Dízel a hibrid ellen? Melyik a jobb a családoknak?
Összevetés: Toyota Prius+ vs. Citroën Grand C4 SpaceTourer
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Mindketten hétülésesek, itthon támogatottak, kuplungmentes kényelmet adók, kvázi egy célt szolgálnak. Persze nagyon másként teszik, és tulajdonképp másra is valók. Mutatjuk, mik az eltérések.
Toyota Prius+ vs. Citroën Grand C4 SpaceTourer - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
Citroën Grand C4 SpaceTourer | 4602 | 1826 | 1644 | 2840 | 645-704 |
Toyota Prius+ | 4645 | 1775 | 1575 | 2780 | 505 |
Centinként 800 ezer forint?
Ha a két tesztautót nézzük, a már elég korrekt ellátmányú, Feel felszereltségű Grand C4 SpaceTourer 3,42 millió forinttal olcsóbb a nála 4,3 centivel hosszabb Prius Plusnál, így tehát a centinkénti felára csaknem 800 ezer forint. A Prius+ nem mellesleg 5,1 centivel keskenyebb és 6,9 centivel alacsonyabb is francia vetélytársánál, tengelytávja 6 centivel, csomagtere pedig a kalaptartóig 140 literrel kisebb. A franciában mindhárom üléssorban nagyobb a belső szélesség is, ám hiába a nagyobb külső magasság, a belmagasság elöl egyező a két autóban, míg a két hátsó sorban a Priusban a nagyobb. Bár a Toyota hosszabb ülőlapokat ad, igazából csak a leghátsó sorában mondható ki egyértelműen, hogy jobb az ülése, a többiben szövet kárpitozásával a SpaceTourer egyértelműen jobb tartást adott, mint a Prius+ a csúszós bőrrel.
Toyota Prius+ vs. Citroën Grand C4 SpaceTourer - belső méretek
Citroën Grand C4 SpaceTourer | Toyota Prius+ 1.8 Hybrid | |
Belső szélesség elöl | 1500 | 1490 |
Belső szélesség hátul | 1500 | 1430 |
Belső szélesség a harmadik üléssorban | 1330 | 1310 |
Belmagasság elöl | 890-990 | 890-990 |
Belmagasság hátul | 940 | 965 |
Belmagasság a harmadik üléssorban | 850 | 900 |
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött | 200-370 | 140-330 |
Lábtér a harmadik üléssorban | 210-360 | 90-250 |
Ülőlap hossza elöl | 490 | 500 |
Ülőlap hossza hátul | 450 | 500 |
Ülőlap hossza a harmadik üléssorban | 370 | 420 |
Csomagtér maximális szélessége | 1330 | 1550 |
Csomagtér szélessége a kerékdobok között | 1160 | 1060 |
Csomagtér magassága | 850 | 740-770 |
Csomagtér hossza | 1050 | 370-980 |
Csomagtér hossza üléshajtással | 1950 | 1910 |
Raktérnyílás szélessége | 1130 | 1090 |
Raktérnyílás magassága | 860 | 750 |
Bár mindössze egyetlen év van a két versenyző között, pontosabban a 2012-ben megjelent Prius+ után nem is egy egész évvel később, 2013 tavaszán debütált a mai Grand SpaceTourert jelentő Grand C4 Picasso, utóbbi formavilága kívül-belül sokkalta naprakészebb. Több a szín, több a textúraváltás az utastérben, aki pedig a minőségre lenne kíváncsi, a franciában most (úgy, hogy a SpaceTourer közel egy esztendős és több mint 20 ezer kilométert futott volt) semmivel sem rosszabb, mint a japánban. Ráadásul míg a Toyota csak felárért hosszabbítja a jól megszokott 3 év/100 ezer kilométeres garanciáját, addig a Citroën vállalása magánszemélyek részére alapból 5 év/100 000 kilométer.
A legjelentősebb különbség a két autó között a hajtáslánc.
