Csökken az európai újautó-piac, rengeteg villanyautó jön Kínából

Európában az öt legnépszerűbb elektromos modellből kettő már Kínában készül

Nem tértek még magukhoz az új autók eladásai kontinensünkön a koronavírus-járvány után, de az látszik, hogy a Kínában gyártott autók már jelentős szeletet hasítanak ki a piacból.

A májusi autóeladási adatokat összesítette a JATO Dynamics és azok nem festenek túl fényes jövőt. Összesen 1,09 millió új autót értékesítettek Európában, ami 2,5%-os csökkenés az előző év májusához viszonyítva. Felipe Munoz elemző szerint a koronavírus-járvány előtti újautó-piac még nem tért vissza, jelenleg az akkori szint 75-80%-án vagyunk. Sok európai autógyár nem működik teljes kapacitáson, ezt pedig a kínai gyártók próbálják meg kihasználni.
Hirdetés
A kínaiaknak ki kell használniuk minden egyes hónapot, még mielőtt az EU büntetővámok életbe lépnének. A németek ugyan elutaztak Kínába, hogy kompromisszumot találjanak, de nem érkeztek hírek arról, hogy ez sikerült volna. A vámok leginkább a SAIC tulajdonában lévő MG-t fogják érinteni, ami pont az alacsony árazásával próbál érvényesülni a piacon. A 38,1%-os vám miatt jó esély van rá, hogy az MG inkább a belső égésű modelljeire helyezi majd a hangsúlyt. Már csak azért is, mert a villanyautók eladásai 11%-ot, a hibrid autóké 7%-ot estek vissza 2023. májusához képest. A legtöbbet eladott elektromos autók listáját a Tesla Model Y és Model 3 vezeti, ezeket a Volvo EX30, valamint a Volkswagen ID.4 és ID.3 követi. A top 5-ben tehát két olyan modell van (a Model 3 és az EX30), ami Kínában készül. Az ázsiai országból a Volvo, a BYD és a Smart is növelte eladásait. A belső égésű motoros autóknál azért még mindig jelentős az európai dominancia, a legnépszerűbb modellek sorban a Volkswagen T-Roc, Volkswagen Golf, Dacia Sandero, Renault Clio és Škoda Octavia. Márkák szintjén a Volkswagen és a Toyota áll a dobogó első két helyén, negyedik a Renault, ötödik a Škoda. A harmadik helyen lévő BMW, a hatodik helyen lévő Audi és a hetedik helyen lévő Mercedes-Benz eladásai mind csökkentek, szemben az előbb említett gyártókéval. A top 25-ben a legnagyobb változást a Tesla produkálta, 33%-kal gyengébb teljesítményt nyújtottak idén májusban, mint tavaly.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2024.07.07. at 17:03
    Permalink

    Akárhányszor a JATO valamilyen cikke kerül elém, mindig elkerekedik a szemem. Valahoyg akkor is szeretnek manipulálni ha nem kell épp Toyota reklámot kell készítenie.

    Azért nem árt egy pillantást vetni a hivatalos adatokra (ACEA májusi táblázatok https://www.acea.auto/files/Press_release_car_registrations_May_2024.pdf ), mert a világvége valami más…

    Ezek szerint (bár a májusi adatok tényleg csökkenést mutatnak), a teljes év össz-átlaga még mindig zsíros 4,5% os növekedésben van.

    Ami viszont fontos: ezekben a számokban nincsenek benne egyes kínai márkák (pl BYD, Lynk and co), bár az MG igen. Így a csökkenés adott esetben növekedést is jelenthet a kívül eső márkák esetében.

    Ami ez utóbbi márkákat illeti, ACEA tagság híján nem könnyű összeszedni hogy mi is történik, de a vannak országos jelentések amiben szerepel pl a BYD. Ennek alapján a kínai veszély még odébb van: a BYD egyelőre még a bemutatóautóit szállítja le, de pl a Lynk and co eladásai már esnek össze (arról a kevésről is), ahogy a Polestar sem remekel.
    Érdekes látni azt is, hogy az MG egyes erős piacokon (pl Spanyolország) már veszít a részesedésből.

    A villanyautók

Vélemény, hozzászólás?