában egy sokkalta puhányabb, leginkább közúti modellről van szó. Kérhető hozzá adaptív lengéscsillapítás is, ebből az autóból persze kimaradt, ami nem baj. Az alapáras "Komfort" futóművel és a 18 colos, viszonylag ballonos, 215/60 R18-as abroncsokkal kellemesen rugózott. Kanyarjellemzőit azonban csak visszafogottan vallattam, téli gumival sem a múlt hétvégére jellemző nyárias időben, sem az azt követő monszun-esőben nem lett volna sok értelme.
Hirdetés

Kényelmes utazásra tökéletes az alapdízellel is a GLB.

Első ülései változtatható laphosszúságúak, a második sorban 12 centis úton tologatható az ülés, széles tartományban, 40:20:40 aránnyal változtatható a támla dőlésszöge. Ebből már kiolvasható, a középső ülőhely jóval csenevészebb, mint a két szélső, így komfortos helyet leginkább négy utasnak kínál a GLB is. Viszont ha a szükség úgy hozza, el tud vinni hetet is. A leghátsó sorra maga a gyártó mondja, hogy 1,68 méteres testmagasságig ajánlja csupán, akkor is érdemes a középső sort nem teljesen hátratolni. Ügyes viszont, hogy a harmadik üléssorba is jutottak Isofix-gyerekülésrögzítők, így nyugodtan kerülhetnek a legkisebbek leghátra. Jutott még USB-csatlakozó is a harmadik sorhoz és persze a másodikhoz is, ám a Mercedes-Benz sajnos konzekvensen USB-C csatlakozókat kínál már, ami a nem a legfrissebb készülékeket és kábeleket használóknak kényelmetlenség lehet, tekintve, hogy alapáron szivargyújtó-stekker sincs. Hátrányként éltem még meg a Style-csomaggal (elektromos csomagtérajtó, LED High Performance fényszórók és tologatható hátsó ülések) és első ülésfűtéssel felszerelt, de mást nem adó tesztautó 58 420 forintos műbőr üléshuzatát, ami helyett én biztosan inkább javasolnám a szövetkárpitot, ez ugyanis már a kora tavaszi időben is izzasztónak bizonyult, a hidegebb napokon pedig az ülésfűtést nem kapó hátsó utasok panaszkodtak a hőérzet kapcsán. A felármentesen csupán 7-7 colos digitális műszerblokk és központi kijelző is mutatta az autóban, hogy érdemes lett volna áldozni a 10,25 colos nagyképernyőkre, így ugyanis hatalmas zongoralakk kávát kapunk a nagyobb panelek helyére, gyári navigáció nélkül a felármentesen kapott érintőpadnak sincs sok értelme.
Hirdetés
Érdekesség, hogy a GLB extrái a prémiumszegmensben egész olcsók, s a bázis auudiorendszer és kihangosító is teljesen minőségi. Tolatókamerát, aktív vészfékrendszert ráfutásveszélyre figyelmeztetéssel, tempomatot és sávtartót már alapáron is kapunk, igaz utóbbi egy-egy kerék hirtelen megfékezésével hoz vissza a sávba, vagy akár a sáv széléről és egyben regulázza meg a sofőrt, hogy eszébe ne jusson a vonalhoz közel menni. Holttérfigyelő 180 ezer forintért, távolságtartós tempomat viszont csak csomagban, sok egyébbel együtt, csaknem 1 millió forintért kérhető. Nem vagyok benne biztos, hogy érdemes lenne tovább extrázni a GLB-t, hiszen egyrészt már alapból is elég jó, igazi Mercedes, másrészt így sem olcsó. A tesztautó éppen csak 15 millió forint alatt maradt, ellenben a legtöbb szemlélőnek tetszett, "komoly csillagos modellnek" tűnt. Voltaképp az is, jó használhatósággal, 5 ülés mögött 570 literes, azokat a leghátsókhoz hasonlóan síkba döntve 1805 literes raktérrel. Már csak egyetlen kérdés maradt: vajon kik lehetnek a GLB vevői? Véleményem szerint azok a korábbi Mercedes-vásárlók, akik A, B, C modellekből praktikus, hétüléses SUV-ra vágynának, másrészt azok is, akik egyéb márkák családi autói után belekóstolnának a Mercedesezésbe. Szerintem egyik kör sem fog csalódni, hiszen a GLB egy praktikus hétüléses, egész vagány SUV, a márkára jellemző minőséggel, részletekkel, korrekt hajtáslánccal és persze a csillaggal az orrán, ami nem csak önmagáról szól, hanem például arról is, hogy az új modellekhez vezetéstechnikai tréning és 4 év/120 000 km garancia és azon időre ingyenes karbantartás is jár. Mindezekkel együtt már nem is olyan rossz a tesztautó 14,938 milliós listára és 12,438 milliós nagycsaládos ára.
Értékelés
Pozitív
Csendes, takarékos dízelmotor, jó váltó, kényelmes futómű, variálhatóság, hatótáv
Negatív
Izzasztó műbőr üléskárpit, alapáron csak 7 colos kijelzők
Árak
Tesztmodell alapára
13 492 999 Ft (2021.04.14.)
Tesztautó ára
14 938 259 Ft (2021.04.14.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1950 cm3
Teljesítmény:
85 kW (116 LE) 3400-4400 1/min-nél
Nyomaték:
280 Nm 1200-2600 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11.30 s
Végsebesség:
188 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,9 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4634 mm
Szélesség:
1834 mm
Magasság:
1659 mm
Saját tömeg:
1680 kg
Össztömeg:
2195 kg
Tengelytáv:
2829 mm
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Csomagtér:
570-1805 l
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro6
Hengerűrtartalom:
1950 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (8 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
280 Nm 1200-2600 1/min-nél
Teljesítmény:
85 kW (116 LE) 3400-4400 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
188 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11.30 s
CO2-kibocsátás:
132 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,9 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,0 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?