A Prius kapcsán bizonyára minden autófanatikus kívülről tudja már: villanymotor, Atkinson ciklusú, 1,8 literes (99 lóerős, 142 Nm nyomatékú) szívó benzinmotor és e-CVT osztómű ad fokozatmentes nyomatékosztást, valamint 136 lóerős rendszerteljesítményt. Full hybrid hajtásláncként a 60 kW-s (81,6 lóerős), 207 Nm nyomatékú villanymotor az autó önálló mozgatására is képes. Ez főként dugóban jön jól, hiszen nem kell minden egyes méter megtételéért beindítani, majd leállítani a motort. Városban ezért egyértelműen kulturáltabb üzemű és szerényebb fogyasztású a Prius+, ami tartósságával is sokat bizonyított már. Bár eredendően a SpaceTourert teszteltem én, a Prius+ pedig Horváth András kollégámnál volt, a szokásos összefotózáson túl azt is elvittem egy napra, hogy kiderüljön, az én meglehetősen gyilkos, 12 belvárosi kilométeres, az iskola és az óvoda miatt kétszer is megszakított reggeli utamon 5,3 l/100 km fogyasztást produkált (fűtéssel) a hibrid, míg ugyanezt a Blue HDi motoros SpaceTourer hasonló forgalomban és hőmérsékleten 8,9 l/100 km értékkel tudta.Toyota Prius+ vs. Citroën Grand C4 SpaceTourer - műszaki adatok, árak
Citroën Grand C4 SpaceTourer 1.5 Blue HDi EAT8 (Feel) | Toyota Prius+ 1.8 Hybrid (Executive) | |
Emissziós norma | Euro 6.2 | Euro6d |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1499 | 1798 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | 4/16 |
Váltófajta/-fokozat | automata/8 | e-CVT |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 130 (3750) | 136 (5200) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 300 (1750) | 142 (4000) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 10,4 | 11,3 |
Végsebesség [km/h] | 198 | 165 |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 3,7 | 4,1 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 99 | 95 |
Saját tömeg [kg] | 1430 | 1500 |
Megengedett össztömeg [kg] | 2210 | 2115 |
Alapár [Ft] | 8 630 000 | 10 425 000 |
Alapár - minden kedvezménnyel [Ft] | 5 350 000 | 7 425 000 |
A tesztautó ára [Ft] | 9 410 000 | 12 530 000 |
A tesztautó kedvezményes ára [Ft] | 8 610 000 | 12 030 000 |
A tesztautó nagycsaládos kedvezményes ára [Ft] | 6 110 000 | 9 530 000 |
Rövid vagy hosszú távra?
A két autó között elsősorban a felhasználási mód kellene döntsön: a maga nemében mindkettejük hajtáslánca remek, ám zömében városi használathoz sokkalta jobb a hibrid, hosszú távra pedig a dízel. Mivel azonban a normál hibridek, amelyek valójában már óriási üzemanyag megtakarítási és így emissziós előnyt adnak, nem kapnak kellő támogatást, a több mint 2 millió forintos felár elképesztően jelentős, s így nagyon erős műszaki és környezetvédelmi elköteleződés szükséges ahhoz, hogy valaki a Prius+ mellett tegye le a voksát. Pedig időben hosszú távra tervezve és rövideket autózva az lesz a jobb megoldás, 10 kilométereken már újkorától kezdve jóval kevesebb emisszióval szolgál - tudom, ezt nagyon nehéz átérezni, amikor ma a jóval olcsóbb Grand C4 SpaceTourer igazából egy kellemesebb autó.
Jó cikk, hasznos összevetés. Én annyit tennék hozzá, hogy ez a meccs a kasszánál már tényleg eldőlt a 3+ gyerekes családok 90+ százalékának. Másfélszer annyiba kerül a Prius+. Innentől kezdve hiába fogyaszthat literekkel kevesebbet is, akkor is esélytelen.
De ha ezen túllépünk, akkor is kiütközik, hogy nagy családoknak a C4 Space Tourer (Grand Picasso) sokkal praktikusabb jármű. A középső sorban három ISOFIX csatlakozó van, és el is fér egymás mellett három tetszőleges gyerekülés. A nagyobb magasságnak köszönhetően sokkal könnyebb is be-kipakolni a gyerkőcöket. A hosszában több hely miatt távolabb tarthatók a rugkapálózó gyereklábak az első ülések háttámláitól. Másképpen fogalmazva hátrább lehet tolni / dönteni az első üléseket. Magas szülőknek ez létkérdés. A harmadik sort is használva – és a középsőt előrébb húzva – még inkább.
