Hirdetés

Dízel downsizing – Ford Focus III facelift összevetés

Összehasonlító: Ford Focus Kombi 1.6 TDCi vs. 1.5 TDCi

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Ford Focus korábbi 1,6-os dízelét vetettük össze utódjával, ami kevesebb köbcentivel is több lóerőt kínál. Előnyére változott a faceliftes Focus?

Mindkét Ford Focus Kombi harmadik generációs, de mégis mennyit számít egy ráncfelvarrás?

Már 7 éve, a 2010-es Detroiti Autószalonon mutatkozott be a harmadik generációs Ford Focus. Akkor a Ford Kinetic Design vonalához igazított külsővel és kategóriájában szokatlan kiegészítőkkel, például távolságtartós tempomattal vagy városi koccanásgátlóval hívta fel magára a figyelmet. Az elődhöz képest komoly ugrás volt anyagminőségben és új infotainment rendszert is hozott a modellfrissítés. A faceliftre a 2014-es Genfi Autószalonig kellett várni, ahol élesebb vonalakkal, már aston martinos hűtőráccsal és új motorokkal mutatkozott be a Ford Focus, szlengben Mk 3,5-nek hívott frissítése. Az élet úgy hozta, hogy kollégánk épp ezen modellfrissítést élhette át, hiszen harmadik generációs Ford Focus kombiról, a facelift utánira váltott. Míg a 2014-es gyártású tesztalanyt még az 1,6 literes TDCi hajtja, addig a 2017-esben már ennek nyugdíjba küldője, tehát a vadiúj és leméretezett 1.5 TDCi dolgozik. Nem is találhatnánk jobb alkalmat, hogy összevessük őket.

Külső méretei a facelift alatt nem változtak, ahogy a far rajzolata sem. Az idősebb modell hátsója enyhén lejjebb ül mára, vélhetően rugói kezdenek fáradni. A hazai piacon legkeresettebb Focusnak számító kombi kivitel 490 literes puttonyt rejt, támladöntéssel 1516 literes teret kapunk

Ahogy a facelifteknél szokás, külsőleg egyedül az orr változott, de az nagyon. A korábbi békalámpát szögletesebbek váltották, a háromrészes hűtőrács-elrendezést az Aston Martin orr váltotta, ezzel egyértelműen magabiztosabb külsőt adva a Focusnak. Az igényesebb vonalaktól még inkább megfelel egyre népszerűbb flottaautós szerepkörének, hiszen a Ford alsó-középkategóriását leginkább ilyen használatban láthatjuk, elég az utcaképre tekinteni. Az idősebb Focus bérlős autó, tehát kapott az élettől, ami meg is látszik rajta. Rengeteg a horzsolás, a fényezését mintha drótkefével sikálgatták volna. Valószínűleg teherbírását is többször ellenőrizték, egymás mellé állítva láthatóan alacsonyabban ül a régi Focus, mint az új.

Magabiztosabb, tekintélyt parancsoló az új frontrész, mindkét autó 16 colos kerekeken gurul, a frissebb jobb felszereltségével könnyűfémen

Felszereltségük teljesen különböző, így az utaskabin is teljesen más arcot kap. Azért az alapvető különbségek is jól kivehetőek: a középkonzol elrendezése logikusabb, az új kormány és a matt ezüst felületek elhagyása sokat dob a belső minőségérzetén

Nem csak a külső, a belső is előnyére változott a facelift után. Anyagminőség-fejlődés legfőképp a műszerfal és az első ajtók tetején lévő puhább műanyagon érzékelhető, de a középkonzol is jobb tapintású borításokat kapott a korábbi buta ezüst és fényes fekete helyett. Szintén sokat dob a hangulaton az új háromküllős kormány, ami már kevésbé csúszós bőrrel fedett és valamivel jobb fogású, de mindenképp igényesebb. A középkonzolon változott a klímavezérlő, a 12 voltos csatlakozó a váltó mellé került, ezzel előrébb hozva a pohártartókat. A két autó felszereltségi szintje eltérő, így kínálatukat kár lenne összevetni. A régebbi az alapokat adó Trend felszereltséget, míg az új már a csúcs Titaniumot kapta. Annyi azért elmondható, hogy az új Titanium Focusoknál a középkonzol gombtengere eltűnik, egy részüket 8 colos infotainment képernyő váltja, amin már a Ford vadiúj SYNC 3 rendszere fut.

