Csökkenhet a Toyota hidrogénhajtású autójának ára

A hibridek árát célozza a Toyota Mirai

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Megkétszerezi hidrogén üzemanyagcellás projektjének költségvetését a Toyota, ami a hidrogénhajtású modelljeik elterjedését, így az áruk csökkenését eredményezheti.

Habár jelenleg úgy tűnik, az akkumulátoros villanyautók irányába mozdult a világ, a Toyota tovább dolgozik az üzemanyagcellás járművein is. Itthon sajnos nincs megfelelő infrastruktúra hozzá, de a világ más tájain gond nélkül használják már a vizet kipufogó autókat. Kaliforniában személyesen tapasztaltam, hogy nem is annyira ritkák a forgalomban a Toyota Mirai modellek, amelynek hamarosan érkezik a második generációja. Ez a modell egy feltöltéssel már akár ezer kilométert lesz képes megtenni, és a technológia fejlesztésével párhuzamosan csökkenő költségeknek köszönhetően jóval szélesebb körben lesz elérhető. Az igazi áttörést azonban a harmadik generációtól várja a Toyota. A 2020-as évek végén piacra kerülő Mirai (valamint a technológiát alkalmazó, számos további típus) már a hibridek mai árszintjén vásárolhatók majd meg.
Hirdetés
A Prius 1997-es bemutatása óta a hajtástechnológia költsége 75 százalékot csökkent. Jelenleg a Toyota Mirai 78 600 euróba kerül, aki körülbelül 25,5 millió forintot jelent, ám a Priushoz hasonló ütemben csökkenhet az ára. Feltéve, ha az infrastruktúra is követi a fejlődést. Már most is egyre több flottaüzemeltető dönt a Mirai mellett. Elsősorban sofőrös bérautó- és taxiszolgálatok tudják kihasználni a technológia előnyeit, de jó néhány európai közintézmény is a hidrogénhajtás mellett döntött. A Mirai 2014-es nemzetközi bevezetése óta körülbelül 6500 példányt adtak el, azonban a kereslet jócskán meghaladja egyrészt a gyártási kapacitást, másrészt az infrastruktúra fejlesztésének ütemét. Ma minden egyes autó építésén 13 szakember dolgozik és naponta csupán 6,5 autó készül el abban a Motomachi üzemben, ahol anno a Lexus LFA szupersportkocsit gyártották, szintén kézzel.
A gyártás automatizálása viszont felgyorsíthatja a termelést. A Toyota már 2025-től évente harmincezer darabot akar gyártani a következő generációs Miraiból. Ráadásul további üzemanyagcellás modellek bevezetésével még tovább csökkenthető a gyártás költsége. Ezek lehetnek akár buszok és haszongépjárművek is, hiszen a technológia a kísérletek tanúsága szerint kifejezetten alkalmas erre. A Strategic Analysis nevű szervezet elemzése szerint egy üzemanyagcella egység előállítása jelenleg mintegy 11 ezer dollárba kerül. Ezért jelentős részben a ritka, így drága anyagok alkalmazása a felelős, ugyanos platinából, titánból és szénszálas kompozitokból épülnek fel a cellák, illetve a hidrogéntartály. Azonban az egyes komponensek hatásfokának javításával büntetlenül csökkenthető a nemes anyagok aránya, és ezzel a költségek, így egy évtizeden belül valóban jelentősen csökkenhet az üzemanyagcellás Toyoták ára.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?