Gyakorló tulajként tudom, hogy a C4-be hét fővel (pl. család plusz látogató nagyszülőkkel vagy barátokkal) és babakocsikkal is be lehet férni viszonylagos kényelemben az összes ülésen. Ez a Prius+-ban még ötletként sem merül fel, hiába hét üléses. Egyszerűen más dimenzió a kettő a beltér méretét illetően.
A Prius+ hibridsége tényleg csak városi körülmények között adja ki. De milyen futásmennyiség alatt is dolgozza le kezdeti 2-3 milliós költséghátrányát? Számoljunk 2 milliós felárral és 3 liter / 100 km fogyasztáselőnnyel 400 Ft/l üzemanyagárral. 2,000,000 Ft / (3l/100 km) / 400 Ft/l = 166,666 km.
Tehát alsó hangon kb. 170 ezer km után térül meg a Prius+ felára tisztán városi üzemet feltételezve. Itt eldőlt a kérdés, nincs is értelme tovább számolni.
A cikkben szereplő napi kétszer 12 km-es városi cirkálással számolva évi 200 munkanapon 4800 km városi furikázás jön ki. Röpke 35 év alatt össze is jön a két milliós felár a megspórolt üzemanyagon. Ha az a vásárláskor megtakarított 2 millió csak jegybanki alapkamaton lenne lekötve, már akkor is behozhatatlan előnyt jelent, amit a fogyasztási különbség soha az életben nem hozna vissza.
És akkor még nem is beszéltünk róla, hogy városon kívül a cikk szerint is lényegesen többet fogyaszt a Prius+. Tehát a kalkulált fogyasztásbeli előnye hátránnyá válva még tovább tolja ki a megtérülési időt / távot.
Ez az egyenlet teljesen egyértelmű. A Prius+ megérett a generációváltásra. Csak hát senki sem akar új egyterűvel a piacra lépni a PSA-n kívül. És ők is csak a dobozos áruszállító alapokon újítottak (Berlingo, Rifter, Combo).
Személy szerint leginkább egy hibridesített C4-et tartanék a legélhetőbb alternatívának. Hely van a padlólemezben a többlet akkuknak (lásd tároló rekeszek a középső üléssor lábtere alatt), akár plug-in hibrid méretben is. A motortérben pedig röhögve elférne a két literesnél kisebb motorok esetén az elektromotor és a hibrid hajtás egyéb extra cucca. Full hibridként a túlsúly sem lenne olyan jelentős, hogy a futóműhöz érdemben hozzá kéne nyúlni. Plug-in hibridként már komplikáltabb átalakításra lenne szükség. De valószínűnek tartom, hogy még ez is beleférne a mostani platformba – ha nagyon akarnák. Csak hát a piaca elsorvadt. Nagy kár érte.
Kedves Tamás! Köszönjük a kiegészítést, minden szava igaz! A hibrid Prius annak való, aki városban, rövid távokon jár és nem akar egy dízelt ilyen üzemben végig bemelegedési ciklusban gyilkolni, amikor a fogyasztása és az emissziója sem jó, meg aztán a gép is átlag felett kopik.
És te majd szerelőhöz jársz míg én hibátlanul működök a Toyotával még 10 évesen is. 🙂
“Pedig időben hosszú távra tervezve és rövideket autózva az(Prius+) lesz a jobb megoldás.”
Csak halkan jegyzem meg, a 10 éves, második generációs, 175 ezret futott Priusunk P0420 hibakódot jelzett most ki. (Katalizátor hatásfok alacsony.) Pont a cikkben említett módon volt használva.(10-12 km-es etapok.) Azt a választ kaptam a Toyotától, hogy a rövid utak miatt mehetett tönkre a katalizátor. A szakszerviz javítási ajánlata(katalizátor csere) 665 ezer forintról szól… A Prius csoportban is többen küzdenek ilyen problémával, ergo lehet, hogy ezt a használatot egy Hybrid Toyota sem szereti annyira.