Az alapszintű ülések sem kényelmetlenek, hátul is méretes lábtérrel kényeztet a harmadik generációs Focus Kombi

A Titanium nyilván kényelmesebb üléseket kap, az első ajtók teteje már puhább műanyagozást visel, hátul továbbra is kemények

A generációváltással a motorok is változtak. Ráncfelvarrás előtti tesztalanyunkban a 115 lóerős 1,6 literes dízel dolgozik. Tipikus cégautó összeállítás, a cégautó-adó szempontjából már kedvező, de ma már nem élvonalbeli Euro 5 normával. Több mint 110 000 kilométerrel a háta mögött is hibátlan. Nyomatékos, turbólyukat alig éreztet. Korábbi tesztünk alapján ráadásul gazdaságos is, amit a mostani rövid menetpróbán is hozni tudott. Elég új motor ahhoz, hogy dízeles kerregéssel már ne kelljen számolni, viszont enyhén remegett a kasztni alapjáraton. A modernebb 1.5 TDCi kevesebb köbcenti mellett is erősebb, már 120 lóerős. Teljesen más karakter, mint elődje, 1500 fordulat/perc alatt erőtlen, csak felette csap az ülésbe. A turbólyuk tehát komolyan meghatározza a menetdinamikát. Ha viszont megjön az erő, nyomatékosabbnak is tűnik, gyári adatai szerint 4 tizeddel gyorsul jobban. Elődjénél kulturáltabb, csendesebb, a korábban említett alapjárati rezonancia is elmúlt. Vezetése továbbra is élmény, kevésbé idegenedik el, mint megannyi kategóriatársa.

Hirdetés

A downsizing a Focusok 1,6 literes dízelét is elérte. Az új 1,5 TDCi már Euro 6 normákat teljesít, kisebb köbcentivel is több lóerőt ad

1.6 TDCi vs. 1.5 TDCi - adatok
1.6 TDCi 1.5 TDCi
Emissziós norma Euro 5 Euro 6
Hengerűrtartalom [cm3] 1560 1499
Hengerek/szelepek száma 4/8
Váltófajta/-fokozat kézi/6
Teljesítmény [LE] 115 (3600) 120 (3600)
Nyomaték [Nm] 270 (1750-2500) 270 (1750-2500)
Gyorsulás 0-100 km/h 11,1 10,7
Végsebesség [km/h] 193 193
Kombinált fogyasztás [l/100 km] 4,2 3,8
CO2-kibocsátás [g/km] 109 98
Saját tömeg [kg] 1368 1368
Megengedett össztömeg [kg] 1900 1900

Mind két autóra igaz, hogy a kategóriában kényelmesnek mondható futóművet adnak, főleg az autókon díszelgő 16 colos kerekekkel alkotnak jó párost. Az idősebb modell bebizonyította, hogy a sportosan kapcsolható 6 sebességes Focus kézi váltó 110 ezer km után is pontos, bár leheletnyit lazább az újnál. Persze ez tényleg csak szőrszálhasogatás, ha nem egymás után vezettem volna őket, észre sem vettem volna a különbséget. Egy szó mint száz, az első százezer után is jól tartja magát a Focus, jelen esetben az eladások zömét adó kombi változatban is. Egyébként az új esetén továbbra is kevés felárral kell számolni a kombi esetében, a négyajtós Focusnál 250 000 forinttal drágább a hosszú puttonyos. A Trend alapfelszereltségű Focus Kombi alapára 5 280 000 Ft, míg a Titanium 5 950 000 forinttól indul – listaár szerint. Felette már csak az ST teljesítménymodellek állnak.

Több mint 110 000 bérlős kilométer után is jól tartja magát a Ford 1560 köbcentis turbódízele. Vajon a leméretezett utód is így viseli majd a megpróbáltatásokat?

Hirdetés

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?