Denevérszárnyas McLaren titokzatos milliomosnak
McLaren X-1, egyedi és megismételhetetlen
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Mindenféle klasszikusok, autók, épületek, filmek, tárgyak adták az inspirációt az ismeretlen, de igényes megrendelő elképzelései alapján megrajzolt egyedi McLaren MP4-12C átirathoz.
A számtalan inspiráció között a Batman-filmek is ott lehettek
Hátulról nem is olyan feltűnő az átalakítás
Az ismeretlenség homályába burkolózó, vastag bukszájú megrendelő kérésére építette meg 2 és fél év alatt a képeken látható egyedi McLaren X-1 modellt a brit gyártó. A Pebble Beachen bemutatott különlegességet a kiemelt ügyfelekkel foglalkozó McLaren Special Operations tervezte és gyártotta, és már több mint 3 évvel ezelőtt, azaz még az MP4-12C megjelenése előtt megkezdődtek a tárgyalások Ron Dennis és a brit sportkocsi képességeivel bíró, de megjelenését tekintve teljesen egyedi autó megrendelője között. A férfi garázsában már áll Mercedes SLR McLaren, a legendás háromüléses F1-es és egy 12C, most pedig egy olyan McLarent szeretett volna, amilyen soha sem fog szembejönni vele az utcán.
Citroënes megoldás a fedett hátsó kerék
A Dennisszel folytatott egyeztetést követően az MSO-t igazgató Paul Mackenzie és a dizájnfőnök Frank Stephenson vették szárnyaik alá az ügyfelet, és számtalan inspiráló fotót mutattak neki, nem csak az autógyártás, hanem az építészet, divat, formatervezés és hollywoodi filmek világából is. A nézegetés végén kiválasztott egy 1961-es Facel Vegát, egy 1953-as Chrysler D'Elegance Ghiát, egy 1939-es Mercedes-Benz 540K-t és egy 1971-es Citroën SM-et, valamint a New York-i és Bilbaói Guggenheim múzeum épületeit, egy Jaeger LeCoultre art deco órát, egy Airstream lakókocsit, egy Thomas Mann Montblanc tollat, egy versenyzongorát, valamint, meglepő fordulattal egy padlizsánt.
A kereket fedő elem valójában aerodinamikai célokat szolgál
A titokzatos megrendelő kérésére több, mind a McLarennél, mind más cégeknél dolgozó formatervezőnek is kiadták a munkát, végül a wokingi cégnél dolgozó koreai születésű Hong Yeo tervei lettek a befutók, és ezeket véglegesítették Frank Stephenson felügyeletével. A tervezés során az egyik legnagyobb problémát az jelentette, hogyan ültethetők át az orrmotoros autókról származó dizájnelemek a középmotoros elrendezésű 12C-re, ezért tartott másfél évig, mire elkészültek a végleges tervekkel.
Utastere is egyedi, de nem annyira, mint külseje
A karbonszálas műanyag karosszéria-elemeket, a fényszórókat és kerekeket a semmiből kellett újratervezni, ezért újabb tesztekre és homologizációra is szükség volt annak érdekében, hogy az autó a szabályozásoknak minden tekintetben megfelelő legyen, és képes legyen reprodukálni az alapját adó szupersportkocsi menettulajdonságait. A 4658 mm hosszú és 2097 mm széles X-1 109 mm-rel hosszabb és 188 mm-rel szélesebb, mint az MP4-12C, 1199 mm-es magassága megegyező. Az 1400 kg tömegű autó új karosszériájának legérdekesebb eleme a hátsó kerekek fölött található kipattanó légterelők, melyek a stabilitást növelik nagy sebességnél.
Hátulnézetből nem valami szép
Az utastér alapvető elrendezésén nem változtattak, de az anyagokat, színeket és díszbetéteket a vásárló kéréseinek megfelelően állították össze. A műszaki alapok tekintetében is csak kisebb módosítások történtek. A bemutató után az X-1-est még visszaszállítják Wokingba általános és alapos átvizsgálásra, majd ezután kerülhet boldog gazdájához az egyedi, de az eredetinél nem feltétlenül szebb különleges McLaren.