Biztosan nem! Erre leginkább villanyautó való. A katalizátor hibája sok tényezős dolog. Ha ilyen rövideket megyünk, az olaj extrém terhelést kap, érdemes felezett ciklussal cserélni. Nem megfelelő (elhasználódott) motorolaj esetén extrém módon kophat a motor, nőhet az olajfogyasztás, ami a katalizátort is megöli sajnos.
Ezért (is) lenne érdemes plug-in hibrid formátumban a Prius+. De valamiért ez a verzió sosem jött ki, pedig a sima Prius-ból van. Feltételezve, hogy azt rendszeresen töltenék is, ezeken a rövid távokon tisztán elektromos autóként üzemelve jó eséllyel ez a probléma sem jött volna elő.
Tudja valaki, hogy Prius+-ból miért nem lett plug-in hibrid változat? Lehet, hogy egyszerűen azért, mert látták, hogy az alapra sincs akkora kereslet az egyterű piacának zsugorodása miatt, hogy egy még drágább modellre már nem lett volna kereslet. Pedig technikailag úgy sejtem, nem lenne különösebb akadálya.
Nagyon jó kis összefoglaló!
Nekünk fel éve volt kérdés hogy milyen 7 ulesest vegyünk .
3 autó jöhetett szóba C4 , Touran , Prius plusz
Első körben megnéztük a C4 majd tourant ,
Évi 20000 megyünk vele sok a város , emiatt dízel ki volt zárva
Végül a C4 két dolog miatt esett ki :
Addigra csak a három hengeres 1.2 benzinessel lehetett kapni …. Számomra autó szerető embernek ez már “sok” , illetve a Touran belül sokkal jobb összeszerelési / anyag minőséget mutatott.
A kert árajánlat végül 400000 Ft különbséget adott a C4 javára , de úgy voltam vele H értékvesztés miatt nem járok rosszabbul a tourannal.
A Toyota esetében ismerem a típust mert a családban van egy .
Viszont újonnan nekem sok volt és úgy éreztem H kisebb dinamizmus mellett jóval többet fizetek ( igaz H kb ugyanannyi val többért is tudnám eladni)
Végül egy 1.5 dsg lett amit köszönöm szépen de 60-80000 között el is fogok adni 🙂
De szeretjük nagyon
Amikor hozzád hasonlóan a most állami támogatott 7 foteles családi tulajok mind pénzt szeretnének látni az autóból, úgy be fog zuhanni a piac, mint amennyire most torzult a dotáció miatt. Ugyanis a többség csak azért tudott bármilyen új autót vásárolni, mert az árának 25-50%-t összedobták neki a többiek.
Idősebb korban elég kicsi az esély a normális üzemeltetésre (ha jól tippelek, a garancia miatt ugye kötelező márkaszervizbe vinned majd, ott meg jó vastagon fog fogni a billentyűzet, 100e+ lesz egy olajcsere minimum), meg amúgyis, ki venne meg egy felmatricázott, városi üzemben használt anyataxit.
Ne legyen igazam, de valószínűleg így lesz.
Kedves Gergő
Ezek szerint a te ismerőseid körében sokan így vettem autót, az én ismerőseim körében nem… Persze lehet általánosítani, de felesleges.
Nem azért vettem az autót H majd pluszba szálljak ki belőle , ez meg sem fordult a fejemben ( nem egy e 500 124 es mercit vásároltam ). Arról nem is beszélve H közben ha rommá töröm akkor végképp casco ide vagy oda kuka a dolog.
Egyszerűen jókor jött a kedvezmény Orbán királytól..
Garancia idő lejártakor pedig személy szerint azért fogom eladni mert annyira nem bízom a konstrukció ban.
Toyota a másik autónk, azt valamiért nem adom el 3.5 év után 😉
Mi ez a rohadt sok Hungary jelzés a mondatok közepén??????
😂 nem tudom miért javítja így át a telefon de így alakult , remélem azért így még érthető
Igazából nem értem a lényegét a cikknek. Ennyire evidens KO elég ritka, adott egy minden szempontból jobb autó ami mindenben tökéletesen kiüti a másikat. Mégsem írja le a cikk a nyilvánvalót.
Modernebb technika, igényesebb és tágasabb belsővel, menetdinamikában súlyos különbségekkel (a gyorsulást nehéz összevetni, de a dízeleknél jobb szokott lenni a hazsnálhatóság mint a katalógusadat. a végsebességnél pedig nem a 165 önmagában is megalázó bár jó lenne tudni, hogy miként viselkedik 130-140nél). Ami pedig a várost illeti, ai a hétköznapi reggeli rutint városi forgalomban tudjuk le, egy percen belül jégolvasztó meleget ad a kocsi (bár a -3 alatti hideg ritka), és ha nem is dugóban de egy sima városi használatban sem megy fel a fogyasztás 8 fölé egy nehezebb erősebb autóban. Maradjunk annyiban hogy a tömény dugóban araszoló forgalomban jön ki bármi előnye a Priusnak. És még ezután jön az ár….
Lehet hogy szürreálisak a kondíciók, de most ezek aktuálisak és mindennél jobban megmutatják hogy miért nem vesz senki ilyen autót, bármennyire is ácsingóznak itt páran arra hogy az első balektól levadásszák 10 évesen. Ha mást nézünk (pl co2) akkor sem annyira erős a Prius hogy komoly felsőbbrendűségi tudata lehetne a vásárlónak. Amit amúgy is joggal zúz porrá amikor a CVT bőgeti a motort mert egy erőtartalék kellene valahonnan…
Létezik a két autónak ‘közös halmaza’, a Mitsubishinél.
SUVnak van álcázva a plugin hibrid egyterű. Sajnos újonnan kétszerese az ára a Picassonak, és használtam sem olcsó, mindamellett hogy belül, futóműben, praktikumban… khm, nem egy liga a kettő.
Néztem mind új, mind használt családi autókat (7 személyes változat nem kell, csak 5, azaz nem 4,25 hanem 5 személyes utastér értelmes csomagtérrel), de egyelőre az össze szimpatikus modell túl drága volt még, így egyelőre az egyik legjobban bővíthető kombit vettük, sima szívócső befecskendezéses benzinmotorral, hatos váltóval. De ha megérkezik a kistesó, hátul nem fér el a két gyerek és anya (illetve ha kellene az 1/3 ülésdöntés, most sem fér el anya és a gyerekülés, mert az átlag autók NEM ötszemélyesek. De annyira nem, hogy még a hordozót sem tudtuk bekötni középre, hisz még az öv sem volt elég hosszú hozzá.
Sajnos egyterűekből meg már alig akad. Ráadásul a Citroen pocsék marketing és értékesítési stratégiája miatt maradt a kiváló és relatív olcsó kanyarkövető 2000 lumenes D5S xenon fényszóró, helyette a sárga, egyenesen világító 1500 lumenes halogén lámpa maradt csak. Mert kevesen keresték a normális világítást, miután mind a honlap, mind a katalógus titkolta a xenon kanyarkövető képességét és hogy mennyivel szélesebb, homogénebb, világosabb és fehérebb vetített képet ad. És így 10 éve sem vettem volna új autót, nem hogy ma.
Köztes megoldás is lehetett volna, de ahhoz megint vetítőlencsés fényszóró kellene (ezt elspórolták, pedig CO2 kedvezményt is kaptak volna ha nem halogén és csak 1500 lumenes a fényforrás, és akár csak fix egyenesen világító), és kellemesebb lenne ha a rendelet hozók/autós sajtó engedélyezné/bemutatná a sok gagyi között jó minőségű retrofit fényforrásokat https://photos.app.goo.gl/SeHDuHWff5xVrzui6 .
A tesztet és a hozzászólásokat olvasva úgy látom, hogy ez egy sokakat foglalkoztató probléma…
Nálunk is ugyanez volt az alapfelállás… kell egy nagy autó, mert sokat utazunk (több száz km-re vagyunk a nagyszülöktöl), és elég sok cuccal jövünk megyünk. Amikor pedig nem megyünk hosszú távra, akkor napi 5 km-t megy a kocsi otthontól az oviig, majd onnan tovább a munkahelyre. 30 fokos vízzel járni egy diesel üzemü autónak nem túl jó…
Nos hosszas fejtörés után vettünk egy 2007-es Sharant, amin már mindent felújítattunk, amit csak igényelt a kocsi, még a mindent is… 🙂 De rá kellett jönnünk, hogy a mindennapok rövíd távja nyírja ezt a kocsit rendesen (a kipufogószelepet már rutinból pucolom) az aksi 1 évet bír, mert nem termel annyi áramot a generátor, hogy a következö indításig visszapótolja az indításhoz, valamint a segédberendezésekhez szükséges áramot. Szóval hosszútávon szuper kocsi, 7,5 litert fogyaszt 130-140-es temponál, kényelmes, stb, de rövidtávra nem való. Itt jött az agyalás, hogy mi legyen, adjuk el és nyeljük be a veszteséget? Vegyünk mást, ami benzines és kisebb, de akkor mi lesz a hosszabb utakkal? Vagy vegyünk nagy felárral egy Prius Pluszt, vagy utánfutózzunk egy kompakttal 100-zal az osztrák és 80-nal a magyar pályán? Végül úgy döntöttünk, hogy marad az öreg Sharan és vettünk mellé egy kis 1 Aygot. 4 ajtó, 4 ülés a hátsók isofixesek, tökéletes a napi 5 km-re, van benne fütés, hütés, bombabiztos a technika, így a két kocsit okosan használva, ott, ahová ki lettek találva bizonyára még mindkét autót sokáig élvezhetjük. Az öreg Sharan és a kis Aygo kevesebbe került, mint egy új Prius plus, dehogy jól döntöttünk-e? – majd pár év múlva megírom… 🙂 Sziasztok!
Nem beszélnek soha az akku – ról , mint veszélyes hulladékról , pedig ha a kis gombelemet gyüjteni kell , akkor itt mi van?
Jó lenne ha erről is tájékoztatnának .
Mi a nagy haszonjármüvek helyzete – mert ” a dieselt ” szidják , pedig bebizonyosodott , hogy azoknál is lehet ” tiszta – ább ” kipufogó termék. Mercédes kamion verseny ,anno még Hungaroringen is láttuk ,ha jól emlékszem.
És ha ” mindenki ” elektromost használ – jön az áremelés . Előbb – utóbb visszatérünk a fa tüzeléshez , mert a fa már gyorsabban nő ,mint régen – legalább is van ilyen sajna nem jut eszembe a neve – és kifejlesztik a ” kombinált ” fa tüzelésű autót . Hol tart a hídrogén – víz -meghajtásu autó ? Ma melyik mennyibe kerül ?
Sziasztok!
5 éve, a harmadik csemete születésénél láttuk amit már tudtunk korábban -egy Passatban nem fér el 3 gyerekülés/magasító. Olyan autóra volt szükségünk, aminek a második sorban teljes értékű ülései vannak. Végül egy SEAT Alhambra lett, egy német bemutató autó. 5 év és 160.000km alatt egy AdBlue fűtőbetétet kellett cserélni összesen a normál szervizeken kívül. (Igaz, gyakorított olajcserével használjuk.) Elférünk akár heten is, 5-6 liter közötti a fogyasztás. Szép, kényelmes, a 177LE CRDi motor pedig rugalmas is. S ezek ellenére nem egy buszos hatású autó, városban is lehet vele még könnyedén parkolni. Szintén megyünk nagyobb távokat is és a napi minimum 2x 20km családi ingázás már nem hideg motorral járást jelenti.
Ennek ellenére szívesen lecserélném egy plug-in hibridre, mert a napi távok között volna idő feltölteni, s ha már használjuk is (nem hiábavaló az akku környezetkárosító gyártása), legalább legyünk tisztábbak itt helyben.
Csakhogy a gyártók az egyterűeket eddig sem szorgalmazták nagyon, s most, hogy Európát is elérte a SUV mánia, most mindenki ezekbe pakol villanymotort meg +2 ülést. De, ha nem akarok egy összkerekes 3 tonnás autóval gyereket fuvarozni??? Bár attól tartok itt nem a nagycsaládosok döntenek.
Akkor egy ideig még marad a problémamentes Alhambra…